Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
pluisbeer schreef:Essie73 schreef:Grasmasker heb ik aantal jaar geleden geprobeert. Dommie snapte er niks van. Hij leek te eten, stond altijd met koppie naar beneden, maar omdat hij razend snel afviel denk ik niet dat hij veel binnen kreeg.
Ik kan het nog eens met een ander model proberen.
Je kunt ook het gat groter maken, dat hij iets meer binnen krijgt. Met de greenguard kreeg Joris wel voldoende binnen,maar tanden sleten scheef af.
Joris staat ook 24/7 buiten op het gras, met strook begrazing. Is voor dat ik met de prascend begon hb geweest. Ik moet wel zeggen dat ik deze periode wat enger vind. Het oude gras is sinds gisteren op, daar kreeg hij veel dode stengels mee naar binnen. Hij blijft wel redelijk op gewicht. Hij komt wat dunner de winter uit. Als hij dikker wordt dan gaat hij naar de andere wei bij de stal met minder gras maar met slowfeedernetje met plakje hooi erbij, puur om deze tijd te overbruggen. Liever laat ik ze in de winterwei, die is zo groot, daar lopen ze echt heel veel, maar op een gegeven moment groet het gras te hard.
Beloven schreef:Ze geeft 1,5 mg per dag.
Jalenka_Kiya schreef:Hallo allemaal,
Ik hoop dat ik mijn vraag hier kan stellen: Wat doen jullie met een paard die op Prascend duidelijk klinisch sterk verbeterd is maar waarvan de waarde in het bloed nog te hoog is?
Fabster schreef:Was er laatst niet iemand naar een lezing geweest, wasr gezegd werd inderdaad beter te kijken naar het klinisch beeld dan naar de bloedwaarde. De cortisol verdoofde ook de pijntjes.
FlappieR schreef:Dat klopt, dat is inderdaad ook verteld op de lezing bij het paardenkamp in Soest. Ook werd er toen verteld dat het soms voor een paard beter is om op een (te) lage dosis te staan. En dan met name voor paarden met artrose.
Door de ppid geven ze een verhoogd hormoon af dat als natuurlijke pijnstiller werkt. Wanneer je prascend gaat geven kan het zo zijn dat dat specifieke hormoon dermate normale waardes gaat krijgen, dat de werking van pijnstilling nagenoeg weg is. Die paarden gaan dan meer pijn krijgen en zo minder kwaliteit van leven hebben. Die paarden kunnen bijvoorbeeld beter op een lagere dosis staan of helemaal geen prascend krijgen.
Kijk naar hoe je paard het doet. Er is nog te veel onduidelijk wat de waardes nou precies voor invloed hebben. Er zijn paarden met torenhoge waardes en relatief weinig klachten en paarden met een lichte verhoging en er slecht aan toe zijn.
Er werd ook gezegd dat kwaliteit van het leven voor kwantiteit van het leven zou moeten gaan. Maar ik denk dat we er hier allemaal zo insteken toch?
Jalenka_Kiya schreef:Hallo allemaal,
Ik hoop dat ik mijn vraag hier kan stellen: Wat doen jullie met een paard die op Prascend duidelijk klinisch sterk verbeterd is maar waarvan de waarde in het bloed nog te hoog is?