[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

heimenke

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 21:19

@flappie, dat zal idd een lastige gaan worden met die vogels. denk dat daar weinig aan te doen is. mijn DA zei dat het zandstof meestal niet de boosdoener is, maar meer wat in de lucht allemaal ronddwarrelt. dan zou een pollennetje afdoende moeten werken. maar ik kan niet voor die van jou spreken natuurlijk. wellicht zoals je zegt heeft ie ook daar (van zandstof) zelfs last van. ik zal het in mijn gedachten houden van die longspoeling, maar bij die van mij komt eigenlijk geen slijm (meer) mee. Vandaag nog even met mijn staleigenaar over gehad en zei hebben ook een paard gehad (is nu van een pensionklant bij ons) en daar heeft het ook heel lang bij geduurd eer zijn hoesten over is gegaan. zij zegt het heeft er al lange tijd gezeten, al voor dat jij hem hebt gekregen, maar dat ik geduld moest hebben en dat het zeker zou gaan lukken met deze homeopaat. dat is met dat ander paard ook gelukt. en ja die hoor ik idd nooit meer. en zij zegt ook bij die van jou is de ademhaling al een heel stuk vooruit gegaan (gelukkig is het nooit dramatisch geweest). maar is nu toch stukken beter geworden.

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 22:04

Utah heeft een lichte stofallergie. Ze staat op stalmatten en krijgt kuil en elke avond een schepje fenegriek, bovendien raadde de dierenarts aan om haar genoeg beweging te geven en ze heeft een raampje op stal die altijd open staat.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 22:43

Vogels weg houden is een probleem, op stal altijd wel mussen die zo brutaal zijn. Maar denk dat de zwaluwen niet lang meer op zich laten wachten, vind het prachtige nuttige dieren was altijd super blij dat ze kwamen maar het wordt een plaag bij ons. Ik had vorig jaar in de stal (10x12m) 14 nesten is dus 14x2=28 volwassenen en dan 2 legsels ( gemiddeld 4 per nest) 14 x8. Had vorig jaar de stal van de allergie pony volledig ingepakt met windbrekersgaas maar dit sloot teveel af. Ga morgen speciaal vogelnet halen (voor fruitbomen) en toch maar proberen om zijn stal vrij te houden. Het komt vooral omdat de boeren hun nieuwe schuren vogel dicht bouwen. Dus valt niet mee laat staan de wei, Wens je heel veel succes en blijf ons op de hoogte houden he. Ik kwam laatst een topic pollenallergie tegen, hier is iemand bezig met desensibiliseren ik blijf dat volgen zou dat dan de oplossing zijn? Groetjes

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 22:58

Vorig voorjaar toen het zo droog was omdat het lange tijd niet had geregent, had hij ook last van zijn luchtwegen (niet zo erg als afgelopen maanden) maar of het door de stoffige grond kwam of door de vogels dat weet ik natuurlijk niet. Ik denk dat ik zo'n pollennetje gewoon ga uit testen, dan kom ik er vanzelf wel achter of het werkt of niet ;-)
Veder gaat hij uiteraard voor de rest van zijn leven 24/7 naar buiten. Beweging is zeker goed, dat zorgt dat het slijm los blijft en niet vast koekt in de longen. Wel uiteraard niet meer doen dan dat hij aan kan. Nu op dit moment krijgt hij licte beweging aan de longe, veel stappen met meerdere malen een paar minuutjes draven. Als hij zich weer beter voelt dan ga ik weer langzaam aan conditie opbouwen en zijn longen weer sterker maken.

@heimenke als jou paard geen slijm in de longen heeft dan heeft een longspoeling weinig zin. Als ji het idee heb dat de homeopatische middelen helpen dan zou ik daar zeker mee door gaan. Bij mijn paard doet het helemaal niks dus dan heeft het ook geen zin om er mee door te gaan. Maar goed heel veel homeopatische middelen, kruiden en reguliere medicijnen doen niet of nauwlijs iets bij mijn paard. Ik hoop dat nu ik de oorzaak weet het wel te behandelen is en dat een langere kuur pretnisolon wel help. Hij heeft dit vorig jaar ook gehad maar dat was een kuur van 10 dagen, aan het eind van de 10 dagen ging het weer een stuk beter met hem, maar zo'n 2 weken na de kuur waren we weer terug bij af. Dus hoop dat deze langere kuur wel genoeg is. Het nadeel is dat pretnisolon echt troep is en hele vervelende bijwerkingen kan hebben. Die luchtwegen is gewoon heel lastig aan te pakken, en genezing kan erg lang duren. Dus heb gedult (is erg moeilijk) en blijf door gaan met wat je nu doet en geef het de tijd. Zo lang je vooruitgang als gaat het maar langzaam dan weet de dat het de goede kant op gaat, wordt het slechter of veranderd er niks dan wordt het tijd voor een andere aanpak.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 23:04

jobamara schreef:
Vogels weg houden is een probleem, op stal altijd wel mussen die zo brutaal zijn. Maar denk dat de zwaluwen niet lang meer op zich laten wachten, vind het prachtige nuttige dieren was altijd super blij dat ze kwamen maar het wordt een plaag bij ons. Ik had vorig jaar in de stal (10x12m) 14 nesten is dus 14x2=28 volwassenen en dan 2 legsels ( gemiddeld 4 per nest) 14 x8. Had vorig jaar de stal van de allergie pony volledig ingepakt met windbrekersgaas maar dit sloot teveel af. Ga morgen speciaal vogelnet halen (voor fruitbomen) en toch maar proberen om zijn stal vrij te houden. Het komt vooral omdat de boeren hun nieuwe schuren vogel dicht bouwen. Dus valt niet mee laat staan de wei, Wens je heel veel succes en blijf ons op de hoogte houden he. Ik kwam laatst een topic pollenallergie tegen, hier is iemand bezig met desensibiliseren ik blijf dat volgen zou dat dan de oplossing zijn? Groetjes

Ben ik even blij dat wij geen nesten zwaluwen hebben op stal, dat zou niet best zijn voor hem zeker in die hoeveelheid. Ik hoop voor je dat het vogelnet gaat werken.
Wat houd desensibiliseren in, zegt me helemaal niks. Uiteraard hou ik jullie op de hoogte van hoe het met mijn paard gaat.

heimenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 23:56

@flappie, ja ik ga zo nog even door, het werkt het beste tot nu toe. wat je zegt luchtwegen is echt lastig en wat voor de een werkt, werkt voor de ander weer niet. ik hoop zo voor je dat je nu idd verbetering gaat krijgen, want jij bent ook al zo lang aan het plaren en je paardje is echt vaker flink ziek geweest, dat je door de bomen het bos niet meer zag.

@jobamara ik ga even met flappie mee, wat houdt idd dat desensibiliseren in?

en ook ik zal bij tijd en wijle even updaten hoe het met mijn paard gaat

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 09:47

Hoi Flappie en Heimenke, In Pollenallergie. Al meer paarden last van? De gouden tip? Staan twee mensen die er nu mee bezig zijn. Het topic is nog maar 4 pagina's dus goed te doen. Er wordt eigenlijk langzaam de allergene stof opgebouwd. Bij mensen wordt dit al langer gedaan en zijn ze nu ipv injecties bezig met druppels ander de tong. Je moet het lang volhouden 3 tot 5 jaar en soms zelfs voor altijd. Ben gisteren nog verder aan het uitpluizen geweest bij mensen nemen sommige allergien weer af(verdwijnen) omdat ze er zo veel aan blootgesteld zijn dat het imuumsysteem er niet meer op reageerd. Bv na je 40e.
Als je meer wilt weten kan je misschien beter met deze twee contact opnemen. Groetjes

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 09:52

Flappie, fijn dat je nu een uitslag hebt. Wel heel vervelend dat het lichte dampigheid is, maar met de juiste medicatie, omgevingsmaatregelen en het op peil houden van de conditie kun je in principe heel veel bereiken en gewoon nog genieten met je paardje.

Desensibiliseren is het inspuiten van allergenen in het bloed, zodat het paard antistoffen gaan aanmaken. Het lichaam zou de stof dan steeds meer als normaal gaan zien en er niet of veel minder heftig op reageren. Mijn DA zei destijds dat desensibiliseren wel werkt bij mensen en honden, maar niet bij paarden. Maar goed, ook daar zijn de meningen blijkbaar over verdeeld.

Misschien kun je je eraan vasthouden dat het paard van Ellepel enorm is opgeknapt na 24/7 buiten en die van mij ook nu ze 15/7 buiten staat.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 10:59

Voor degenen die moedeloos zijn geworden ook hier een 'succesverhaal'. Bij mijn IJslander werd in oktober 2011 de diagnose 'eindstadium COPD' gesteld, na onderzoek in de kliniek. Hij was er zo slecht aan toe dat ik serieus aan inslapen dacht. Maar ik wilde me er niet bij neerleggen en ben alternatief verder gegaan.
Ik ben inmiddels conditie aan het opbouwen en maak 4-5x per week een rit van ruim een uur. Geen hoest, geen benauwdheid, niks. Vanwege zijn leeftijd (20) weet ik niet of hij weer helemaal op zijn oude nivo komt, maar ik heb weer een blij paard, dat over een aantal weken mee kan rennen door de wei met mijn veulentje. :)

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 22:02

@jibbel in ga dat topic in de gaten houden over dat desensibilliteren, misschien is dat ook wat voor mijn paard, hoe wel ik niet weet of het ook kan met een allergie voor stof en vogels.

Ja ik hoop ook dat het een hoop scheelt als hij 24/7 buiten staat. Hij staat nu een zins een week weer 24/7 op het land. Ik merk nog weinig veschil, maar hoop dat hij nu snel weer gaat opknappen nu hij weer op het land staat en met behulp van de pretnisolon. Ik merk wel dat hij weer een viezere neus heeft nu hij op het land staat. Opzich wel lochische want hij staat een groot deel van de dag met zijn hoofd omlaag als hij aan het grazen is dus stroomt het snot naar beneden zijn neus uit, dat is opzich wel mooi al het snot wat er uit is, is hij in ieder geval kwijt :-P wel is zijn neus nu helemaaal zwar, d it komt denk ik doordat de stofdeeltjes aan het snot in zijn neus blijven plakken, hoewel je zou verwachten dat er nu geen stof zou zijn op het land maar heb geen andere verklaring voor de dikke zwarte korsten in zijn neus.

Toen hij vorig jaar ( eind augustus 2011) weer zo veel last kreeg stond hij nog 24/7 op het land. En dat jaar daarvoor begon het in september en stond hij ook nog 24/7 buiten. Dus of het zou helpen om hem het hele jaar rond dag en nacht buiten te hebben weet ik niet, maar is uiteraard altijd beter dan op stal staan. Ik denk echt dat zijn weerstand ook een factor is aan gezien het elk jaar rond september begint. Vorig jaar duurde het 4 maanden voor dat hij weer opknapte dit jaar ben ik al 7 maanden bezig en hij is nog niet opgeknapt. In de zomermaanden heeft hij ook wel last maar dan hoor je hem alleen 1 of 2 kuchen geven met aandraven en meer niet. Alleen toen het een lange tijd niet had geregent en het dus erg droog en stoffig was, werd hij wat benauwd.
Mijn DA denkt dat zijn lichaam de allergie redelijk onder controlle kan hoeden, maar dat eind van de zomer begin najaar zijn weerstand vrij laag is door het veranderen van het weer (natter en kouder) en het verharen enz en dat zijn lichaam de allergie dan niet meer onder controle krijg en de allergie dus de overhand krijgt. En als hij dan vervolgens ook nog op stal gaat waar de kippen lopen ( en in zijn stal zitten als hij een paar uur in de paddock staat) en waar meer stof is dan op het land, houd dit de allergie in stand en zijn weerstand laag waardoor hij dus niet opknapt. Dit zou dus de oorzaak kunnen zijn waarom hij in de maand september dus zo veel last krijgt en het vervolgens zo lang duurt voordat hij weer opknapt. Ik hoop dat het gaat helpen om hem het hele jaar rond extra vitamine en mineralen bij te gaan geven en dan in de maand augustus hem een flinke kuur opkikker geef zodat zijn weerstand hoog blijft tijdens het wissenel van seizoen (zomer/najaar).

Ik merk wel dat hij weer een stuk happyer is nu hij weer lekker op het land staat, als ik hem er af haal en ik breng hem later weer terug dan rent hij nog net niet naar het land toe, haha.

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 08:19

Ik meld me ook weer!
Mijn pony van bijna 26, met chronische bronchitis en longemfyseem staat flink te hoesten.
Ik geef hem nu het laatste beetje sputolysin en hoop dat het aanslaat!

Hij had iets minder mooi kuil gekregen, in eerste instantie leek het een droge hoest!
Hij bleef maar hoesten en opeens na zeker 15 min kwam er dik wit snot uit.
Misschien dat ik toch maar even de dierenarts bel voor medicijnen, ventipulmin of een pot sputolysin!

En voor de warmte scheer ik hem morgen! Hij heeft alweer een vachtje en dat is niet bevorderlijk voor zijn longen

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 10:23

Ik lees dat diverse mensen hun paard iets geven om de weerstand te verbeteren. Zeker als je reguliere middelen geeft, is dat nodig omdat die je paard flink belasten.
Bij mijn paard kwam uit de metingen dat hij ribes nigrum (zwarte bes) nodig had. Dat is een middel dat specifiek de afweer verbetert tegen pollen e.d.
Als je de mogelijkheid hebt, zou ik proberen een middel/middelen te zoeken dat specifiek werkt voor jouw paard i.p.v. de algemene middelen.

Nog een goedkope tip: stomen. Die middelen zijn niet zo duur en je kunt je paard verlichting geven op de slechte momenten.

maykec

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 14:24

Ik hoop dat jullie advies voor me hebben over het volgende!

Mijn pony (ruin, 8 jaar oud hafliner x nrps, rijdt fanatiek recreatief) is een paar weken begonnen met hoesten. Dierenarts laten komen en toen heeft hij kofkontrol (soort hoestdrankje) gekregen. Het is er niet minder van geworden maar ook niet meer.
DA weer laten komen en toen 17 dagen op de prednison. Hij hoest nu niet meer op stal en met rijden in de bak (zelfs in galop en de bak kan stoffig zijn)! Het lijkt dus over te zijn...

Maar bij een buitenrit hoest hij nog wel, dit is in draf en in galop als we in de berm (op gras) rijden.
Ik heb hem nu bijna een jaar en hij heeft hiervoor nog nooit gehoest (heb nog contact met zijn oude baas)!

Zit nu te denken of het geen hooikoorts is maar schuren of schudden doet hij niet met zijn hoofd. Ik doe nu nog twee schepjes foenegriek doro zijn voer. Hij krijgt kuil, staat op stro en sinds 1 week in een buitenstal.

Groetjes,
Mayke

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 13:36

Hier ff een updat van mijn paard.
Hij zit nu een week aan de pretnisolon en zins zaterdag merk ik iets verschil. Zaterdag viel het mij op dat hij wat minder vaak zijn hals strekte aan de longe en dat hij iets minder vaak briest, hoesten wat het zelfde. Zondag ben ik er weer even op gestapt heb veel gestapt en een klein stukje gedraaft. In stap strekte hij zijn hals minder, in draf deed hij het nog wel veel, de kuchen die hij nu gaf waren droge kuchen, je hoorde geen slijm roggel, terwijl ik dit zaterdag nog wel hoorde, dus het lijkt er op dat hij nu minder slijm in zijn longen heeft.

Ik durf nog niet te vroeg te juichen, want het zal niet de eerste keer zijn als hij weer een terug val krijgt. Maar voor nu ben ik positief en lijkt de pretnisolon zijn werk te doen, nu hopen dat het in een stijgende lijn blijft.

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 14:13

flappie2 schreef:
Hier ff een updat van mijn paard.
Hij zit nu een week aan de pretnisolon en zins zaterdag merk ik iets verschil. Zaterdag viel het mij op dat hij wat minder vaak zijn hals strekte aan de longe en dat hij iets minder vaak briest, hoesten wat het zelfde. Zondag ben ik er weer even op gestapt heb veel gestapt en een klein stukje gedraaft. In stap strekte hij zijn hals minder, in draf deed hij het nog wel veel, de kuchen die hij nu gaf waren droge kuchen, je hoorde geen slijm roggel, terwijl ik dit zaterdag nog wel hoorde, dus het lijkt er op dat hij nu minder slijm in zijn longen heeft.

Ik durf nog niet te vroeg te juichen, want het zal niet de eerste keer zijn als hij weer een terug val krijgt. Maar voor nu ben ik positief en lijkt de pretnisolon zijn werk te doen, nu hopen dat het in een stijgende lijn blijft.

Ik zou als ik jouw was niet te veel inspanning vragen! Dat kan belastend zijn als ze veel hoesten e.d. Je kunt beter nog even rustig aandoen en wat blijven stappen, dat is mijn ervaring.

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 17:34

Ik kom dit topic ook weer even binnenvallen :)
Had al een jaar geleden gepost omdat mijn paard een beetje hoestte. Dat verdween gelukkig na een aantal dagen uit zichzelf weer.
Helaas was hij toen ook in hele slechte conditie, veel te mager etc. Inmiddels ben ik bijna een jaar geleden van stal verhuisd en is hij goed opgeknapt. Maar hij bleef wel heel sloom en wilde niet lopen onder het zadel en aan de longe. Ook begon hij in oktober te hoesten bij het aandraven. Nu is hij sinds begin maart heel erg aan het hoesten. Dacht dat het een virusje was, want er hoesten meer paarden op stal. Maar na 2 weken ventipulmin werd het nog steeds niet beter.

Daarom heb ik besloten om naar de kliniek in Utrecht te gaan. Ik wilde eigenlijk alleen een bronchoscopie laten doen, maar uiteindelijk hebben ze veel meer gedaan! Ben ik niet heel blij mee, maar goed...
Ze hebben eerst de anamnese afgenomen en geluisterd met de stethoscoop e.d. Ze dachten idd wat bij zn longen te horen en een versnelde ademhaling. Daarna hebben ze bloed afgenomen. Toen wilden ze ook nog rontgenfoto's van de longen maken. Nadat dat gebeurd was is er nog een echo gemaakt. En toen uiteindelijk hebben ze de bronchoscopie gedaan en kweekjes genomen van het slijm.
Het hart en alle andere organen zijn perfect. Hij mankeert dus verder gelukkig niets. We moeten alleen nog even het bloedonderzoek afwachten, de uitslag krijg ik begin deze week.

Hij had wel veel slijm in zn luchtwegen. Ze gaan op dit moment uit van een stofallergie. Maar om zekerheid te hebben moeten we de uitslag van de kweekjes nog afwachten. Een stofallergie zou ik wel vreemd vinden, want hij staat 24/7 buiten, in de schuilstal ligt alleen zand en het hooi is meer droge kuil. Het is dus meestal redelijk vochtig. Soms is het hooi van wat mindere kwaliteit en dan is het wat stoffiger en droger, maar dit komt niet zo vaak voor. Dus er is niks wat ik aan zou kunnen passen in het stalklimaat. Ik heb wel met de stalhouder afgesproken dat hij een paar weken 24/7 op de wei mag zodra het weideseizoen begint. Maar dat begint bij ons pas eind april. Verder heb ik geen idee waar het aan zou kunnen liggen...
Ik wacht de uistslag van de kweekjes en het bloedonderzoek iig even af en dan zien we wel weer verder...
Maar eigenlijk kan ik op dit moment niks met de diagnose "stofallergie". Vond het ook wel een erg makkelijke en snelle conslusie. Dus ik was niet helemaal tevreden over de kliniek..

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 18:28

@renee1990: Lichte beweging is juist goed, dit houd het slijm in de longen los en zorgt er voor dat het zich niet gaat vast koeken in de longen. Ja hij gaat wel hoesten als hij beweging krijgt, dit komt omdat het slijm los komt en hij het er uit hoest. Uiteraard moet niet door gaan als hij er in blijft hangen, en je moet zorgen dat hij de juiste medicijnen geef die de longen open houd en de longblaasjes flexibel houd en beschermt tegen het kapot knappen (zonder medicijn absoluut geen beweging geven) in het geval van mijn paard is dat de ventolin. En tuurlijk ben ik niet volop aan het trainen ik stap voornamelijk met hem, met tussen door een paar keer een rondje draf. En goed op blijven letten dat hij niet benauwd wordt. De beweging die ik geef is er puur op gericht om het slijm in zijn longen los te houden.
In het verleden zette ik hem ook stil als hij aan het hoesten was maar dit werkte juist aafrechts het slijm werd dikker en taaier (ondanks de slijmoplossers) en was zeer moeilijk weg te krijgen met als gevolg dat hij er bijna in stikte als hij begon te hoesten. Als ik hem daar in tegen lichte beweging geef blijft het slijm losser en kan hij het makelijker op hoesten, maar nogmaals dit kan alleen als hij medicijnen krijgt die de longen beschermen.
Dus voor mijn paard werkt dit het beste.

@mickyl: Ik vind het juist heel goed dat de kliniek gelijk alles heeft nagekeken, zo kan je dingen uitsluiten en de oorzaak van het hoesten achterhalen. Hadden ze dit niet gedaan dan was er misschien iets over het hoofd gezien waardoor je veel langer bezig bent om je paard weer beter te krijgen. Mijn paard is daar een voorbeeld van, hij heeft nu al 3 jaar last van zijn luchtwegen. De DA zei dat hij chronische bronchitus had en dat ik hem zo stof vrij mogelijk moest houden. Maar onder tussen ben ik al 3 jaar vedder waarbij hij elk jaar een aantal maanden hoest, veel geld kwijt aan medicijnen enz. Nu ben ik al weer 7 maanden bezich om hem weer beter te krijgen. Begin deze maand me paard goed laten onderzoeken en daar kwam uit dat hij licht dampig is en een allergie heeft voor stof en vogels en het ergst voor kippen en duiven. Nu ik eindelijk de oorzaak weet kan ik deze aanpakken, dus de kippen in het hok en de juiste medicijnen. Nu na een week medicijnen zie ik al resultaat. Had ik dit veel eerder gedaan dan had het mij een hoop geld gescheeld aan DA bezoeken en medicijnen die niet werkte bij hem en dan was mijn paard misschien nu niet licht dampig geweest.

Dus ik vind het heel goed van de kliniek dat er gelijk overal naar gekeken is en dat ze opzoek gaan naar de oorzaak. Het is nu even een flink koste plaatje, maar op de langer termijn scheelt het je een hoop geld en een hoop elende voor je paard.

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 19:10

Flappie, ik had idd een aantal van jouw posts al gelezen! Echt heel vervelend dat het hoesten bij jouw paardje al zolang speelt. Maar bij jou zijn ze toch ook achter die allergie voor stof en vogels gekomen dmv een longspoeling? Dat hebben ze bij mijn paard ook gedaan en dat was ook eigenlijk alles wat ik wilde evt. met bloedonderzoek. Die andere onderzoeken waren helemaal niet nodig geweest, want daar kwam niks uit. De foto's en echo gaven niet een duidelijk genoeg beeld waardoor er alsnog een bronchoscopie gedaan moest worden. Dus dan hadden ze dat net zo goed meteen kunnen doen en had het mij veel geld bespaard..
Dus ik ben het ermee eens dat je met dit soort klachten je paard beter meteen goed kan laten onderzoeken. Maar ik vind het vervelend dat de kliniek onnodige dure onderzoeken heeft gedaan zonder duidelijk overleg...

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 16:17

Ik heb net de uitslag gekregen van de dierenarts. Ze hebben een uitgebreid bloedonderzoek gedaan en daarvan was alleen de GGT waarde te hoog. Dit heeft te maken met de galgangen van de lever als ik het goed begrepen heb. Ik krijg volgende week een uitgebreid verslag per post, dus dan kan ik het nog even rustig doorlezen.

Ze hebben ook gezien aan de kweekjes dat hij duidelijk allergisch is. Er zit een duidelijk allergisch component zei ze.
Wat ik wel raar vond is dat ze niet precies konden testen waarvoor hij allergisch is maar ze gaan uit van stof/ schimmels.
@Flappie: Want bij jouw paard konden ze precies zien dat hij allergisch was voor stof en gevogelte, toch?
Bij mij zagen ze dus dat er een allergische component was, maar niet precies waarvoor...Het meest logische is stof, dus gaan ze daar maar vanuit.. :?

Nu willen ze dat ik hem een paar weken op de kliniek zet om te laten dampen. Dit kost 100 euro per dag, dus dat gaat 'm helaas niet worden..
Anders was het nog een optie volgens hun om hem 2 a 3 weken op een andere stal dag en nacht buiten te zetten en dan zien of hij daar verbetert. Zo ja, dan ligt het aan het huidige stalklimaat.
Ik vind dit heel vreemd advies, want ten eerste vind maar eens een stal waar je je paard even 2 a 3 weken neer kan zetten. Ten tweede is er al ontzettend weinig goede stalling bij mij in de buurt (ik sta niet voor niks 30km verderop) en ten derde snap ik niet wat er mis is met het huidige stalklimaat. Hij staat 24/7 buiten, staat niet op stro, niet op heel stoffig zand, ze krijgen al kuil/ voordroog. Dus wat kan een andere stalling voor toegevoegde waarde hebben...

In ieder geval zal ik hem zodra het weideseizoen begint een aantal weken dag en nacht op het land zetten. Verder weet ik nog steeds eigenlijk niet wat ik moet doen...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 16:55

assen ligt niet in de buurt he,anders mocht je je paard wel bij ons neerzetten,is geen enkel probleem.
ik heb toen bewust niet laten testen omdat 99% van de gevallen paarden allergisch zijn voor schimmels en stof.

appie heeft het ondertussen ook benauwd gekregen
hij hoest niet,geen wit snot( kan ook haast niet want hij staat op de weide) wel wat doorzichtig maar heeft flink grote neusgaten en opgezette ogen en ademt sneller.
hij is gisteren flink uit zijn dak gegeaan in de bak,dus dat zit er wel in,maar hij was echt heel snel moe. -O-
bij hem komt het dus door zijn hooikoorts,er zijn momenteel flink pollen in de lucht en ik kan helaas niet zoveel voor hem doen.
een neusnetje wil hij niet op en ventipulmin is even afwachten of dat gaat helpen.

mag van mij wel flink gaan regen,dan zijn de pollen een stuk minder aanwezig

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 17:15

Mickyl schreef:
Flappie, ik had idd een aantal van jouw posts al gelezen! Echt heel vervelend dat het hoesten bij jouw paardje al zolang speelt. Maar bij jou zijn ze toch ook achter die allergie voor stof en vogels gekomen dmv een longspoeling? Dat hebben ze bij mijn paard ook gedaan en dat was ook eigenlijk alles wat ik wilde evt. met bloedonderzoek. Die andere onderzoeken waren helemaal niet nodig geweest, want daar kwam niks uit. De foto's en echo gaven niet een duidelijk genoeg beeld waardoor er alsnog een bronchoscopie gedaan moest worden. Dus dan hadden ze dat net zo goed meteen kunnen doen en had het mij veel geld bespaard..
Dus ik ben het ermee eens dat je met dit soort klachten je paard beter meteen goed kan laten onderzoeken. Maar ik vind het vervelend dat de kliniek onnodige dure onderzoeken heeft gedaan zonder duidelijk overleg...

Bij mij ging het andersom. Er is alleen een bronchoscopie gedaan. Ik wilde veel meer onderzoek maar dat werd ernstig afgeraden.
Meer onderzoek kan meer informatie opleveren, maar de dierenarts gaf aan dat dat niet zou leiden tot een ander behandelplan. Bovendien zijn die extra onderzoeken niet alleen duur maar ook vervelend/belastend voor je paard.

Maar achteraf concluderen dat onderzoeken niet nodig waren geweest omdat er niks uitkwam, vind ik wat kort door de bocht.
Heb je niet van tevoren geïnformeerd naar de mogelijkheden, naar de kosten e.d.? En was je erbij toen de onderzoeken gedaan werden?
Mijn dierenarts legde zelf duidelijk uit wat hij ging doen, in welke volgorde etc. Tijdens de bronchoscopie kreeg ik ook een heleboel uitleg.
Het was de dierenarts nooit gelukt om allerlei andere onderzoeken te doen, terwijl ik erbij stond, want dan had ik toch echt gevraagd wat hij ging doen en waarom.

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 18:11

@Ellepel, heel erg bedankt voor je aanbod! Helaas is Assen idd wat te ver..
Wat vervelend dat je paardje het benauwd heeft gekregen. Als ze allergisch zijn voor pollen is de lente en zomer wel een zwaar seizoen voor ze... Zijn er geen homeopatische medicijnen die kunnen helpen? Of een soort hooikoortspilletjes zoals je die ook hebt voor mensen?

@JolandaS: Ik concludeer het niet achteraf hoor. Zoals ik al had beschreven had ik in eerste instantie met de dierenarts afgesproken om alleen voor een bronchoscopie + longspoeling te gaan. De behandelend arts in Utrecht wilde ook graag een uitgebreid bloedonderzoek te doen omdat mijn paard ook al heel lang sloom en mager is. Dit vond ik ook een goed idee.
Maar na de anamnese zei ze dat ze ipv een bronchoscopie liever foto's wilde nemen. Dus niet allebei, maar in plaats van. Ik ging ervanuit dat zij het wel zou weten, dus ging ik ermee akkoord. Maar de foto's waren niet duidelijk genoeg en toen werd er besloten een echo te doen. Dit gaf ook geen uitsluitsel dus toen wilden ze alsnog de bronchoscopie en longspoeling doen! Hier kon ik op dat moment dus niks meer tegenin brengen, want de andere onderzoeken waren inmiddels al gedaan, omdat ze zei dat die ipv de bronchoscopie zouden zijn! Dus vandaar dat ik die foto's en echo zonde vond.. Daarbij ben ik niet verzekerd hiervoor en moet ik alles zelf betalen. Dit wist ze, dus daar had ze wel een beetje rekening mee kunnen houden. Dan had ze beter eerst de scopie en spoeling kunnen doen en als daar niks uitkwam alsnog de foto's en echo ipv andersom!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 18:28

die zijn er wel en heb ik allemaal al geprobeerd, en ze werken echt minimaal voor hem.
hij krijgt nu wel puur pollen,da's ook homeopatisch,maar helpt dus ook niet/.
daarom morgen toch maar overleggen met de veearts wat te doen,benauwd zijn is niet leuk en daar weet ik zelf alles van af met mijn bronchitis :j

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 22:28

@mickyl: Hoe ze het precies hebben onderzocht weet ik niet maar zoals mijn DA heeft uigelegd was ze het monster van de longspoeling eerst onder de microscoop leggen. Ze kijken dan welke cellen er overheersen, en bij mijn paard waren dat duidelijk cellen die horen bij een allergische reactie. Vervolgens hebben ze die cellen gescheiden van de overige cellen en daarna gekeken waar die allergie cellen op reageren en dat was dus stof en vogels.

Wel raar dat ze niet veder hebben onderzocht, om precies vast te kunnen stellen waar jou paard dan allergische voor is. Ik vind het nogal kort door de bocht om dan maar aan te nemen dat het om een stof allegie gaat. Meestal is stof wel de boosdoener, maar bij mijn paard is er dus ook nog een andere boosdoener. Zelf deed ik er al alles aan om stof zo veel mogelijk te vermijden, maar het hielp allemaal niks. Nu ik dus weet dat hij ook een allergie heeft voor vogels valt alles op z'n plek. Ondanks al mijn moeite bleef hij dus last houden omdat de kippen constant in zijn buurt rond scharrelde.

Als jou paard last blijft houden als hij straks dag en nacht buiten staat zou het dus heel goed kunnen dat ook jou paard nog een allergie heeft voor iets anders.

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 07:21

Helaas werd bij mijn pony het hoesten erger! Heb gisteren de DA laten komen, kon er zelf niet bij zijn ik moest naar school. Hij bleek het op dat moment erg benauwd te hebben en ademden ook een stuk sneller!

Eerst een spuit ventipulmin daarna nog een andere spuit, geen idee wat dat was.
Hij heeft nu 14 dagen prednoral, 10 dagen equimucin en ventipulmin tot de fles leeg is!

Gisteren avond ging het al beter met hem hij hoeste niet meer.

Morgen ochtend vertrek ik naar de wei, en dan komt het vast en zeker goed met hem!
De komendde 14 dagen rustig aan stappen