Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
petitparis schreef:het niet volledig willen plat liggen lijkt mij vrij logisch. de meeste maagzweren bevinden zich op het hoogst gelegen maagdeel, waar er minder maagpassen vrijgezeu worden en bijgevolg het slijmvlies minder beschermd tegen de inwerking vh maagzuur. als galopperen het maagzuur kan doen opspatten en zo de klachten doen toenemen, dan lijkt het mij aannemelijk dat het maagzuur bij plat liggen ook op de hoger gelegen delen komen en dus acuut meer pijn veroorzaakt
Mist schreef:dit is iets wat heel erg onderschat wordt (en waar ik als ik dat opperde op bokt al diverse malen voor afgeschoten ben! want nee...het paard had zeker narcolepsie, wat iets heel anders is; een neurologisch probleem)
Een van mijn paarden kreeg chronisch slaaptekort door maagzweren- dat heeft even geduurd voordat ik daar achter was dat het daarvan kwam, met als gevolg dat ze uiteindelijk gewoon neerstortte, uiteindelijk soms op stal, waarbij ze dan vaak vastlag ( merrie van 1.84cm- na 2 keer heb ik een hijsbalk in de stal laten monteren)
2 jaar geleden rond deze tijd hadden we -10 een week lang en toen stond ze in het zonnetje smiddags, viel in slaap en gelijk in remslaap ( ik heb camera's overal die via interenet te bekijken zijn) mijn moeder belde op naar mijn werk maar ik had het al gezien en ben naar huis geraced, door 20 minuten op die ondergrond + het ijs wat er nog lag had ze nog een temp van 36graden, Heb voor de 2e keer een kraan moeten laten komen om haar omhoog te hijsenwas er inmiddels expert in, en geloof me, je eigen paard omhoog hijsen...gaat door merg en been, en met de hijsbalk was ik er inmiddels expert in geworden.
DA had haar eigenlijk al afgeschreven als "oud paard- kan niet in de benen komen" maar ik WIST dat dat niet het probleem was(mede ook door de koliek aanvallen die ze om de week had- spoot zelf ook buscopan want ik had DA rekeningen van 500euro per maand), uiteindelijk via Abler omeprazol besteld en na 1 week ging ze weer ZELF liggen om te slapenin het begin veel te lang omdat ze compleet uitgeput was waardoor het soms lang duurde voordat ze op kon staan omdat haar ene kant letterlijk "in slaap was" net alsof je zelf te lang op je knieen zit en je been in slaap valt. Na een maand....en nu 2 jaar later geen problemen meer met slapen of opstaan, totaal niet!
en (klop af) sindsdien ook geen koliek meer!
Behalve het niet "durven" slapen omdat er niemand over waakt zijn er ook paarden die door lichamelijke ongemakken niet durven te gaan liggen; artrose, maagklachten, de lijst is lang...
Ik ben er samen met Joe Bertone uitgekomen, een amerikaanse DA die ik had benaderd ivm haar slaapprobleem, hij doet al 20 jaar onderzoek hierna; http://www.thehorse.com/articles/28927/ ... eprivation
Mist schreef:petitparis schreef:het niet volledig willen plat liggen lijkt mij vrij logisch. de meeste maagzweren bevinden zich op het hoogst gelegen maagdeel, waar er minder maagpassen vrijgezeu worden en bijgevolg het slijmvlies minder beschermd tegen de inwerking vh maagzuur. als galopperen het maagzuur kan doen opspatten en zo de klachten doen toenemen, dan lijkt het mij aannemelijk dat het maagzuur bij plat liggen ook op de hoger gelegen delen komen en dus acuut meer pijn veroorzaakt
Het is ook aannemelijk, maar geloof me, er is nog geen DA die ooit daar de link naartoe gelegd heeft. Mijn paard wilde HELEMAAL niet meer liggen! heb het nu al vaak genoeg op bokt gezet maar.....als ik naar de DA's had geluisterd was mijn paard er al 2 jaar niet meer, want...ze ging niet meer liggen omdat ze zogenaamd bang was dat ze niet meer op kon staan
petitparis schreef:het niet volledig willen plat liggen lijkt mij vrij logisch. de meeste maagzweren bevinden zich op het hoogst gelegen maagdeel, waar er minder maagpassen vrijgezeu worden en bijgevolg het slijmvlies minder beschermd tegen de inwerking vh maagzuur. als galopperen het maagzuur kan doen opspatten en zo de klachten doen toenemen, dan lijkt het mij aannemelijk dat het maagzuur bij plat liggen ook op de hoger gelegen delen komen en dus acuut meer pijn veroorzaakt