[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kimbeerly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 14:51

@Faniek, ik ben bang dat alleen smeren niet genoeg is als ik de plekken zo zie. Misschien kun je tweedehands een deken kopen die je dit seizoen nog op kunt doen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 15:09

Vetericyn op doen en een ruim vallende exczeemdeken, @Faniek. Hou er wel rekening mee dat het schuren niet stopt als je er een deken op legt, want de allergie-veroorzakende stof zvan de Culocoides (de ZE veroorzakende mugjes) zit dan immers al in het bloed van je paard. dan neemt wel door circa 1-2 of 3 weken af , gerekend vanaf wanneer je de deken oplegt en spul smeert.

Weet je dat het ZE is moet je eigenlijk elk jaar al in maart beginnen met een ZE deken op te leggen.

zuma1

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 16:37

dames hellup ons fjord heeft deken maat 190 van rsih de regenliner besteld ..lijkt klein deze heb ik besteld maat 140/190 moet toch goed zijn??????????????

Zorro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 16:46

Kimbeerly schreef:
Ik heb voor mijn paard de rsih.
Nu heb ik ieder jaar dat op deze plek de manen uitvallen.
[ Afbeelding ]
Nu is mijn vraag aan jullie. Bij welke dekens gebeurd dit niet?
En zijn er ook mensen die een zebra deken gebruiken?

Ik heb hetzelfde met de Amigo dekens :( Groeit heel moeilijk weer aan.
Zelf vrees ik dat je er niet onderuit komt met de halsdekens...

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 16:49

regenliner heb ik volgens mij zelfs een maat groter dan de rsih, vallen wel klein in elk geval.

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 17:10

opisop_shop schreef:
regenliner heb ik volgens mij zelfs een maat groter dan de rsih, vallen wel klein in elk geval.

oke maar heb ik nu wel de goeie maat besteld??

Ootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 18:16

Een paar jaar geleden heb ik mijn fjord ook biergist gevoerd. Dat was in poedervorm, vast makkelijker te geven dan pillen :)
Souplesse-mix van de paardendrogist vind ik ook nog wel het proberen waard. Vorig jaar kreeg mijn paard kruidenmix, maar omdat ze het niet goed at, ben ik ermee gestopt. Maar ze had vorig jaar wel minder jeuk dan dit jaar.

lovebrechjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 18:34

Hallo,

Al vaker in dit topic gekeken en toch maar besloten om even verhaal te doen, over mijn pony. Het gaat hier om een FriesxHaflinger merrie.

Ze heeft last van gekke plekjes, op haar kont, bij haar uiers, op haar hoofd. Op haar hoofd kan het ook komen door de graaskorf die ze omheeft in de wei, en dat het halster dan gaat schuren. Nu heb ik hier sinds 2 weken bontjes voor gekocht. Verschil merk ik (nog) niet, maar ik hoop dat ik het op den duur ga merken. Als ze op een kale wei staat heeft ze haar halster dus niet om, en geen last van plekjes. Dus ik denk dat dit niet te maken zou kunnen hebben met eczeem.

Verder heeft ze last van een plekje op haar kont, bovenop. Al meerdere malen de dierenarts laten komen, toen werd gezegd dat ze een gevoelige huid heeft en dus ook fel reageert op mugjes/dazen/insecten etc.. ik behandel het nu met tifenne pommade. Vaak is het dan weg, ook als ik ben gestopt met de zalf. En dan komt het toch weer terug. Maar opzich is het hier dus wel goed mee te 'bestrijden'. Maar moet ik het wel in de gaten blijven houden, als ze de plekjes weer heeft, gelijk beginnen met tifenne pommade.

Ook had ze een tijd last van gekke en open plekjes bij haar uiers. Dit behandel ik op het moment met sudocreme. En dit werkt onwijs goed. Ook geef ik haar op moment puur culico ( homeopatisch middeltje, van de paardendrogist)

Komt mijn pony, als jullie dit zo lezen, in aamerking met eczeem? Ik heb verschillende foto's die ik eventueel wel via pb wil sturen, mochten jullie er een beeld bij willen.

Ze reageert niet zo heftig op de plekjes, als een pony die wél eczeem heeft bij ons op stal. Maar toch blijf ik er mee bezig. Ik vind het hoe ik het nu doe met de middeltjes prima hoor, het liefst heb ik haar niet met deken, en zij zelf vind het ook heerlijk zonder.

Ik hoor graag jullie meningen, en adviezen. Mochten jullie nog vragen hebben, stel ze gerust.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 18:41

@lovebrechjex Als ze geen jeuk in haar staart en manen heeft, zou ik zeggen van het is geen zomereczeem.

Is er iemand die mij tips kan geven over een afzakkend halsstuk bij een eczeemdeken, bij mijn shetlander zakt ie namelijk af. Ook hangt de deken dagelijks scheef, maar dat komt denk ik doordat zijn buikflap gedeeltelijk gescheurd is.

lovebrechjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 18:44

Fennadev schreef:
@lovebrechjex Als ze geen jeuk in haar staart en manen heeft, zou ik zeggen van het is geen zomereczeem.

Is er iemand die mij tips kan geven over een afzakkend halsstuk bij een eczeemdeken, bij mijn shetlander zakt ie namelijk af. Ook hangt de deken dagelijks scheef, maar dat komt denk ik doordat zijn buikflap gedeeltelijk gescheurd is.

Ze heeft met name jeuk bij haar manen. Staart redelijk...

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 22:24

Waarschijnlijk al een vraag wat eerder gesteld is maar hoe doen jullie het met jullie paard in deze warmte? Ik heb zijn deken opgehad vandaag en hij zweet zich een rotje? Lijkt me niet goed en zeker niet prettig, wat kan ik doen?

Jesjepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 22:36

Kan iemand mij helpen? Ik heb totaaaaal geen verstand van exceem en die dingen, en ik las net ergens iets over een drainage kuur, en bij toeval ging er bij mij een lampje branden. Ik zal even het verhaal vertellen.

Ik heb een lieve kwpn merrie. Vorig najaar begon ze met staartschuren. Ik heb toen via een homeopatische mevrouw (om het even zo te noemen) een goedje gehad. Wat het precies is wil ze natuurlijk niet zeggen, maar het is verschrikkelijk vettig, en als ik dit 2x pd smeerde, werd het heel erg rustig. Dit voorjaar ben ik er uiteraard ook vroeg mee begonnen, en dit hielp wel oke. Totdat mijn paard geterroriseerd werd door allerlei steekvliegen. Toen ben ik met een vliegendeken begonnen. Tegelijkertijd ben ik vanwege kreupelheid op aanraden van een vriendin een drainage kuur gaan doen. Toen schuurde ze helemaal niet meer (viel mij toen niet op omdat het gelijk viel met de vliegendeken) nu ben ik inmiddels anderhalve week gestopt met de drainage kuur, en nu zie ik aan de grijze staartflap dat ze heerlijk staat te schuren. Uiteraard wil ik het probleem van binnenuit aanpakken, want van al die smeersels wordt ik niet goed(lees geen tijd meer vanwege werk, en ik trek er zelfs handschoenen bij aan omdat dat spul nog vetter is dan leerzeep). Is het schadelijke om drainage langere tijd te geven (word wel een duur grapje) op moet ik iets anders gaan geven, wat voor langere tijd helpt?

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 00:28

_PatriciaH schreef:
Waarschijnlijk al een vraag wat eerder gesteld is maar hoe doen jullie het met jullie paard in deze warmte? Ik heb zijn deken opgehad vandaag en hij zweet zich een rotje? Lijkt me niet goed en zeker niet prettig, wat kan ik doen?

Zelfde dubio hier : ( zelfde geld voor regen, niet fijn om met een kletsnatte deken te staan bv s'nachts, de eczeem deken wordt nat zwaar en droogt echt heel langzaam

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 01:12

3 dagen geleden heb ik mijn pony (shetxWelsh) zijn Rambo deken uit gedaan omdat er wegens het slechte weer toch even geen vervelende knutten aanwezig waren.
Dit is tevens ook even een 'verlichting' voor hem omdat ik merk dat hij helemaal niet gelukkig is met een deken op.
Een deken erop hindert hem in zijn dagelijkse beweging.Ik heb al verschillende dekens geprobeerd maar telkens is er wel wat op aan te merken;vooraan te smal,maat komt niet overeen met de gegevens van de winkel,haren die worden weg geschuurd,naad van de nek die een lelijke deuk geeft in zijn hals,...
Kortom,je bent ook altijd een hoop geld kwijt aan dekens die niet passen.
Ik had een tijd geleden op Bokt gelezen dat er mensen zijn die uiercreme of nivea gebruiken.
Dus heb ik 3 dagen geleden zijn manen en staart goed ingemasseerd met uiercreme met wat deet in.
Hij heeft nu wel vettige manen en het ziet er niet uit.Vooral als hij in het zand rolt,kleeft dit erin.
Maar ik merk wel dat tot nu toe de mugjes eraf blijven.Hij is ook niet meer aan het zwiepen met zijn staart of constant met zijn hoofd aan het schudden.
Nog een voordeel is dat zijn weidemaatje,die regelmatig aan zijn manen en staart kwam bijten wanneer hij zonder deken liep,dit nu ook niet meer doet.Uiercreme en deet,smaakt natuurlijk niet lekker.
Ik ben benieuwd hoe het verder verloopt de komende dagen.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 08:58

room10 schreef:
_PatriciaH schreef:

Zelfde dubio hier : ( zelfde geld voor regen, niet fijn om met een kletsnatte deken te staan bv s'nachts, de eczeem deken wordt nat zwaar en droogt echt heel langzaam

Wat heb jij gedaan met die warmte? Wel of niet op?
Bij ons is er geen schaduw te vinden...

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 09:12

Hier ook geen schaduw, maar toch om, de dazen zijn om gek van te worden ! En nu is het hier nog niet eens knetter heet geweest ! Zou in dit geval echt liever een vliegen-deken hebben met een goede pasvorm voor 24u, die zijn tenminste wat luchtiger en sneller droog na een bui

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 09:17

Oke, voel me soms echt schuldig...

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 09:56

onkeltje schreef:
Citaat:
Tipje; er zijn hier las ik meer mensen die de manenkam/staart vettig houden met uierzalf. Bij de action heb ik net een soort uierzalf met Aloë Vera(goed voor van alles en nog wat en met name de huid) gekocht. 1 flinke pot voor €1,20 :)

Bedoel je deze?

[ Afbeelding ]

Ja, die inderdaad! Ik heb het nu gemengd met Derfen. Ook handig voor op het hoofdje. Denk alleen niet dat dit spul goed is om te gebruiken in de volle zon trouwens i.v.m verbranding.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 10:45

Fennadev schreef:
Is er iemand die mij tips kan geven over een afzakkend halsstuk bij een eczeemdeken, bij mijn shetlander zakt ie namelijk af.

Heeft je pony ook een vliegenmasker? Dan kan je het daaraan vastmaken. Of een bandje eraan maken dat voor de oren langs gaat.
Bij mijn pony was de hals net te kort, ik heb een vliegenmasker voor het hoofd achterstevoren eraan gezet. Dan heb je dus het stuk wat normaal over de ogen gaan op de nek net achter de oren liggen. Moest het alleen even loshalen waar het normaal om de neus zit, dan sluit het mooi aan op het uiteinde van de exceemdeken.

Op de foto zie je de overgang van wit (deken) naar lichtblauw (masker)
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 14:51

Ik ga hier toch m'n verhaaltje even doen omdat ik het echt niet meer weet..

Al een tijdje is m'n pony flink aan het schuren. Ze is een tijdje veel te dik geweest, ik kan niet zo veel komen i.v.m. werk momenteel en ze stond op een flinke weide met vers gras omdat de eigenaren op vakantie waren en er zo zo min mogelijk omkijken naar was.

Omdat het toch wel erg werd heb ik haar terug gezet op haar kale weide met enkel wat hooi 's avonds, en ze mocht halve dagen (4,5) uur op de volle weide per dag. Dus niet meer de hele dag.

In eerste instantie dacht ik dat het schuren zou komen door te veel eiwitten door vers gras, of door dat ze veel te dik was, maar nu staat ze al een tijdje op een kale weide met enkel hooi en af en toe wat brok, en schuurt alleen maar erger.

Voor zomerexceem is het toch al te laat? En ze heeft dat nooit gehad, best gek als dat ineens opkomt zou ik denken? Ze is nu 5 jaar en heeft verder nooit ergens last van gehad.

Ik heb wat foto's gemaakt, voor extra duidelijkheid.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 16:21

wil je ook een foto maken van de andere kant van de manen? Nu opeens eczeem kan heel goed, er zijn heel veel paarden die de eerste paar jaar nergens last van hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 16:25

Heb er nu even geen van de andere kant, wel van bovenaf?

Afbeelding

Afbeelding

Ze heeft verder geen wondjes of schilfers o.i.d.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 16:38

ik zoek eigenlijk de 'groeven' in de manenkam. De meeste eczemers hebben van die typische groeven erin.

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 16:52

Vanmiddag was ik bij eppeljeck en daar hingen nieuwe exceemdekens van hun eigenmerk.Ik heb er 2 van maar deze nieuwe waren dik vond ik was eigenlijk meer een zomerdeken.Het was wel het zelfde model en kleuren (iets donkerder) maar wel met het oranje .Ik heb ook de RSIH gevoelt en die was ietsje soepelder .IK zou hem denk ik niet zo snel meer kopen nu.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 17:03

Fading schreef:
Heb er nu even geen van de andere kant, wel van bovenaf?

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Ze heeft verder geen wondjes of schilfers o.i.d.

Ziet er uit als overactieve talgklieren

Wassen met een neutrale Shappoo..bv equiprotecta..inmasseren met equiprotectapaardenlotion,en de klieren met je duimen leegdrukken...
Dit doe je dagelijks,tot er geen talg meer uit komt,daarna bijhouden met lotion,,,,na de eerste behandeling is de jeuk al verdwenen...succes..