Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Mona81 schreef:De uitgang van de stoma wat op de huid zit, heet het roosje (wie dat ooit verzonnen heeft???) Bij mensen is dat best wel kwetsbaar, de huid van de darm. Er kan snel een wondje opkomen en bloeden, gaat ook snel weer dicht.
Ik vraag me af of dat bij een paard ook zo is? Ik moet er niet aan denken dat een paard met dat huidje lekker gaat rollen in het zand. Of misschien is het slijmvlies van een paardendarm dikker?
Lami schreef:Wat een geweldige oplossing. Mijn paard heft afgelopen zomer in Utrecht gestaan met een rectumscheur in de darmwand en daarop volgend verstopping. Ik ken je stress maar al te goed. Deze optie is toen niet besproken. goed te weten als het me nog eens overkomt.
tienus63 schreef:Lami schreef:Wat een geweldige oplossing. Mijn paard heft afgelopen zomer in Utrecht gestaan met een rectumscheur in de darmwand en daarop volgend verstopping. Ik ken je stress maar al te goed. Deze optie is toen niet besproken. goed te weten als het me nog eens overkomt.
Als je zoekt op internet, kom je vnl gevallen tegen van stoma bij rectumscheur.
Dan heeft het rectum kans om te herstellen.
Het blijkt dat begin ‘90 al begonnen werd met deze operaties.
Onali schreef:Mona81 schreef:De uitgang van de stoma wat op de huid zit, heet het roosje (wie dat ooit verzonnen heeft???) Bij mensen is dat best wel kwetsbaar, de huid van de darm. Er kan snel een wondje opkomen en bloeden, gaat ook snel weer dicht.
Ik vraag me af of dat bij een paard ook zo is? Ik moet er niet aan denken dat een paard met dat huidje lekker gaat rollen in het zand. Of misschien is het slijmvlies van een paardendarm dikker?
Dat komt omdat het bij mensen afgedekt wordt.
De randjes van de stomaplak irriteren.
Dus als het goed zal dat hier niet gebeuren.
jobamara schreef:Logisch die koppijn, vraagje over tempen
maria1990 schreef:Mag iets vragen; moet ik dit als een experiment zien omdat een stoma nooit permanent wordt geplaatst bij paarden. Is jouw paard misschien ook studiemateriaal voor de artsen?
tienus63 schreef:Ik heb toezegging dat http://www.dominick.nl dekens je wil helpen met deken probleem!!
Als het nodig is wordt het allemaal aangepast!
Zo lief, ken die mensen helemaal niet en zonder aarzeling zeggen ze het toe.
Top!!!