Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MaritB

Re: Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 22:14

Ik zou mij ook graag melden, vandaag geconstateerd dat mijn 11 jarige ook KS heeft. Ik heb ik dit al langer vermoed. Ik hoop hier uit dit topic wat inspiratie etc. te kunnen halen voor wijze van training etc.

Mijn merrie zal niet meer echt onder het zadel gaan, dit is bij ons nooit echt heel ontspannen geweest. Ja het kon wel, maar vaak ineens niet meer. Naar mate ik meer ging rijden werden de klachten ook erger. Rust doet haar ook geen goed, dan wordt ze slechter. Het is nu dus zoeken naar wat werkt voor ons.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 23:23

Heftig Marit, ik weet dat veel werk aan de hand op de juiste manier, waarbij je de buikspieren en de spieren van de achterhand traint wel effect hebben.
Longeren waarbij je datzelfde bewerkstelligt werkt ook heel goed natuurlijk, dan kan je ook in draf en galop wat meer doen.
Jammer dat dat onder het zadel niet goed lukt, maar misschien als je het aan de hand en met longeren goed voor elkaar krijgt, dat je daar ook onder het zadel profijt van hebt.

Is er nog verder gekeken of er iets mis is? Ik heb wel begrepen dat er vaak ook andere problemen zijn...

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 00:10

Bedankt voor je reactie jet. Wonder was op de buigproeven ook niet goed, alle 4 de benen. Ik heb de benen nu niet op de foto laten zetten. Wellicht is dat voor later. Rug wilde ik perse gezien de klachten, gevoelig op rug, vocht bij lendenen, gevoelig op broek en borstspieren. Linksachter veel slepen en rechtsachter kort, weinig beweging in de rug etc. Ook vaak bewegings kreupel. Nu liep ze ook op eieren op steentjes dus we gaan kijken wat beslag voor haar doet. Mocht dat niet helpen ga ik verder zoeken. Voor nu lijkt het combi tussen voeten en rug.

Wonder zou evt. Ooit wel onder zadel gaf DA aan, maar hij vroeg zich gezien het beeld etc of het echt reëel was daarvoor te gaan werken en in te spuiten. Dit voornamelijk ook icm haar ongunstige bouw. Het slepen bijv. Doet ze ook al zo lang als ik haar ken (bijna 4 jaar) zolang zit die kissing spines er waarschijnlijk ook al, zou wel een hoop verklaren ;-)

Draf en galop werk lijkt mij wel fijn, ik zie ook wel na opwarmen in galop echt verbetering in de draf etc. Ik ga mij eens verdiepen in werk aan de hand.

Overigens is Wonder zonder zadel wat stapwerk wel te rijden, echter vind ze draf en galop niet tof. Het zadel ook niet echt. Ze reageert het best als we gewoon grote voltes stappen en meer niet. Ik moet stil zitten en dan is het goed, mijn idee is dan ook soms wel eens op haar zitten maar niet echt meer rijden en ook niet met zadel.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 00:45

Waar zit de KS, Marit? En weet je ook in welke mate? Lastig als ze er al zo'n tijd last van heeft. Dan kan het inderdaad lastig worden om haar fijn onder het zadel te krijgen. Als je dat niet echt nodig vindt, moet je goed kijken wat wel kan en hoe ze daar onder blijft.
Is er verder nog iets aan haar gedaan? Fysio, osteo of chiro? Bij de DA is het dus alleen geconstateerd, maar die hebben geen verder advies meegegeven? Dat is wel jammer, ik kreeg een heel speciaal opbouwschema mee en moest om de zoveel tijd weer terug voor controle.

Hoop voor je dat je weer vooruitgang boekt met haar en dat ze nog lekker een tijd bij je kan zijn!

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 09:56

Hoi marit, ik hoorde het al van Dyonne, vreselijk!

Na alle ellende met KS wil ik nu even iets positiefs kwijt, wat me zomaar in mijn hoofd schoot, onderweg naar mijn werk.
Een stalgenootje van me loopt momenteel vast met haar paard in het M2. Ze wil niet meer in de oprichting en zit in mijn ogen erg vast in haar lijf. Ik heb er zo mijn gedachten eens over laten gaan en aangegeven wat in mijn ogen zou werken, puur gekeken naar het fysieke en vooral ook het spiertechnische. Rijtechnisch doe ik het haar waarschijnlijk niet na, maar ik kwam wel ineens tot de conclusie dat ik door Eagle zo enorm veel geleerd heb, dat dit me absoluut gaat helpen in de toekomst! Zoveel out-of-the-box leren denken, maar ook eclectisch. Het gaat niet alleen om rijden maar ook om andere aspecten van training. Het gaat om welzijn van ruiter en paard, om voeding, om afwisseling, om lol met je knol. Maar vooral om: kijk naar je paard en zie wat werkt en wat niet, want dat is voor alle paarden weer anders.
Kortom: mooie eyeopener en goed begin van de dag :)

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 11:55

hmm, lastig verhaal marit, ik ben ook wel benieuwd wat je er allemaal hebt bijgehaald! :) je kan echt nog zoooveel verbeteren! :)

ik heb af en toe ook nog wel bedenkingen bij die van mij hoor..

ze draait met opzadelen, en heeft lichte singelneid. met opstappen word ze even druk, en ze zet wel snel dr rug vast bij spanning.

ook met aanraken bij dr rug (drukken) dan zet ze iets vast, en spant allemaal wel, maar ze gaat niet door de grond. (ze is vrij sensibel en gevoelig) ze doet ook gek reageren op dr hals en billen. maar als ik er met een harde waterstraal op spuit, of met een borstel hard ros, dan geeft ze geen reactie.

ze loopt als een trein. is werkwillig.. 't is zooo lastig!
(ze zit overigens ook te miepen met de longeer singel. ik hoop dat het gewoon een singelneid kwestie is omdat ze een beetje gevoelig is)

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 12:46

De da heeft gevraagd naar mijn gebruiksdoel etc. Ja die heb ik niet per definitie. Hij gaf aan gezien de duur van de problematiek dat hij niet verwacht dat ze als 'sportpaard' gebruikt kan worden. Echter voor af en toe een buitenrit wel. Zit natuurlijk wel een groot verschil in en er zijn vast nog wel andere tussenoplossingen.

Maar het voelt voor mij nu niet goed. Ja af en toe stap ik wat rond zonder zadel en dat gaat perfect. Maar ga ik echt wat vragen dan raakt ze in paniek.

Ik heb verder nog geen behandelingen of iets gedaan omdat ik het pas sinds gisteren weet. Ik ben van plan te gaan genieten met haar en het longeerwerk weer op te pakken.

Staan jullie paarden op beslag?
Merken jullie ook echt verschil in begin van training qua opwarmen in beweging etc.?

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 13:52

marit, Eagle was heel vaak vrij stijf met opstarten. had ook snel spierpijn, maar wilde wel altijd lopen als een gek :)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 14:51

Wat een ellendig nieuws zeg Marit!

Mijn advies zou ook zijn om je te verdiepen in het werken aan de hand en op die manier je paard leren om op de juiste manier zijn spieren te gebruiken. Dit zou je daarna kunnen koppelen met het rijden, iemand op het paard en iemand er naast die dan het werken aan de hand doet. Om ook onder de man te leren om zijn spieren juist te gebruiken.
Misschien suffe vraag hoor, hoe past je zadel? Omdat je aangeeft dat er een verschil is tussen met en zonder zadel.

Calypso was blootsvoets. Die gleed altijd enorm uit op de ijzers en liep zonder vele malen beter. Ze had overigens wel een enorm slechte been/voet stand. Met ijzers kon ze smid dat wel wat corrigeren, maar ging ze eigenlijk alleen maar slechter van lopen. Dus zonder ijzers en me verder daar maar bij neergelegd.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 16:40

femo, eigenlijk denk ik niet dat het 'gewoon' singelnijd is.
Mijn merrie was ook gevoelig op een singeltje al. Niemand heeft dat ooit begrepen, maar achteraf was het zo duidelijk te verklaren. Alles was aan de rug te wijten. (Bij haar dan spondylose, geen kissing spines).
Mijn merrie had ohz ook altijd gelopen, heel voorwaarts en braaf eigenlijk, maar achteraf had dat allemaal met de rug te maken. Ik besloot al jaren voor ik de diagnose wist te stoppen met rijden en dat gaf veel rust. Echt ontspannen kon ze nooit ohz.

kalliexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 17:13

ik denk dat het idd geen singelnijd is. mijn bijrij paard ook hij geeft eigenlijk de zelfde reacties. alleen hij reageert ook op een borstel als die over zen rug gaat. ik denk dat de rug geïrriteerd.
ook door de rest van de dingen die je beschrijft

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 18:03

Vanaf de pc is het niet te beoordelen of dat singelnijd is of juist de KS. Als het een merrie is kan het ook truttigheid zijn. Het kan zijn dat het zadel niet top ligt, het kan zijn dat het wat in het karakter van het beestje zit dat als je wat doet wat m niet zint dat ie wat zuur is.

Het kunnen zoveel dingen zijn, helaas is het zo dat als je eenmaal weet dat er "wat" zit je bij ieder ding denkt...........oh dat zal het vast zijn. Dat maakt het best lastig. Soms kun je maar beter niets weten.

kalliexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 18:12

in dat laaste heb je zkr gelijk soms kun je maar beter niet weten..
dan zie je ook geen spoken

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 18:24

Maar een paard is geen dier dat vervelend wil doen. Dus vaak zit er een hele goede reden achter gedrag. Helaas wordt het door de meeste mensen niet gezien.

kalliexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 18:27

idd en sommige paarden zij zo hard voor zichzelf dat als ze wat laten merken en soms al veel meer pijn doet dan jij denkt. tenminste zo zijn de meeste paarden die ik ken

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 20:45

Dyonne schreef:
Maar een paard is geen dier dat vervelend wil doen. Dus vaak zit er een hele goede reden achter gedrag. Helaas wordt het door de meeste mensen niet gezien.

Precies dit, een paard doet niet zomaar iets.

Ik denk dat een problematiek als KS oid. Nooit ligt opgevat moet worden. Elk paard reageert ook anders. Ik denk dat er naar totaal plaatje gekeken moet worden. Niet alleen naar mate van KS etc.
Bij Wonder is het niet zo schokkend qua foto, echter zijn de klachten best zichtbaar. Simgelnijd kan ook patroon zijn, kan ook iets totaal anders zijn. Wonder heeft geen singelnijd, reageert altijd wel met opzadelen en ook met opstappen bijv. Ze heeft wel geleerd stil te staan maar er bleef reactie, hoofdschudden bijv.

Dat is ook de reden dat ik besluit niet meer te willen rijden, er is te lang onrust geweest. Na het rijden kon ze echt dagen slecht zijn. Terwijl een maand niet meer rijden haar zo doet opknappen dat er weinig nog te zien is. Er is ook veel spanning geweest vaak, ook wel ineens etc. Dit zal nu ook wel deels mentaal zijn nu.
Het geeft mij ergens wel rust niet meer te gaan rijden, ja wel verdrietig maar ook last van schouder om het in van alles te zoeken.

Vanaf de grond hebben wij het ook goed, we zijn vandaag naar de Veluwe gegaan. Net in bos gewandeld, genieten! We blijven tot en met vrijdag. En gaan alleen wandelen etc. Maar ik geniet nu meer nu het besluit is gemaakt niet meer te rijden. Misschien nog wat meeliften als zij zich goed voelt, maar that's it.

Hebben jullie paarden moeite in de trailer? Zijn ze erg onrustig bijvoorbeeld?

kalliexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 21:41

nee nu geen problemen met laden. jaar terug wilde hij nog wel net voor de klep naar links of recht draaien.
ook ging hij toen in zen achtruit net voor hij der helemaal in stond.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 21:43

Het gaat vooral om het rijden zelf.
Eigenlijk ben ik daar ook wel benieuwd naar. Mijn merrie stond altijd perfect op de trailer, gingen wekelijks naar les. Was een tweepaards, dus toen ze in een anderhalfpaards wat beweeglijker was weet ik het daaraan. Maar het kwam door haar rug. Nu is van spondylose bekend dat het de coördinatie aantast.
Dus ik ben wel benieuwd hoe dat met kissing spines is.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 23:02

Ik heb Elvee vorig jaar april gekocht. Ze was erg arm bespierd en nog echt een 4-jarige gup. Ik heb eerst een paar maanden met haar aan de hand gewerkt en gelongeerd om haar meer bespiering te geven. Ze was voor de aankoop gekeurd door een DA die ik zelf gekozen had en goedgekeurd voor wat ik er mee wilde ( endurance klasse 1 en 2). Opvallend was wel dat ze aan de longeerlijn in galop rechtsom vaak overkruist aansprong. De ene keer corrigeerde ze, de andere keer niet. Soms sprong ze ook in de linkergalop aan, soms werd dit vloeiend gecorrigeerd, soms ook niet.
Ik heb een Massimo dressuurzadel gekocht omdat dat korte kussens heeft, ze heeft niet zo'n lange rug. Dat zadel is na de aanschaf een aantal keren gecheckt en bijgevuld naarmate ik wat meer ging rijden. Ze was met opzadelen heel vervelend, met opstappen ook vaak. Uiteindelijk reed ik in stap en draf met haar en ging dat wel, in het najaar werd ze vervelender, ze stond meer op stal, dus in eerste instantie weet ik het daaraan. Maar dan ging ze aangalloperen en dan bokte ze met kleine bokjes, hoofd omhoog, rug erg wegdrukken. Ze was trouwens ook altijd vervelend met poetsen, had een hele harde manenkam terwijl ze niet te dik was, geen vetopslag verder. Op een gegeven moment in december kreeg ik de indruk dat het lichamelijk was, heb het nog even aangekeken en in januari een afspraak gemaakt met de aankoopkeuring kliniek. Toen bleek dat ze echt veel te gevoelig op haar rug was. Ook het aanspringen in de rechtergalop was een punt. Draf op het harde, voltes rechtsom en linksom, buigproeven waren op zich goed. Wel liep ze met een stijve rug.
Vervolgens op de foto's bleek dat twee doornuitsteeksels, T15 en T16 te dicht bij elkaar stonden en met een weggedrukte rug kwamen die tegen elkaar aan ( Impignement). De andere foto's gaven geen problemen aan. Ze is toen gelijk behandeld met meso-therapie en ik kreeg een heel schema mee van longeren en fysio-oefeningen. Vervolgens weer terug voor controle, het was enorm verbeterd, ze zat niet meer vast in haar lief, maar moest nog wel door een chiro behandeld worden voor haar bekken. Tot die tijd mocht ik er weer op en was het goed als ik juist de galop meer zou gaan trainen. Een paar keer ging het prima, een paar keer raakte ze toch aan het bokken, maar dat was goed uit te zitten. De chiro heeft haar behandeld, ook wat wervels "goed" gezet, weer longeren en daarna mocht ik er weer op. Dit was ergens half maart uit mijn hoofd gezegd. Diezelfde keer heeft ze me er gigantisch afgebokt. Voor het eerst dat ze met een ronde rug kon bokken...
Nu rijden we zo'n twee tot drie keer per week, ik longeer haar gemiddeld twee keer per week en de andere dagen heeft ze weidevrij.
Ik heb met haar nooit gemerkt dat ze problemen heeft op de trailer ( ze staat in een tweepaards-trailer), het poetsen gaat nu prima, ze is aardig losser in haar lijf geworden, als ze goed over haar rug loopt, loopt ze als een zonnetje. Ze begint dat nu ook zelf beter door te krijgen, hoofd omhoog is ongemak in haar rug, hoofd omlaag en achterhand erbij is goed te doen. Opzadelen is nu ook geen toestand meer en stilstaan met opstappen bij het krukje gaat nu ook stukken beter.
Al met al denk ik dat we wel op de goede weg zijn en dat we er wel gaan komen, volgens de kliniek moet de endurance nog steeds mogelijk zijn, maar dat zie ik wel. Ik bouw het allemaal wel heel voorzichtig op, ben vorige week voor het eerst weer een rondje langs de weg geweest met een betrouwbaar ander paard erbij en dat ging goed, daarna ook geen reactie van haar lijf.
Wel merk ik dat ik met nat weer erg moet oppassen, van de week met die regen liep ze weer met een regendeken met fleece, ik was wat laat met opdoen en ze had stijve rugspieren net achter het zadel. Een paar uur na het opdoen van de regendeken was dat weer over.

Heel verhaal zo, maar het maakt het allemaal misschien wat duidelijker als ik meepraat.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 09:18

Hee Jet, wat goed van je! Zo zie je maar weer wat een goede training kan doen met en voor je paard, top! Beetje minder dat je eraf werd gebokt maar was voor een goed doel zullen we maar zeggen:P
Allemaal bekende signalen hoor, zeker ook die harde manenkam, al was Eagle echt een schaapje met opzadelen en opstappen, dus ook dat wisselt wel weer.
Superfijn dat je zoveel voor haar doet, zet m op!

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 22:42

Dyonne schreef:

Volgens het boekje niet, maar in de praktijk kan een paard wel degelijk vervelend doen om ergens onderuit te komen. Als je denkt dat een paard nooit vervelend doet omdat hij niet zo is, dan is dat echt een utopie.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 23:59

Het kan wel zo zijn dat een paard een hele slechte ervaring ( of dezelfde slechte ervaring over langere tijd) heeft en dat het in allerlei gevallen daaraan wordt "herinnerd" en zich daardoor nog zo gedraagt alsof het die slechte ervaring op dat moment ook nog meemaakt, terwijl dat niet meer zo is.
Elvee reageert eigenlijk pas de afgelopen twee weken niet meer met het opdoen van het zadel. wel kijkt ze nog even boos als ik het schabrak er op leg. Langzamerhand is dit dus beter geworden, maar daar is dus wel een paar maanden overheen gegaan.
Lou ( mijn vorige paard) kon ook heel lang blijven hangen in slechte ervaringen, die bleven haar veel langer bij als alle goede...

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 15:56

Ik weet dat een paard niet vervelend doet om het vervelend doen. Maar de ene is wel veel gevoeliger dan de ander.:) die van mij is sowieso gevoelig. Als er bijv met longeren iets tegen haar huid aan komt( denk aan een touwtje ofzo) dan irriteert het haar al. Verder doet ze de mafste dingen op het land. Ik had een ietwat smals prestige singeltje, die heb ik nu veranderd naar een bredere anatomische singel. Daar gaat het een stuk beter op. Ze is niet gevoelig moet poetsen, ze vind het heerlijk. Als ze gelopen heeft reageert ze helemaal niet meer op de rug. De zadelmaker is net weer geweest.z heeft absoluut geen moeite om haar rug los te laten met longeren. Dus het is zo lastig. Het is wel een gewoonte paard. Dus ik weet het gewoon niet. Nu heeft ze vakantie, mar als ik haar ga oppakken kan ik het wel even filmen. Ze blijft wel wat stijf op 1 kant. Moeilijk moeilijk..

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 16:21

Maar dan blijft het wel een ding: reageren bij het opzadelen en opstappen. stijf aan 1 kant. (ze is wel jong, nog niet veel gereden.) en dus die singelnijd, (die met brede singel en rustig aansingelen al bijna weg is) (het zijn de eerste paar gaatjes waar ze op reageerd, als hij al wat strakker zit kijkt ze weer met dr oortjes naar voren.)

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 22:09

oh, en nog wat! ze reageert achter de plek van de KS. -.-

oke, nu hou ik op, haha.