Wonderdokter of kwakzalver; een avondje met Leen Taal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re: Wonderdokter of kwakzalver; een avondje met Leen Taal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 09:47

zo, dat zijn leuke dingen om te weten! waaraan herken je een populier? misschien staan die hier in de buurt ook wel!

Tender

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 11:51

Van wilgentakken wist ik dit, van populieren niet, grappig!
Leuk dat je hem gewoon laat begaan en erop vertrouwd dat het goed is!

Die van ons staat sinds enkele weken op een dieet van bietenpulp en lijnzaad (aangevuld met vitaminen) en uiteraard hooi en weidegang.
Ik heb een tijdje geleden een artikel van een wetenschappelijk onderzoek gelezen waarin onder andere dus het gebruik van lijnzaad bij zomerexceem is getest en het leek in het onderzoek significant beter te gaan bij paarden die lijnzaad kregen.

Hieronder de link, mochten jullie het leuk vinden om het zelf ook te lezen.
Het is in het engels en PDF-format.

Het gaat over het gebruik van meerdere natuurlijke supplementen, o.a. ook echinacea en ook niet alleen over zomereczeem.

Maar erg interessant en voor mijn gevoel een goed opgebouwd onderzoek, misschien wat aan de kleine kant, maar dat zal waarschijnlijk een financiële reden gehad hebben.

http://www.equine-congress.com/document ... edings.pdf

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 08:06

zo zagen die trosjes eruit die appie opat:
Afbeelding

meer info: http://nl.wikipedia.org/wiki/Populier

ik denk voordat ik hem de hele bak laat leegeten wil ik eerst weten wat dit doet hahahah dus ben an t zoeken gegaan.
ap eet wel vaker planten waarvan ik echt denk van huh? dat ie dat eet.

zo is hij dus ook gek op de bloemen van mariadistel( die distels die je in veel paarden weiden ziet) maar daarvan is dus bekend dat die heel goed zijn voor de lever, dus als we samen gaan wandelen dan zoek ik de plekken op waar ze staan en laat hem daarvan eten als hij dat wil.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 08:31

ja, die distels laat ik ze ook wel eten. eerst vond ik dat ook raar, moest toch zeer doen?? maar ze weten wel wat ze eten... (over het algemeen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 14:16

Ja die distels eet mijn paard ook, maar mij ooit verteld dat ze dat alleen doen als ze als veulen geleerd hebben ze te eten.

Trouwens ben wel eens benieuwd of er mensen zijn die hun exceempaarden behandeld hebben met MSM. Blijkt ook onstekingsremmend te werken en ik heb gehoord dat in wilgentakken pure MSM zit, dat het daarom zo goed is.

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 15:38

Op de vorige pagina had ik de link neer gezet van www.marstall.nl over het voer van Isimix.
Die lui waren er ook bij Jumping Amsterdam, dus ik denk even wat info inwinnen. Er zit wel een klein percentage melasse in.. alhoewel dat niet op hun site staat!
Die man van marstall beweerde mij dat als ik optijd met Isimix ga voeren (december/januari) en de manen van mijn paard in de periode voor het schuren in smeer met Leovet Biohuid Olie 2 weken 2x daags (en daarna stoppen), dat mijn paard gegarandeerd niet meer schuurde!
Hij kende paarden waarbij het werkt (zei hij), ik ben helaas vergeten te vragen of ik het telnummer van die mensen mocht waarbij het hielp..

Ik heb hem gezegt dat ik dat zeer ongeloofwaardig vond en het niet alleen aan het voer en die huidolie kan liggen dat een paard niet meer schuurt.

Vond ie niet zo leuk

Maargoed, toch zit ik te overwegen om het voer te gaan voeren, er zit nl biergist in, zink, jood, koper enz. Wel staat het grote aandeel knoflook mij weer tegen.......

Fjordenmaniak

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 15:55

Volgens mij voert Marije van Saar dit voer nu ook IwanLuver
IwanLuver schreef:
Er zit wel een klein percentage melasse in.. alhoewel dat niet op hun site staat!
Dat is vast om de brok te kunnen persen maar niet zo netjes dat ze dat niet vermelden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 16:00

Toch wel jammer dat elke fabrikant het wiel der zomerexceem heeft uitgevonden en steeds weer opnieuw garandeerd dat het werkt.

Maar optimistisch blijven en als de kosten van proberen niet de pan uit reizen...

Fjordenmaniak

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 16:04

russel schreef:
Toch wel jammer dat elke fabrikant het wiel der zomerexceem heeft uitgevonden en steeds weer opnieuw garandeerd dat het werkt.
Inderdaad Eerst was het extra kracht explosie, en dat is nu ingeburgerd,... dus gaan we over naar het volgende stokpaardje

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 18:40

en precies vanwege de knoflook ga ik dus geen isi-mix voeren.
ik blijf gewoon bij de brok die ap nu krijgt, samen met de aloe vera en de zeealgen, en maar kijken hoe het gaat

maar die leovet huidolie is ook absoluut goed spul!
kun je zonder isimix ook echt wel gaan smeren,ik was er dik tevreden over.

Tender

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 09:31

Nou, tot mijn grote teluerstelling kan ik jullie meedelen dat het lijnzaad bij mijn paard helaas niet afdoende helpt, hij is begonnen met schuren.

Ik wil nu toch maar een deken gaan halen.
Ik denk erover om eerst zo'n goedkoop Divoza-ding te gaan halen (ik heb het niet zo op die kwaliteit, als ik eerlijk ben), dan eens kijken of dat wel verschil maakt voor hem en dan kan ik altijd nog besluiten om later een Boett te kopen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 09:47

Koop dan een bucas, die is veel beter.

Tender

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 10:10

Dat is een "gewone" vliegendeken of niet?

Ik heb net even zitten kijken op allerlei verschillende sites, nederland en duitsland.
En ik zag dat Divoza behalve de eczeemdeken de HH Fly Protection Set in de aanbieding heeft, bijna dezelfde prijs.
Duitsland is helaas niet goedkoper in dit geval.

Ik zal nog even de Bucas na gaan zoeken, bedankt Russel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 13:46

Bucas is idd alleen vliegendeken, maar zo fijnmazig dat het wel die witte vliegjes tegen houdt. Met hals en eventueel gezichtsmasker en buikflap kom je al een heel eind. Die deken heb ik al 4 jaar en alleen een keer een lapje aan de binnenkant moeten stikken.

Gewoon in de wasmachine en klaar

Effe voor je gegoogled, maar die HH die ken ik en das niks, van die harde stof en bedekt niet goed genoeg.

Deze van Bucas bedoel ik, wel wat duurder, maar dan heb je wel wat.

http://www.tackshop.nl/shop_en/product_ ... 49c98a5d5e

Tender

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 13:59

Thanks voor het meedenken!
Gelukkig heb ik weinig te doen hier vandaag (op mijn werk) dus ik zit ook al de hele dag te google-en

Ik had de bucas inderdaad gevonden, maar zit heel even tegen de prijs aan te hikken, omdat ik eerst wil weten of een deken het probleem verhelpt (ik heb bij hem ook heel sterk het idee dat de warmte/luchtvochtigheid een probleem is).

Aangezien ik wel graag nog vandaag een knoop door wil hakken (ik baal er echt van dat hij geschuurd heeft vannacht. De schade is nog wel te overzien op zich, maar ik had echt heel had gehoopt en gedacht dat dit me zou helpen ) ga ik vanwege het financiële plaatje nu denk ik toch eerst maar voor de pagony (en hoop dat de kwaliteit deze keer eens niet tegenvalt, gelukkig is het een makkelijk paard, geen sloper).

Als de deken het gewenste effect heeft, dan zal ik als opvolger zeer zeker de Bucas in gedachten houden, ik ben erg gecharmeerd van de Bucas/Horseware dekens )

Nog bedankt trouwens voor je advies over de HH-set,
dat bespaard me weer een miskoop

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 15:48

Ik las pas nog dat iemand een zoutoplossing maakte en daar de staart mee waste en dat liet opdrogen tegen het schuren, volgens haar hielp het. Wellicht te proberen?

Kun je geen middelzachte borstel in de stal hangen zodat hij zich daar aan schuurt, dan schuurt hij zich niet kapot aan iets hardst/scherps.

Pangony, is dat die van die postorderbedrijf? Heb je een plaatje?

Als het maar niet die zelfde is die een stalmaatje had gekocht, ten eerste waren de gaatjes te groot en de hals kwam niet tot de oren, dus als het beestje graasde had ze een halve blote nek, voor vliegmachines natuurlijk het einde!!

Tender

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 16:00

Pagony is inderdaad van het verzendbedrijf, maar ik had hem dan willen kopen bij De Meulenkamp

Dit is de deken
Afbeelding
(Foto heb ik even van hun site gehaald)

Inmiddels kan ik er 1 voor een hele mooie prijs overnemen van een lieve bokker dus ik ben helemaal blij!

Een borstel in de stal heeft hij al, maar hij gaat dan gewoon ergens anders schuren omdat "dat ding" in de weg zit

Zoutoplossing heb ik nog nooit geprobeerd, al wel appel- en gewone azijn, klitwortel en allerlei commerciële smeerseltjes.

Ik zal het de komende dagen alvast proberen, in afwachting van de deken! Thanks!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 16:11

Ah, maar dat is een mooie, lijkt wel een boett.

Appelazijn kan kleur, smaak en andere rotzooi bevatten en dat kan natuurlijk ook weer jeuk veroorzaken.

Misschien dode zeezout, zitten weer mineralen in, wie weet. Anders gewoon keukenzout.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 16:13

Zoutoplossing lijkt mij niet zo slim.Zout droogt namelijk je huid uit en die droogte veroorzaakt ook jeuk.
Wij hebben ook de bucas in een gewone ruitersportzaak gekocht maar voor zeker heel wat eurie's minder.De eerste was rond de 129 en één van rond de 100 euro.Ik denk dat dat een kwestie is van even rond kijken.
Vind de deken van de foto er ook goed uitzien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 16:19

Toch vraag ik mij wel eens af die dekens niet te veel afsluiten. Ziet er super uit, kwaliteit zal ook prima zijn, maar zit zo om het lijf heen.

Idd bucas rond de 100 is zeker wel te vinden. Maar het blijft toch wel 100 euries. Bucas zit losser om het lijf dus luchtiger, de huid heeft meer ademvrijheid lijkt mij. Maar dat is maar een idee van mij.
trouwens er worden elk jaar weer 2e hands vliegendekens verkocht die maar een paar keer gedragen zijn. Wellicht een tip.

Er zijn zo veel mooie bijna nieuwe dekens 2e hands te koop, dat ik mij wel eens afvraag waarom ik nog steeds naar dat ruiterhuis ren.

Tender

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 16:25

Het viel mij eerlijk gezegd tegen hoe weinig dekens er te koop zijn.
Ik houdt het al en tijdje in de gaten op marktplaats, maar het is echt niet zoveel als ik had verwacht.

Nu moet ik wel toegeven dat ik ook alleen marktplaats in de gaten houdt en ook alleen de eczeemdekens, dus niet de vliegendekens.

De deken die ik nu over kan nemen is nog maar 1 week gebruikt vorig jaar, maar was een maatje te klein.

[ik ben me er ook van bewust dat ik nu heel veel geluk heb ]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 16:26

De Bucas is wel van heel fijn matriaal heel dun en snel ook weer droog.Vind alleen dat het paard verdacht veel op een non lijkt .
We hebben hem nu nog niet aan omdat ze nog niet schuurt. Bij ons begint ze meestal pas in juli te schuren.

Tender

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 16:29

Ik ga naar huis en ben tot donderdag niet meer online, maar jullie allebei heel erg bedankt voor het meedenken!

Refagreni

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 13:02

Tender schreef:
Het viel mij eerlijk gezegd tegen hoe weinig dekens er te koop zijn.
Ik houdt het al en tijdje in de gaten op marktplaats, maar het is echt niet zoveel als ik had verwacht.

Nu moet ik wel toegeven dat ik ook alleen marktplaats in de gaten houdt en ook alleen de eczeemdekens, dus niet de vliegendekens.

De deken die ik nu over kan nemen is nog maar 1 week gebruikt vorig jaar, maar was een maatje te klein.

[ik ben me er ook van bewust dat ik nu heel veel geluk heb ]

Het is logisch dat er zo weinig dekens te koop zijn. De enige optie is wanneer iemand hem toevallig te klein/groot heeft gekocht. De dekens worden normaliter helemaal "op" gedragen omdat het paard/pony gewoonweg niet zonder kan.

Met de Pagony Eczema heb ik hele goede ervaringen. Mijn merrie heeft hem nu voor het tweede seizoen op en hij is nog helemaal heel. Hij zit perfect, is niet zweteriger dan de duurdere dekens en ze zijn lekker goedkoop.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 12:16

----
Op Zaterdag 20 mei wordt een dag met Barokke Paarden georganiseerd bij
de Wironruiters in Hippolytushoef. De dag wordt opgedragen aan Brooke
Hospital for Animals.
Brooke is met een stand aanwezig op deze dag.
Brooke Hospital for Animals (opgericht in 1934) zet zich in voor de
leefomstandigheden van werkpaarden en – ezels in landen als India en
Egypte. Maar door geldgebrek en onwetendheid moeten de paarden en
ezels werken onder vreselijke omstandigheden, vaak tot ze er dood bij
neervallen, waardoor het gezin zonder inkomen is.
Met 15 hospitaalcentra en 43 rijdende klinieken worden door Brooke
Hospital jaarlijks 500.000 dieren gratis behandeld. Eigenaren krijgen
voorlichting over een goede dierenverzorging.
Met deze dag steunen wij deze combinatie van dierenbescherming en
ontwikkelingshulp.

Programma:

9.00 uur Officiële dressuurwedstrijden in samenwerking met de St.
"Dag van het Barokke Paard".

13.00 uur BAROKKE PAARD EN SHOW
De Lusitano (Portugal), de PRE/ Andalusiër (Spanje), de Lipizzaner,
bekend van de Spaanse Rijschool in Wenen en het Friese Paard uit
Nederland, maar ook de Knabstrupper (Denemarken) en zelfs de
Frederiksborger, een paardenras dat vanaf 1562 door Koning Frederik II
van Denemarken is ontwikkeld.
De paarden zullen met hun ruiters in verschillende disciplines met
muziek, dans en vrijheidsdressuur laten zien hoe spectaculair en
gracieus ze zijn.

15.30 uur Lezing van Leen Taal van NovelCureBV.
De wetenschapper Leen Taal zal dieper ingaan op het immuunsysteem van
paarden, waarbij specifiek de volgende onderwerpen worden behandeld:
-Zomer eczeem
-Peesproblemen en hoefproblemen
-Maag- en darmproblemen
-Gedragsstoornissen
-Drachtigheids- en voortplantingsproblemen
-Stalmanagement en ontwormschema's ( de natuurlijke wormenkuur)
Verder zal er worden ingegaan op welke wijze men door middel van de
juiste voeding problemen kan voorkomen. Wanneer er problemen zijn hoe
ze te verminderen of dan wel weg te nemen.

Leen taal werkt over de gehele wereld. Hij heeft landelijke en
internationale bekendheid gekregen met zijn innoverende inzichten
betreffende het voorkomen en genezen van zomer eczeem. Leen Taal heeft
tien jaar geprotocolleerd onderzoek bij zeer veel paardenrassen
gedaan. Ook bij pony's en paarden waarvan de eigenaren al van alles
hebben geprobeerd en tot nu toe geen of weinig succes hebben geboekt.
In de middag is er voor de kinderen
Het Wasgoed Theater

Toegang tot dit evenement is gratis. Het wordt bijzonder gewaardeerd
als u een bijdrage over heeft voor Brooke Hospital for Animals.

Locatie: Wironruiters, Lonjeweg 1, Hippolytushoef. (www. wironruiters.nl)