hallo Iedereen
In oktober vorig jaar is de hengst uitgebroken op stal. Mijn merrie was het "slachtoffer" en was gedekt. Ik heb haar een spuit laten geven tegen zwangerschap (hengstigheidsspuit). Blijkbaar heeft deze niet geholpen en is mijn merrietje toch zwanger. Daar ben ik iets meer dan een maand geleden achter gekomen omdat ik een volledige check-up wou doen omdat ze al een tijdje niet in haar normale doen was. Ja ja ze as dus zwanger en al halfweg...
Er is niets meer aan te doen en ze zal het dus moeten uitdragen.
Nu heb ik een vraagje: mijn merrie is een zomereczemer en ze moet in september bevallen (10 september). Normaal gezien heeft zij haar eczeemdeken aan tot eind september. Maar ja als ze hoogzwanger is zal ze misschien niet meer in haar dekens kunnen en als ze er wel nog in kan, hoe doen jullie dat dan??? Als ze hoogzwanger is, doen jullie dan het deken uit (is het dus met ander woorden "kiezen of delen"?) en haar laten schuren? of houden jullie deken aan bv enkel overdag? En eens het veulen er is, doen jullie dan deken terug aan?? hoe moet veulen dan zijn mammie "herkennen" en zijn "weg vinden" naar de uier???
Alvast bedankt