PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kirania

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 16:05

Oh, arme merrie... Klinkt inderdaad alsof ze toen erg veel last had. Kan me indenken dat veulens ook nog extra zwaar zijn voor een paard met PSSM. Dat van de voeten vanachter slepen heeft ze ook hier, ze tilt ze heel hoog op, maar ze doet echt iets met haar Achterhoeven waardoor ze die gewoon kaarsrecht afslijt. Het helpt als ik ze bijhoud en rond maak, schoenen aandoen vanachter verandert haar beweging ook wat, dan rolt ze beter af. Singelnijd is hier ook, maar omdat ze zweren heeft werd het daaraan afgeschreven.

Superbedankt voor de info al zeg! :j Makes sense dat ze dan plots slechtere leverwaarden had. Ze had die nooit, maar in de winter stegen de cijfertjes in een bloedonderzoek altijd. Meer eiwit in zomergras dan?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-20 17:07

Ja, absoluut meer eiwit in zomergras!

Een bevalling is natuurlijk een enorme krachtinspanning dus op zich niet raar dat dat een aanval opwekt.

De overdreven beweging, die "flap" naar voren met de achtervoeren die jij omschrijft van jouw paard valt ook onder de categorie "afwijkend gangwerk" en is wat mijn ruin ook deed, zij het niet in zo'n grote beweging als jij omschrijft van jouw paard. Ik heb dat vaker gezien in paarden met (een vermoeden van) PSSM2.

Elke variant van het myopathiepanel heeft overigens invloed op verschillende spiergroepen.
n/P2 is wat men in mensen onder Limb Girdle Muscular Dystrophy (LGMD) schaart.

Afbeelding

In dit filmpje legt een man uit hoe de LGMD zijn manier van bewegen beinvloedt. Ik vind dat erg interessant en goed te vertalen naar hoe mijn ruin bewoog. Hij bewoog eigenlijk een beetje om zijn problemen heen zeg maar en was daar lange tijd heel effectief in :-) .

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 20:40

Wat interessant Van die spiergroepen... En klink ook weer logisch dat je hele lijf er eigenlijk 'rondloopt', ik doe dat overigens ook met mijn scoliose :Y) Maar dat is iets heel subtiel, een beetje met je schouders om de beurt wiegen als je stapt, een beetje trekken met een been. Lijkt me ook dat paarden dat evengoed kunnen vermommen...

Hoe geef je eigenlijk best de eiwitten? Moet dat in slobber voor verstoppingsgevaar?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-20 20:55

Hoeft niet maar dat is wel de makkelijkste manier om poeders er goed in te krijgen.
Of in water of appelmoes mengen en met een spuit in de mond spuiten. Er zijn ook wel mensen die dat doen.

SaphiraR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 12:19

Hoi hoi, ik kom mij helaas hier ook melden. Ik heb een Tinker van nu bijna 5 jaar oud. Wij weten nu ongeveer een jaartje dat hij pssm1 heeft. Ondertussen is hij redelijk stabiel en heeft hij gelukkig meer goede dagen dan slechte dagen, waar wij heel erg blij mee zijn.

Alleen qua voer ben ik zelf nog niet helemaal tevreden. Hij weegt ongeveer 500-550 kg en is voor een Tinker relatief groot. Hij loopt nu 2x per week onder het zadel, en de overige dagen loopt hij of aan de longe, we gaan wandelen of grondwerken. Qua voer krijgt hij nu vitalbix luzerne en daily compleet. (En dan zijn supplementen) ik ben zelf alleen over het voer niet helemaal tevreden omdat ik toch merk dat hij wat jeuk krijg sinds ik dit voer en zijn rasp is ook weer terug.

Nu vroeg ik mij af, wat zouden jullie qua voer nu pakken waar niet veel suikers inzitten? Qua vitamine brokken kwam ik zelf uit op de vs 200, equilin balancer of agrobs naturmineral. Maar ik zoek hiernaast ook nog een aanvulling.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 12:28

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-20 12:29

Er is een goede kans dat de jeuk en rasp worden veroorzaakt door de luzerne. Probeer eens een tijdje helemaal luzernevrij te voeren en kijk eens of het dan beter gaat. Daarmee wordt het wel moeilijker om geschikt voer te vinden zeg ik er alvast bij, maar met de VS2000, Equilin Balancer en de Naturmineral heb je idd al een goed begin gemaakt want deze zijn luzernevrij. Wat voor aanvulling zoek je daar nog op? Als je vindt dat hij te weinig energie heeft, dan zou je dat voor een paard met PSSM1 in vetten moeten zoeken. Gemicroniseerd lijnzaad is daar een goede bron voor en wordt over het algemeen erg goed gegeten. Ik heb altijd een slobber gemaakt ( nu nog trouwens) van geweekte grasbrok (Agrobs Wiesencobs) met daar doorheen het vitaminebrokje (dat weekt mee) en daar doorheen de supplementen. Geef je al zout? En extra vitamineE en magnesium?

SaphiraR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 12:53

Super fijn jullie snelle reacties!

Ik ben blij dat ik wel al op de goede weg was. Qua supplementen krijgt hij magnesium citraat bijgevoerd, glucobalance en extra zout(Himalaya), Natuurlijke vitamine e heb ik bijgevoerd, maar omdat zijn vit e netjes was en zelfs iets aan de te hoge kant ben ik hier 2 maandjes terug mee gestopt. Hier wil ik wel weer mee gaan beginnen. Moet alleen eventjes uitzoeken welke

Ik zoek er echt wat voor erbij om zijn supps doorheen te mengen, helaas eet hij het op een andere manier niet op. Ik zal eens kijken naar de wiesencobs!

Zit er heel veel verschil in gemicroniseerd lijnzaad of lijnzaadolie? Op het moment voer ik de olie bij namelijk.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 13:12

Gemicroniseerd lijnzaad geeft extra eiwitten, maar minder olie (bestaat voor 35% uit vet, dus je moet er 3x zoveel van voeren voor dezelfde hoeveelheid omega 3).

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 13:42

Alpengrun mash ?
(Of gewoon de müsli versie als de supplementen et ook droog in gaan ;) )

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 14:16

Ik geef ook een klein beetje speedibeet 's avonds bij het droge voer, anders blijven de poeders inderdaad in de voerbak liggen...
Door het droge voer 's morgens krijgt hij wat gemicroniseerd lijnzaad en door de speedibeet wat lijnzaadolie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 14:21

Ik meng bij mijn pssm1 trekpaard alles door geweekte bietenpulp. Kost geen drol, zit eigenlijk niets in en ze eet het graag.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-20 20:49

De Alpengrun (ik heb de Muesli) vinden ze hier ook ontzettend lekker.
De Equilin brokjes ook trouwens.
Ik week momenteel Wiesencobs, Alpengruen Muesli, Equilin Balancer en zout totdat het een soort slobber is. Hier momenteel geen supplementen (geen PSSMers) maar je zou ze met dit prutje wel goed kunnen maskeren vermoed ik.

SaphiraR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 09:31

Super bedankt voor jullie reacties! Ondertussen heb ik een samenstelling gemaakt wat ik nu eerst eens ga proberen en dat komt vandaag binnen! Ik heb voor de agrobs naturmineral gekozen en de wiesencobs. Misschien dat ik in de toekomst de alpengruen muesli er nog bij pak.

Nou nog een klein vraagje aangezien ik geen Facebook heb, welke natuurlijke vitamine e gebruiken jullie voor jullie pssmers?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-20 09:40

Ik heb altijd die van Forage Plus gebruikt, maar die moet je in Engeland bestellen en ik weet niet hoe lang je dat nog zonder extra kosten kunt blijven doen na de Brexit.

Verder heb je nog Equimins, Horseflex, Goldmedics of capsules zoals die van Healthy Origins. Die capsules heb ik ook wel eens gehad, maar die wilden ze bij mij niet uit de hand eten en dus moest ik ze steeds open snijden om door het voer te doen. Vond ik niet zo praktisch.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 09:45

Heb nu van horseflex
Maar ga over op degene die je via iemand van fb kunt bestellen
En anders had ik die van equimins besteld (de olie)
Dat zijn tot nu toe de betaalbaarste opties die ik vond van natuurlijke vit E
(Equimins en fb , horseflex was even het makkelijkste )

SaphiraR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 10:36

Ja ik heb die van diegene van fb ook een tijdje gevoerd, die was wel fijn, alleen al dat poeder hahah, ik ga eens kijken naar die van equimins en anders ga ik eventjes kijken of ik het nummer van diegene van Facebook weer kan vinden en dan krijgt hij de poeder weer. Die werkte overigens wel echt super goed!

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 00:26

Heeft iemand een idee van hoe snel je effect zou moeten zien van de eiwitten en aminozuren? Graanvrij word ze al sowieso gehouden, staat op agrobs wiesencobs, krijgt ook zwarte komijn. Vit e laat ik weg, daar zijn haar waardes erg goed van en heeft ze maanden op gestaan zonder resultaat. Ze had destijds een seleniumtekort.

Haar ingevallen, krampende flanken zijn nog steeds een doorn in mijn oog :') Dit dieet is de "laatste kans" zeg maar. Daarna weet ik het echt niet meer. Ze staat er nu twee weken op, krijgt 3 scheppen aminocomplex per dag en 100 gr eiwitten per dag. 24/7 hooi, zoals altijd, in slowfeeders.

Ik ga het zeker gewoon leegvoeren, heb van Bulkpowders een zak van 2.5 kilo :j Maar wat denken jullie? Ze heeft wel echt nooit "seizures" gehad, ook geen spiertrillingen of spasmen oid, en ze is nu 15. Bokt nog steeds als een bezetene los in haar track. Toont behalve haar rare achtertred (die ook niet super extreem is hoor, kan evengoed haar bouw zijn, zal ergens wel een filmpje vinden) niets. Het zweeft gewoon nog steeds in mijn achterhoofd dat het nog steeds de zweren aan de maaguitgang zijn die nooit geheeld zijn... Maar ja, wat doe je eraan, als ze heel slecht reageert op omeprazole en dit voor DA's de be all end all is...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 10:47

Zijn er geen andere middelen om iets aan de maagzweren te doen?
Ben je al eens bij Den hoek (Laarakker) geweest?
Die kunnen vaak ook nog hele goede dingen doen als je ergens anders bent uitgedokterd.

Ik ben rustig de aminozuren en eiwitten aan het opbouwen, vit E opgehoogd en mijn paard doet het op te moment best heel goed, af en toe een mindere dag, maar verder mag ik nu even niet klagen denk ik...

Ook suikers beperkt inderdaad en bezig om hem wat af te laten vallen op dierenarts advies.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 12:32

Sulcrafate legt een laagje over zweren, wordt bij heel erge gevallen wel samen gebruikt, maar mag niet op hetzelfde moment gegeven worden en moet vaker per dag gegeven worden. Meestal wordt het ingezet bij darmzweren of als extra voor het rijden.
Slobber van bietenpulp als maagcoating is een optie, hooi legt geen aaneensluitende bufferlaag en gras ook niet zo.
Groene os heeft maagcompositium en samen met bovenstaande zal dat dan je beste alternatief zijn vermoed ik.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 12:43

Den hoek is spijtig genoeg best ver voor mij, ik zit in Vlaams-Brabant, België. Maar Nouvel, wel al goed dat je iets van verbetering ziet dan, niet?

Tamary, sucralfaat werd religieus gegeven, drie keer per dag met een spuit in de mond. Eerst enkel sucrabest, dat heeft twee maanden niks gedaan, dus dan in combi met omeprazole. Omeprazole werd niet tesamen gegeven, zaten telkens uren tussen, echt, dat waren helse maanden. Drie tot vier keer per dag naar daar... Studeren kwam er amper van. En toch werkt dat dan allemaal niet. Ten slotte enkel omeprazole geprobeerd, maar daar begint ze van te hyperventileren, dus daar doen we echt niet meer aan.

Spijtig genoeg ook al groene os maagcompositum gehad. Deed helemaal niets...

Haar buik zag er ook best vreemd uit vandaag, wel niet gevoelig. Ik kijk het even aan, ze gedraagt zich nog hetzelfde, dus ja, bang van de hele wereld. Mijn dierenarts is op verlof, maar als ze dit maandag nog heeft probeer ik weer iemand van hier te bellen, hoe onnozel ook...

Afbeelding

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 18:51

Kan iemand mij helpen?
Op aanraden heb ik een pssm1 test besteld bij CombiBreed voor mijn connemara.

Maar nu las ik later pas in de voorwaarden:
RASAFHANKELIJK
Afbeelding

Dus eigenlijk heeft het helemaal geen nut om te testen en heb ik nu €45 vergooit?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 19:15

Saaams schreef:
Kan iemand mij helpen?
Op aanraden heb ik een pssm1 test besteld bij CombiBreed voor mijn connemara.

Maar nu las ik later pas in de voorwaarden:
RASAFHANKELIJK
[ [url=m/or36rC.png]Afbeelding[/url] ]

Dus eigenlijk heeft het helemaal geen nut om te testen en heb ik nu €45 vergooit?

Zie onderstaande quote, ik had gemaild om mijn lusitano daar te laten testen , toen kreeg ik als antwoord inderdaad dat dat niet kon bij hun omdat de test volgens hun rasgebonden is.

janouk schreef:
Vraag

Wie kan mij uitleggen?
Bij Van Haeringa lab zijn de testen voor pssm 1 rasafhankelijk en voor een beperkt aantal rassen beschikbaar.

Dat begrijp ik niet. Dna test is toch dna test. De procedure verschilt toch niet per ras. Of wel?

Betekent dit dat de haaranalyse niet beschikbaar is voor alle rassen?

[ [url=m/Gh9iw9.jpg]Afbeelding[/url] ]

Twee jaar geleden heb ik Meneer Anton laten testen, Haflinger. En toen werd geen onderscheid gemaakt per ras. Wat is er veranderd aan de testen?

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 19:19

Ik hoop dat ik dan mijn geld terug kan vragen. Ik had niet goed gelezen omdat de link me direct aangereikt werd. Maar zei heeft idd wel een tinker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 21:45

Ik heb mijn duitse rijpaard daar gewoon laten testen vorig jaar. Was geen probleem.