Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SteffiiY

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 16:38

Ik twijfel ook om mijn merrie iets van maagcompositum te gaan voeren ,gewoon uit voorzorg.
Heb jij hier goede ervaringen mee Petitparis?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 16:41

als nabehandeling en preventief vind ik het wel ok. En mijn DA is er ook wel over te spreken. Maar in het wedstrijdseizoen (meer stress/opwinding en meer krachtvoer) was dit niet voldoende voor mijn paard

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 17:06

Aha, en welk merk geef je precies? Kun je dit bijvoorbeeld ook bij paardendrogist krijgen?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 17:07

maagcompositum is van de groene os en de rest is het huismerk v mijn DA

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 17:09

Bij mijn paard deed maagzout en kruidenspulletjes nooit zoveel, maar ik denk dat hij maagzweren heeft dus van preventief is dan al geen sprake meer.

Na lang tobben heb ik toch maar besteld bij abler. Meneer heeft al maanden geen koliek gehad, maar echt lekker in zn vel zat hij nog steeds niet. Hij had ook een bloedwormbesmetting, waar we nu bijna vanaf zijn, maar ik bleef vermoeden dat zn maag ook niet helemaal lekker was. Het is een enorme stresskip en hij is vaak winderig, wat nukkig op zn krachtvoer en gaapte vrij veel. Allemaal vrij vaag, maar als eigenaar zag ik duidelijk dat hij zich gewoon niet helemaal lekker voelde. Meesten hier zullen dat wel herkennen denk ik, dat je zelf voelt/ziet dat je paard niet lekker is, terwijl anderen niks raars zien.

Nou een weekje aan het behandelen en jullie raden het al: ik heb mn paard weer terug!! De tweede dag stond hij al met half gesloten oogjes van zn voer te genieten. Geen geirriteerde staartzwiepen of stampen, maar volledig ontspannen knabbelen. Toen ik dat zag, besefte ik me pas dat hij al maandenlang niet op die manier staat te eten. Je raakt zo gewend aan die geirriteerdheid, dat het pas opvalt als het ineens weg is.
Verder ligt hij weer heerlijk plat te slapen in de paddock. Liggen deed hij nog steeds wel, maar zelden meer echt languit op zn zij. Nu zie ik hem minimaal 1 x per dag zo pitten, precies zoals hij voor alle ellende deed. Ook heeft hij ineens weer praatjes gekregen, gaat uittesten en is vreselijk speels. Wat een genot na een jaar tobben en van alles proberen!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 17:59

@Zwerte; wat goed ! en van dat liggen...tja, je kent ons verhaal inmiddels maar dit is nu de 4e keer dat ik uit eerste hand hoor dat paarden met maagproblemen niet meer plat willen liggen. Lijkt een connectie te zijn.

Hoe lang ga je de kuur geven ?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 18:10

het niet volledig willen plat liggen lijkt mij vrij logisch. de meeste maagzweren bevinden zich op het hoogst gelegen maagdeel, waar er minder maagpassen vrijgezeu worden en bijgevolg het slijmvlies minder beschermd tegen de inwerking vh maagzuur. als galopperen het maagzuur kan doen opspatten en zo de klachten doen toenemen, dan lijkt het mij aannemelijk dat het maagzuur bij plat liggen ook op de hoger gelegen delen komen en dus acuut meer pijn veroorzaakt

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 18:16

Ik kende idd jouw verhaal mist. Toen het me gister weer opviel dat hij plat lag, moest ik ook meteen aan de jouwe denken. Ik zal dit ook even doorgeven aan mn DA, is toch een extra symptoom waar op gelet kan worden.
Ik heb genoeg in huis om vier weken vol te kunnen behandelen en vier weken de halve dosering. Ik kijk hoe het gaat, maar die vier weken behandelen is het minimum. Zijn klachten vind ik niet heftig genoeg om meteen nog meer geld uit te geven, maar zodra er maar iets aan symptomen terug komt, bestel ik zo een nieuwe lading.

jenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 18:22

Ik sluit me aan bij dat plat liggen. We hebben Jente nu 3 jaar en sinds kort kan ze helemaal van de wereld zijn en inderdaad hiervoor lag ze nooit plat.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 18:26

Dat maagzout hoor ik meer over, waar kan ik dat vinden? Hier ook eentje die zich makkelijk opwind tijdens trainingen.
Hier lag hij ook niet.. Helemaal niet, uiteindelijk zo lang niet gelegen dat hij narcolepsie symptomen kreeg en dus overdag ''in slaap viel''. Ik heb ekygard korrels staan die ik geef bij bijv echt stress momenten, aankomend weekend gaat hij 3 dagen mee naar ander terrein voor wedstrijd en langer transport etc en dan neem ik het ook mee. Wanneer ik in de ochtend op stal kom en hij zit onder het vlas weet ik dat het goed zit.

Verder zou ik hem graag ook dagelijks willen ondersteunen maar op een goedkopere manier. Zo'n pot kost 90,- en gaat er best snel doorheen. Iemand tips?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 18:59

petitparis schreef:
het niet volledig willen plat liggen lijkt mij vrij logisch. de meeste maagzweren bevinden zich op het hoogst gelegen maagdeel, waar er minder maagpassen vrijgezeu worden en bijgevolg het slijmvlies minder beschermd tegen de inwerking vh maagzuur. als galopperen het maagzuur kan doen opspatten en zo de klachten doen toenemen, dan lijkt het mij aannemelijk dat het maagzuur bij plat liggen ook op de hoger gelegen delen komen en dus acuut meer pijn veroorzaakt

Het is ook aannemelijk, maar geloof me, er is nog geen DA die ooit daar de link naartoe gelegd heeft. Mijn paard wilde HELEMAAL niet meer liggen! heb het nu al vaak genoeg op bokt gezet maar.....als ik naar de DA's had geluisterd was mijn paard er al 2 jaar niet meer, want...ze ging niet meer liggen omdat ze zogenaamd bang was dat ze niet meer op kon staan ;(

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 21:04

ow da's wel heel drastisch, de mijne is een rol monster dus daar moet ik niet voor vrezen, maar er is een verschil tussen liggen en voluit op de zij liggen

maagzout is natriumbicarbonaat, wordt in de keuken gebruikt als extra rijsmiddel in gebak en kan blijkbaar ook gebruikt worden om zelfs tandpasta te maken (tip die ik gisteren hoorde op tv)

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 21:38

even mezelf gequote in een ander topic;

Mist schreef:
dit is iets wat heel erg onderschat wordt (en waar ik als ik dat opperde op bokt al diverse malen voor afgeschoten ben! want nee...het paard had zeker narcolepsie, wat iets heel anders is; een neurologisch probleem)

Een van mijn paarden kreeg chronisch slaaptekort door maagzweren- dat heeft even geduurd voordat ik daar achter was dat het daarvan kwam, met als gevolg dat ze uiteindelijk gewoon neerstortte, uiteindelijk soms op stal, waarbij ze dan vaak vastlag ( merrie van 1.84cm- na 2 keer heb ik een hijsbalk in de stal laten monteren)

2 jaar geleden rond deze tijd hadden we -10 een week lang en toen stond ze in het zonnetje smiddags, viel in slaap en gelijk in remslaap ( ik heb camera's overal die via interenet te bekijken zijn) mijn moeder belde op naar mijn werk maar ik had het al gezien en ben naar huis geraced, door 20 minuten op die ondergrond + het ijs wat er nog lag had ze nog een temp van 36graden, Heb voor de 2e keer een kraan moeten laten komen om haar omhoog te hijsen ;( was er inmiddels expert in, en geloof me, je eigen paard omhoog hijsen...gaat door merg en been, en met de hijsbalk was ik er inmiddels expert in geworden.

DA had haar eigenlijk al afgeschreven als "oud paard- kan niet in de benen komen" maar ik WIST dat dat niet het probleem was(mede ook door de koliek aanvallen die ze om de week had- spoot zelf ook buscopan want ik had DA rekeningen van 500euro per maand), uiteindelijk via Abler omeprazol besteld en na 1 week ging ze weer ZELF liggen om te slapen _/-\o_ in het begin veel te lang omdat ze compleet uitgeput was waardoor het soms lang duurde voordat ze op kon staan omdat haar ene kant letterlijk "in slaap was" net alsof je zelf te lang op je knieen zit en je been in slaap valt. Na een maand....en nu 2 jaar later geen problemen meer met slapen of opstaan, totaal niet! *\o/* en (klop af) sindsdien ook geen koliek meer!

Behalve het niet "durven" slapen omdat er niemand over waakt zijn er ook paarden die door lichamelijke ongemakken niet durven te gaan liggen; artrose, maagklachten, de lijst is lang...
Ik ben er samen met Joe Bertone uitgekomen, een amerikaanse DA die ik had benaderd ivm haar slaapprobleem, hij doet al 20 jaar onderzoek hierna; http://www.thehorse.com/articles/28927/ ... eprivation

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 22:01

Ik zie mijn paard eigenlijk nooit slapen, maar na een paar weken gastrogard in januari viel het me op dat ze 's ochtends helemaal onder het stro zat. Ik ben er vrijwel zeker van dat ze door de maagzweren ook niet goed heeft kunnen slapen. Morgen gaan we naar een andere stal verhuizen. Beide paarden, ook die zonder maagzweren verleden, geven we even wat extra vitaminen en Sterre krijgt ook abprazole momenteel ter ondersteuning, en de komende dagen extra.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 22:03

Wo heftig..

Thank god dat hier 1/10 van jou verhaal is.. Ik heb eerst de link ook niet gelegd met zweren. Tot ineens alles op z'n plek viel.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 07:01

Een van mijn paarden heeft echt heel erg maagzweren gehad. Het maagzuur kwam gewoon door z'n neus naar buiten.
Dat paard slaapt juist heel veel. Hij stelt echt z'n ochtendslaapje op prijs, terwijl de andere paarden in de stapmolen of het weiland staan.
Maar hij lag regelmatig vast. Meestal niet zodanig dat hij niet meer zelf los kwam, maar wel zo dat we het (de volgende dag) aan hem merkten. Een dik been, z'n kop kapot, wondjes her en der.
We hebben hem heel uitgebreid behandeld met Abprazole (eerst tien dag 2 zakjes per dag, daarna 28 dagen 4 zakjes per dag, daarna 10 dagen 3 zakjes, daarna 10 dagen 2 zakjes en daarna 1 zakje als onderhoudsdosis tot op heden).
Sindsdien heeft hij niet meer vast gelegen.

Tot van de week. Ik was zo stom een nieuw voer uit te willen proberen omdat m'n paard eigenlijk wel wat extra's kan gebruiken. Maar hij had er duidelijk last van gehad... resultaat: dik been en kop kapot.

Ik weet overigens niet waarom hij steeds vast lag. Helaas geen camera's in de stal. Of hij nou steeds licht koliek had terwijl wij er niet bij waren, of dat hij te lang had gelegen, of nog een andere reden. Geen idee. Weet wel dat ik heel blij ben met de Abprazole en dat er écht geen voer meer in gaat dat in brokjesvorm is, hoe mooi het verhaal ook is.

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 14:01

waar halen jullie dat maagzout?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 14:32

supermarkt of AVEVE (boerenbond, heeft wel een hele lijn bakproducten)

roxyolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 16:47

En hoeveel van dat maagzout geef je dan? En geef je dat elke dag of alleen in stress periodes?

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 17:04

Mist schreef:
petitparis schreef:

Het is ook aannemelijk, maar geloof me, er is nog geen DA die ooit daar de link naartoe gelegd heeft. Mijn paard wilde HELEMAAL niet meer liggen! heb het nu al vaak genoeg op bokt gezet maar.....als ik naar de DA's had geluisterd was mijn paard er al 2 jaar niet meer, want...ze ging niet meer liggen omdat ze zogenaamd bang was dat ze niet meer op kon staan ;(

Lees nog steeds mee in dit topic, maar heb niet zo heel veel tijd om te reageren :o Met mijn paard gaat het nu eigenlijk erg goed na een gastrol guard kuur en vervolgens nog een heleboel zakjes van Abler… Ik zit nu wel te denken de pillen te proberen, volgens mij ga ik dat er makkelijker in krijgen met bijv een stukje appel dan die korretjes, meneer vist het voer en gewoon tussen uit en laat de korrels liggen….

Maar ook mijn paard sliep niet meer (goed) en kreeg narcolepsie verschijnselen. Nu na de uitgebreide behandeling gaat het super, ik heb gewoon een nieuw paard!! hij is zo fit actief en werkwillend, galopperen was altijd een drama nu vind hij het helemaal leuk , ik ben nog steeds zo gelukkig blij en dankbaar dat ik jouw verhaal heb gelezen Mist, en dankbaar voor de eindeloze inzet van mijn dierenarts anders was mijn paard er niet meer geweest

Mijn dierenarts heeft wel melding gemaakt bij de GD en??? (vergeten :o ) van de combinatie maagzweren en slaapproblemen, ze hadden er wel eerder van gehoord en gaan mogelijk hier nog onderzoek naar doen aldus mijn DA

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 17:09

je mag dat dagelijks geven. Dosering hangt er wat vanaf. Ik geef meestal 2x 2 eetlepels. Maar weet er ook die 5 eetlepels geven, maar da's dan meer tegen verzuring vd spieren dacht ik.

Op de verpakking staat een dosering voor mensen dus kanje omrekenen afhankelijk van hoeveel je paard weegt.

Super dat er onderzoek naar gedaan zou worden!

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 11:32

ik ga vrijdag eens bij de boerenbont kijken voor het maagzout, is het duur?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 11:56

+/- 10€/kg?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 13:45

petitparis schreef:

Ik heb nooit het hele topic grondig doorgenomen, maar het is dus zo dat ze last kunnen hebben met galopperen? Is op zich ook wel logisch natuurlijk.

Ik heb namelijk overwogen om een osteo oid erbij te halen, omdat ik vond dat zijn gekke sprongen en galop veel te stijf waren geworden. DA kon niks geks vinden zo op het eerste gezicht. Ik heb hem nog niet onder zadel, dus baseer dit volledig op vrije beweging. Hij is altijd extreem soepel geweest, echt een bambi in zn bewegingen. Dat hij minder gekke sprongen maakte, verklaarde ik door zn algemene onprettig voelen. Vorig jaar heeft hij veel koliek gehad (bloedworm) en ik dacht dat daardoor zn rug misschien niet helemaal meer lekker zat want zo op het zicht zette hij zn lendenen wat vast tijdens galop of bokkesprongen. Echt een beetje ingehouden klieren op de plek, een paar passen galop en dan was het wel weer klaar voor hem. Maar zoals alles was het iets vaags, kon niet exact zeggen wat ik nou miste bij hem.
Ik kom nu net uit de paddock, waar meneer als een kind op cafeine om me heen aan het stuiteren was! Ik durf het nog niet met zekerheid te zeggen, maar het zag er allemaal veel soepeler uit dan voor de omeprazol. Vrolijker en energieker sowieso, maar zn beweging leek dus ook weer beter en met gekke sprongen vertrok zn koppie niet zo (de pijnblik kennen jullie vast wel?) dus ik denk nu ineens dat dit wellicht ook gewoon door zn maag kwam?
Herkennen jullie dat? Zich vastzetten in de rug/lendenen?

lkaw

Woonplaats: Jaaa, in het pittoreske Middenmeer...... maar dan 6 km erbuiten....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 14:01

Hallo allemaal,

Ik zit al heel lang in de meeleesmodus en jullie verhalen hebben me op veel gebieden geholpen. Maar nu heb ik toch echt even advies nodig... :o ;) Hieronder kort even mijn verhaal.

Mijn paard heeft de afgelopen twee jaar veel problemen gehad met zijn maag/darmen. 2 jaar terug een ernstige koliek waarbij het advies opereren werd gegeven, maar wat uiteindelijk niet nodig was. Daarna alles aangepakt (voerbeleid e.d.) en alles geoptimaliseerd. Helaas was het vorig jaar (op 2 dagen na, exact dezelfde datum) weer mis. Weer ernstige kolieken waar hij zelf niet uitkwam. Daarop is besloten om een maagscopie uit te voeren om te kijken of er sprake was van maagzweren. Die bleek hij te hebben, maar ze waren te klein om de kolieken te veroorzaken (dachten ze). Evengoed aan de gastrogard gegaan. De kolieken gingen helaas niet over. Na heel wat verschillende behandelingen, leek het probleem over. Behalve dat meneer niet meer de oude was. Hij bleef mat en lusteloos. Eind maart ging het dan toch weer mis. Weer op korte termijn twee kolieken. Uit mestonderzoek kwam er steeds niks naar voren. Paardlief had sinds juni 2013 geen gras meer gezien (want dat was de oorzaak, dacht ik). Toch maar besloten om hem nu een zware wormenkuur te geven (pramox) zodat evt. wormen nu wel goed aangepakt zouden worden. Daarna veranderde paardlief wel gelukkig. Hij werd weer meer paard en meer zichzelf.
Ook met de behandelend d.a. afgesproken dat ik een doorverwijzing wilde naar Utrecht. Afgelopen maandag ben ik naar Utrecht geweest en daar werd m.b.v. o.a. de echo ontdekt dat paardlief verdikkingen op de dikke darm had en verminderde motiliteit van de dikke darm. Oorzaak - onbekend. Misschien een worminfectie op jongere leeftijd....

Wat de behandelend arts in ieder geval wilde proberen was om d.m.v. bloedverdunners de doorstroming te verbeteren en daardoor misschien de darmwand te helpen genezen (voor zover mogelijk). Ze vond het de moeite waard om dat te proberen. En hoe doe je dat: door je paard aspirines te geven (humane). Helaas hebben die natuurlijk bijwerkingen (maag... ;( ). Nu was het me al eerder opgevallen dat Velaz af en toe gaapte. En met deze pijnstilling loopt hij weer meer risico op maagzweren. Daarom wil ik hem Abler gaan geven. Bescherming, voorkoming, genezing...kies maar uit...

Mijn vraag: Wat zou een correcte dosering zijn? Hoeveel zakjes en hoe vaak per dag?
Hij moet de bloedverdunners/pijnstilling minimaal 6 weken krijgen (en daarna overleg hoe nu verder). Bij de gastrogard moest er duidelijk afgebouwd worden. Is dat bij de abprazole ook verstandig? Kun je de granules door muesli voeren? Of zijn pillen uiteindelijk gemakkelijker?

Zijn er nog andere dingen waar ik aan moet denken?

Ik hoor/lees graag van jullie. :D