steigert schreef:Hoi,
Paard staat overdag van ongeveer 10 tot 5 buiten. Hij doet alleen luchtzuigen in stal, op de wanden. Je moet het zo zien, mijn paard staat in een stal van 2. Hij heeft dus 2 wanden die niet hoog zijn, de voorkant en de wand die hem scheidt van zijn buurvrouw. Snap je het een beetje of leg ik het erg krom uitHeb al van die regenpijpen geprobeerd om de wand heen, maar ook daar zuigt ie op. En dichtbouwen vind ik ook weer zo wat.
Ik begrijp het! Je hoeft het niet dicht te bouwen want dan hebben ze geen oogcontact meer. Maar je hebt heel dik en sterk gaas, van dat vierkante. En dat kun je er aan bevestigen. Wij hebben dat ook gedaan bij het weefrek, waar mijn merrie zich op vastzette om te luchtzuigen. Het is nu dicht gemaakt met dat gaas. Ze kan haar tanden er nu niet meer op zetten.
steigert schreef:Hij krijgt 3 kilo krachtvoer per dag en 2 keer per dag een behoorlijke hoop ruwvoer. Wij hebben van die grote balen, krijgt ie ongeveer halve tot driekwart plak per dag van. Verder is het geen stresskip, maar denk wel een binnenvetter.
Ik neem aan dat hij het ruwvoer voor de nacht krijgt en als hij de stal binnen komt? 3 kilo is aardig wat krachtvoer. Het zou fijn zijn als het met minder kon. Het zou ook fijn zijn als het ruwvoer onbeperkt gegeven werd. In principe heeft een paard minimaal per 100 kilo lichaamsgewicht een kilo ruwvoer nodig. Zeg dat hij 600 weegt, is 6 kilo. Lijkt weinig, maar is veel want ruwvoer weegt niet zwaar.
steigert schreef:Ik ben echt een beetje bang dat de koliekaanvallen door het luchtzuigen komen, ookal zeggen ze dat ze geen koliek krijgen van luchtzuigen. Hij gast echt ontzettend na zo'n koliekaanval...
Ja, ik sluit het ook niet uit, mijn merrie is de enige hier op stal die 3 x koliek heeft gehad en de andere paarden hebben dat hier nooit gehad.
steigert schreef:Stel dat ik zijn maag laat onderzoeken (hoe lossen ze een maagprobleem op dan?), dan zal hij toch altijd blijven luchtzuigen ookal verhelp ik het maagprobleem omdat dat nou eenmaal een gewoonte is geworden. 50% van de paarden hebben maagproblemen heb ik gelezen, maar lang niet 50% van de paarden zuigt...
D.m.v. een maagendoscopie kun je dit uitsluiten of bevestigen. MAar dat is best duur. Hier in het arme Twente is er niet zo'n apparaat, daarvoor moeten wij anderhalf uur verderop rijden.
Indien er sprake is van een maagprobleem (komt veel vaker voor bij paarden dan mensen in de gaten hebben), zijn daar wel medicijnen voor. Het luchtzuigen zal dan minder worden, en soms verdwijnen. MAar inderdaad kunnen paarden er aan verslaafd raken.
steigert schreef:Zit echt te twijfelen over wel of geen band of misschien wel een maagonderzoek, maar de reacties zijn echt 50/50 hier...
Mijn ervaring met de band is dat die steeds strakker moet gaan zitten. Sommige paarden moet het zo strak, dat je het strottehoofd kunt beschadigen. Het slikken met zo'n band gaat ook moeilijker als het paard eet. Ik zou beginnen met een stuk gaas en proberen de oorzaken van een mogelijke maagzweer weg te halen. Paard niet onder druk zetten en stressvolle situaties vermijden, veel ruwvoer geven, en uiteraard veel weidegang. MAar dat gebeurt al. Veel meer kun je eigenlijk niet doen.