[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 17:10

Nou de uitslag van mijn pony is ook bekend. Ze heeft cushing en insuline resistentie. Dus helaas mag ik ook beginnen met de medicijnen. Vanavond gaan we er maar even goed voor zitten voor een plan. Iemand nog tips waar ik zeker nog aan moet denken??

Josefien veel sterkte
Laatst bijgewerkt door Moonlight17 op 06-12-13 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 17:26

Veel sterkte Josefien, zo verdrietig allemaal.....

Dennis

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 17:38

Heel veel sterkte Josefien!

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 17:41

Moonlight17 schreef:
Nou de uitslag van mijn pony is ook bekend. Ze heeft cushing en insuline resistentie. Dus helaas mag ik ook beginnen met de medicijnen. Vanavond gaan we er maar even goed voor zitten voor een plan. Iemand nog tips waar ik zeker nog aan moet denken??

Josefien veel sterkte

Voorzover mijn kennis reikt kan ik je de volgende tips geven
- starten met opbouwen vanaf 1/4 pil om bijwerkingen te voorkomen
- eten zo laag mogelijk in suiker, dus ook naar het zetmeelpercentage kijken

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 17:51

Heel veel sterkte Josefien

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 18:02

:(:) sterkte Josefien, verdrietige beslissing,
maar soms is 'houden van', 'laten gaan' als het niet meer gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 19:33

Ach god, nee toch! Heel veel sterkte met je verlies Josefien. Geen schuldgevoelens hoor, je hebt je stinkende best gedaan...

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 19:39

Josephine, wat verdrietig.... hele dappere beslissing. Sterkte :(:)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 19:58

Wat triest Josefien - sterkte!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 19:59

Josefien schreef:
Muis is om 13.15 u rustig ingeslapen, ze is vanaf vanmorgen niet meer overeind gekomen en lag maar snel te ademen en ook hartslag was gigantisch.
Het is goed zo, al heb ik het er gewoon moeilijk mee dat ik haar niet heb kunnen helpen...

och jee...wat triest |( Ik denk dat je een goede beslissing hebt genomen.Het moet wel 'leuk' blijven voor het paard.Als dat het niet meer is of hoogstwaarschijnlijk niet meer gaat worden dan is het tijd.
Heel veel sterkte!
Ik moet eerlijk zeggen dat ik mijn hart al vast hield toen ik van de bijwerkingen las :7

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:10

Heel veel sterkte Josefien :(:)

Vandaag is de DA hier geweest en heeft de prascend meegebracht.
Hij zei dat ik gewoon moest starten met 1 tablet, maar ben toch maar met een half begonnen.
Hoe lang zouden jullie nu een half geven, voordat je ophoogt naar 1 tablet ?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:12

darwin schreef:
Heel veel sterkte Josefien :(:)

Vandaag is de DA hier geweest en heeft de prascend meegebracht.
Hij zei dat ik gewoon moest starten met 1 tablet, maar ben toch maar met een half begonnen.
Hoe lang zouden jullie nu een half geven, voordat je ophoogt naar 1 tablet ?

Niet met een half beginnen, maar met een kwart! Echt! Paarden en ponies zijn gevoelig voor pergolide en die wil je geleidelijk aan laten wennen. Die DA volgt alleen maar het advies van de producent.. neem alsjeblieft advies aan van mensen die het meerdere keren hebben meegemaakt en hebben gezien. Start met een kwart. DAT rijmt ook nog. Zullen we dat onze nieuwe slogan maken???

START MET EEN KWART ..

Succes!

EDIT en hoe zwaar is je pony? Ik betwijfel of je echt naar 1 mg toe moet en als je dat al doet, doe het in stapjes van 3 tot 5 dagen per stap van een kwart. Van een half naar een heel tablet in een keer is een verdubbeling van de dosis, vaak sta je daar niet bij stil tot dit benoemd wordt..
Laatst bijgewerkt door fargo op 06-12-13 20:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:14

Zoals al heel vaak hier is gezegd en zoals fargo zo mooi zegt: begin met 1/4, de kans op bijwerkingen is dan het kleinst

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:14

Oeps, morgen dan toch maar een kwartje geven.
Hoe moet ik het dan opbouwen qua tijd ?

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:15

Met 3 a 5 dagen tussenpauzes naar een half en dan evt naar 1, maar kijk naar je paard. Misschien doet je paard het heel goed op 1/2. Die van mij was het advies 1, maar hij doet het goed op 3/4

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:19

Heb je hem al wel een halve gegeven? Foutjes kunnen gebeuren, mijn DA zei dat ook en ik wist niet wie ik moest geloven. Bokt of een dierenarts?! Dan zou je denken dat je het antwoord wel zou weten, maar dit topic heeft mij met drang laten weten dat de mensen hier meer weten over cushing en de medicijnen dan een gemiddelde dieren. Ben ook erg blij dat ik heb geluisterd want mijn pony heeft geringe bijwerkingen gehad. Hij doet het zo goed nu. En omdat hij het zo goed doet heb ik heel stiekem maar weer sinds lange tijd een klein worteltje te geven. Ik voelde me net een penny, een worteltje geven :+

En Josefien, ontzettend veel sterkte. Je hebt je best gedaan, daar is geen twijfel over mogelijk!!!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:20

Ik heb de een 4 dagen en de ander 6 dagen opgebouwd. Die 2e was zodat ik voor mijn 2 ponys 1 pilletje kan gebruiken en niet met een halfje zit te klooien iedere dag.

Beide ging probleemloos.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:21

Douraque schreef:
Met 3 a 5 dagen tussenpauzes naar een half en dan evt naar 1, maar kijk naar je paard. Misschien doet je paard het heel goed op 1/2. Die van mij was het advies 1, maar hij doet het goed op 3/4

@ Batlow, ja die halve zit er al in.

Douraque ,Maar in zo'n korte tijd kan je toch niet al zien hoe je paard erop reageerd, of bouw je eerst langzaam op en minder je dan weer, want volgens de bijsluiter duurt het 8-12 weken voor je echt resultaat ziet.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:22

Gefeliciteerd Dennis *\o/*

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:22

Ik ben van 1/4 naar 1/2 gegaan in 7 dagen. Daarop heeft hij ongeveer 7weken op gestaan voordat ik verhoogde naar 3/4

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:24

Klopt, maar om echt resultaat te zien moet je na 2 of 3 maanden opnieuw testen om te zien of de waarde omlaag is gegaan. Zo niet, dan zal je de dosis moeten verhogen (wat ik denk hoe het zal zijn, doe een wilde, maar redelijk logische, gok, misschien niet handig in dit topic %) ). Ik test mijn pony in januari weer, zijn acth waarde was ontzettend hoog, 650 ofzo? Dus die moet flink omlaag. Als zijn waarde niet echt veel is gezakt zal ik de dosis moeten verhogen, als de waarde ver omlaag is gegaan zal de halve waar hij op staat een goede dosis zijn!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:25

darwin schreef:
Douraque schreef:

@ Batlow, ja die halve zit er al in.

Douraque ,Maar in zo'n korte tijd kan je toch niet al zien hoe je paard erop reageerd, of bouw je eerst langzaam op en minder je dan weer, want volgens de bijsluiter duurt het 8-12 weken voor je echt resultaat ziet.

Neem maar van ons aan dat je ziet of een paard duf of in zich zelf getrokken is of dat hij geen trek heeft of dat hij dikke benen heeft of angstig is. DAT zie je, je ziet niet het eindresultaat nee, maar als je te hard gaat, kun je de bijwerkingen wel echt zien...

Hoe zwaar is je pony? reken even met de vuistregel hoeveel je paard MAG hebben maar niet perse MOET hebben. gewicht pony x 0,002 = dosis waarop je uit mag komen qua gewicht. Jouw paardje had toch nog niet echt hele nare bijwerkingen oid?

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:25

Oh dan vergeet ik te vertellen dat die van mij, na 1 week op 1/2, bijwerkingen kreeg als dikke benen, niet meer lopen en moeilijk eten. Daarom heeft hij 7 weken op 1/2 gestaan

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:29

heb net een mooi kadootje gekregen, kan pergolide krijgen, errug fijn met 2 cushing ponys :D

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:31

Heel veel sterkte Josefien!

Illo heeft gisteravond koliek gehad. Ze vonden hem liggend in stal met voeren en hij wilde niet meer opstaan. Ik heb gelijk de da gebeld en naar stal gereden. Hij lag nog steeds. Toen de da arriveerde ging hij gelukkig makkelijk weer staan. De vorige keer wilde hij dat echt niet. Hij heeft darmontspanners gekregen en 2 liter parrafine door zijn neus. Gelukkig ging het daarna snel goed. Vandaag ging gelukkig ook weer goed. Dus hopen dat dit zo blijft.