Afzakkend sprongverband, hoe verder?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kiki1976

Re: Afzakkend sprongverband, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 17:41

Wat een fijne berichten

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-24 20:19

Zitten nog even op een roze wolk.
Maar verdict:
Ruis is miniem aanwezig, de lekkende klep is zo goed als volledig terug dicht. Echter is (zoals ik begrepen heb) de aanhechting met de hoofdslagader te groot. Hierdoor moeten we in onze trainingen op bepaalde tekenen letten. Of met hartslagmeter rijden moesten we intensief trainen.

In de fysieke testen hebben we hem over zijn grenzen geduwt (tot het punt dat hij echt struikelde, en dan nog in een actieve galop zetten), en zijn bpm begonnen toen pas te flirten met de gevaren zone voor zijn slagader.

M.a.w.: voor wat hij nog moet dienen, bospaard voor mijn vriend en af en toe een manege les met een kindje? Is hij gezond verklaart.

Moest ik besluiten hem zelf terug op te pakken en intensief te starten, mag dit ook gewoon, als ik op alle nodige tekenen let, of liefst zelfs met hartslag meter te rijden. Maar aangezien ik hem beloofd heb dat hij weide ezel en boshobbel knol word, houd ik me er ook aan :j
Hij heeft zijn strepen verdient <3

Ivm mijn eigen stess global horse transport (dochter van global horse medics) ingehuurd. Heenweg was hij extreem onrustig. Maar terug weg was hij de rust en kalmte zelve. Geen een keer geschraapt of gemept. Dus voortaan mag zij alle transporten van mijn paarden doen :j <3

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 20:45

Klinkt echt alsof de zon voorzichtig weer wat gaaf schijnen voor jou hè?

Hoop dat jij dat ook zo kunt ervaren

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-24 21:02

Rocamor schreef:
Klinkt echt alsof de zon voorzichtig weer wat gaaf schijnen voor jou hè?

Hoop dat jij dat ook zo kunt ervaren

Toch wel :j
De seconde dat Bailando geboren was, de manier waarop hij geboren werd (kan hagelslag beamen) wist ik dat mijn mama via boven mee kijkt. Iedere andere gek zou de kleine verkopen om ervan af te zijn. Zo een karakter heeft hij. Maar nee, voor mij is hij perfect, inclusief zijn “gevaarlijke” karakter.

Er is achter de schermen zo extreem veel aan het gebeuren op zoveel gebieden, privé en paarden. Dat mijn leven eindelijk in de plooi lijkt te vallen <3
Nu gezondheid nog en we zijn helemaal vertrokken <3

Ps: hij is 713kg, moet een 13 kg af
De laatste keer woog hij er 690

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 22:28

Zo te lezen heb je alles weer een beetje beter op de rit, dat is fijn, dat zal je gezondheid ook ten goede komen!

Maar 13 kg. te zwaar, dat is 2-3 keer mesten, dat is dus peanuts. En was hij dan de vorige keer 10 kg. te licht? Het klinkt allemaal heel positief voor Harley, nu hopen dat hij zich er zelf in het land ook aan houdt!
Fijn dat het transport je zo goed is bevallen, dat scheelt ook al weer veel stress!

En die kleine terror-vent, die is prachtig! Hoe ging die geboorte dan? Ging het allemaal niet helemaal vanzelf?

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-24 22:50

Vorige keer was hij ook aan de iets zware kant, maar niet “obees” nu valt hij officieel onder de catogerie te zwaar, maar hij heeft ook wel een lichte vetopslag in hals, borst en achterhand, over buikje maar niet sprekend.

De bevalling zelf was een uit de boekjes. Alleen met de neus vrij te maken was hij al aan mijn vinger aan zuigen, en hij hing nog half in de merrie toen hij aan haar hak aan zuigen was.
Echter was de merrie volledig uitgeteld waarbij zij een klein half uurtje is blijven liggen (navelstreng bleef gewoon verbonden, dus ook niet geholpen in tussen tijd). Hij heeft toen paar maal proberen op staan en is daarna gewoon gaan slapen 8)7
Uiteindelijk wel even toen de merrie uit haar schok was hem wakker moeten maken en moeten recht zetten (zijn benen zijn even lang als die van mama). Want van de meerdere pogingen waarbij hij door de navelstreng terug omlaag getrokken werd had hij er geen zin meer in _O-
Zelfde met drinken, hij moet bukken, bijna door zijn voor knieën zakken om te kunnen drinken. Gaat hij gewoon knielen of liggen _O- of hij gaat drinken als de mama ligt.

Hij was nog geen 3h oud en vriendlief had de eerste trap met ontsmetten van de navel. Was nog geen 12h oud en stond al te steigeren tegen de mama. 24h oud en hij liep letterlijk over haar Afbeelding
Hij heeft al meer correcties moeten hebben voor bijten, kappen, meppen en steigeren als mijn paarden in heel hun leven hebben gehad _O-
En correcties zijn niet alleen van mij, maar ook van moeders. Ze ramt hem letterlijk met momenten op de grond om hem te laten stoppen _O-

Enige echte “tegenslag” wat we hebben gehad is dat moeders door de naweeën koliek kreeg. En ookal mag colosan zelfs aan veulens gegeven worden en ging dierenarts akkoord met met de colosan, zakte zijn temperatuur extreem na drinken van de melk. Echter was dit 10-20 seconden maximum en had hij daarna weer gewoonte temperatuur, heeft een 12h aangehouden . Die dag heeft hij wel met dekentje buiten gelopen :j

Maar hij heeft gewoon echt een air van “hier ben ik”. Als mijn vriend het halster wilt aandoen mag hij de hele stal rond lopen, en dan kijkt hij vanachter de merrie mijn vriend uitdagend aan van “waar blijf je”
Kom ik met het halster steekt die zijn neus er zelf in _O-
16h oud:
Afbeelding
Vlak na de geboorte, hier had hij juist de eerste biest binnen. De foto dat hij alleen bij mij lag was hij echt bij me komen liggen terwijl ICE de nageboorte eruit perste. Daarna is ICE mij ook komen opzoeken terwijl hij nog bij mij lag.
Afbeelding
Afbeelding

Maar ik heb altijd paarden met karakter gehad. Zoals in dit topic ook te lezen is geweest ben ik niet zo extreem snel onder de indruk.
Ik ben ooit wenend af gestapt omdat het paard braaf was en ik het niet vertrouwde.
Ik heb nog nooit een paard zonder gebruiksaanwijzing gehad. Maar als hij zijn karakter doorzet ? Mag ik mijn borst gaan natmaken en deze die hem gaat zadelmak maken en inrijden ook (als ze het dan nog wilt) :j

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 23:04

Op zich dus wel een prachtige bevalling, maar een echt monsterveulen dus! Maar dat is aan jou wel besteed, een te tamme is voor jou alleen maar saai!

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-24 23:11

Ik had het er daarstraks met mijn vriend en de verzorgster erover dat ik eigenlijk niet weet of ik mijn denkwijze “voor een goed bod is alles te koop” kan aanhouden.
Ik heb dit na 3 (verzorg)paarden op 1.5j verloren te zijn aan koliek, hartslag aderbreuk en gras ziekte, altijd gezegd dat mijn paarden voor een juist bod weg gaan. Zeker omdat 2 van de 3 de eigenaar (vriendin van mama) ze aanhield voor mij en de 3de mama een goed bod op had gehad maar aangehouden had voor mij.

Op weg naar huis zijn mijn vriend dat ik niet moet twijfelen over die denkwijze, want ookal zou ik hem willen verkopen, dat hij mij dan voor een veto stelt tussen onze relatie of hem verkopen. Dat hij mij nog nooit zo gelukkig heeft gezien, en dat die kleine duivel echt voor mij gemaakt is en omgekeerd. En niet alleen kwa uiterlijk, maar echt kwa karakter <3
Ik heb altijd gezegd dat perfectie niet bestaat. Als hij blijft zoals hij nu is ? Heeft mijn merrie mij perfectie (voor mij) gegeven. Inclusief zijn 2 kruinen

Afbeelding
Afbeelding

Dus nee, hier begint echt alles in zijn plooien te vallen :j
Laatst bijgewerkt door GUSTIxBILL op 31-05-24 23:26, in het totaal 2 keer bewerkt

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 23:12

Ik kan idd beamen dat het ukkenmoster als monster geboren is _O- _O-
Echt zijn blik was zeer wakker _O- _O-

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 00:14

Dat wordt gezellig daar. Met Bailando en Lily bij elkaar in de buurt...

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 10:48

Wat ik uit eigen ervaring weet, is dat stress door welke oorzaak dan ook kan leiden tot de dood. Ik heb een volbloed koersmerrie gehad, die leed aan longbloedingen door stress. Toen deze uit de sport ging was het probleem ook over. Naar het paard luisteren en observeren is het beste wat je kan doen.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 10:32

Ik ben benieuwd of je al nagedacht hebt, over de aankomende winter.? Het is inmiddels een heel paardenspul.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-24 13:31

Rocamor schreef:
Dat wordt gezellig daar. Met Bailando en Lily bij elkaar in de buurt...

Lily ?

Ach het is een karakter waar ik van houd.
Samen zoeken naar een compromis. Een dooie moet ik niet hebben _O-
nikkel schreef:
Wat ik uit eigen ervaring weet, is dat stress door welke oorzaak dan ook kan leiden tot de dood. Ik heb een volbloed koersmerrie gehad, die leed aan longbloedingen door stress. Toen deze uit de sport ging was het probleem ook over. Naar het paard luisteren en observeren is het beste wat je kan doen.

nikkel schreef:
Ik ben benieuwd of je al nagedacht hebt, over de aankomende winter.? Het is inmiddels een heel paardenspul.

We zijn idd bezig ivm aankomende winter
We hebben 2 opties lopen:
- Onze wei herindelen deze zomer en het stuk wat nu in bruikleen is terug eisen.
Hierbij komt ICE met Harley of First (dit hangt af of Bailando first aan kan of niet) 1 stuk met de grote schuilstal en aangesloten stallen (aangezien ze alleen binnen gaan in situaties als deze) met een brede strook naar het stuk wat we terug eisen.
En het andere stuk is Bailando met de andere ruin (hier zijn ook 2 stallen, waar we de tussen muur uit mogen halen en een schuilstal van maken) op de manier wat we nu hebben.

- Bailando naar de opfok bij Ayasha (harmonie in chaos)

Dus dit word bekeken als de tijd komt.
Voor Harley is de splitsing Bailando-first/harley-ice het fijnste vermoed ik. Maar in mijn beslissingen word het welzijn van mijn paarden, zoals altijd, eerst gezet :j
Wat ons ook op het stress stuk brengt; idd kijken, observeren en luisteren naar de paarden :j

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 14:11

Ik wist dat het een bloem was.

Lily had Iris moeten zijn.
Die is, als ik het topic van Hagelslag wat volg, net zo'n eigenwijs geval als Bailando

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-24 14:18

Iris bevind zich gelukkig een 3-4h van mijn etter vandaan _O-
En liever niet dat hij haar nadoet O:) O:)
Wil mijn ezel graag gezond oud hebben

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 15:22

Ik kan iris wel even langsbrengen ~~}> ~~}> ~~}>

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 15:23

Bailando is meer dan welkom maar ik heb al een terror-merrie dus laat Iris maar mooi waar ze is. _O-

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 15:28

Ik heb het gevoel dat iris word buitengesloten -O-

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-24 15:35

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 13:40

hagelslag schreef:
Ik heb het gevoel dat iris word buitengesloten -O-

Iris zal vast heel lief zijn maar 1 terrorist per huishouden is voldoende. _O- _O-

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-24 16:51

Afbeelding

Nooit gedacht zelf die oortjes nog te zien <3