Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
EstherHegt schreef:Ja ik zie ze ook hoor, vooral tussen die vangrails, soms staan er echte populaties, gelukkig is dat geen hooiland. Het geeft wel aan dat de planten niet dood gaan aan strooizout, in de winter zijn er die rozetten, die worden echt wel gepekeld tussen de vangrails. In de bermen zelf langs de snelweg zie ik ze trouwens minder. Ik zie ze wel, maar niet echt vaak in grote in populaties.
Soms eens een plant of tien a twintig bij elkaar en dan een paar minuten verder weer. Juist tussen de vangrails zelf zie ik grotere populaties. Verkeer helpt natuurlijk wel mee om de planten te verspreiden, maar je moet je natuurlijk blijven realiseren dat de groeiplaats belangrijk is voor JKK. Een open plekje en een verstoorde bodem. Door pekel gaan bijv de concurrenten van JKK wel sneller dood, dat bevordert juist tussen de vangrails in de groei van echte populaties.
henny_w schreef:EstherHegt schreef:Ja ik zie ze ook hoor, vooral tussen die vangrails, soms staan er echte populaties, gelukkig is dat geen hooiland. Het geeft wel aan dat de planten niet dood gaan aan strooizout, in de winter zijn er die rozetten, die worden echt wel gepekeld tussen de vangrails. In de bermen zelf langs de snelweg zie ik ze trouwens minder. Ik zie ze wel, maar niet echt vaak in grote in populaties.
Soms eens een plant of tien a twintig bij elkaar en dan een paar minuten verder weer. Juist tussen de vangrails zelf zie ik grotere populaties. Verkeer helpt natuurlijk wel mee om de planten te verspreiden, maar je moet je natuurlijk blijven realiseren dat de groeiplaats belangrijk is voor JKK. Een open plekje en een verstoorde bodem. Door pekel gaan bijv de concurrenten van JKK wel sneller dood, dat bevordert juist tussen de vangrails in de groei van echte populaties.
Ik denk dat strooizout in de winter weinig uithaalt. Maar juist in de zomer op de planten gestrooid bij zonnig weer en een paar droge dagen, dan pas effect heeft.
henny_w schreef:Hoi Singasong,
Oke dat is goed nieuws, temeer omdat je uit eigen ervaring spreekt![]()
Als de planten in de winter behandeld zouden worden met strooizout en ze leggen het loodje dan is dat toch een optie om de JKK planten terug te dringen.
Kennissen van mij hadden het in de zomer gedaan en ook dat werkte. Vandaar dat ik alleen dat benoemde![]()
Ik vraag me al een tijdje af of natuurlijk zeezout dezelfde werking zou hebben. Om de paar jaar strooi ik dat op de wei ter aanvulling van div. mineralen en spoorelementen.
Als dat zout in flinke dosis specifiek op JKK planten gestrooid zou worden en de plant zou het begeven dan is het zout in elk geval niet schadelijk voor de bodem en andere planten omdat het alleen maar een natuurmiddel is.
Groetjes, Henny
singasong schreef:Het is schijnbaar wel bewezen dat strooizout de flora verstoord in de bodem dus ik denk niet dat het milieuvriendelijk is maar dat is spuiten ook niet! Het beste is nog om een ragfork aan te schaffen en ze daarmee uit te steken!
henny schreef:Als dat zout in flinke dosis specifiek op JKK planten gestrooid zou worden en de plant zou het begeven dan is het zout in elk geval niet schadelijk voor de bodem en andere planten omdat het alleen maar een natuurmiddel is.
Groetjes, Henny
singasong schreef:Het is schijnbaar wel bewezen dat strooizout de flora verstoord in de bodem dus ik denk niet dat het milieuvriendelijk is maar dat is spuiten ook niet! Het beste is nog om een ragfork aan te schaffen en ze daarmee uit te steken!
Citaat:Bron- of regenwater is beter dan leidingwater (chloor!). Toevoegen van een klein beetje zeezout (enige grammen) is zeer goed in verband met de mineralen-voorziening.
Anya schreef:Eh.. zout is zout! Daar is maar één chemische formule voor. En zout is niet goed voor de bodem.
Als er sprake is van het toevoegen van zeezout dat is er sprake van enkele grammen verdund in water, bedoeld om een heel oppervlakte te besproeien. NIet om grote hoeveelheden op één plek te strooien.Citaat:Bron- of regenwater is beter dan leidingwater (chloor!). Toevoegen van een klein beetje zeezout (enige grammen) is zeer goed in verband met de mineralen-voorziening.
Er wordt hier dus niet aanbevolen om te doen aan bestreiding van JKK d.m.v. het strooien van stevige hoeveelheden zeezout.
EstherHegt schreef:Wat met name haalbaar moet zijn is veilig traceerbaar hooi. Tijdig herkennen van de plant en de juiste beheersmethoden om vestiging te voorkomen in de wei.
Semra schreef:Schapen verbeteren de bodem juist.
Boeren die graszaad verbouwen laten in de winter de stukken begrazen door schapen om zo beter gras en een goede bodem te krijgen.
Zelf heb ik in het verleden met schapen gewerkt.
Mijn paarden lopen op een dijk die vroeger gecobineerd begraasd werd door schapen en paarden. Toen hadden we weinig last van onkruid. Nu staan er alleen mijn paarden nog en is het vergeven van onkruid, waaronder ook JKK.
EstherHegt schreef:In het buitenland worden schapen ook wel ingezet bij het bestrijden van JKK, ze fourageren er op. Inmiddels zijn er wetenschappelijk onderzoeken (Duringer et al Comparison of hepatic in vitro metabolism of the Pyrrolizidine Alkaloid senecionine in
sheep and cattle. 2004 Oregon State University) gaande en ze weten al welk enzym het is dat in staat is PA s af te kunnen breken en hoe de route precies gaat.
Bries schreef:Ja... en er staat me iets bij toen we dat gesprek hadden met die Toxicoloog in Utrecht dat men ook onderzocht of dat enzym getransplanteerd kon worden naar de maag andere schapen.....
Hele globale omschrijving van mij nu maar het is ook al weer zo'n 3 jaar geleden. Weet jij dat nog Esther?
Groetjes
Ellen
Bries schreef:Ik geloof je hoor...heb het van horen zeggen maar nooit zelf uitgezocht. Maarre.. kun je geen schapenboer uitnodigen wat schapen bij jou neer te zetten?
Groetjes
Ellen
Semra schreef:Dat van die resistente schapen vind ik wel heel interressant. Helaas begrijp ik het rapport van Jennifer M. Duringer niet helemaal. Mijn engels is niet zo héél goed.
Maar als ik het goed begrijp zou er een enzym zijn wat de schapen resistent maakt voor de PA?
justme11 schreef:zijn kleine veldkers schadelijk voor paarden mijn shet eet het![]()
zijn veldkers ook soort jacobskruid