[INFO] Mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 22:47

Ik vraag me af: moet een paard met mok altijd ook antobiotica krijgen?

Mijn merrie heeft mok gekregen na behandeling van een hoefzweer met biotex en heeft nu - na een week - nog steeds een dik been (de hoefzweer is inmiddels over). Na koud afspuiten en stappen (beide ca 20 minuten) wordt het been wel dunner, maar de dag erna is het toch weer opgelopen.
Mijn DA adviseert dit zo nog een paar dagen te doen en wil nu nog geen antibiotica geven (hij bewaart dat liever voor 'echte noodgevallen'). Is dat nou wel verstandig ....?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 23:14

Ik kan alleen zeggen wat mijn dierenarts zei.Die vind antibiotica alleen nodig als er bij de dikke benen ook koorts voor komt.Mok en dikke benen moeten ook zonder antibiotica kunnen genezen.Als ze niet echt mankt zou ik ook niet afspuiten maar haar benen juist droog houden.Want heeft ze de mok juist niet gekregen door veel water met een bijtend middel?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 21:38

Ja, door de biotex-badjes. Het is een beetje van twee kwaden één kiezen: koelen om dunner te maken of droog houden tegen de mok. Ik doe nu na het afspuiten heel goed doogdeppen, daarna 20 minuten aan de hand stappen en dan hydrocortiderm erop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 12:44

Ik denk dat je meer ook niet kan doen.Wat afwachten en in de gaten houden dat er geen koorts bij komt.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 18:42

Kan je het niet op een andere manier koelen? Bijvoorbeeld dmv van die coolpacks die je eerst in de vriezer legt?

Ik heb er voor die van mij ook aan gedacht.... die staat met mok die we niet weg krijgen. Gelukkig is het been inmiddels niet meer dusdanig dik dat het nodig is.
Ik heb het been dunner gekregen door 2x op een dag in het verband (geweekt in lactetrol) te zetten.

Karlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 21:42

Ik vind het verstandig van je DA, een paard met mok hoeft niet altijd antibiotica te krijgen. Heb geduld en ga eerst nog een paar dagen zo door. Succes!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 22:19

Het wordt gelukkig al minder! Veel afgespoten en gestapt ... been is nu dun en de kogel bijna. Geen warm been/voet meer, dus we hebben vandaag voor het eerst weer onder het zadel gestapt! Haha!

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 10:24

Vraagje: ik gebruik van die Cure-mok tabletjes, 6 sochtends en 6 savonds, maar moet ik dit het hele jaar gebruiken of kan ik er nu mee stoppen? de mok is nu weg.... maar moet je doorgaan met die tabletten?

Ik ben dit jaar ermee begonnen.

Famke_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 15:46

cow_girl schreef:
Vraagje: ik gebruik van die Cure-mok tabletjes, 6 sochtends en 6 savonds, maar moet ik dit het hele jaar gebruiken of kan ik er nu mee stoppen? de mok is nu weg.... maar moet je doorgaan met die tabletten?

Ik ben dit jaar ermee begonnen.

Ik geef het mijn paard al 3 jaar achter elkaar!
Als ik dat niet doe, barst het zo weer los en begint het weer van voor af aan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 19:15

Als het goed is geef je dit gewoon als kuur (what's in the name Knipoog ?) ; totdat het potje op is dus.

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 11:11

Miirthe schreef:
Als het goed is geef je dit gewoon als kuur (what's in the name Knipoog ?) ; totdat het potje op is dus.

Nee, toch niet... ik heb de Paardendrogist gebeld, en ik moet het wel gaan afbouwen als de mok helemaal weg is... ipv 2 x 6 tabletjes per dag, naar 4 tabletjes en daarna 2... en dan stoppen. Tot het weer begint.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 08:46

mijn pony heeft vlak boven der kroonrand een grote kale plek. de huis is daar wel helemaal roze en er zit geen korst ofzo.
is dit mok ? ik zal zo snel mogelijk een foto maken

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 11:53

Dat is niet te zeggen zo...

Maar gewoon een kale plek? Klinkt mij in eerste instantie niet als mok in de oren Lachen Bij twijfel toch even de VA laten kijken.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 17:15

hebben jullie paarden nog mok?
mijn pony heeft nog wel wat plekjes zitten.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 17:16

Bonny4life schreef:
hebben jullie paarden nog mok?
mijn pony heeft nog wel wat plekjes zitten.

Ja.... die van mij staat er helaas mee op de kliniek....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 18:55

Hè getver richtje,hoe komt het zo?

die van ons zijn er al weer een tijdje vanaf.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 20:36

silvana schreef:
Hè getver richtje,hoe komt het zo?

Hele hardnekkige mok....

In januari is ze er in Bodegraven voor behandeld. Heeft wel iets geholpen maar het was niet weg.
Het is toen een tijdje wat rustiger geweest en ik heb het even met rust gelaten om ook de kans te geven om te herstellen.

3 weken geleden stond ze opeens weer met een dik been. Ik heb toen direct de dierenarts gebeld, we zijn op dinsdag gestart met prednisolon geven en zalf smeren. Het been werd dikker en dikker, vrijdags antibiotica er bij gaan geven. Zaterdag weer met spoed een dierenarts er bij gehad zo verschrikkelijk dik was het been en ze liep op 3 benen. Gestart met verbanden en andere zalf (mengsel uiercreme en droogzetters) en doorgegaan met antibiotica en prednisolon. Daarmee kregen we het been gelukkig dunner en ze was na een paar dagen niet meer kreupel. Dus de medicatie afgebouwd en weer voorzichtig met haar aan het werk gegaan. Alles in overleg met de dierenarts die ook af en toe is komen kijken. Been werd wat dunner, dinsdag er op de dierenarts er bij gehad want de mok bleef hetzelfde en moet echt minder. Dierenarts geeft aan het zelf niet meer zo goed te weten en ook eens rond te vragen bij collega's. Alles dat aan moest slaan deed het niet....
Er was al sprake van opname, maar ja liever niet natuurlijk.
Donderdag stond ze weer met een dik been en heb ik besloten om het risico niet nog een keer te nemen. Zo slecht als ze die zaterdag was, mocht ze gewoon echt niet meer worden.
In overleg met mijn dierenarts een kliniek uit gezocht waar ze heen ging en die gebeld en haar dezelfde dag nog gebracht. Daar staat ze nu dus al een week....

Geen één dierenarts durft te beloven dat ze het goed krijgen helaas. Maar goed, ze is daar iig in goede handen. Het been is dun, en een groot deel van het been is rustig gelukkig.
Helaas zitten er nog een paar plekken die nog niet zijn zoals ze moeten zijn. Totdat die weg zijn, kan ze niet mee naar huis.

Ik hoop dat ze snel verder opknapt en dat ze echt opknapt Lachen Volgens de dierenarts die haar thuis behandeld heeft zijn de eerste 6 weken dat ze weer thuis is kritiek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 23:38

Jeetje joh,dat is wel een heel verhaal bij jou.En ik maar zeuren over mijn paar korstjes.Ik zal het gelijk nooit meer doen.

maar sterkte met je paard in ieder geval en laat nog even iets weten als ze weer thuis is

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 23:42

silvana schreef:
Jeetje joh,dat is wel een heel verhaal bij jou.En ik maar zeuren over mijn paar korstjes.Ik zal het gelijk nooit meer doen.

maar sterkte met je paard in ieder geval en laat nog even iets weten als ze weer thuis is

Die paar korstjes worden niet minder vervelend, als een ander het erger heeft Knipoog Mag je gewoon over 'zeuren' Ja

Dank je! Ik zal het laten weten als er vorderingen zijn Lachen

Roobinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 18:40

Is het echt zo dat je het been alseerst moet wassen en dan tandpasta want mijn paard heeft het op 1 been. en ik wil er snel van af..
zoja welke tandpasta?
alvast bedankt!

xx

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 20:11

hvjmiebbe schreef:
Is het echt zo dat je het been alseerst moet wassen en dan tandpasta want mijn paard heeft het op 1 been. en ik wil er snel van af..
zoja welke tandpasta?
alvast bedankt!

xx

Dat verschilt per paard.... voor ieder dier slaat wat anders aan.
Ik heb een pony gehad waarbij tandpasta hielp. Het is te proberen natuurlijk Lachen

Maar pas wel op dat je tijdig een DA er bij haalt als het erger wordt.

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 11:51

ik heb ook gehoord van verlopen olie, dat zou ook helpen tegen mok want het maakt het zachter.. heeft iemand daar ervaring mee??

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 12:58

verlopen olie vraag je om een bloedvergiftiging, zou ik niet doen.

Mijn paard loopt nu sinds november met mok. Het wordt niet erger en niet minder. Na meer dan 500€ veeartskosten bel ik die er ook niet meer voor...

Ben nu anders gaan voeren, kijken of dat helpt.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 13:01

trisca schreef:
verlopen olie vraag je om een bloedvergiftiging, zou ik niet doen.

Mijn paard loopt nu sinds november met mok. Het wordt niet erger en niet minder. Na meer dan 500€ veeartskosten bel ik die er ook niet meer voor...

Ben nu anders gaan voeren, kijken of dat helpt.

Wat hebben jullie geprobeerd aan behandelingen? Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 18:10

Verlopen olie daar heb ik de mijne bijna de kliniek mee ingekregen.Beest had hele verbrande benen de vellen vielen er letterlijk af.

Ik behandel als het in een begin stadium is met groene klei of zinkzalf(wat je op babybillen smeert.En anders met een hydrocortiderm zalf.

Mijn paard hebben we net uit de kliniek kunnen houden omdat de colega van mijn dierenarts kwam met de volgende oplossing.Verbanden aan leggen met Alimenlintex.Die doe je er nat op verschhon je 2x per dag.Dat geneest de huid en trekt vuil uit de wonden.