Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EstherHegt

Re: Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 16:50

Prachtige foto Isapaardje, deze foto laat heel mooi zien dat er bij een lange dikke bedembedekking geen populatie kruiskruid ontstaat, terwijl de randen dus wel vol staan. Ik denk inderdaad dat het verstandig is om niet te dicht langs de randen te maaien, mede door het stro natuurlijk, maar ook om een bufferzone te hebben met een goede dichte bedekking.
Dit is echt een hele mooie educatieve foto.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 15:43

Vorige week heb ik met Staatsbosbeheer gebeld vanwege het drastisch toenemen van JKK in een naburig gelegen natuurgebied waar op natuurlijke wijze een groep koeien gehouden worden. Het JKK is daar de laatste 4 jaar explosief gegroeid en het terrein ziet nu helemaal geel.
Ik heb dus gebeld om te vragen wat ze er aan gaan doen.
Niets. Maar ze zitten wel met de handen in het haar omdat de JKK ook op plekken komt waar niet te maaien valt. Zoals in het bosperceel.

Het volgende vond ik wel heel opmerkelijk. De man vertelde dat ze vorig jaar elders een proefstuk gemaaid hebben terwijl de koeien er nog in liepen.
Zodra het JKK gemaaid werd gingen de koeien het eten. Ze liepen pal achter de maaibalk mee.
Dus het JKK was nog supervers.
Volgens de beheerder was zelfs een stofzuiger achter de maaibalk geen optie want elk gemaaid stengeltje wat achterbleef werd direkt door de koeien opgegeten !!!!!
Hoezo wordt het niet vers gegeten ???
Aangezien er nog geen gevallen van dode koeien in natuurgebieden bekend waren wilden ze er voorlopig niets aan doen.

Nog iets opmerkelijks. Gisteren heb ik bij de buren midden uit de wei 1 dikke pol JKK gehaald, volop in de knop en bloemen. Het is een paardenwei waar 1 Shetje loopt die het gras bij lange na niet op kan, dus dik in het gras die jaarlijks flink met kunstmest gestrooid wordt ???
In heel de omgeving is op zo'n 8 km. in het rond 'nog' geen JKK te bekennen.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 15:49

EstherHegt schreef:
Ja ik zie ze ook hoor, vooral tussen die vangrails, soms staan er echte populaties, gelukkig is dat geen hooiland. Het geeft wel aan dat de planten niet dood gaan aan strooizout, in de winter zijn er die rozetten, die worden echt wel gepekeld tussen de vangrails. In de bermen zelf langs de snelweg zie ik ze trouwens minder. Ik zie ze wel, maar niet echt vaak in grote in populaties.
Soms eens een plant of tien a twintig bij elkaar en dan een paar minuten verder weer. Juist tussen de vangrails zelf zie ik grotere populaties. Verkeer helpt natuurlijk wel mee om de planten te verspreiden, maar je moet je natuurlijk blijven realiseren dat de groeiplaats belangrijk is voor JKK. Een open plekje en een verstoorde bodem. Door pekel gaan bijv de concurrenten van JKK wel sneller dood, dat bevordert juist tussen de vangrails in de groei van echte populaties.

Ik denk dat strooizout in de winter weinig uithaalt. Maar juist in de zomer op de planten gestrooid bij zonnig weer en een paar droge dagen, dan pas effect heeft.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 08:54

henny_w schreef:
EstherHegt schreef:
Ja ik zie ze ook hoor, vooral tussen die vangrails, soms staan er echte populaties, gelukkig is dat geen hooiland. Het geeft wel aan dat de planten niet dood gaan aan strooizout, in de winter zijn er die rozetten, die worden echt wel gepekeld tussen de vangrails. In de bermen zelf langs de snelweg zie ik ze trouwens minder. Ik zie ze wel, maar niet echt vaak in grote in populaties.
Soms eens een plant of tien a twintig bij elkaar en dan een paar minuten verder weer. Juist tussen de vangrails zelf zie ik grotere populaties. Verkeer helpt natuurlijk wel mee om de planten te verspreiden, maar je moet je natuurlijk blijven realiseren dat de groeiplaats belangrijk is voor JKK. Een open plekje en een verstoorde bodem. Door pekel gaan bijv de concurrenten van JKK wel sneller dood, dat bevordert juist tussen de vangrails in de groei van echte populaties.

Ik denk dat strooizout in de winter weinig uithaalt. Maar juist in de zomer op de planten gestrooid bij zonnig weer en een paar droge dagen, dan pas effect heeft.

Mijn ervaring met strooizout is dat het wel nat moet worden om te kunnen inwerken ander smelt het niet! Ik vond het in de winter wel goed werken en heb een keer bij een pensionstal de bermen rondom een wei gestrooid. Na een regenbui zag je de JKK verrotten.

Ik heb gisteren bij mijn buurman ook 5 JKK (en aanverwanten) weggehaald. Ook deze buurman strooit volop kunstmest ieder jaar. Mijn weiland grenst er pal aan maar bij mij nog niets gezien en ik gebruik helemaal geen bemesting.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 10:20

Hoi Singasong,

Oke dat is goed nieuws, temeer omdat je uit eigen ervaring spreekt Knipoog
Als de planten in de winter behandeld zouden worden met strooizout en ze leggen het loodje dan is dat toch een optie om de JKK planten terug te dringen.
Kennissen van mij hadden het in de zomer gedaan en ook dat werkte. Vandaar dat ik alleen dat benoemde Knipoog
Ik vraag me al een tijdje af of natuurlijk zeezout dezelfde werking zou hebben. Om de paar jaar strooi ik dat op de wei ter aanvulling van div. mineralen en spoorelementen.
Als dat zout in flinke dosis specifiek op JKK planten gestrooid zou worden en de plant zou het begeven dan is het zout in elk geval niet schadelijk voor de bodem en andere planten omdat het alleen maar een natuurmiddel is.

Groetjes, Henny

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 11:25

henny_w schreef:
Hoi Singasong,

Oke dat is goed nieuws, temeer omdat je uit eigen ervaring spreekt Knipoog
Als de planten in de winter behandeld zouden worden met strooizout en ze leggen het loodje dan is dat toch een optie om de JKK planten terug te dringen.
Kennissen van mij hadden het in de zomer gedaan en ook dat werkte. Vandaar dat ik alleen dat benoemde Knipoog
Ik vraag me al een tijdje af of natuurlijk zeezout dezelfde werking zou hebben. Om de paar jaar strooi ik dat op de wei ter aanvulling van div. mineralen en spoorelementen.
Als dat zout in flinke dosis specifiek op JKK planten gestrooid zou worden en de plant zou het begeven dan is het zout in elk geval niet schadelijk voor de bodem en andere planten omdat het alleen maar een natuurmiddel is.

Groetjes, Henny

Het is schijnbaar wel bewezen dat strooizout de flora verstoord in de bodem dus ik denk niet dat het milieuvriendelijk is maar dat is spuiten ook niet! Het beste is nog om een ragfork aan te schaffen en ze daarmee uit te steken!

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 11:49

singasong schreef:
Het is schijnbaar wel bewezen dat strooizout de flora verstoord in de bodem dus ik denk niet dat het milieuvriendelijk is maar dat is spuiten ook niet! Het beste is nog om een ragfork aan te schaffen en ze daarmee uit te steken!

Dat is zo singasong... het verstoort niet alleen de flora in de bodem maar het doet meer kwaad.
Hier is wat meer informatie te vinden:
Verhoogde opname van cadmium door planten: http://www.eurolab.nl/text-cadmium-g.htm
Verhoging van chloridegehalte in de bodem: http://www.lenntech.com/elementen-en-water/chloor-en-water.htm
en de normoverschrijding van chloride door strooizout: http://www.kuiperburger.nl/hl17nen.htm..
Voor mij zou het eerlijk gezegd een reden zijn om zeer terughoudend te zijn met strooizout.
Eerder schreef iemand in dit topic: uitsteken en mest in het gat strooien. Tuurlijk kun je dan mest van je eigen paardje nemen. Die mijden dan gelijk die plek.

En nog een andere tip van een biologisch tuinierder bij ernstig woekerend onkruid: uitsteken, eventueel die mest in het gat, dan een kartonnen doos (velen te krijgen bij supermarkten) plat erop en afdekken met aarde of mest. Komt het jaar daarop toch weer zo'n plantje de kop opsteken: eventueel opnieuw een doos eroverheen.

Kijk, het is belangrijk aan te sluiten bij kennis over de plant. JKK-zaadjes kiemen pas als zij voldoende licht krijgen; vandaar dat zij meer op opengewoelde kapotgelopen stukjes voorkomen. En ja, een paardenwei, ook al staan er maar een paar kleine shetlandertjes op, is zo'n uitgelezen plek... Een zaadje kan er dus al jaaaaaren liggen maar als het door een hoefje naar de oppervlakte gehaald word .... dan is het zover. Dan heb je dus 'ineens' een JKK plant in je weide.

Groetjes
Ellen

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 13:07

henny schreef:

Groetjes, Henny

singasong schreef:

Oke strooizout verstoort mogelijk de bodem, alhoewel allerlei grassen vlak langs wegen het opvallend goed doen. Die krijgen toch ook flink strooizout mee. Bovendien kan je je afvragen wat schadelijker is.
De JKK maar zijn gang laten gaan of pleksgewijs behandelen met strooizout?

Maar ik doelde in mijn bovenstaande bericht eigenlijk op het zeezout. Dat is een natuurlijk zout. Stel dat dat specifiek gestrooid op JKK ook zou helpen om de planten om zeep te helpen.
Zeezout is niet schadelijk. Het wordt door menig boer tegenwoordig al gebruikt als bodemverbeteraar voor mineralen en spoorelementen die vroeger van nature in onze bodem voorkwamen. Deze zijn in de loop der jaren verdwenen omdat de grond teveel uitgeput raakt door het intensief gebruik van de grond en het gebruik van kunstmest.

Groetjes, Henny

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 13:14

Eh.. zout is zout! Daar is maar één chemische formule voor. En zout is niet goed voor de bodem.
Als er sprake is van het toevoegen van zeezout dat is er sprake van enkele grammen verdund in water, bedoeld om een heel oppervlakte te besproeien. NIet om grote hoeveelheden op één plek te strooien.
Citaat:
Bron- of regenwater is beter dan leidingwater (chloor!). Toevoegen van een klein beetje zeezout (enige grammen) is zeer goed in verband met de mineralen-voorziening.

Er wordt hier dus niet aanbevolen om te doen aan bestreiding van JKK d.m.v. het strooien van stevige hoeveelheden zeezout.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 16:26

Anya schreef:
Eh.. zout is zout! Daar is maar één chemische formule voor. En zout is niet goed voor de bodem.
Als er sprake is van het toevoegen van zeezout dat is er sprake van enkele grammen verdund in water, bedoeld om een heel oppervlakte te besproeien. NIet om grote hoeveelheden op één plek te strooien.
Citaat:
Bron- of regenwater is beter dan leidingwater (chloor!). Toevoegen van een klein beetje zeezout (enige grammen) is zeer goed in verband met de mineralen-voorziening.

Er wordt hier dus niet aanbevolen om te doen aan bestreiding van JKK d.m.v. het strooien van stevige hoeveelheden zeezout.

Sorry Anya dat ik tegen je in ga maar ik vrees dat je toch niet goed op de hoogte bent van het gebruik van zeezout in de landbouw.
Dat wordt nl. helemaal niet verdund met water maar zo op het land gestrooid.
Het wordt al jaren als alternatief gebruikt voor kunstmest met zeer goede resultaten.
Vooral door boeren die in beginnen te zien dat ze met kunstmest hun land en bodemorganismen om zeep helpen.
Kunstmest wat veelal chloorhoudend is. Kali in de kunstmest is nl. de chloorhoudende stof.
De mineralenhuishouding van de bodem van deze boeren is aanzienlijk verbetert. Officieel onderzocht door instanties in Nederland voor Grond en Gewasonderzoek.
Is het niet merkwaardig dat sommigen zo moeilijk doen over hier en daar pleksgewijs strooizoutgebruik terwijl er zat paardenhouders zijn die wel jaarlijks waarschijnlijk onwetend, kilo's chloorhoudende kunstmest over hun land kieperen.

Bovendien is chloride lang niet altijd zo slecht als wat links en rechts beweerd wordt.
Hier even een stukje gecopieerd uit de link die Bries hiervoor aangaf alszijnde het chlorideprobleem in de bodem: http://www.lenntech.com/elementen-en-wa ... -water.htm

"Welke milieuproblemen kunnen door waterverontreiniging met chloor ontstaan?
Chloor is in vorm van chloride voor een groot aantal organismen essentieel. Dit geldt ook voor hogere planten. Het ion is in de grond heel mobiel, omdat het niet aan mineralen geadsorbeerd wordt. Daarom wordt het ook snel uitgespoeld. De chlorideconcentratie in normale bodems varieert van 50 tot 2000 ppm. De hoogste zoutconcentraties zijn in gebieden met een laag vochtgehalte in de lucht en in gebieden dichtbij de zee te vinden.
Planten nemen chloride door de wortels op en bovendien chloorgas door de bovengrondse plantendelen. In de plant komt het vaak tot een accumulatie van chloride in het cytoplasma. Het chloorgehalte van planten ligt meestal bij ongeveer 2000-20000 ppm. Het aandeel hiervan in de chloroplasten is bijzonder hoog. Een aantal bomen, zoals bijvoorbeeld platanen of eiken, kunnen relatief hoge zoutconcentraties in de grond tolereren. Bij te lage concentraties kan het tot groeistoornissen bij planten komen. Dit gebeurt echter niet heel vaak, omdat hett pas bij extremen van onder de 2 ppm chloride in de bodem van belang is.
In aquatische processen komt het vaak tot wisselwerkingen tussen chloride en ijzer, wat bijvoorbeeld bij fotochemische processen het geval is. Interessant is ook dat natriumchloride in zeezoutpartikels met stikstofoxiden kan reageren, waarbij chlooratomen worden gevormd die ozon en broeikasgassen kunnen afbreken.
Alhoewel chloor in het milieu een element van groot belang is, kan het aan de andere kant ook heel snel grote milieuschade veroorzaken, als het in andere vormen dan chloride optreedt."

Anya vergeet niet dat strooizout soms in een relatief korte periode meerdere keren per week verstrooid wordt op de nederlandse wegen in de winter. Dus wegen door en door gepekeld worden incl. de bermen.
Ik elk geval meerdere keren per winter, daar waar natuurlijk zeezout eens per jaar of zelfs om de paar jaar over het land gaat.
Ik zeg ook niet dat strooizout de 1e optie moet zijn om te gebruiken bij JKK.
Handmatig uittrekken of met de Ragfork zou ik eerder als 1e optie proberen, zeker als het terrein nog niet helemaal geel ziet.
Maar wat nou als de JKK al tussen dichte heidebegroeiing of bospercelen zit waar je geen ragfork de grond in krijgt, en planten afknappen als je ze handmatig wilt verwijderen ? Volgens Staatsbosbeheer wat ik over een terrein hier vlakbij heb benaderd gaf aan dat er bep. stukken zijn waar de JKK niet te verwijderen valt, althans niet te maaien.
Wat blijft er dan over? Een chemisch gif, of strooizout, misschien mogelijk zelfs natuurlijk zeezout? Of heb jij nog andere opties?

Groetjes, Henny

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 18:29

Ter vergelijking heb ik hier nog 2 artikelen over onkruidbestrijding. Tegenwoordig is er de zgn. milieuvriendelijke ECO Roundup. Die blijkt nog steeds op basis van glyfosaat geproduceerd te worden. En een artikel over zout wat als proef gebruikt is door Rijkswaterstaat waarbij het zout er beter af kwam dan een middel met glyfosaat!!!

(1) "Onkruidverdelger "Roundup"
In Nederland wordt door boeren, overheid en particulieren jaarlijks 500.000 kilo van het meest gekochte bestrijdingsmiddel "Roundup" gebruikt. Roundup is niet biologisch afbreekbaar, met als gevolg dat de stof lang in het milieu aanwezig blijft. Op de verpakking van dit bestrijdingsmiddel prijkt de term ECO. Wat een 'natuurlijk' product impliceert.
De Stichting Natuurverrijking heeft hiertegen met succes actie gevoerd. De Reclame Code Commissie (RCC) vindt reclame voor deze onkruidverdelger misleidend. De reclame kan volgens de uitspraak tot onzorgvuldig gebruik leiden. De bewering "biologisch afbreekbaar" wordt niet alleen in brochures vermeld, maar ook op de verpakkingen van Roundup. Omdat het bestrijdingsmiddel in vrijwel elk tuincentrum te koop is zullen tienduizenden verpakkingen aangepast moeten worden"

(2) "Onkruidbestrijding door zout (RWS)
Een bijzondere manier van onkruidbestrijding is toegepast door Rijkswaterstaat (RWS). Op weinig bereden stroken die uitgevoerd zijn in ZOAB doet zich het probleem voor van groei van onkruid. RWS heeft beleid vastgesteld dat geen chemische bestrijdingsmiddelen voor de onkruidbestrijding zullen worden toegepast, tenzij om veiligheidsredenen geen andere opties overblijven.
RWS - Directie Noord-Nederland heeft in 2002 bij wijze van proef zout toegepast voor onkruidbestrijding. Dit blijkt een effectieve methode te zijn. Het jaar 2003 heeft van zichzelf al zulk droog en warm weer laten zien, dat eventuele nog aanwezige kruiden "verbrand" zijn door de hoge temperaturen en langdurige droogte. Het gevolg is dat de kruiden in het ZOAB verdwenen zijn.

De uitkomst van de toepassing van zout door Directie Noord-Nederland stemt overeen met twee experimenten die in het verleden door RWS-DWW (Dienst Weg- en Waterbouwkunde) zijn uitgevoerd betreffende kruidenbestrijding met behulp van zout:
- De methode werkt, mits bij de toepassing rekening wordt gehouden met de weerberichten. Het dient circa een week aansluitend aan het aanbrengen droog weer te zijn. Zo niet, dan spoelt het zout weg.
- De dosering: bij de proef is een (zeer) hoge dosering gebruikt 150 g/m²; in de praktijk kan een (veel) lagere dosering worden gebruikt, wellicht in de orde van 30 g/m².
- Wellicht is nat zout het beste om verstuiving te voorkomen.
- De milieueffecten van zout zijn vergeleken met het chemische middel glyfosaat; zout kwam daaruit gunstiger naar voren "

Groetjes, Henny

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 20:27

Hennie je hebt volkomen gelijk dat strooizout minder schadelijk is als glysofaat ( roundup) voor het milieu. Maar het is niet onschadelijk. Beiden zijn ze slecht voor het milieu en niet selectief.
Mij maakt het niet uit hoor of je wel of geen strooizout gebruikt.
Met het bestrijden van JKK moet je je echter wel realiseren dat je juist de concurrenten van JKK zo min mogelijk schade doet. Je kunt dan beter kiezen voor een selectieve herbicide en zorgen dat de zode zo dicht mogelijk blijft.
Milieuaspecten strooizout
Bij Rijkswaterstaat (RWS) is het standaard wegenzout ter bestrijding van gladheid natriumchloride (NaCl). Daarnaast wordt gebruik gemaakt van calciumchloride (CaCl2) in oplossing (16%) bij de zogeheten natzout-methode (strooitechniek). Deze methode is nodig voor een betere hechting van het zout aan het wegoppervlak en een verbeterd strooipatroon op de weg. Een NaCl-oplossing (20%) kan ook gebruikt worden.
Strooizout kan vrijkomen bij:
- Het bestrijden van gladheid op wegen.
- Opslag van strooizout
- Het reinigen van materieel dat wordt ingezet bij het strooien.
Strooizout is schadelijk voor de natuur in de bermen en kan op den duur schade aanrichten aan auto's en motoren. Bij de opslag van strooizout bestaat het gevaar voor bodemverontreiniging indien de opslagruimte niet (geheel) vloeistofdicht is uitgevoerd. Daarnaast kan oppervlaktewater worden verontreinigd met strooizout bij het afspoelen van zout van wegen (run-off ) en bij het reinigen van materieel dat bij het strooien wordt ingezet.

Leuk is even te melden trouwens er vandaag mensen van de provincie hier bij mij thuis zijn geweest en er een heel goed gesprek is geweest om de problemen aan te pakken, ook is het o.a. strooizout ter sprake geweest. Ook andere methoden zijn besproken en er is gelukkig massa literatuur voorhanden die verschillende methoden beschrijven, ik heb ze dus van veel literatuur en informatie en contacten kunnen voorzien. Aan de hand van deze kennis is er vast een haalbare strategie te bedenken.
Maaien zal echt niet helpen omdat de plant zich als een razende herstelt en snel nieuwe bloemstengels maakt die dat zelfde jaar weer gaan bloeien, ook zal de plant zich vegetatief vermeerderen. Het kan een onderdeel zijn van een korte termijn strategie om te proberen bloei te voorkomen in gebieden die risico lopen, een lange termijn strategie door voorlichting over hoe te voorkomen dat de plant zich vestigt etc zal ook gebeuren. Wat met name haalbaar moet zijn is veilig traceerbaar hooi. Tijdig herkennen van de plant en de juiste beheersmethoden om vestiging te voorkomen in de wei.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 20:46

Gemeenten zijn al heel lang bezig met het verminderen van de hoeveelheid strooizout omdat het schadelijk is voor o.a. bermen.

En antwoord op de andere vraag: Ja een andere vorm van biodiversiteit stimuleren toepassen. Want JKK groeit juist in bijvoorbeeld bermen.

Om die reden is een aantal gemeenten al overgegaan tot het laten begrazen van bermen en parken door schapen. Schapen hebben een zeer hoge tolerantie voor JKK en door andere begrazing krijgen andere planten (en dieren) een kans, waardoor de biodiversiteit toeneemt. Maar dit kost wel enige tijd. Het zet op termijn echter meer zoden aan de dijk dan de grond maar eindeloos verpesten met ofwel zout, ofwel pesticiden.

Ik weet dat in Duitsland al jaren schapen langs o.a. boeren trekken en enkele weken in een paardenwei staan. Daar alles glad vreten en weer verder trekken. Werkt goed tegen onkruid.

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 22:04

EstherHegt schreef:
Wat met name haalbaar moet zijn is veilig traceerbaar hooi. Tijdig herkennen van de plant en de juiste beheersmethoden om vestiging te voorkomen in de wei.

Precies, terug naar onze paarden. Goed JKK vrij hooi en creatieve adequate preventie/bestrijding in de paardenwei.
Stel dat je plekken met JKK hebt... dan begin ik, als ik het zo lees steeds meer te voelen voor áfknippen, en ja, die kartonnen doos (of meerderen) erop en een klein mesthoopje eroverheen. De bodem wordt niet verstoord en de plant wordt ontmoedigd.
Eerder hoorde ik ook de optie: plastic zak over zijn bloemenkop trekken en met elastiekje dicht... en laten gaan... Dit kan alleen maar als er weinig exemplaren zijn en je wilt niet dat ie zich uitzaait...

Maar roundup... zout... in de wei waar ik zuinig op mijn gras én op mijn paarden zou moeten zijn... Neeeee!!

Boeren en grootgrondbeheerders vinden best wel hun eigen methoden.... veel boeren laten inderdaad een paar maanden schapen op hun wei grazen. Best wel een charmante manier.... alleen.. schapen verknoeien grasland toch omdat ze gras met wortel en ál eten???
Ellen

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 08:29

Schapen verbeteren de bodem juist.
Boeren die graszaad verbouwen laten in de winter de stukken begrazen door schapen om zo beter gras en een goede bodem te krijgen.
Zelf heb ik in het verleden met schapen gewerkt.
Mijn paarden lopen op een dijk die vroeger gecobineerd begraasd werd door schapen en paarden. Toen hadden we weinig last van onkruid. Nu staan er alleen mijn paarden nog en is het vergeven van onkruid, waaronder ook JKK. Stoom uit je oren

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 10:13

Semra schreef:
Schapen verbeteren de bodem juist.
Boeren die graszaad verbouwen laten in de winter de stukken begrazen door schapen om zo beter gras en een goede bodem te krijgen.
Zelf heb ik in het verleden met schapen gewerkt.
Mijn paarden lopen op een dijk die vroeger gecobineerd begraasd werd door schapen en paarden. Toen hadden we weinig last van onkruid. Nu staan er alleen mijn paarden nog en is het vergeven van onkruid, waaronder ook JKK. Stoom uit je oren

Ik geloof je hoor...Knipoog heb het van horen zeggen maar nooit zelf uitgezocht. Maarre.. kun je geen schapenboer uitnodigen wat schapen bij jou neer te zetten?
Groetjes
Ellen

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 12:49

Veel schapenboeren willen best een tijdje hun schapen op iemands gras zetten. Ze laten het mooi glad achter voor de winter.

Wij hebben zelf bij de stal één schaap. Die wordt steeds verplaatst en eet de kleine stukjes rondom het erf kaal. Ook daar staat geen JKK>

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 12:59

In het buitenland worden schapen ook wel ingezet bij het bestrijden van JKK, ze fourageren er op. Inmiddels zijn er wetenschappelijk onderzoeken (Duringer et al Comparison of hepatic in vitro metabolism of the Pyrrolizidine Alkaloid senecionine in
sheep and cattle. 2004 Oregon State University) gaande en ze weten al welk enzym het is dat in staat is PA s af te kunnen breken en hoe de route precies gaat.

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 13:22

EstherHegt schreef:
In het buitenland worden schapen ook wel ingezet bij het bestrijden van JKK, ze fourageren er op. Inmiddels zijn er wetenschappelijk onderzoeken (Duringer et al Comparison of hepatic in vitro metabolism of the Pyrrolizidine Alkaloid senecionine in
sheep and cattle. 2004 Oregon State University) gaande en ze weten al welk enzym het is dat in staat is PA s af te kunnen breken en hoe de route precies gaat.

Ja... en er staat me iets bij toen we dat gesprek hadden met die Toxicoloog in Utrecht dat men ook onderzocht of dat enzym getransplanteerd kon worden naar de maag andere schapen.....
Hele globale omschrijving van mij nu maar het is ook al weer zo'n 3 jaar geleden. Weet jij dat nog Esther?
Groetjes
Ellen

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 13:30

Bries schreef:
Ja... en er staat me iets bij toen we dat gesprek hadden met die Toxicoloog in Utrecht dat men ook onderzocht of dat enzym getransplanteerd kon worden naar de maag andere schapen.....
Hele globale omschrijving van mij nu maar het is ook al weer zo'n 3 jaar geleden. Weet jij dat nog Esther?
Groetjes
Ellen

Ja ze kunnen de pensflora overhevelen naar schapen die niet resistent zijn, dat gaat gewoon met een slangetje in de bek van de een naar de ander. Ook heel interessant is dat ik van Jennifer (een van die onderzoekers uit Oregon) informatie gekregen heb over hoe het in de toekomst misschien ook toepasbaar is bij koeien als een soort probiotica zeg maar. Het is natuurlijk nog lang niet zo ver, maar eigenlijk is dat een van de bedoelingen van deze onderzoeken. Bij paarden zal het helaas niet toe te passen zijn omdat dat geen herkauwers zijn en geen pensflora hebben.

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 17:58

Bries schreef:
Ik geloof je hoor...Knipoog heb het van horen zeggen maar nooit zelf uitgezocht. Maarre.. kun je geen schapenboer uitnodigen wat schapen bij jou neer te zetten?
Groetjes
Ellen

Daar wordt aan gewerkt, duurt alleen nog even. Knipoog
Voorlopig ben ik druk in de weer met m'n ragfork.

Dat van die resistente schapen vind ik wel heel interressant. Helaas begrijp ik het rapport van Jennifer M. Duringer niet helemaal. Mijn engels is niet zo héél goed.
Maar als ik het goed begrijp zou er een enzym zijn wat de schapen resistent maakt voor de PA?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 18:28

Semra schreef:
Dat van die resistente schapen vind ik wel heel interressant. Helaas begrijp ik het rapport van Jennifer M. Duringer niet helemaal. Mijn engels is niet zo héél goed.
Maar als ik het goed begrijp zou er een enzym zijn wat de schapen resistent maakt voor de PA?

@Semra schapen hebben in de pensflora enzymen, er zijn bepaald enzymen die de PA's tot op zekere hoogte af kunnen breken, lees ze worden door die enzymen niet of nauwelijks omgezet in de giftige vorm. Het kan wel afhankelijk zijn van leeftijd en ras etc. geslacht etc. hoe gevoelig schapen zijn.
De meeste rassen schapen hebben dit enzym, daarom zijn ze minder gevoelig voor PA's. Als je echter de PA's voorbij de darmflora inbrengt dus dat het niet via de spijsverteringg gaat, dan worden schapen wel ziek. ( Het is natuurlijk een heel ingewikkeld en complex verhaal bij elkaar, maar dit maakt in het kort wel duidelijk waarom schapen een veel hogere tolerantie hebben voor PA's.

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 18:52

Wat mij betreft een goede uitleg Esther! En ja, ik vond dat ook heel boeiend.
@Semra.. hopelijk komen die schapen snel.
Ellen

dancerstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 22:07

zijn kleine veldkers schadelijk voor paarden mijn shet eet het Huilen
zijn veldkers ook soort jacobskruid

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 22:14

justme11 schreef:
zijn kleine veldkers schadelijk voor paarden mijn shet eet het Huilen
zijn veldkers ook soort jacobskruid

Nee kleine veldkers is niet schadelijk voor paarden en komt uit een andere plantenfamilie.