is mijn paard gewoon overbouwd of blijft dit zo??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 09:36

Hevonen schreef:
Ik zou een slotje jammer vinden. Speculeren hoeft niet. TS heeft nu eenmaal een 'probleempaard', maar zet zich er volledig voor in. Ik ben benieuwd hoe het verder gaat, want probleempaard of niet, het is een leuk en aansprekend dier.
We hebben allemaal zo erg de neiging om alleen het probleem te zien en de goede kanten te vergeten. Je hebt evenmin iets aan een paard met een top-exterieur, maar een onbetrouwbaar karakter. Ik heb paarden gekend die uitsluitend vanwege hun karakter moesten worden afgemaakt. Of wat te denken van andere kwalen en ziektes.
Laat TS lekker doorgaan, advies vragen en krijgen en kijken hoever ze komt. Ik wil het graag volgen.

sorry maar dit ben ik niet met jou eens. We hebben het niet over een schoonheidsfoutje of een schieffel of wat dan ook. Top karakter of niet.
daar heb je in dit geval weinig aan. :n

chocobroodje

Re: is mijn paard gewoon overbouwd of blijft dit zo??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 09:50

Ik heb niet direct het gevoel dat dit is aangeboren. Op oudere foto's zie je een wat overbouwde jaarling maar zeker niet met een rug zoals de eerste foto's van dit topic. Ergens is er iets gebeurt wat dit heeft getriggerd. Misschien in de wei gevallen of toch in de trailer. Ik heb gegoogeld op lordosis maar dit ziet er heel anders uit in mijn ogen.

TS als ik jou was zou ik haar nog 1maal opladen en naar kliniek gaan voor een second opinion. Ook zou ik haar toch een periode op pijnstillers zetten, dan weet je zeker of ze wel of geen pijn heeft. Dat ze door de wei vliegt zegt niks over wel/geen pijn alleen dat het paard haar beperking heeft geaccepteerd. Wel zou ik wachten met de kliniek tot je paard in iets betere conditie is.

Het longeren met zo'n paard lijkt me op dit moment niet handig, ik zou (als het mogelijk is) veel gaan wandelen met haar, bergjes lopen, balkjes lopen maar veel rechtuit in plaats van steeds op een cirkel. Ga in het bos wandelen met een vriendin erbij. Je kunt haar zelfs leren aan lange lijn werk te wennen. Dat soort oefeningen lijken mij vele malen zinvoller, zo krijgt ze bespiering op de juiste plaatsen met zo min mogelijk belasting.

TS een rijpaard zal het zeer wss niet worden, maar wellicht als ze echt pijnvrij is zou ze misschien wel voor de koets kunnen :j De belastingis heel anders dan wanneer er ruitergewicht op rust. Maar voordat je daar bent zou ik wel de bovenste stappen doorlopen.

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 10:38

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 10:48

De eerste foto bedoel ik van een jaarling die op een rottig ongelijk stuk staat, ja dat zegt mij niet zoveel.. Dat had daar nog een gewoon gebruikerspaard kunnen worden volgens mij. Wel met een hoge schoft dat klopt maar de rug lijkt daar van een jaarling in een groeispurt zeg maar.

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 11:19

Mening verschilt maar ik vind hem al te ver doorgebogen op beide foto's maar goed het kan nog alle kanten op helaas leert de tijd dat dit niet zo is. Op de tweede foto kun je niet beweren dat ze op een ongelijk stuk staat, de eerste zou nog kunnen omdat je maar een beperkt stuk ziet. Daarnaast vind ik de pensionstal niet erg netjes en verzorgt overkomen maar goed dat is een ander issue.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 11:19

kitbits schreef:
140509 schreef:

Doel je op deze foto? Nou dan zal ik toch steke blind zijn. Ik haal hier al geen gezonde rug uit. Als veulen zie je het nog niet zo goed omdat de schoft zich later ontwikkeld maar de weke rug moet toch al opgevallen zijn.

die schoft klopt bij de eerste foto al niet,dit is volgens mij aangeboren.
Maar paarden met deze aandoening schijnen dus geen pijn te hebben.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 11:23

Maar hoe weet je nou of het die aandoening is? Dat kun je niet zo concluderen vanaf een fototje.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 11:24

geerke schreef:

TS:
140509 schreef:
nou mijn paard is hier niet mee geboren door een val zijn haar wervels naar binnen geklapt daarom kan dit nog goed komen alleen kan utrecht haar alleen maar helpen daarom moet ze daar heen

140509 schreef:
door de val heeft ze een volgroeiing gekregen

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 11:37

Ik had een oud topic gezien waar alleen de eerste foto instond :j Op basis daarvan kon het idd nog alle kanten op :j De 2de foto is helaas al een heel ander verhaal...

kitbits schreef:
Mening verschilt maar ik vind hem al te ver doorgebogen op beide foto's maar goed het kan nog alle kanten op helaas leert de tijd dat dit niet zo is. Op de tweede foto kun je niet beweren dat ze op een ongelijk stuk staat, de eerste zou nog kunnen omdat je maar een beperkt stuk ziet. Daarnaast vind ik de pensionstal niet erg netjes en verzorgt overkomen maar goed dat is een ander issue.

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 13:35

capopjekop schreef:
Maar hoe weet je nou of het die aandoening is? Dat kun je niet zo concluderen vanaf een fototje.

Nou ja het is niet bij een fotootje gebleven het loopt al twee jaar met info van de kliniek. Voor de rest is niemand die concludeert dat het een bepaalde aandoening is maar volgens mij zijn het alleen suggesties.
Maar om bij het topic te blijven, de conclusie van de meeste kenners is dat dit zo blijft, sterker nog ook best erger kan worden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 13:52

Brainless schreef:
geerke schreef:

TS:
140509 schreef:
nou mijn paard is hier niet mee geboren door een val zijn haar wervels naar binnen geklapt daarom kan dit nog goed komen alleen kan utrecht haar alleen maar helpen daarom moet ze daar heen

140509 schreef:
door de val heeft ze een volgroeiing gekregen

ik schrijf ook....volgen mij is het aangeboren.Die schoft klopt niet en toen was ze nog niet gevallen.
En wat is in vredesnaam een volgroeiiing?Of word er vergroeiing bedoelt?

Je kunt trouwens met massages heel wat doen,en bepaalde stretch oefeningen.
Tenminste als het Lordosis is,volgens mij nogsteeds wel.Alle foto's die ik bekijk zie ik dezelfde afwijking.
(ja en soms kun je aandoeningen van foto's zien...cushing,IR,chronische hoefbevangen hoefjes,hoefbevangenheid,hoefkatrol...enzo)

Linkje
http://equinemassage.com.au/new/lordosis/
Laatst bijgewerkt door geerke op 29-05-13 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 14:00

@Geerke
Dan heb ik denk ik de foto gemist waar ze als veulen op stond... weet jij waar deze ongeveer staat?

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 14:11

Volgens mij zijn er alleen foto's als jaarling en die staan hierboven. Ze heeft het dier vanaf jaarling zie pag 2.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 14:26

geerke schreef:
Sizzle schreef:
TS, misschien heb je hier iets aan? (is wel in het Engels)
http://www.equisearch.com/horses_care/h ... ks_081205/

Dat zegt in principe dat ondanks dat deze aandoening bij de meeste dieren voor grote problemen zorgt, het voor paarden eigenlijk geen probleem is omdat de wervelkolom zo rigide is dat de zenuwen niet in gevaar komen.

:D daar kwam ik gisteren ook op.
Lordosis.Je kunt zelfs nog rijden op dit soort paarden,alleen er moet een goede zadelmaker aan te pas komen.
Het is gewoon een aangeboren afwijking en ik vraag mij af of een osteopaat dit had kunnen voorkomen....denk het niet.
Deze paarden hebben geen pijn.Al ziet het er eng uit.

Als de rontgenfoto's van TS hebt gezien, dan zie je dat de wervels elkaar raken en bij 1 wervel al botwoekering zit (wellicht door trauma). Het lijkt me niet dat je ooit op dit paard zou kunnen rijden, zonder dat het pijn heeft. Sterker nog, waarschijnlijk heeft het ook pijn.
Nog steeds geen antwoord op mijn vraag gekregen waarom TS gezegd heeft dat Utrecht er wel wat aan kon doen maar niet wilde. Dat vind ik nog steeds zo vaag.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 14:33

als je bij haar berichten jaarling intoetst kun je alle foto's vinden van begin tot nu, en inderdaad het is erger geworden, als jaarling zag de rug er vreemd uit door de schoft maar ja een jaarling is altijd uit verhouding, op foto als 2 jarige is duidelijk de rug verzakt maar glimt ze als een spiegel en is ze prima op gewicht, en de laatste foto's zie je een schraal paard met een nog meer verzakte rug... de foto's in haar profiel doen me dan wel weer goed. denk alleen niet dat je dit moet gaan trainen, en ja ik blijf erbij dat ze pijn heeft... waarom? omdat op de foto's van utrecht te zien is dat de wervels vrijwel tegen elkaar zitten, bot tegen bot zorgt dus hoe dan ook voor wrijving, slijtage en dus pijn bij bepaalde bewegingen.
edit babootje was me net voor terwijl ik dit aan het typen was, zo denk ik er dus ook over.
en utrecht die zegt er iets aan te kunnen doen lijkt me stug, als hier al iets aan te doen is, word het een zeer dure operatie en 0.0 garantie voor de toekomst.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 15:26

140509 schreef:
utrecht wou haar niet helpen ze konden het wel maar ze wouden het niet
dat is iets heel anders en gert jan is gespecialiceerd in kissing spines
en ik wil meer duidelijkheid want dat kreeg ik niet bij utrecht
hij zei maak haar maar af of je kunt haar gebruiken als recreatie paard
maar waarom zou je een paard waar je nog recreatie mee kan rijden in laten slapen
en daarom wil ik ergens anders heen omdat ik dat niet vind kloppen
het is een dier die meer als een kind voor je is en die ga je niet zomaar inlaten slapen om niks

Ik bedoel dus deze uitspraak. Ik ben benieuwd naar wat ze er dan wel aan konden doen en waarom ze dat niet wilden.
Maar nog steeds geen reactie van TS -O-

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 15:38

Babootje schreef:
140509 schreef:
utrecht wou haar niet helpen ze konden het wel maar ze wouden het niet
dat is iets heel anders en gert jan is gespecialiceerd in kissing spines
en ik wil meer duidelijkheid want dat kreeg ik niet bij utrecht
hij zei maak haar maar af of je kunt haar gebruiken als recreatie paard
maar waarom zou je een paard waar je nog recreatie mee kan rijden in laten slapen
en daarom wil ik ergens anders heen omdat ik dat niet vind kloppen
het is een dier die meer als een kind voor je is en die ga je niet zomaar inlaten slapen om niks

Ik bedoel dus deze uitspraak. Ik ben benieuwd naar wat ze er dan wel aan konden doen en waarom ze dat niet wilden.
Maar nog steeds geen reactie van TS -O-

ik denk dat utrecht hiermee bedoeld dat ze discusprotheses zouden kunnen plaatsen ( tussenwervelschijven) omdat deze ontbreken, maar dat ze dit niet wilde doen omdat het een lange, kostbare operatie is en er niet zeker is dat het paard dan een mooie toekomst heeft. als ze tegen je zeggen dat het mogelijk is maar niet reeel kun je dit ook opvatten als wel kunnen niet willen...

140509

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 20:57

utrecht wou het niet doen hij zei wel meer maar
meer heb ik niet meegekregen want als het ware was je in shock

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 20:59

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 21-11-22 22:30, in het totaal 1 keer bewerkt

140509

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 21:12

maar utrecht heeft wel gezegt dat ze als recreatie merrie kon gebruiken
als hun dat niet gezegt hadden had ik dit ook niet in de topic gezet
nog even verder op in gaan op de andere vragen
ze heeft een goede(bekende) fokker met meerdere goedgekeurde hengsten uit eigen fok enz
ik heb haar niet bij de fokker gekocht en ook niet bij de handelaar
ik heb haar gekocht bij een particulier die sportpaarden had
ze is gevallen in de trailer onderweg toen ze naar de particulier ging
en nee ik heb haar niet gekeurd ik wou het wel en me moeder ook alleen me arts wees het af omdat hij zei als ze nu kwalen zou hebben of oc/ocd dan kan het zijn dat als ze 4 is weg is omdat ze dan nog zoveel groeien en zoveel moeten ontwikkelen dat alles nog in de lichaam veranderen daarom is niet gekeurd de arts is wel geweest toen ik haar kocht maar hij zei je kunt niks zeggen en toen heeft hij testjes gedaan met haar en die waren positief
ze is nog wel een keer in de wei uitgegleden omdat ze aan het donderjagen was met haar leeftijdsgenootjes
maar een paar maanden daarna is de osteopaat geweest
dat is dus het verhaal
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
een paar dagen geleden kon ik weer mijn ogen niet geloven
ik heb haar voor het eerst zien rollen in de bak
ze heeft het in die afgelopen 4 jaar nog nooit gedaan
ze lag wel in de stal maar ze rolde nooit en nu doet ze het *\o/*

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 08:44

TS heb je mijn linkje gezien over massage en speciale oefeningen?Je zal echt tijd moeten besteden aan dit paard om het ietsje beter of niet slechter te laten worden.Heel veel tijd.Realiseer je dat?
Laten rollen in de bak is echt niet afdoende.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 11:18

140509 schreef:
vandaag naar het kliniek geweest
@boompje1985: op de trailer ging het goed je voelde niet dat ze in de trailer stond
maar op de kliniek

ze was heel erg braaf op de kliniek ze vond niks eng
ze werd nagekeken door meer dan 10 man
toen moesten we heen en weer stappen op de harde vloer en op de lange zijnde
daarna draven
toen moesten we naar de binnenbak ze moest voor het eerst aan de longe (ze had nog nooit aan de longe gelopen) maar ze was super braaf netjes aan de longe gestapt en gedraaft aan allebei de kanten
ze moest ook galoperen aan de longe alleen dat snapte ze niet dus dat lukte niet
toen mochten we weer de bak uit en weer op de harde vloer draven op de lange zijde
daarna moesten we naar een kamer en werden haar wondjes gewassen en ontsmet
in de wei hadden de pony's haar te pakken gehad waardoor ze wondjes heeft gekregen
toen alle wondjes werd ontsmet mocht ze weer in de wachtkamer wachten voor de rontgenfoto's
daarna mochten we naar de rontgenkamer en daar werden de foto's gemaakt
ik mocht daar helaas niet bij zijn inv dat ik nog geen 18 ben
maar ze bleek heel braaf te zijn in de rongtenkamer
alleen mijn paard wou bij mij blijven dus ze wou niet met m'n kennis mee
toen de foto's gemaakt waren mocht ze weer in de wachtkamer wachten alleen we mochten haar op stal zetten en ze kreeg hooi omdat we daarna met de dokter in een kamertje moesten gaan zitten voor de uitslag van de foto's
toen kregen we de uitslag:=:=:=
ze konden haar niet helpen
en ze willen haar niet helpen
hij zei dat ik haar beter kon laten inslapen |(|(|(|(
toen ik dat hoorde storte mijn wereld in elkaar
mijn moeder en ik begonnen gelijk te huilen
ik zakte helemaal in elkaar
maar mijn paard had geen pijn en kon ook als recreatie paard gebruiken
en zeker nog als weimaatje gebruikt worden
we hebben besloten om haar mee terug te nemen omdat ze toch geen pijn heeft
en nog jaren kan blijven lopen willen wij nog helemaal niet aan inslapen denken

omdat utrecht haar niet kan helpen willen we in duitsland een second to pion laten maken
in die grooten paarden kliniek

ik heb een paar foto's gemaakt in utrecht bij de rontgen fotokamer alleen het zijn er niet veel
want ik kon niet echt foto's maken had weinig tijd en daarna storte ik in elkaar
voor vragen hoor ik het wel
de foto's moet ik nog op de computer zetten dat probeer ik zo snel mogelijk

Nu zeg je dat utrecht niet wil helpen, maar hierboven schrijf je dat ze niet kunnen en niet willen.
Maar als ze het niet kunnen, kan het niet heeft het niets met willen te maken.

En ik blijf erbij dat utrecht nooit slacht en recreatief rijden in 1 adem noemen.
Laatst bijgewerkt door little_king op 30-05-13 11:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Amorosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 11:40

Als ik die laatste stand-foto zie en ik kijk naar de bovenlijn van de rug, het geraamte en de spieren. Dan lijken die prima met elkaar in verbinding te staan en daar bovenop zo'n hoge schoft en tja, wel een weke rug maar dat hebben wel meer paarden die bereden worden.
Ik vind het wel 'beter' eruit zien dan een paar foto's eerder. Daar had ik ook op gereageerd met; ik ben bang dat je er zo doorheen zakt (zo ziet het er uit)

Wij kunnen blijven speculeren, adviseren, discussiëren maar TS moet doen wat haar het beste lijkt en wat de kliniek zegt. De vraag is idd wel beantwoord; dit blijft zo.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 12:08

little_king schreef:
En ik blijf erbij dat utrecht nooit slacht en recreatief rijden in 1 adem noemen.

Natuurlijk wel "economisch afgeschreven" ofwel dood voor de verzekering, laat maar slachten want dit dier is geen paard voor serieus gebruik...maar als je er erg aan gehecht bent en geen wedstrijd-ambities hebt dan kun je het gerust houden want het heeft geen pijn.

Zoiets kunnen ze best zeggen, wetend dat de meeste mensen hun geld liever besteden aan een gezond paard.

Hier in het topic zit het er al vol mee die het dier naar de slacht zouden brengen zodat ze een "goed" paard er voor terug kunnen kopen :(:)

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 12:25

Het is zonde dat TS dit paard gekocht heeft. Wat ik al eerder zei, typisch gevalletje van onkunde in de paardenwereld.
Ze had zich beter vooraf goed moeten laten begeleiden in het kopen van een paard.
Maar ja, das mosterd na de maaltijd.

Nu zit TS met een onbruikbaar paard. Echter, als je een beetje kijk had gehad op de bouw van een paard, dan had je dit dier gewoon laten staan. Ook voor een zacht prijsje.