[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tamorka

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 11:57

steigert schreef:
Hoi,

Paard staat overdag van ongeveer 10 tot 5 buiten. Hij doet alleen luchtzuigen in stal, op de wanden. Je moet het zo zien, mijn paard staat in een stal van 2. Hij heeft dus 2 wanden die niet hoog zijn, de voorkant en de wand die hem scheidt van zijn buurvrouw. Snap je het een beetje of leg ik het erg krom uit Tong uitsteken Heb al van die regenpijpen geprobeerd om de wand heen, maar ook daar zuigt ie op. En dichtbouwen vind ik ook weer zo wat.

Ik begrijp het! Je hoeft het niet dicht te bouwen want dan hebben ze geen oogcontact meer. Maar je hebt heel dik en sterk gaas, van dat vierkante. En dat kun je er aan bevestigen. Wij hebben dat ook gedaan bij het weefrek, waar mijn merrie zich op vastzette om te luchtzuigen. Het is nu dicht gemaakt met dat gaas. Ze kan haar tanden er nu niet meer op zetten.

steigert schreef:
Hij krijgt 3 kilo krachtvoer per dag en 2 keer per dag een behoorlijke hoop ruwvoer. Wij hebben van die grote balen, krijgt ie ongeveer halve tot driekwart plak per dag van. Verder is het geen stresskip, maar denk wel een binnenvetter.

Ik neem aan dat hij het ruwvoer voor de nacht krijgt en als hij de stal binnen komt? 3 kilo is aardig wat krachtvoer. Het zou fijn zijn als het met minder kon. Het zou ook fijn zijn als het ruwvoer onbeperkt gegeven werd. In principe heeft een paard minimaal per 100 kilo lichaamsgewicht een kilo ruwvoer nodig. Zeg dat hij 600 weegt, is 6 kilo. Lijkt weinig, maar is veel want ruwvoer weegt niet zwaar.
steigert schreef:
Ik ben echt een beetje bang dat de koliekaanvallen door het luchtzuigen komen, ookal zeggen ze dat ze geen koliek krijgen van luchtzuigen. Hij gast echt ontzettend na zo'n koliekaanval...

Ja, ik sluit het ook niet uit, mijn merrie is de enige hier op stal die 3 x koliek heeft gehad en de andere paarden hebben dat hier nooit gehad.

steigert schreef:
Stel dat ik zijn maag laat onderzoeken (hoe lossen ze een maagprobleem op dan?), dan zal hij toch altijd blijven luchtzuigen ookal verhelp ik het maagprobleem omdat dat nou eenmaal een gewoonte is geworden. 50% van de paarden hebben maagproblemen heb ik gelezen, maar lang niet 50% van de paarden zuigt...

D.m.v. een maagendoscopie kun je dit uitsluiten of bevestigen. MAar dat is best duur. Hier in het arme Twente is er niet zo'n apparaat, daarvoor moeten wij anderhalf uur verderop rijden.
Indien er sprake is van een maagprobleem (komt veel vaker voor bij paarden dan mensen in de gaten hebben), zijn daar wel medicijnen voor. Het luchtzuigen zal dan minder worden, en soms verdwijnen. MAar inderdaad kunnen paarden er aan verslaafd raken.
steigert schreef:
Zit echt te twijfelen over wel of geen band of misschien wel een maagonderzoek, maar de reacties zijn echt 50/50 hier...

Mijn ervaring met de band is dat die steeds strakker moet gaan zitten. Sommige paarden moet het zo strak, dat je het strottehoofd kunt beschadigen. Het slikken met zo'n band gaat ook moeilijker als het paard eet. Ik zou beginnen met een stuk gaas en proberen de oorzaken van een mogelijke maagzweer weg te halen. Paard niet onder druk zetten en stressvolle situaties vermijden, veel ruwvoer geven, en uiteraard veel weidegang. MAar dat gebeurt al. Veel meer kun je eigenlijk niet doen.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 21:49

steigert schreef:
Hij krijgt 3 kilo krachtvoer per dag en 2 keer per dag een behoorlijke hoop ruwvoer. Wij hebben van die grote balen, krijgt ie ongeveer halve tot driekwart plak per dag van. Verder is het geen stresskip, maar denk wel een binnenvetter.

Ik ben echt een beetje bang dat de koliekaanvallen door het luchtzuigen komen, ookal zeggen ze dat ze geen koliek krijgen van luchtzuigen. Hij gast echt ontzettend na zo'n koliekaanval...

Stel dat ik zijn maag laat onderzoeken (hoe lossen ze een maagprobleem op dan?), dan zal hij toch altijd blijven luchtzuigen ookal verhelp ik het maagprobleem omdat dat nou eenmaal een gewoonte is geworden. 50% van de paarden hebben maagproblemen heb ik gelezen, maar lang niet 50% van de paarden zuigt...

Zit echt te twijfelen over wel of geen band of misschien wel een maagonderzoek, maar de reacties zijn echt 50/50 hier...

Band omdoen lost echt het probleem niet op ze krijgen geen koliek van het zuigen. ze krijgen koliek van maagproblemen. als een paard maagproblemen heeft dan wordt het voer ook niet goed verteerd. niet goed verteerde voedsel gaat in de darm liggen "rotten" en hierbij komen gassen vrij. dit kan dan voor koliek en gasserigheid zorgen. ook maagzweren kunnen voor koliek zorgen.

inderdaad wat Gast8253 zegt, wat voor hooi is het?? het beste is gewoon onbeperkt droog hooi. dus in balen met een touwtje erom heen. alles wat in plastic zit is OF voordroog OF kuil. kuil is helemaal slecht om te geven. voordroog is voor luchtzuigers ook niet echt goed. is ook nog te zuur.
verder vindt ik 3 kg. krachtvoer ook wat aan de hoge kant. brok is niet zo goed voor luchtzuigers. beter is lichtverteerbare muesli. het liefst helemaal gene krachtvoer. in princiepe hebben ze alleen krachtvoer nodig als ze het qua energie het op alleen hooi niet redden. mij is door verschillende dierenartsen aangeraden om helemaal geen krachtvoer te geven. die van mij krijgt nu 3 handjes op een dag met vitaminepoeder. hij kreeg altijd 2-3 kg. per dag maar hij doet het hier super op.

ik zou een maagonderzoek laten doen. maagproblemen lossen ze op door medicatie zoals maagzuurremmers en maagwandversterkers. ook moet het voer aangepast worden.
en ja, het kan zijn dat de maagproblemen opgelost worden en dat hij dan nog door gewenning blijft zuigen. maar van luchtzuigen krijgen ze niets. hoogstens wat kortere tanden. maar als je je paard nog wat langer wilt houden dan moet er toch wat aan evt. maagproblemen gedaan worden. het wordt anders alleen maar erger.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 21:55

steigert schreef:
. 50% van de paarden hebben maagproblemen heb ik gelezen, maar lang niet 50% van de paarden zuigt...

ik geloof dat er uit de onderzoeken was gekomen dat van de luchtzuigers toch de meeste maagproblemen hadden of hadden gehad. dat dit ook werd gezien als oorzaak van het zuigen.

steigert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 23:18

Bedankt voor alle tips en het meedenken! Ga waarschijnlijk voor het maagonderzoek!! Morgen even de veearts bellen en ook met hem nog even overleggen!

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 11:30

hou je ons op de hoogte?

naomi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 14:44

Ik heb jullie verhalen even allemaal gelezen.
Ik vroeg me af of jullie een paard zouden kopen
als je wist dat hij luchtzuigt?
Vind het best lastig....

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 14:48

Nou ik heb een luchtzuiger gekocht een paar maanden geleden. Ik kende het paard al en is voor de rest gewoon een goed paard voor mij (zeker als eerste paard). Het is een beslissing die je voor jezelf moet nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 14:50

Als je even op pag.45 kijkt dan zie je daar dezelfde vraag staan van Hennyhout en een aantal van ons heeft daar hun antwoord opgegeven.

Paperclip3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 16:28

ik heb ook een zuiger, ik heb hem toch gekocht anderhalf jaar terug maar wist wel dat hij het deed, hij staat meestal de hele dag op stal behalve als het mooi weer in en in de zomen in de paddock/grote weide. Verder staat die op stal met een band omdat we vaste voerbakken hebben (dat werkt prima). Ik merk wel dat als ik meer rijd en hij komt meer buiten dat hij dan minder behoefte heeft om te zuigen.

Een vraagje: wat vinden jullie precies zo slecht aan een luchtzuig ban? ik weet/heb gehoord dat het de luchtwegen (wat daar allemaal zit) kan beschadegen.

?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 17:06

De reden waarom een aantal van ons tegen een luchtzuigband zijn is dat het ding de oorzaak van het zuigen niet weghaalt en dus eigenlijk niets oplost daarnaast is idd de kans op beschadigingen aan luchtpijp, strottehoofd, halswervels, ed niet uitgesloten.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-07 17:53

Mijn paard heeft een strottenhoofdbeschadiging a.g.v. de luchtzuigband. Ze heeft daardoor een cornage achtig geluid door een vergroeiing tijdens de genezing van de inwendige wond.

Ish

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 18:52

Een paard dat ik bijrijd had door de band ook een strottenhoofdbeschadiging gekregen.. Daar moet je echt goed voor oppassen!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-07 18:53

Ish schreef:
Een paard dat ik bijrijd had door de band ook een strottenhoofdbeschadiging gekregen.. Daar moet je echt goed voor oppassen!

je moet die band gewoon niet omdoen.
het is een martelwerktuig en doet niets zinvols verder.

Paperclip3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 17:55

maarja wat moet je er anders aan doen, als je geen optie hebt op hele dag in de wei, of meer eruit! ik wil wel maar dat kan gewoon niet. Of ik moet hem wegdoen dat doe ik ook niet dus de enige optie is een band, ik heb ooit iets gehoord van operatie?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-07 17:57

Toch beter zoeken naar een andere stalling wellicht. En de luchtzuigoperatie staat op de lijst van verboden ingrepen.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 19:59

loesaardbei schreef:
maarja wat moet je er anders aan doen, als je geen optie hebt op hele dag in de wei, of meer eruit! ik wil wel maar dat kan gewoon niet. Of ik moet hem wegdoen dat doe ik ook niet dus de enige optie is een band, ik heb ooit iets gehoord van operatie?

Met een operatie of een band zorg je er alleen voor dat hij niet meer kan zuigen maar de oorzaak van het zuigen los je er niet mee op.
dus je moet de oorzaak van het zuigen op lossen. van het zuigen zelf krijgen ze helemaal niets. afgezien van wat kortere tandjes.
en wat anya zegt, operatie is verboden.

Paperclip3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 21:10

op zoek naar betere stalling, was het maar zo makkelijk. Ik heb heel veel voor mijn pony over maar ik rijd er meer paarden ik kan het niet maken om daar weg te gaan (ook omdat ik het er echt naar mijn zin heb), ik wil graag dat het zuigen minder word en ik heb vanavond afgesproken dat rex vaker de wei in gaat, dat is hij meteen wat rustiger tijdens het rijden en hij zuigt minder.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-07 21:13

Nou dat is al een begin toch?
Veel weidegang is echt het beste voor luchtzuigers. Of desnoods in een paddock.

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 23:29

Operatie word gewoon,legaal, in NL uitgevoerd

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-07 18:30

juksz schreef:
Operatie word gewoon,legaal, in NL uitgevoerd

Operatie wordt dan illegaal uitgevoerd.

Citaat:
139
Besluit van 25 januari 1996, houdende aanwijzing van en regelen omtrent toegestane
ingrepen bij dieren (Ingrepenbesluit) Staatsblad van het Koninkrijk der Nederlanden
Jaargang 1996

Op advies van de Commissie voor de Toetsing van Wetgevingsprojecten
(GTW) wordt hieronder een (niet uitputtend) overzicht gegeven van ingrepen die in de praktijk worden uitgevoerd en die na inwerkingtreding van dit besluit in ieder geval verboden zijn.
Voor gezelschapsdieren:
– amputeren van de nagels bij katten;
– veranderen van de stembanden bij vogels, honden en andere dieren;
– couperen van de oren bij honden;
– ter verhindering van het vliegen bij vogels uitvoeren van patachyectomie, tenectomie/tenotomie of neurectomie;
– anaalzakextirpatie/stinkklieroperatie bij honden en fretten;
– amputeren van een ongepigmenteerd derde ooglid bij honden;
– corrigeren van een knikstaart bij katten;
– verwijderen van huiddelen bij honden.

Bij zogenaamde produktiedieren:
– slijmvliesresectie bij runderen;
– tongpuntamputatie bij runderen;
– verkorten van de staart bij runderen;
– zoekstieroperatie;
– zoekramoperatie;
– verwijderen van stinkklieren bij bokken;

ingrepen bij paarden:
blisteren;
zenuwsnede;
nicteren van de staart;
cornage-operatie;
kribbebijter-/luchtzuigeroperatie.

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 23:26

Nee hoor,bel maar naar een van de grote klinieken in Nl.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-07 23:58

juksz schreef:

heb jij nou iets aan je ogen of zo. Of heb je geen idee wat een wettelijk verbod is. Dit is geen tekstje wat ik zelf heb verzonnen. Dit is een in de staatscourant afgekondigde WET.

Dus dat wil zeggen dat als die grote klinieken het al doen, het illegaal is. En als ik er dus van hoor, zal ik ze aangeven. En wel onmiddellijk.

Een luchtzuigoperatie is dierenmishandeling en het werkt nog eens niet ook. Daarom is het ook verboden.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 09:42

Anya schreef:
juksz schreef:

heb jij nou iets aan je ogen of zo. Of heb je geen idee wat een wettelijk verbod is. Dit is geen tekstje wat ik zelf heb verzonnen. Dit is een in de staatscourant afgekondigde WET.

Dus dat wil zeggen dat als die grote klinieken het al doen, het illegaal is. En als ik er dus van hoor, zal ik ze aangeven. En wel onmiddellijk.

Een luchtzuigoperatie is dierenmishandeling en het werkt nog eens niet ook. Daarom is het ook verboden.

En van mij mogen ze iemand die z'n paard zo'n operatie laat ondergaan ook meteen oppakken.

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 11:27

Ik denk dat verboden of niet, de meeste dierenartsen zich toch niet in zouden laten met zo'n operatie.

thobias

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 13:56

even een andere vraag?
ik heb momenteel zo,n luchtzuigband met een leren riem en een stukje ijzer dan onderom, maar nou zag ik op internet een band staan die voor en achter de oren langsgaat, dit ziet er wat vriendelijker uit! hebben jullie hier ervaring mee?