[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

amie1965

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 16:08

irisje2 schreef:
Hier stikte het gisterenavond van de knutten. Gelukkig heeft ze de deken op. Maar ze loopt telkens te trappen tegen haar buik en heeft er veel jeuk aan. Ook haar schoft en dan dat stukje manenkam lijkt heel gevoelig bij der, ze vindt het niet leuk als je eraan zit.

Iemand die weet wat zou helpen?

Hier trappen ze ook erg naar de buik, maar eigenlijk proberen ze de knutten van de uier af te meppen. Ik denk dat de jouwe dat ook aan t proberen is, de knutjes prikken al enorm en alles zit ingepakt behalve die uiers. En daar zit geen haar dus makkelijk doelwit voor de knutten.
Ik heb ook nog geen oplossing hiervoor, misschien is insmeren met uierzalf een oplossing?

amie1965

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 16:11

Mi_Amore schreef:
Zyta staat alweer sinds half maart met deken op.
Zij draagt de Boett deken, maar het afnemen van de deken is met deze droogte een ramp,
je hoort het deken gewoon knetteren :(

Iemand een idee hoe ik haar daarmee kan helpen? Arm ding staat gewoon te shaken op de benen als de deken afgaat omdat ze gewoon schokjes krijgt :(

Deken een beetje natmaken! spons gebruiken :)
Met dit weer ook weer zo droog als je m later weer op doet...

_00_0

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 16:26

water stopt statisch zijn. ik maak t paard een beetje nat. even met een natte borstel onder zn deken en het deken opvouwen terwijl ik het eraf haal. Anders krijg ik hem nooit meer op vrees ik.
Deken zelf nat maken vind ik lastig. water druppelt er snel vanaf zonder in te trekken.

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 17:37

Ik wou een topic in medisch aan maken voor mijn vragen, maar toen stuitte ik op dit topic.

Kan iemand mij vertellen of dit eczeem is of iets anders? Staart zit niet onder deze witte 'stipjes'

Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 18:56

Roos?
Misschien is het ovef na een keer goed wassen :j

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 20:02

Kinke schreef:
klompen dragen helpt ook (de houten versie bedoel ik :D )

Je neemt me de woorden uit de mond Kinke....wat ook prima werkt is je zelf ontladen met een ijzeren prikker.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 21:51

Jotoma schreef:
Dat jullie afwachten tot ze jeuk krijgen met de deken opdoen... ik ga inmiddels jaar 4 in met een eczeempaard.
Sinds dit jaar gaat hij vanaf 10 graden op, vorig jaar nog langer gewacht zodat hij even in zn blootje kon staan, maar toch weer veel jeuk gehad.
Dus ik wacht het niet meer af, de deken gaat vanaf 10 graden op, dan maar niet bloot!

Dat is ook het beste natuurlijk, ik durf het zelf ook niet aan hoor.
Als ze beginnen te schuren hebben ze al heel wat langzaam aan opgebouwd, het komt niet van de een of andere dag natuurlijk met beestjes.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 21:54

Die witte stipjes zouden ook luizen kunnen zijn.
als het huidschilfers zijn kun je wassen met betadine shampoo.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 08:16

Tegen schilfers vind ik ZT shampoo nog altijd het fijnst.
Maar goed controleren op luis of andere beestjes, dat zou ook wel passen bij de tijd van het jaar.

Ook hier niet afgewacht, deken fijn op... Dat pony eczeem heeft weten we inmiddels wel helaas.
Nu ook gewoon gelijk kap op, hopelijk kunnen we bovenste stuk manen en voorpluk ook sparen... dat blijft altijd een lastig punt hier.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 11:33

TinePine schreef:
Ik zoek nog een betere oplossing voor tijdens het rijden. Heeft iemand ervaring met deze dekens? http://www.uwdierenarts.nl/cust/meulenk ... n.php?i=20

zijn mooie dekens, alleen hadden ze m voor mijn pony helaas niet op voorraad.. Ik zou zeggen probeer t gewoon. Ik heb ook de deken van meulenkamp met rits, maar die bevalt minder goed!!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 11:41

@tinepine: ik zou persoonlijk geen zwarte deken willen voor tijdens de training. Zwart trekt zo lekker warmte aan.

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 11:49

Hoi!
Ik kom hier eventjes binnenvallen met een vraagje :o
Ik heb nu bijna een jaar mijn eigen paard, een 7-jarige fries. Ik ken haar al vanaf de geboorte en nooit heeft zij geschuurd en jeuk volgens mij ook niet gehad.
Nu was ik laatst haar manen aan het doorborstelen en toen kwamen er allemaal kleine schilfertjes van de manenkam af. Ik keek tussen de haren en daar zaten allemaal wit achtige schilfertjes.
Het doet me denken aan roos, volgens mij heeft ze er geen dramatische jeuk aan want ze schuurt niet en manen zien er heel netjes uit. Maar als ik daar krabbel dan weet ze niet hoe hard ze terug zal krabbelen :P

Nu is mn vraag; kan ZE zomaar op komen zetten of is dit gewoon roos oid? En wat kan ik daaraan doen, want die schilfertjes gaan overal zitten _O-

Alvast bedankt :))

irisje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 14:37

amie1965 schreef:
irisje2 schreef:
Hier stikte het gisterenavond van de knutten. Gelukkig heeft ze de deken op. Maar ze loopt telkens te trappen tegen haar buik en heeft er veel jeuk aan. Ook haar schoft en dan dat stukje manenkam lijkt heel gevoelig bij der, ze vindt het niet leuk als je eraan zit.

Iemand die weet wat zou helpen?

Hier trappen ze ook erg naar de buik, maar eigenlijk proberen ze de knutten van de uier af te meppen. Ik denk dat de jouwe dat ook aan t proberen is, de knutjes prikken al enorm en alles zit ingepakt behalve die uiers. En daar zit geen haar dus makkelijk doelwit voor de knutten.
Ik heb ook nog geen oplossing hiervoor, misschien is insmeren met uierzalf een oplossing?

Ze heeft een eczeemdeken op die vanaf tussen haar borst tot de uier dicht is.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 15:06

Heeft iemand misschien een tip voor een vliegendeken voor tijdens het rijden? Dus wel met zo'n uitkeping voor een zadel :) Ik heb het gevoel dat die 'normale' vliegendekens voor tijdens het rijden niet zo goed werken voor eczeempaarden..

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 18:24

nynke, het kunnen gewoon huidschilfers zijn. je zou je paard eens goed kunnen wassen.

en helaas kan zomereczeem ook op latere leeftijd ineens de kop op steken. maar als je paard niet schuurt of jeuk heeft zou ik daar niet meteen aan denken nu.

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 16:01

Ik kom even binnen vallen met een vraag:
Helaas heb ik ook een flinke eczeemer. Vorig jaar was het een echte ramp en manen en staart compleet eraf geschuurd. Dit jaar meteen de deken opgedaan en regelmatig insmeren. Haar manen zijn onder controle, maar ze blijft maar schuren aan haar staart ondanks de deken en insmeren. Regelmatig was ik haar staart om de schilfers te verwijderen, maar ze blijft maar schuren. Daarbij is ze ook compleet worm vrij. Iemand nog tips voor een wondermiddel dat helpt?

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 16:03

Celine_Famke schreef:
Heeft iemand misschien een tip voor een vliegendeken voor tijdens het rijden? Dus wel met zo'n uitkeping voor een zadel :) Ik heb het gevoel dat die 'normale' vliegendekens voor tijdens het rijden niet zo goed werken voor eczeempaarden..

Dat idee heb ik dus ook met mijn paard.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 16:07

Die van mij vandaag onder deken gezet. Vanwege een verhuizing staat ze nog niet op gras, dus had gehoopt dat het mee zou vallen... Helaas.
Ook direct weer equiprotecta lotion besteld, was bijna op. Ik was al wel drie weken 1x per week met de shampoo van equiprotecta.

Plongtra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 19:46

hallo :) mijn verzorgje heeft exceem en ze heeft een deken toch worden de manen altijd wat afgeschuurd en de staart ook en als ik het deken eraf haal voor te rijden ofzo en ook als ik ze eerst borstel zien haar manen er nooit mooi uit (droog, niet mooi glad,..) zou een vlecht (of een aantal vlechten) helpen om dit niet voor te hebben ? Ik heb schrik dat ze hele vlechten zou afschuren als ik het vlecht dus daarom heb ik het nog niet durven proberen. er word geen zalf ofzo opgesmeerd en ik ga 1-2 keer per week rijden.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 20:05

die droge ruwe manen krijgt de mijne ook als ik een eczeemdeken op doe. gelukkig helpt mijn middel tegen ZE zo goed dat ik met een goede vliegendeken zonder hals genoeg heb.
ik zou zeker wel een goede creme tegen ZE in de manen smeren.

Plongtra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 20:06

ik kan dit niet vragen aan de eigenaar en heb ook geen tijd om dagelijks naar daar te gaan ofzo

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 20:15

Plongtra schreef:
ik kan dit niet vragen aan de eigenaar en heb ook geen tijd om dagelijks naar daar te gaan ofzo

Cowboy magic straks invlechten. Werkt best goed al zeg ik het zelf.
En de deken doet altijd iets met de manen, dit voorkom je niet.
Bij neerleggen.

Plongtra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 20:20

Marjo89 schreef:
Plongtra schreef:

Cowboy magic straks invlechten. Werkt best goed al zeg ik het zelf.
En de deken doet altijd iets met de manen, dit voorkom je niet.
Bij neerleggen.

en als ze dan schuurt? schuurt ze dan de vlecht er niet af ?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 20:21

Je zou kunnen proberen de manen en staart regelmatig te wassen (bijvoorbeeld met zwavel-teer shampoo, werkt jeukstillend en haalt de schilfers weg). Dat kan heel goed 1x per week of als het goed helpt 1x per 2 weken. Deden wij vroeger ook toen we verzorgje met eczeem hadden.

En als het droog is (niet in de zon laten drogen) insmeren met iets vettigs. Uiercreme of babyolie zonder parfum zijn bij ons nog steeds in gebruik. Ik merk weinig verschil met duurdere middeltjes.
Wel ziet dat vettige er natuurlijk ook niet echt mooi uit. En je deken word erg smerig.
Dus wellicht in jouw situatie eerst alleen het wassen proberen?

Als het paard er niet allergisch voor is zou je ook wat antiklit kunnen gebruiken om alles gladder, zachter en minder 'wc-borstel-geschuurd-look' er uit te laten zien. Antiklit geeft geen vlekken op de deken als je het eerst even laat drogen.

Ons verzorgje is inmiddels eigen pony. Nu wassen we nog steeds regelmatig in de zomer. Afgelopen jaar hadden we een agressiever middeltje tegen de jeuk geprobeerd maar daar bleek onze pony allergisch voor te zijn. Dus dan maar wassen, vet houden en natuurlijk de deken op. En af en toe de deken wisselen/wassen. En knutselen om een hoofdkap te maken die goed blijft zitten, niet schuurt, de oren bedekt, en vooral het stukje hals waar de deken altijd afzakt! :+

edit: wij hielden het maar bij sportcoupe, vind ik makkelijkst bij een eczemer. Zou zelf niet durven vlechten (dat ging bij pony zonder deken al mis - heksenvlechten en/of hele plukken er af -) maar heb wel vaker bij anderen gezien dat het goed ging met vlechten onder een deken.
Minder broeierig bij veel manen, dus wat dat betreft misschien juist heel goed.
Laatst bijgewerkt door Safiera op 18-04-15 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Plongtra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 20:23

Safiera schreef:
Je zou kunnen proberen de manen en staart regelmatig te wassen (bijvoorbeeld met zwavel-teer shampoo, werkt jeukstillend en haalt de schilfers weg). Dat kan heel goed 1x per week of als het goed helpt 1x per 2 weken. Deden wij vroeger ook toen we verzorgje met eczeem hadden.

En als het droog is (niet in de zon laten drogen) insmeren met iets vettigs. Uiercreme of babyolie zonder parfum zijn bij ons nog steeds in gebruik. Ik merk weinig verschil met duurdere middeltjes.
Wel ziet dat vettige er natuurlijk ook niet echt mooi uit. En je deken word erg smerig.
Dus wellicht in jouw situatie eerst alleen het wassen proberen?

Als het paard er niet allergisch voor is zou je ook wat antiklit kunnen gebruiken om alles gladder, zachter en minder 'wc-borstel-geschuurd-look' er uit te laten zien. Antiklit geeft geen vlekken op de deken als je het eerst even laat drogen.

Ons verzorgje is inmiddels eigen pony. Nu wassen we nog steeds regelmatig in de zomer. Afgelopen jaar hadden we een agressiever middeltje tegen de jeuk geprobeerd maar daar bleek onze pony allergisch voor te zijn. Dus dan maar wassen, vet houden en natuurlijk de deken op. En af en toe de deken wisselen/wassen. En knutselen om een hoofdkap te maken die goed blijft zitten, niet schuurt, de oren bedekt, en vooral het stukje hals waar de deken altijd afzakt! :+

oke bedankt :D ik zal proberen ze wat vaker te wassen dan :)