[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marvel

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 12:08

Pff, wat gek zeg. Die prijs hanteren ze hier bij 2 DA's in de omgeving, de kosten die jij noemt zijn bij ons voor een uitgebreid bloedonderzoek. Ik hoop voor je dat het iets betaalbaarder is, al moet ik zeggen dat hij volgens mij niet iets bijzonders krijgt wat jeuk zou kunnen geven. Dat maak ik tenminste op uit je vorige post.
Wel gek dat hij zo lang nog korsten heeft en blijft schuren, want de meeste ZE'ers zijn er rond de herfst/winter wel vanaf.. Hier hersteld de huid nu ook, maar de jeuk is weg.
Kan natuurlijk dat de korsten jeuken, maar merk je ook verschil nu je sweet itch gebruikt en de huid gaat herstellen? Minder jeuk?

tomnaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 12:23

Jotoma schreef:
Pff, wat gek zeg. Die prijs hanteren ze hier bij 2 DA's in de omgeving, de kosten die jij noemt zijn bij ons voor een uitgebreid bloedonderzoek. Ik hoop voor je dat het iets betaalbaarder is, al moet ik zeggen dat hij volgens mij niet iets bijzonders krijgt wat jeuk zou kunnen geven. Dat maak ik tenminste op uit je vorige post.
Wel gek dat hij zo lang nog korsten heeft en blijft schuren, want de meeste ZE'ers zijn er rond de herfst/winter wel vanaf.. Hier hersteld de huid nu ook, maar de jeuk is weg.
Kan natuurlijk dat de korsten jeuken, maar merk je ook verschil nu je sweet itch gebruikt en de huid gaat herstellen? Minder jeuk?

Ik denk idd das ze nu wel minder jeuk heeft.
Ze hangt niet meer in de buizen en ik zie haar niet veel schuren de rest ook niet op stal (die letten ook op)
Door het gebruik van sweet itch was ze binnen een week van de grote korst op haar buik af.
Ze heeft nu bij haar manen een verdikking zeg maar bij haar staart niet zo.
ze heeft ook bij haar schoft nog kleine bultjes.
Oja van oktober tot ongeveer feb. staat ze ook te hoesten maar dit is goed ondercontrole door fenegriek.die laat dit helemaal verdwijnen.

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 14:10

tomnaat:
Ik denk dat je bovenlengte 125 bedoelt? Onderlengte 125 is te groot voor mijn ijslander dus zal zeker niet op jou shetlander passen ;)
Je zou kunnen kijken naar Boett of RSH, of de Pagony van divoza.
Ik ken de dekens allemaal niet, maar zien er wel goed uit. Die van RSH daar kan je ook nog beenstukken aan bestellen als het echt heel erg zou worden.
Succes ermee!

tomnaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 14:17

Miek140:

Nee ik bedoel echt onderlengte 125 bovenlengte (rugmaat) is geloof ik 75 of 80cm deze dekenmaat heeft ze nu van haar winterdeken.ik had die van divoza idd al gezien maar ik ben bang dat deze niet goed valt je ziet nog teveel been zeg maar (de plooi) en daar had ze veel korst zitten.
en nu is het probleem dat ik dat dus veel zie bij eczeemdekens.
Ik zal ook nog even bij de andere deken goed bekijken.
Dank je wel

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 09:08

5 á 600 Euro voor een eenvoudig bloedonderzoek? waar stuurt jouw DA het bloedmonster naartoe dan? de meeste DA's maken gebruik van de diensten van de GD in Deventer, en die kosten écht láng niet zoveel. wij hebben van de zomer een aantal paarden laten testen, o.a. op vitaminen- mineralenhuishouding, zodat we zouden weten hoe goed ons voerbeleid nu is, en op spierwaarden, leverwaarden, nierwaarden e.d.
de onderzoekskosten van de GD Deventer voor dit gehele onderzoek waren 42,50 per paard.

zeker ook de hoestklacht gedurende de winter vind ik persoonlijk wel aanleiding voor een paar testjes. weliswaar onder controle te houden met foenegriek, maar het is natuurlijk niet normaal dat dat nodig is. de foenegriek fungeert dan ook als symptoombestrijder (hoest gaat weg), maar neemt niet de oorzaak van het hoesten weg. maw, het paard geneest niet hij laat alleen tijdelijk de klacht niet zien.

persoonlijk ben ik heel erg van het dieper doordringen tot in de oorzaak van een probleem. als een paard meerdere 'vage klachten' heeft, ligt daaraan vaak iets als geheel ten grondslag. een allergie lijkt me bij jouw paardje zeker niet ondenkbaar, aangezien hij dus meerdere symptomen heeft die hierin passen. waar komt de jeuk vandaan? dát is wat je wilt weten, zodat je de oorzaak van de problemen kunt aanpakken. een deken is ook een vorm van symptoombestrijding, wat bij de meeste ZE paarden helaas niet anders kan omdat er nog geen definitieve oplossing is gevonden voor ZE. MAAR er zijn ook een heleboel paarden met klachten die op ZE líjken, maar die in werkelijkheid geen ZE zijn. zoals allergieën voor bepaalde grassoorten, stofjes in het voer etc.
in dat laatste geval is de oorzaak wel degelijk aan te pakken, namelijk door ervoor te zorgen dat de voeding die het probleem veroorzaakt niet meer wordt opgenomen. ik kende een pony met 'ZE' ooit, die schuurde zijn manenkam, buik, billen, staart, echt alles! dit bleek door de muesli te komen die hij te eten kreeg. eenmaal van de muesli af is deze pony helemaal genezen en heeft nooit meer als zodanig jeuk gehad.

mijn advies is dus duidelijk, eerst op zoek naar de werkelijke oorzaak van het probleem. preventief (tijdelijk) een deken aandoen kan nooit kwaad, maar ik zou het daar beslist niet bij laten.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 09:30

[***] schreef:
Kijk eens aan, dan toch maar eens langs de Action :Y)

In verhouding is de serum van de action niet goedkoper dan cowboy magic detangler

Btw.. Diaz heeft weer meer jeuk en schilfers, zonder dat ik iets aan haar voeding heb veranderd, zijn er al weer mugjes?

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 12:30

merrieveulen schreef:
5 á 600 Euro voor een eenvoudig bloedonderzoek? waar stuurt jouw DA het bloedmonster naartoe dan? de meeste DA's maken gebruik van de diensten van de GD in Deventer, en die kosten écht láng niet zoveel. wij hebben van de zomer een aantal paarden laten testen, o.a. op vitaminen- mineralenhuishouding, zodat we zouden weten hoe goed ons voerbeleid nu is, en op spierwaarden, leverwaarden, nierwaarden e.d.
de onderzoekskosten van de GD Deventer voor dit gehele onderzoek waren 42,50 per paard.

Hetzelfde adres van de dierenarts die mijn fjordsel wilde onderwerpen aan een bloedtest. Die riep ook dat het duur kon worden. Met mijn eigen dierenarts heb ik besloten te wachten tot het voorjaar, voor als het terug kwam (het was gelijk weg toen ik hem weer thuis zette, hence) zodat ik van het voorjaar simpele dingetjes af kon strepen als bomen, gras, voer etc.

Maar mij was ook verteld dat het heel duurt was :P

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 12:53

Diaz schreef:
[***] schreef:
Kijk eens aan, dan toch maar eens langs de Action :Y)

In verhouding is de serum van de action niet goedkoper dan cowboy magic detangler

Dit schreef ik in het hegron haarserum topic. [VSW] Hegron haarserum.

yvonnedv schreef:
cm kost 13,95 voor 118ml is 12 cent per ml
serum kost 2,99 voor 75ml is 4 cent per ml

118ml serum komt dus op 4,72

dus hoe jij er bij komt dat het duurder is al cm snap ik niet en voor cm moet ik speciaal naar een ruitersportzaak of moet ik verzendkosten betalen en serum neem ik mee als ik toch bij de action ben

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 13:55

bij mij nog niet ondekt dat ze schuuren.
ze staan bijde nog onder een deken.
heb wel me eczeem dekens weg gebracht om te laten wassen (wat ik volgende keer waarschijnlijk maar zelf ga doen wand was best een hoop geld kwijd)
en denk dat het best wel te doen is die soort dekens zelf te wassen.
kijk waterdichte dekens is weer ander verhaal.
hoop wel dat het weer nog even weg blijft voor de paarden.
even nog geen jeuk is niet erg.
kon bij maxi in het bovenste gedeelte (minst aangedaan) nog vlechtjes maken.
hoop dat de rest ook weer goed bij groeit.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 18:20

eczeemdekens kan je inderdaad prima wassen in je eigen wasmachine. wel even voorzichtig zijn met zeep e.d., sommige paarden reageren heftig op (af)wasmiddelen. zelf was ik paardenspullen ook gewoon in de wasmachine, maar eigenlijk altijd zonder zeep/ waspoeder. dekens was ik niet echt, spoel ze wel schoon met de tuinslang maar niet in de wasmachine oid., mijn ervaring is nl dat de waterdichtheid dan altijd wel íéts wordt aangetast.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 18:42

en boett deken niet warmer dan 30 graden wassen,ik heb eens met 40 graden gehad dat de deken echt wat kleiner was geworden.
en het was echt niet zo dat appie dikker was, :D zou ook zeker geen wasverzachter gaan gebruiken
spommige paarden kunnen daar juist allergisch op reageren.

merrieveulen:
de waterdichtheid word bepaald door de soort stof en wassen heeft niet tot nauwelijks invloed.
dekens beschadigen namelijk ook door rollen en daardoor kan de waterdichtheid ook minder worden.
ik was appie zijn boettdekens nu al 5 jaar en ze zijn gewoon nog goe.
en waterdicht waren ze toch al niet. :+

ohw ja!
tipje om een paar druppels tea tree olie bij het laatste spoelwater te doen,dan ruikt de deken er naar en blijven de vliegen beter weg :j

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 19:27

Ik moet mijn dekens ook nog wassen kom ik net achter :')
Ik was ze wel op 40 graden, nooit gekrompen (Ivanhoe dekens overigens).

Geen wasverzachter en bij laatste spoelwater doe ik altijd een flinke scheut azijn (neutraliseert).

Een eczeemdeken die waterdicht is moet ik nog tegenkomen denk ik, bestaat niet.
Waterdichtheid betekend ook dat het afsluit, en dat is juist wat je niet wilt bij eczeemdekens, omdat ze zo lang opliggen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 19:30

dekens met een waterdichte buitenstof zijn aan de binnenkant van de buitenstof voorzien van een ademend 'rubber' laagje, net als wintersportkleding. door gewone wasmiddelen corrodeert dit laagje snel waardoor het als het ware verspocht, en de deken dus niet waterdicht meer is. zodoende waterdichte dekens nooit met gewoon wasmiddel wassen. rambo en bucas verkopen speciale dekenwasmiddelen, maar je kunt ook alkalivrij wasmiddel kopen voor bijv. wintersportkleding. de ANWB winkels verkopen dit ook.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:05

we gaan trouwens wel wat off topic met dat waterdicht zijn haha eczeemdekens zijn dat toch nooit :P .

ik heb duurdere dekens die een teflon coating hebben,dat is echt ijzersterk en gaan jaren mee.
al bedenk ik me net wel dat ik er een een keer heb laten wassen en toen was het teflon wel te warm geworden en zaten daar barstjes in.
dat is ook zo,was ik vergeten,dus je hebt gelijk merrieveulen
sorry :o :o :D

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:16

Ik val eventjes binnen, ik was nieuwschierig of jullie paarden al schuren?
Zag 2 weken geleden hier al hele zwermen muggen en ik merkte maandag dat de haf wat schilfers had en de welshcob wat korstjes en die had ook alweer geschuurd. Volgens mij hebben ze beide nog nooit zomereczeem gehad (begon pas deze herfst, is kweekje geweest van de da) en ik denk dat het komt door dat er op beide weides een natuurlijke drinkput is. Maar begonnen met een reinigingskuurtje van phytonics en glucobalance en morgen maar derfen smeren. (Toen was het zo weg in de herfst.) Ze krijgen trouwens alleen heel droog voordroog en een handje vitaminebrokken of handje healty herbs verder staan ze nog 24/7 op de wei. Hopelijk gaat het nog even flink vriezen!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:18

scroll even naar boven.
zijn er op deze pagina al meer die dat zeggen.
bij ons op stal nog geen jeuk in elk geval

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:25

Iets te snel gescrolled dan want ik kwam alleen info over dekens tegen :D
Blijft zo'n eczeemdeken lang nat of gebruiken jullie een regendeken als er kans op regen is en zijn ze een beetje schuurproef?
Excuus als ik daar ook overheen gelezen heb. :o

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:32

De jeuk is bij mijn paard weer over. Een ijslander bij ons op stal wist niet meer waar ze het moest zoeken vd jeuk vandaag.
Ik heb geen regendeken voor de eczeemdeken, of het stalproof is moet nog blijken.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 21:04

.
Laatst bijgewerkt door Fu_Qi op 09-11-24 18:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 21:21

Vervelend dat die ijslander al zo'n last had!
Hier staan er veel bomen (met ijzeren harnas of hoe noem je dat) en ik ben bang dat een eczeemdeken zo aan flarden is.

0152141488 ( kon je naam niet nog moeilijker? :D)
Heeft je haf de regendeken altijd om?
Is het een goed ademende deken? Anders kan dat namelijk ook problemen geven.

Roxy_loveU

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 21:22

Sorry dat ik hier zo in kom valleb ,, Mijn paardje begint ook alweer met schuren, haar hele hoofd ligt al weer open door het schuren aan haar voerbak. Deken helpt niet meer bij haar, fenonolf werkte altijd super, maar ook daar is ze resistent tegen geworden. Da al vaak bij geweest, maar ook zijn middeltjes doen t niet meer. Heeel vervelend om men paardje zo te zien elke keer. En ook wel vervelend voor mezelf, want mensen die in het bos lopen als ik buiten rij met haar krijg ik ook veel reacties naar men hoofd. Jammer.

Iemand nog tips voor mij en Roxy die we kunnen gebruiken om de jeuk te verminderen?

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 21:24

.
Laatst bijgewerkt door Fu_Qi op 09-11-24 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 21:31

Nog meer paardjes die al last hebben.. :\
Heb je al eens derfen geprobeerd Roxy?
Ik lees er wisselende berichtjes over, maar mijn ponys helpt het goed.

0152 (kort het wel af :D)
Als je had dat 'normaal' ook in de zomer heeft dan zou het best zo vroeg kunnen...

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 21:41

Vind het erg vroeg voor eczeemschuren.

Rond deze tijd zie je veel luis en mijten.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 21:46

.
Laatst bijgewerkt door Fu_Qi op 09-11-24 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt