Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 00:42

Baby_Lucky schreef:
Haha dat bodypack ziet er stoer uit! Helpt het ook?

Ja dat helpt zeker, het is ter ondersteuning van de buik en de wond en geeft tegendruk waardoor ook vochtophoping minder kans heeft.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 12:58

Hoe is het hier verder? Nog last gehad van de weersomslag?
Whizz wel een klein beetje, zaterdagochtend kreeg ik sms dat ie niet lekker was en niet at. Brrrr, schrik! Snel erheen. Hij was een beetje sloom/rustig. Even getemperatuurd maar dat was helemaal prima 37,3 - hij zit normaal tussen de 37,2 en 37,4. Verder wel darmgeluiden, beetje hoog, beetje ver weg. Dan maar even een rondje lopen, wie weet doet dat goed. Bij het naar buiten gaan, pakte hij toch even een heel klein plukje hooi mee - soort van test.. In de bak gelopen, hij liep goed door en was erg bezig met de paarden die buiten stonden, alert dus. En na een tijdje wilde hij grassprietjes eten, nog even het pad opgelopen waar "gewoon" gras staat en daar begon ie toen aan. Hem zo 5 minuutjes laten eten ofzo en toen weer naar binnen. Waar hij gelukkig aan zijn kuil begon, toen ik later weer luisterde had ie volop bubbels, dus er zat toch wel wat gas. Temperatuur daarna 37,2. Dus hem zo gelaten en geen colosan gegeven, als het zonder kan, dan liever zonder.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 17:52

Ik ben voorzichtig optimistisch sinds dieetvoer en gebruik hooinetten. Is nu 3 weken dat we geen veearts
hebben moeten bellen.Das al een vooruitgang.Maar ben pas gerustgesteld
als we dat een maar maanden niet hoeven te doen.Nu maar hopen dat we deze week
overleven met die sneeuw.Kunnen op stal niets.Dus dat wordt
stapmolen als deze ontsneeuwt is.

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 19:47

:wave: :wave: lang geleden :o

Ik durf het bijna niet te zeggen....
Maar sinds Wynn terug is heeft hij nergens nog terugval van gehad....nog geen 1 keer colosan nodig gehad...
Het voordeel is denk ik dat ik zelf alles in de hand heb met eigen stallen,hij staat onder camera en ik(of manlief) voeren zelf....

Over de vraag eerder,Wynn staat weer maanden op stro,maar ik gebruik iedere dag het schone gedeelte gebruikt stro van de andere stallen en dan iets nieuw stro erdoorheen gemengd... ;)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 22:42

fargo schreef:
Hoe is het hier verder? Nog last gehad van de weersomslag?

Ik heb het redelijk kunnen ondervangen met twee dagen nog meer beweging (vaak in de paddock en rijden) en direct een extra deken.
Hij is vanmorgen wel even aan de wat dunnere mest geweest, maar verder geen last. *klopt af*

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 23:29

_Luziream schreef:
Ik ben voorzichtig optimistisch sinds dieetvoer en gebruik hooinetten. Is nu 3 weken dat we geen veearts
hebben moeten bellen.Das al een vooruitgang.Maar ben pas gerustgesteld
als we dat een maar maanden niet hoeven te doen.Nu maar hopen dat we deze week
overleven met die sneeuw.Kunnen op stal niets.Dus dat wordt
stapmolen als deze ontsneeuwt is.

*\o/* Dat is een goed begin in ieder geval! We duimen dat hij het vast houdt!
*\o/*
@Sandra, die knappe Wynn die doet het toch maar even! *\o/* *\o/*

En C_alsemgeest ook vooralsnog goed met het weer om kunnen gaan

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 23:40

Fijn om te horen dat de meeste het goed doen met het veranderende weer!

Fargo: Snap dat je Whizz niet te snel colosan wil geven. Vervelend dat zijn temperatuur zo schommelden.

Sandra: Lijkt mij ook een hele verantwoording dat je alles zo zelf in de gaten houd. Super dat dat het goed gaat nu! :)

Met Kee gaat het erg goed. Ze zit zo ontzettend goed in haar vel! Vandaag even de stoute schoenen aangetrokken en voor het eerst de slee er achter gehangen. Ze was erg enthousiast, iets te enthousiast waardoor we er naast zijn blijven lopen en het alleen bij stappen hebben gehouden. Was echt weer genieten <3 Vooral op deze momenten besef ik mij zo goed dat het anders had kunnen aflopen.

Afbeelding

Afbeelding

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 23:52

Siem, wat een leuke foto's en inderdaad wat een geluk he dat ze er nog bij is. Ze is al weer een stukje voller geworden he ten opzichte van tijdje terug? Ze ziet er goed uit, haar koppie ook!

Ben je vandaag jarig? Van Harte Gefeliciteerd!!

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 00:02

Ze is idd een stuk voller geworden weer. Sprak toevallig vandaag mijn eigen dierenarts. Die was ook erg te spreken over hoe ze het allemaal op pakt. Ze wil van alles en doet alles zo met plezier.. :)

Afbeelding

Hoe gaat het met het litteken van Whizz ?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 00:11

Ziet er goed uit, ligt vlak als ik hem longeer zie ik het niet zitten, zoals voorheen. Afgelopen weekend nam ie een beetje een rare sprong bij het rijden, naderhand was het een beetje lauw (maar de rest van zijn lichaam ook denk ik na het werk??).
Ik voel eigenlijk bijna elke dag even alleen of het vlak is en rustig. Heb het nog niet weer extra ingedrukt om te kijken of de gaten al minder diep zijn :o :o . Hij is wel een klein beetje afgevallen, kan best dat het toch extra energie gevraagd heeft :j , maar in de winter valt hij zowiezo altijd wel ietsje af.. Hij eet goed, heb niet het idee dat ik er echt meer in kan stoppen. Per portie mueslie en slobber doe ik er nu net ietsje meer bij en net een goede hand extra luzerne erbij in om hem toch wat te ondersteunen.
Ik merkte het wel aan zijn conditie dat ie iets minder lang door wilde gaan met onderdelen van het rijden - dat voelde alsof het vanuit zijn buik kwam +links achter - raar om dat te kunnen voelen?? Maar hij heeft wel zin in lopen en doet goed zijn best, bij het longeren vanavond en gisteren merkte ik dat hij al weer wat meer praatjes krijgt en langer door wil gaan.

Zal binnenkort eens even een echte inventarisatie doen door het verder in te drukken om te kijken of dat ook vordert - zoals je merkt ben ik dat een beetje (laf hoor) uit de weg gegaan haha

Ze heeft echt een prachtig hoofd en prachtig aftekening zeg!! <3

Yellomofoon

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 00:44

Wanneer is jouw paard geopereerd fargo?
Mijne is 28 oktober geopereerd en de wonde is nog steeds niet honderd procent dicht... :(

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 00:57

Yellomofoon schreef:
Mijne is 28 oktober geopereerd en de wonde is nog steeds niet honderd procent dicht... :(

De mijne is 11 december 2011 geopereerd, maar hij heeft onlangs tijdens een buitenritje waarbij hij helemaal opgericht en met opgebolde rug door zijn lijf liep een enorme bok (voor mijn gevoel 1 meter recht omhoog) gegeven. Daarmee is de buitenkant van zijn lidteken en spieren daarom heen beetje beschadigd (soort van scheurtjes), waardoor lidteken dus weer indrukbare kuilen vertoonde.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 00:58

Moest hij niet op stalrust dan?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 11:58

Yellomofoon schreef:
Moest hij niet op stalrust dan?

Nee, hij is gescand door DA en de binnenkant van zijn buikwand is helemaal dicht en ook overal rustig en even dik. Het is puur de buitenkant (aan de oppervlakte als het ware) en dat moet gewoon weer dichtgroeien en ik mag hem gewoon blijven trainen zoals ik al bezig was. Dat was namelijk ook mijn idee en angst en de reden dat ik DA heb laten komen om te scannen, wilde geen risico lopen!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 13:09

Yellomofoon schreef:

Hoe ziet het er bij jou uit dan Yellomofoon? Zie je echt aan de buitenkant nog dingen als het ware openstaan? Of voel je dat alles nog zacht is? Vervelend he de zorgen om zo'n wond. Heb jij binnenkort nog een eindcontrole of een scan van de wond en de buik.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 13:38

Nee echo doen ze niet bij ons... Wel staat ze onder toezicht van een veearts. Ze had een allergische reactie op de draad en sinds deze eruit is gehaald was de wonde voor een groot deel terug open en moest deze elke dag voor een week gespoeld worden en dan verzorgen met betadine. Nu zijn er nog steeds twee kleine openingen waar wondvocht uit drupt en deze moet ik nu verzorgen met neo-cutigenol... Wonde indrukken heb ik nog nooit gedaan, waarvoor dient dat?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 14:14

Als de wond op een gegeven moment een lidteken is geworden, dan kun je voelen hoe dik en stevig de onderliggende peesplaat is, dus of alles weer stevig en wat harder en echt sluitend is geworden. Normaliter wordt lidteken en het gebied erom heen het steeds steviger en veerkrachtiger, maar bij mij waren dus weer wat zwakkere punten ontstaan in het lidteken.

He dat klinkt best naar dat er nog steeds wondvocht uitkomt, dat duurt dan al met al best lang. Lastig ook dat ze allergisch op het draad reageerde :(:) :(:)

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 14:25

Ja daarom dat ik ze nog wat rust ga geven ook voor haar mentale toestand... Stilletjes aan op de paddock met onbeperkt hooi gaat haar wel goed doen volgens mij :)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 20:11

Zijn de DA er ook bezorgd over of zien die het gewoon als een complicatie dat wond nog niet dicht is? Pas als alles dicht is, mag je weer aan de slag om het sterker te maken - neem ik toch aan? Sterkte ermee, best een boel zorgen en gedoe lijkt me dat schoonmaken.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 20:29

@siem wat een leuke fotoos
@Fargo ja wij kunnen nu helemaal niets op stal......Daarnaast ook al
een keer weer een voer vergeet moment......Pfffffff Ik heb het gevoel dat ik er telkens
bovenop moet zitten.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 21:24

fargo schreef:
Zijn de DA er ook bezorgd over of zien die het gewoon als een complicatie dat wond nog niet dicht is? Pas als alles dicht is, mag je weer aan de slag om het sterker te maken - neem ik toch aan? Sterkte ermee, best een boel zorgen en gedoe lijkt me dat schoonmaken.

In principe zou het dicht moeten zijn, maar het ziet er wel "mooi" uit, het ettert niet, ze heeft gewoon een achterstand opgelopen met haar allergische reactie op de draad van de wonde. Aan de binnenkant moet het er naar verwachting goed uitzien... (De wonde was helemaal dicht tot de draad er uit moest...)

En ze mag zolang op rust staan als nodig is, liever te lang wachten dan te vroeg beginnen :) Met dit weer is rijden toch ook niet zo geweldig :brr:

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 12:10

@ Yelomofoon hadden ze geen oplos hechtingen gebruikt? Die van mij had 12 jaar geleden gewoon oploshechtingen, geen enkel probleem mee gehad

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 12:19

_Luziream schreef:
@ Yelomofoon hadden ze geen oplos hechtingen gebruikt? Die van mij had 12 jaar geleden gewoon oploshechtingen, geen enkel probleem mee gehad

De mijne had 19 nietjes - aan de buitenkant althans - en van binnen denk ik oplosbare hechtingen. Die nietjes zijn er een voor een uit gehaald toen hij een tijdje thuis was.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 12:40

Bij de dierenkliniek waar ze geopereerd is doen ze standaard niet verteerbare draadjes omdat de eigenaar er dan nog eens moet laten naar kijken...

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 17:39

Hier op de kliniek standaard oplossing hechtingen. Daarna krijg je regels mee met voer en beweging.Je krijgt ook nog afspraak voor buik echo om te kijken of de plaat in de buik goed heelt .Eerder mag je met paard
niet uitbreiden met beweging cq rijden.Omdat paard zijn buik aanspant met rijden.Dus moet alles
daar eerst goed geheeld zijn.