[INFO] castreren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

VDB

Re: Centraal topic over castreren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 22:31

Goed teken dat je zenuwachtig bent, dat is een teken dat je gek op je paardje bent Haha! Knipoog
Maar eenmaal op de kliniek zal hij allemaal indrukken krijgen en veel dingen zien waar hij druk bezig mee is.

Daarna gaat ie onder narcose en NA de narcose is hij eventjes helemaal duf. Vervolgens zal hij weer blij zijn als ie weer in zijn vertrouwde omgeving is.
Hoewel je er gerust om kan zijn dat hij het op de kliniek ook goed verzorgd worden. De kundige mensen zijn enkele seconden bij hem vandaan zolang hij op de kliniek staat dus dat zou voor mij alleen maar een grote geruststelling zijn.

Ik vind het super van je dat jij hem liggend op de kliniek laat doen! Dit doe ik ook bij mijn volgende hengst die gecastreerd zou moeten worden.

Toy toy toy voor jou en je paard en hou ons op de hoogte (eventueel foto's ?) Knipoog

FieroSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 23:01

Downhill schreef:
Goed teken dat je zenuwachtig bent, dat is een teken dat je gek op je paardje bent Haha! Knipoog
Maar eenmaal op de kliniek zal hij allemaal indrukken krijgen en veel dingen zien waar hij druk bezig mee is.

Daarna gaat ie onder narcose en NA de narcose is hij eventjes helemaal duf. Vervolgens zal hij weer blij zijn als ie weer in zijn vertrouwde omgeving is.
Hoewel je er gerust om kan zijn dat hij het op de kliniek ook goed verzorgd worden. De kundige mensen zijn enkele seconden bij hem vandaan zolang hij op de kliniek staat dus dat zou voor mij alleen maar een grote geruststelling zijn.

Ik vind het super van je dat jij hem liggend op de kliniek laat doen! Dit doe ik ook bij mijn volgende hengst die gecastreerd zou moeten worden.

Toy toy toy voor jou en je paard en hou ons op de hoogte (eventueel foto's ?) Knipoog

Het lijkt mij ook een fijne manier van castreren in ieder geval!
Ik zat net je profiel te bekijken en zag dat jouw paard in oktober is gecastreerd. Hoe is jouw ervaring geweest?

BarendregtF

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 09:11

Dank je wel! ik vind het zelf wel heel normaal, ik ben bijna dagelijk op stal, en gaan we lopen,schriktrainingen doen enz.

Maar ik laat het weten hoe het is gegaan en foto`s als het lukt ze erbij te plaatsen!

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 11:44

@ Fiero, mijn paard is niet door een paardenarts gedaan maar door een castreur gedaan. Staand met plaatselijke verdoving.
.
.
.
En dit is mijn verslag met heel veel foto's: Kan even duren voordat de pagina gedownload is.

http://www.dekasteeltoren.nl/paginas/castratiefoto11

BarendregtF

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 17:51

Nou we hebben hem vanochtend om 11 uur bij de kliniek gebracht, in de trailer onderweg ging het super! beetje zijn evenwicht zoeken maar niet bang.

Hup de trailer uit en niets aan de hand, hij liep als een mak lammetje achter me aan en zo de stal in!
Ik heb nog even bij hem gestaan en en vond het toch wel heel er moeilijk hoor!!!
Je laat daar toch je maatje achter!!!

Ze hebben me verteld wat ze gingen doen en hij zou om 14oo geopereerd worden maar mocht er iets tussen komen van zou hij om 16oo geopereerd worden!

Ik heb nu nog niets gehoord dus ik denk dat ze nog bezig zijn!
maar ik laat het weten!

spannend!!!!!

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 18:39

Ach gut sterkte BarenD en ik heb er een goed gevoel over dat het allemaal vlekkeloos verloopt!
Hij is in goede handen, dat scheelt!

FieroSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 18:48

Downhill schreef:
En dit is mijn verslag met heel veel foto's: Kan even duren voordat de pagina gedownload is.

http://www.dekasteeltoren.nl/paginas/castratiefoto11

Dank je, dat is nog eens een uitgebreid verslag! Heel vervelend dat het zo verlopen is Verdrietig

@Barendregt: Wat spannend hou ons op de hoogte!

BarendregtF

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 19:46

Nou ik ben gebeld! alles is goed verlopen.
Hij is rustig geweest en heeft er wat langer over gedaan om wakker te worden.
Alles gaat goed ik ga hem morgenochtend ophalen.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:32

Mooi Barendregt, hij zal goed verzorgd worden.
En ook gelijk leerzaam voor hem daar. Hij is toch pas 2,5 jaar?
Of is ie ouder?

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:40

downhill: heb je reportage bekeken, en jee wat een hoop piemelfoto's haha
zal binnenkort (staan op mijn andere pc) ook een foto plaatsen van zico's castratie.

lees dat je een castratie van een da bij een kliniek adviseert.
zico is in zijn eigen wei ,wel door een erkende da gecastreerd. vind dat net zo goed hoor.
tot 2.5 jaar kan het makkelijk in de wei gedaan worden, het voordeel is dat ie in zijn eigen omgeving
wakker wordt en niet hoeft te reizen.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:04

Reizen is geen enkel probleem.
Brazil gaat niet met liefde de trailer op maar het duurt niet lang om hem erin te krijgen. Maar IN de trailer wil je hem graag een verrekijker geven. Hij gedraagt zich voor een 2,5 jarige KEURIG.

Persoonlijk heb ik er helemaal geen probleem mee om mijn volgende hengst gewoon lekker op de kliniek te laten doen en voor mijn part moet hij daar 5 dagen blijven. Lekker onder toezicht van professionals Knipoog

Het is inderdaad ook wel fijn voor een paard om in eigen omgeving te zijn.... Als het maar gedaan wordt door een erkende maar vooral kundige dierenarts Ja

BarendregtF

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:12

Mijn "hengst" nu ruin dus, is nog maar 1,5 jaar en op de trailer geen enkel probleem, hij heeft zich zo keurig gedragen! echt waar tegen al mijn verwachtingen in!

Ik zou het altijd op de kliniek laten doen, als je wel eens die verhalen hier leest! ik moet er niet aan denken!
Ik geef liever wat meer geld uit aan een keurige casteratie door een proffecionele DA, onder steriele omstandigheden!!
Gaat er iets fout, dan is alles in de buurt! en hij is nu lekker daar en ze kijken er goed naar!
Dan bij mijn eigen stal of in de wei, je weet nooit wat er kan gebeuren! en het kan 10 x goed gaan maar 1 x heel erg fout!

En het reizen is helemaal geen probleem als ze nog jonger zijn! zelf denk ik dat het alleen maar goed is voor ze! niet bij alle paarden hoor je moet ze per paard bekijken!

Maar bij onze paarden zijn ze allemaal jong de trailer opgegaan!

Ik zou aan iedereen die wil castereren, het advies geven om op de kliniek te castereren, natuurlijk moet je het financieel wel aankunnen.

Ik kan haast niet wacht om hem morgen op te halen.
De andere paarden missen hem echt! 1 is al heel de dag en avond aan het hinneken (is zijn maatje) echt heel zielig.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:20

AMEN Barendrechtje Knipoog
persoonlijk pak ik het de volgende keer ook zo aan.

Een nacht op de kliniek blijven kost 11,00 per nacht. Je zou hem er bijna voor vast laten staan, hihihi

BarendregtF

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:31

Hahaha ja nou als kost het me 100 euro dan nog zou ik het doen!!
Alles voor me paard!! dan maar een paar uur extra werken!!

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 23:17

Ga jij hem nog een vitamine spuit geven?
Ze KUNNEN wat afvallen maar met dit weer zal zijn afweersysteem nog meer wat minder zijn. Het is geen misselijke ingreep en zijn lijf is ook ernstig bezig om te herstellen.
Mocht je hem een vitamine spuit geven zou ik 1 spuit verdelen over 2 dagen (ook al staat er: in zijn geheel geven) anders pissen ze de helft er zo weer uit en dat wordt ook niet in het bloed opgenomen maar gewoon afgevoerd. Zonde van de vitamientjes Lachen

BarendregtF

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 14:45

Nou we hebben hem opgehaald! maar het had nog al wat voeten in de aarde hoor!.
Hij wilde niet de trailer in, hij stond daar gewoon op rust en ons voor de gek te houden!
Dus 2 touwen en op een gegeven momend heb ik gewoon zijn voet op laadklep gezet en ging hij er zonder mokken in!!!

Maar hij staat nu op stal, beetje aan de diaree en nu begind hij met zijn staart veel te zwiepen! denk dat hij het nu gaat voelen!
het is een beetje dik maar niet veel.

Vitaminenspuit! nee die heb ik niet!,eigenlijk ook niet zo aan gedacht! waar haal je die??
Ja hij gaat natuurlijk onwijs groeien en dan zijn ze helemaal zo slungelig! echt een puber wordt het dan!! hihi

Maar het gaat super voor als nog

BarendregtF

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 14:57

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 17:26

Je link doet het niet Barendregt.

Vitaminespuit kan je bijvoorbeeld vinden bij de paardendrogist.nl. Ze kosten zo rond de 8,50 per spuit. Misschien dat je nog andere spullen nodig hebt zoals lederolie ofzo? (om verzendkosten te besparen?)

Dus als je er gelijk 2 koopt (1 reserve)
En de spuit verdelen over 2 dagen.
1e dag ochtend 1e helft geven
2e dag avond 2e helft van de spuit geven.

Daarnaast misschien wat meer krachtvoer geven, want afvallen doen ze toch wel behoorlijk na zo'n castratie. Je kan ook muesli zonder haver erbij voeren, daar zitten ook vitamientjes in en vinden ze natuurlijk ook erg lekker. (vooral al ze zielig zijn) Knipoog

BarendregtF

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 19:23

Ohh ja heel zielig zijn ze nu hoor! kunnen echt heel zielig doen!
Ja dat is misschien wel handig! Wij kopen alles tegelijk voor de paarden dus dan scheeld het wel ja!

Ja hij krijgt de dagen dat hij nu op stal staat wat minder krachtvoor! (anders staat hij zo over de staldeur heen ipv er achter.
Maar daarna krijgt hij het gewone voer! muslie geven wij niet!
We houden het goed in de gaten!

Maar ik ga zeker voor de vitaminiespuit kijken!

Ik zou als ik nog een hengst krijg om te castereren, het altijd bij de kliniek laten doen! dit is zo goed bevallen.

Misschien lukt deze link[img]http://frederikebarendregt.hyves.nl/album/33506057/Alles/t40jZjuV/fotos/456407081/0/s_D_/[img]

Misschien dat deze link wel lukt

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 19:31

barend. : ik begrijp dat je hem nu op stal laat staan omdat ie gecastreerd is?
het zou beter zijn om hem juist buiten te zetten hoor, zodat ie blijft bewegen en daardoor minder stijf word

mijn dierenarts raad gewoon jonge hengsten in de wei te castreren. helemaal niet meer risico's ed.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 20:21

Het is inderdaad beter om een castreerde hengst buiten te laten lopen maar dat gaat nu helaas een beetje moeilijker met -13 graden.......
Misschien is zoveel mogelijk wandelen met hem een idee?

BarendregtF

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 10:14

Ik heb het advies van de dierenarts meegekregen om hem 3 a 4 dagen boxrust te geven. en zo 2 a 3 x per dag 5 a 10 te stappen.
Het stappen doe ik niet omdat ik dat nu gevraarlijk vind! er zijn plekken bij ons die niet gestrooid zijn en dus spek glad!

We gaat hij strak 5 min in de paddox en we kijken hoe dat gaat!
Ik volg het advies van mijn dierenarts op, die heeft er natuurlijk net wat meer verstand van als ik!

En als hij zich straks netjes gedraagd mag hij best wat langer in de paddox staan! we moeten toch zijn (en alle andere)stallen doen.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 12:10

Persoonlijk zou ik hem zo lan mogelijk in de paddock laten scharrelen. Beweging is echt het beste voor een gecastreerde hengst.
Er zit nu een gat in zijn balzak wat over 2 dagen "probeert" dicht te groeien. Als hij niet beweegt, gaat het daadwerkelijk dichtgroeien met als gevolg dat het vocht van de wond niet weg kan.
Dat is de reden dat de MEESTE dierenartsen adviseren om paarden in het land te laten lopen zodat ze de wond "lopend" een beetje open houden. Al is het maar een klein gaatje, als het wondvocht maar weg kan. Daarna moet het "schoon bloeden" als er bloed uit komt is het wondvocht in ieder geval weg.

Ik ben bang dat als het te vroeg dicht gaat (wat helaas OOK NOG EENS bij mijn paard het geval was) dat je dan risico loopt dat de balzak op ontploffen staat.

Mocht je advies krijgen om DAN de balzak af te spuiten, vraag dan van te voren of de spuitslang leidingwater heeft of grondwater. Dat is namelijk een heel groot verschil. Grondwater kan fataal zijn (door ijzergehalte en absoluut geen rein water om wonden mee te verschonen of af te spuiten)

Ik hoop dat het voor jou paard allemaal gaat meevallen BarendD. De meest kritieke dagen zijn vanaf de 2e dag tot en met de 8e dag.

Gelukkig zijn er paarden die ook gewoon een aangenaam helingsproces hebben en ik hoop dat die van jou daar ook 1 van is Knipoog
Laatst bijgewerkt door VDB op 10-01-09 12:24, in het totaal 1 keer bewerkt

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 12:13

Ik zou ook aanraden om zoveel mogelijk te laten bewegen. Dat wondje moet open blijven en als ie stil staat, gaat het geheid dicht zitten.

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 16:09

een paard kan best zonder ijzers buiten lopen nu. en als je toch een paddock hebt dan kan je met hem continue rondjes lopen
om hem in beweging te houden
doe ik nu nl ook met mijn merrie. heb speciaal haar ijzers eronderuit laten halen zodat ze naar buiten kan.
snap niet dat jouw da die boxrust adviseerd maar ja zo zie je maar, ieder zijn eigen ding

iig succes met hem