Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 19:51

Lappie_Lap schreef:
Peter gaat ook goed, heeft zelfs appeltjes op z'n vacht staan Haha!

Je kan je DA een bloedtest laten doen Yellowfish?

Warina heeft idd ook appeltjes Haha! Zit er helemaal vol mee.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 20:01

Yellowfish schreef:
Fargo, bedankt voor de heldere uitleg Ja toch maar een bloedonderzoekje dus. Misschien dat iemand hier in het topic nog kan vertellen wat ik precies aan de dierenarts kan zeggen om op te laten testen?

meestal controleren ze de urine op cortisol....ik heb ooit in een amerikaans artikel gelezen ,dat in deze tijd van het jaar,sept tot jan. het weinig zin heeft om dat te doen.
In deze periode hebben zelfs gezonde paarden een hoger cortisol spiegel dan in het voorjaar.....dat verklaard wel waarom juist veel paarden een teugval hebben of hoefbevangen worden nu....

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 20:04

Warina d'r urine is gecontroleerd en daarna is er een DST test gedaan:
bokt wiki:
Citaat:
Dexamethasonsuppressietest (DST)
Overnacht dexamethasonsuppressietest: Bij deze test wordt een bepaalde hoeveelheid dexamethason in de spier geïnjecteerd gelijk nadat een bloedmonster is afgenomen. Dit monster wordt afgenomen om van deze hoeveelheid uit te gaan. Het tweede bloedmonster wordt vijftien tot negentien uur later afgenomen. In beide monsters wordt vervolgens het cortisolgehalte bepaald. Ochtend dexamethansonsuppressietest: bij deze test wordt ’s ochtends tien tot twintig milligram dexamethason in de spier geïnjecteerd, voordat dit gedaan wordt, wordt er een bloedmonster afgenomen en vierentwintig uur later nog een keer. In beide monsters wordt vervolgens het cortisolgehalte bepaald. Als de cortisolconcentratie in het tweede monster boven de grenswaarde blijft van 27.6 mmol/L blijft, wordt dit als een positief testresultaat beschouwd en ds een indicatie voor de ziekte van Cushing.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 20:08

ja...daar moet je dus mee uitkijken,er zijn paarden die daar accuut hoefbevangen van worden...

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 20:28

Dat zie ik inderdaad niet zitten; Perdy is in korte tijd al tweemaal hoefbevangen geweest, dus dat wil ik hoe dan ook voorkomen..

Edit: Geerke, heb je toevallig enig idee waar je dat artikel vandaan had? ben wel nieuwsgierig namelijk Lachen

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 21:17

oeps...ik ga zoeken.the horse.com geloof ik...even geduld a.u.b

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 21:24

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 21:46

Ook Rava voelt zich momenteel goed en ik stond zo'n 2 maanden op 2 pilletjes Pergolide per dag(2Mg) en nu weer terug op 1 en hopen dat ik van het voorjaar weer kan afbouwen, de vacht ziet er top uit kreeg zelfs nog een compliment.
En wat betreft enten, mij is nadrukkelijk gezegd nooit meer in het najaar of de winter te enten omdat Cushingpaarden het dan vaak al zwaarder hebben en door de entstof wordt het vaak nog moeilijker voor ze.

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 22:21

Hier had ik nog niet van gehoord, ik laat me kids altijd 2x per jaar enten.
Maar hier hebben ze me niks van verteld.

Ik bijf er bij dat dit topic moet door blijven gaan, want samen komen we er beter uit, ik heb inmiddels al een hoop opgestoken.
En als ik even de tijd heb ga ik het nog eens doorlezen

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 10:16

Als dit topic er niet was geweest ... was Peter er wss niet meer geweest!!!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 10:17

kijk....dan is bokt toch zo slecht niet!!!

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 10:23

Je leest alles hier op bokt toch altijd met een bepaald skeptism wbt. medische dingen ed. Dit topic eerst ook, maar door ook wat informatie op andere site's op 't net gevonden en gelezen te hebben ... en de ervaringen hier, echt bij de persoon zelf en niet via horen zeggen ... tja, dit was z'n laatste kans, dus de 'gok' maar genomen .. onze DA had het niet voorgesteld, want die had het alleen nog maar voor honden gebruikt Lachen

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 10:27

ik denk toch dat we met z'n allen heel veel weten....als er iemand een artikel vind word er een linkje geplaatst....zo word iedereen wijzer...zonder internet/bokt was dit nooit mogelijk
geweest.....het kan heel lang duren voordat je op een verjaardag eens iemand tegen komt die de zelfde problemen heeft met zijn paard als jij.....dat geld zeker voor mij,die erg afgelegen woont in frankrijk..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 10:34

c_alsemgeest schreef:
Warina d'r urine is gecontroleerd en daarna is er een DST test gedaan:
bokt wiki:
Citaat:
Dexamethasonsuppressietest (DST)
Overnacht dexamethasonsuppressietest: Bij deze test wordt een bepaalde hoeveelheid dexamethason in de spier geïnjecteerd gelijk nadat een bloedmonster is afgenomen. Dit monster wordt afgenomen om van deze hoeveelheid uit te gaan. Het tweede bloedmonster wordt vijftien tot negentien uur later afgenomen. In beide monsters wordt vervolgens het cortisolgehalte bepaald. Ochtend dexamethansonsuppressietest: bij deze test wordt ’s ochtends tien tot twintig milligram dexamethason in de spier geïnjecteerd, voordat dit gedaan wordt, wordt er een bloedmonster afgenomen en vierentwintig uur later nog een keer. In beide monsters wordt vervolgens het cortisolgehalte bepaald. Als de cortisolconcentratie in het tweede monster boven de grenswaarde blijft van 27.6 mmol/L blijft, wordt dit als een positief testresultaat beschouwd en ds een indicatie voor de ziekte van Cushing.

Deze test is dus behoorlijk link voor paarden die al eerder en makkelijk hoefbevangen zijn geworden! Dus dit is niet voor elk paard een goede of veilige test. Heel veel paarden worden uiteindelijk niet eens getest omdat ze zoveel bijwerkingen en uiterlijke kenmerken hebben dat testen eigenlijk overbodig en dus weggegooid geld blijkt te zijn.

Ah, ik zag dat meerdere mensen dit al gemeld hebben.
Yellowfish toch kun je het bloed en urine wel laten testen als je daar behoefte aan hebt, maar niet met de dex* test. Gewoon bloed afnemen en bijv op suiker en cortisol laten onderzoeken, want veel paarden met cushing hebben ook suikerziekte achtige verschijnselen. Maar in principe moet je DA dit ook weten. Laat je alleen niet die dex* test aanpraten bij jouw paard dat al gevoelig is voor hoefbevangenheid. Een goede DA zal die test niet eens willen doen in zo'n geval. En ja in het najaar is dit wat vertekend maar goed als het toch veel hoger dan gewoon is zou je wel wat meer weten.
Het is wel goed om te weten dat er ook een pre-cushing fase bestaat waarin paarden al wel veel verschijnselen hebben maar in het bloed nog niet alle verschijnselen tonen. Deze paarden moeten toch behandeld worden voor cushing. Er zijn ook paarden die nooit op tests de "goede" resultaten laten zien maar wel degelijk cushing hebben. Dus voor jezelf afwegen samen met DA wat je wilt en of je op basis van wat hij ziet al kunt constateren dat het cushing is en dat er dus met behandeling kan worden gestart!
Laatst bijgewerkt door fargo op 25-11-08 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 10:37

klopt....

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 18:04

Opnieuw bedankt voor de heldere verhalen! Nu is het geval dat ik normaal bij Perdy een veearts laat komen (behalve toen ze onverklaarbaar kreupel was; toen heb ik een afspraak gemaakt op een kliniek). Het lijkt me in dit geval wijsheid om er toch een echte paardenarts bij te halen met verstand van zaken.. dus daar ga ik eerst maar eens achteraan Lachen

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 18:26

Graag gedaan en succes ermee!

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 21:24

Hoi allemaal,

Heb de scriptie van het cushing onderzoek nu binnen, het is een hele lap tekst.
dus is het denk ik handig als het via de mail naar jullie toe komt.
Of er moet iemand zijn die handiger is met de pc als ik enhet in een link of zo kan zetten, zodat iedereen het kan lezen.
het is zo veel dat ik het zelf nog niet eens uitgebreid heb gelezen, maar wil het jullie zeker niet onthouden.

En onne staat er ook bij, schork wel van zijn dikke nek toen.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 22:26

Interessant Onne!
Ik helaas ook geen idee hoe je een word-docu oid als link moet plaatsen Bloos

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 22:44

zeker interessant!! Ik zou het graag willen lezen, helaas weet ik ook niet hoe je het in een link kunt krijgen..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 22:56

kun je niet kopieren/plakken en gewoon hier plaatsen?

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 23:07

nee ik denk dat dat niet kan , ik kan kopieeren niet aanklikken.
ik moet het zel via een omweg openen, misschien dat er straks nog iemand komt.
zal nog wel eff verder denken.

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 23:11

Voor de mensen die het graag vast lezen.
Als je me even een mail stuurd dan kan ik andwoorden met de bijlage.

\mijn adres is bettyFanbolgerijen@hotmail.com

Alles is in kleine letters behalve de letter F

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 17:28

Lappie_Lap schreef:
Als dit topic er niet was geweest ... was Peter er wss niet meer geweest!!!

Hetzelfde voor Luna..
en die loopt nu toch weer succesvol wedstrijden! Bloos

Sylvia80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 19:33

Ik heb de scriptie ontvangen van Betty (Onne). heel interesant, fijn als naslagwerk. E.e.a. wordt duidelijk uitgeleg. Ineke (schrijfster) ook bednkt, zeker voor het delen van deze info!