[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marieke64

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 20:17

hallo Iedereen
In oktober vorig jaar is de hengst uitgebroken op stal. Mijn merrie was het "slachtoffer" en was gedekt. Ik heb haar een spuit laten geven tegen zwangerschap (hengstigheidsspuit). Blijkbaar heeft deze niet geholpen en is mijn merrietje toch zwanger. Daar ben ik iets meer dan een maand geleden achter gekomen omdat ik een volledige check-up wou doen omdat ze al een tijdje niet in haar normale doen was. Ja ja ze as dus zwanger en al halfweg...
Er is niets meer aan te doen en ze zal het dus moeten uitdragen.
Nu heb ik een vraagje: mijn merrie is een zomereczemer en ze moet in september bevallen (10 september). Normaal gezien heeft zij haar eczeemdeken aan tot eind september. Maar ja als ze hoogzwanger is zal ze misschien niet meer in haar dekens kunnen en als ze er wel nog in kan, hoe doen jullie dat dan??? Als ze hoogzwanger is, doen jullie dan het deken uit (is het dus met ander woorden "kiezen of delen"?) en haar laten schuren? of houden jullie deken aan bv enkel overdag? En eens het veulen er is, doen jullie dan deken terug aan?? hoe moet veulen dan zijn mammie "herkennen" en zijn "weg vinden" naar de uier???
Alvast bedankt

opisop_shop

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 20:18

je zou, als je de deken afdoet, wel een halsdeken kunnen gebruiken zodat de uier / achterhand blootligt maar ze wel bescherming heeft voor haar manen.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 22:08

ik zou de deken oplaten tot voor de bevalling, september zijn hopelijk de nachter weer wat koeler als het veulen eris en dan een gewone vliegendeken met hals .
maar er zijn ook mensen die deken oplaten met veulen erbij,schijnt te wennen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 06:05

ja hoor,gewoon deken op laten,veulen kan makkelijk er bij,die komt niet in de bilriemen.
zoek maar eens en plaatje op google ,dan kun je wel zien dat het makkelijk kan

bij ons liep er een merrie met een regendeken rond en het veulen dronk er gewoon bij, en heb ze idd ook wel gezien dat ze met eczeemdekens dronken,kan best :j

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 07:25

Deken gewoon oplaten. Als de geboorte begint, kan je de deken afdoen. Deken kan dan weer om als ze naar buiten gaan. Let wel op dat het veulen niet vast kan komen te zitten in singels of beensingels.

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 10:24

Paard is verhuisd, hij staat naast een andere schuurder. Die ziet er al niet meer uit. Poef manen en staart is ook heel erg lelijk.
Misschien is het maar goed dat ik hem dit jaar zo ontzettend vroeg in de deken heb gezet.
Nog steeds geen jeuk bij hem.

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 10:45

Netjes YSB!

Marieke64

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 13:04

dankjewel voor de reacties... is mijn eerste veulen en dan nog niet eens gepland :-(

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 13:22

Ja, ongelukken zitten soms in een klein hoekje. Kun je er wel van genieten, of ook totaal niet?

Sjels deken bevalt prima :) ga binnenkort denk ik een 2e aanschaffen als t ze blijft.
Gister Derfen in zn manen en staart gedaan en heb hem niet zien jeuken vandaag :) lijkt dus te werken, alleen zm hele stal ruikt ernaar xD

Marieke64

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 20:06

het is moeilijk... je hebt merries die lief worden tijdens de dracht en dan heb je de mijne die heel wisselvallig is...ze kan soms echt chagrijnig doen (naar mij toe valt het nog mee). Voor te rijden is ze ook veranderd. Anders een voorwaartse, soms zelfs hevig en nu is ze amper voorwaarts te krijgen. Ze is 12, is haar allereerste veulen en voor mij ook...Ik ben dus vollop alles aan het lezen en aan het stressen...Ik ben graag goed voorbereid ;) . Dus nu is het afwachten. Naar het schijnt kan een veulen ook een positieve invloed hebben op zomereczeem. Voorlopig heeft ze nog niet echt geschuurd maar hebben ook nog niet echt "prachtig" weer gehad dus :?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 21:29

Ik zou geen deken op doen met een veulen. Grote kans dat het veulen er in verstrikt raakt. Ik zou de merrie gaan insmeren met derfen. Aangever een maand voor de datum beginnen. Dan kan het goed gaan werken en heeft ze (waarschijnlijk) geen jeuk meer. Wel wekelijks blijven smeren!

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 22:15

:( ja hoor de jeuk is begonnen .morgen de deken erop nu ff derfen

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 22:22

Vorige week al erg heftige stress reacties met de schemering en vandaag voor het eerst echt jeuk. 1 vinger op de staartaanzet was genoeg om hem helemaal krom te zetten... helaas... het is weer echt begonnen.

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 09:23

Deken gewoon op laten.
Ik heb 7 veulens gehad met mijn paard, en altijd gewoon de deken op gehouden.
Alleen s'avonds op stal deed ik hem af.
En als je ziet dat de kans er is dat ze gaat bevallen..
Maar als je de singels een beetje strakker doet als normaal en niet gekruisd, dan is er helemaal niks aan de hand.

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 09:24

Waar bestellen jullie derfen? want waar ik het kan vinden is het nogal aan de prijzige kant..
En dit werkt goed?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 09:32

Voor veel paarden werkt het goed. Ik vond het alleen maar rommel.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 09:41

onkeltje, de meeste bestellen het denk ik bij Vidoma.
Je doet er echt heel lang mee, dus duur vind ik het niet echt.
Anders even een proefverpakking bestellen?
Paard van vriendin had afgelopen week zijn staart ineens flink geschuurd, ze heeft er wat Derfen opgesmeerd en sindsdien is het klaar. Is geen eczemer trouwens.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 09:42

Ik heb t bij de paarden drogist besteld

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 09:45

Derfen is inderdaad erg goed spul, het ruikt verschrikkelijk vies maar helpt erg goed tegen de jeuk.

Heeft iemand van jullie ervaring met Omega 3 voor zomerexceem?

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 11:08

Je doet er lang mee met Derfen? Maar hoe vaak smeren jullie het dan?
Mijn paard heeft ontzettend veel jeuk. Heb het met 2x in de week wassen met teershampoo en d'n hiep olie goed onder controle hoor, maar als er iets makkelijkers is..... valt altijd te proberen.
Deze olie smeer ik zo om de dag, maar omdat het erg vet maakt doe ik haar dus 2x in de week wassen.

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 11:16

Heb 2 proefflesjes besteld maar daar zit maar 30 ml in.
Daar doe je neem ik aan niet te lang mee? Moet je er veel op smeren?
Smeert het makkelijk?
En heb je die handschoenen ook echt nodig die je erbij krijgt?
Hoor het graag, ben totaal niet bekend met dit spul

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 11:20

bij maxi werkt een deken en sweet itsh smeren( 1 a 3 keer per week) en wassen met dode zee zout of betadine (1 a 2 keer per maand) echt heel er goed.
en ze krijg puur culio druppels verschilt per tijd en jeuk hoeveelheid kwa 0.5 ml of 2ml per dag

bij iejoor nog niet echt een oplossing de deken die ik had 175 (inmiddels verkocht) was te klein voor hem en 185 is te groot voor hem
dus hij staat nu zonder en smeer befix (3 a 5 keer per week) en wassen met dode zee zout of betadine ( 1 a 2 keer per maand) en manen gaan goed staat is nog niet ondercontrole dus ga ik proberen met een vliegendeken onder controle te krijgen
en hij krijg puur culio druppels verschilt per tijd en jeuk hoeveelheid kwa 0.5 ml of 2ml per dag

veder krijg iejoor knoflook gevoert (maxi niet omdat ze het niet wil eten)
bijde krijgen zeewier.
maxi extra vitamine
en bijde krijgen lijnzaatbrokken.
en smeer ze als ik er ben in met vliegenspree

rijden doen we met een vliegen uitrijdeken
en maxi mag bijna niet zonder deken

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 13:18

Hier toch ook echt de deken op sinds gisteren, helaas pindakaas. Stond erg te schuren.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 13:34

ja die handschoenen heb je ECHT nodig, sterker nog ik heb huishoudhandschoenen aan dat werkt veel beter tegen de stank :P
Je smeert echt weinig, ik gebruik er net zoveel van als antiklit-gel zeg maar, om even een vergelijking te maken. Smeer nu wel meer omdat ik het op de buik gebruik, maar je hoeft alleen de jeukplekjes in te smeren he, dus dat scheelt.
Ik doe met 1 fles zeker 1 seizoen.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 13:40

Ja die handschoenen heb je nodig. De eerste keer was ik heel eigenwijs en heb ik het er zonder handschoenen aangesmeerd, maar da's geen aanrader. Je handen stinken daarna zeker 24 uur naar Derfen. Proefondervindelijk vastgesteld :Y)

Ik heb het trouwens bij de paardendrogist besteld, als je de verzendkosten verrekend was dat volgens mij nog het goedkoopste. Maar prijzig is het zeker!