Plotselinge gedragsverandering wat zich uit in zichzelf..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IMJ

Re: Plotselinge gedragsverandering wat zich uit in zichzelf..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 18:21

Sprak toevallig vandaag iemand op stal waarbij de merrie in het verleden soortgelijk gedrag vertoond heeft. De DA dacht direct aan een eierstokontsteking. Dit bleek ook zo te zijn.
Volgens haar hebben ze haar eerst 'schijndrachtig gespoten' (nooit van gehoord) waarna ze langzaam aan weer de oude is geworden.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 19:57

Het is fijn dat ze Kyana ook inwendig gaan onderzoeken,als er dan een ontsteking zit kan dat in elk geval behandeld worden..Zelf heb ik wel het idee dat haar slechte lopen te maken zou kunnen hebben met wat ze heeft..Als het iets hormonaals is wat niet goed functioneert zowiezo..Vrouwen met hormonale toestanden hebben ook vaak erg last van de onderrug,wat zich ook weer kan uiten in pijn bij lopen waardoor ze om te ontlasten afwijkend gaan lopen..

Ik ben trouwens erg benieuwd naar het artrose verhaal,omdat het nog niet bewezen is..Ik weet nog heel goed dat een paard van een vriendin kreupel was..Ze ging uiteindelijk naar de kliniek,waar ze niet echt wat konden vinden in de benen..Ze hebben niet verder gezocht en om dan toch maar met een diagnose te komen zeiden ze dat hij beginnende hoefkatrol kon hebben <<) Ze kwam dus thuis met een paard met hoefijzers met zooltjes..Uiteindelijk is er een dierenarts geweest die een schouderblessure vaststelde(omdat hij dus toch kreupel bleef en dus een heel ander soort behandeling nodig had)..

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 01:24

timokyana schreef:
Voorlopig even overleg gehad met mijn dierenarts,beweging helpt niet.Hij denkt dat het aan het voer ligt,dus de lucerne gaat er even vanaf om te kijken of dit helpt.Zou kunnen dat ze op de eiwitten reageerd.Dinsdag bellen we weer of desnoods eerder als het moet.

Jannepauli, bedankt voor de tips,ik denk ook dat het door pijn komt.

Ze is overigens goed hengstig momenteel,inclusief pissen en gillen.

Ellepel; artrose in de achterbenen is nog niet 'bewezen'. Beweging helpt niet,ze loopt haast de hele dag en ook na een half uur wandelen (wat al niet zo fijn gaat) zakt het niet.

Singasong, zolang mijn merrie de trailer niet op gaat en hun niet hier heen komen zal dit geen optie zijn.
Eveline komt overigens in januari ook gewoon terug.

Kan heel goed aan het voer liggen. Ik heb het hier ook eens gehad. Had een nieuwe partij hooi en de volgende dag stonden er twee paarden met dikke benen :j Is vanzelf weer weggetrokken maar je schrikt wel even ja.

Ha, ze toont dus eindelijk duidelijk hengstig :D Was met mijn merrie precies zo. Die toonde dat nooit tot ik haar magnesium ging geven, eigenlijk meer voor de ontspanning van de spieren. Maar ze werd ook opeens regelmatig en heel duidelijk hengstig :j

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-11 01:55

Even Weinig reactie van hier.mijn Vader is opgenomen met hartklachten. Sorry als Ik voorlopig niet reageer.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 01:56

Ook dat nog. Heel veel sterkte, het zit je echt niet mee. :(:)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-11 01:58

Ben net thuis avond in ziekenhuis gezeten.dinsdag hart katherisatie als alles goed gaat.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 02:21

fijn dat krijg je er ook nog bij, ff over kyana ze was toch nooit zo hengstig tenminste niet dat je het merkte.
sterket voor je vader

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 02:24

Sterkte. Ook lekker zo net voor de kerst :(:)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 06:36

Heel erg veel sterkte voor jou en je familie :(:) Hopen dat hij snel weer opknapt!

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 08:15

Sterkte

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 08:59

Sterkte, paps zal nu snel opknappen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 10:37

Sterkte meis! Ongelooflijk balen.
Ze zullen dinsdag zien wat voor behandeling hij nodig heeft, als ie gedotterd moet worden is hij met oud en nieuw weer het mannetje!
Sterkte.

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 12:43

@ franka: nee kyana toonde nooit hengstig, heel af en toe een enkele keer licht piesen maar nooit knipogen/gillen/ of duidelijker hengstig.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 12:02

Even een kleine update van Kyana; crazyshar heeft ze gister een half uur zien spelen met mijn haflinger merrie.Erg leuk om te horen.
Ze oogt ook fit,wakker koppie en vanmorgen waren eindelijk haar beentjes wat dunner.Hopelijk een stijgende lijn nu.In januari komt eveline weer terug,ben benieuwd.Verder gaan we zeker nog kijken of er iets is op hormonaal gebied met mijn eigen dierenarts of visdonk.En de achterbenen en de rug houden we ook in gedachten natuurlijk.Hopelijk hebben we dan in januari alles gehad en krijgen we groen licht om op te gaan bouwen.Heb er zin in zoals ze nu oogt!

Verder even weinig tijd helaas voor de knollies op het moment ivm paps en werk.
Bedankt allemaal.Paps maakt het goed,bang maar blij dat hij in goede handen is.Morgen een spannend dagje,maar we komen er vast weer doorheen.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 14:27

Van mij ook heel veel sterkte toegewenst voor je vader! Fijn te lezen dat hij het goed maakt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 16:35

crazyshar schreef:
@ franka: nee kyana toonde nooit hengstig, heel af en toe een enkele keer licht piesen maar nooit knipogen/gillen/ of duidelijker hengstig.

maar ik ken zo veel merries waar je het niet aan merkt.

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 00:47

russel: ik antwoord op de vraag van franka of ze nooit hengstig toonde.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 17:48

Onverwachts nieuws,aangezien mijn vosse merrie die ik sinds de zomer heb continu hengstig bleef en nu flink wat zucht had voor de uier,besloten dat het eens tijd was een echo te maken.
Dit is inwendig gebeurd,merrie bleek een hormonaalprobleem te hebben (was al duidelijk) iets wat ze polyfolliculair noemen.
Ze gaat op de regumate.
Gevraag om toch gelijk Kyana eens te bekijken,dierenarts vond het wel prima,had toch het apparaat bij.
Tijdens de echo begon hij te lachen,jawel twee merries met exact hetzelfde probleem.
Dus ook op de regumate.Andere optie is de eileiders te verwijderen maar dit raad hij niet aan.
Een kijken of het bij beide dames gaat helpen.
Afgesproken in het nieuwe jaar nog wel kyana's haar achterbenen op de foto te zetten zodat we in elk geval het grootste deel hebben gehad.

Ik heb de hele middag moeten wachten (kreeg twee spoedgevallen tussendoor) en onderwijl is mijn vader dus gedotterd zonder dat we op de hoogte waren.Alles is goed gegaan,hij heeft ook een stent.
Als alles goed gaat mag hij morgen naar huis.
Ivm deze reden heb ik mijn dierenarst nog niet het hemd van het lijf gevraagd,wil naar ons pap ;-)
Maar dit ga ik zeker nog doen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 18:14

Nou, dus toch die eierstokken! Ik duim dat dit het hele probleem veroorzaakt! Hoe is het met haar benen?

Fijn dat je pa morgen naar huis mag. Raar hoe het gegaan is maar de uitkomst is het belangrijkste! Hopelijk is ie vlug de oude!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 18:23

Bij beide merries zijn de benen dik,advies is dagelijks beweging indien dit niet helpt komt hij weer terug.Hij denkt nog steeds aan het voer.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 19:21

ik zei het toen al op de eerste pagina he dat het heel vaak hormonaal is,in amerika is er al veel meer over bekend dat dieren dan aan self mutilation doen zoals ze dat daar noemen.
eierstokproblemen kunnen echt heel veel gedragsproblemen geven. :j
hopelijk is dit het en voelt ze zich binnenkort weer veel beter.

en fijn dat het met je pa ook de goede kant op gaat :D

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 20:36

Fijn dat er iets is gevonden en nu hopen dat de regumate gaat helpen :j Ik ben trouwens wel benieuwd naar een uitgebreide uitleg van het probleem als je de dierenarts weer hebt gesproken..

Fijn dat het met je vader al weer wat beter gaat!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 16:43

merries gaan redelijk,benen nog wat dik maar beide hebben energi voor 10.
Kyaan's loopje was wat vreemd en 1 been is voornamelijk dik dus die moet echt op de rontgen.

helaas ligt mijn vader nog in het ziekenhuis,blijkt toch een hartinfarct te zijn geweest,hij krijgt nog een echo.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:34

:(:) nogmaals veel sterkte...

Wel fijn om de uitslag van die echo te hebben, dat je ten miste weet wat er aan de hand is? Ben benieuwd naar de foto´s van de achterbenen.

angela1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 23:38

Ik ben een stille meelezer;-), want van de meeste dingen, over hormonen etc heb ik geen weet van, heb een hele stabiele ruin haha, maar nu ik net lees van je vader, moest ik toch even een berichtje sturen!!!

Wat maak je een hoop mee en wat blijf je positief!!! Echt petje af!!! Ik ben heel erg benieuwd hoe het zal gaan nu Kyana medicijnen krijgt voor de hormonale problemen en ik hoop dan ook dat je 2012 met een schone lei kunt beginnen, want wat heb jij het goed voor met je paard(en)!!!!

Ik blijf gewoon lekker stil meelezen en wens je veel sterkte met je merrie en vader!!!