Dat vraag ik me dus ook af, mede daarvoor komt 24 oktober Kootje's longtime holistisch therapeute Eveline hem doormeten. Ook om te controleren of zijn voeding goed voor zijn lijf is. Heb de stap eindelijk gezet.
Vera, ik moest van mijn therapeute stoppen met GB zodra ze van het land af ging. Ze ging al erg goed, sinds de zomer en haar waardes waren weer allemaal goed. Een maand voordat ze het land weer opgaan, gaat ze weer meten en afhankelijk van hoe ze dan in haar vel en organen zit, bouwen we dan weer een plan voor het nieuwe seizoen. Ze staat nu al 3 weken niet meer op het land dus ik ben al 3 weken gestopt met GB en het gaat nog steeds erg goed.
romeorowan
Geplaatst: 01-10-10 08:53
Arty: goed dat je zo haar best doet voor haar. Laat even weten in waar je zit dan kunnen we meedenken.
Kukkie; zo'n vermoeden had ik al Bambi gaat momenteel ook heel goed en haar waardes waren bijna normaal dus dan stop ik er ook mee en pak het wel weer op in het voorjaar.
Ik longeer haar momenteel op de Antoine de Both methode (rij even een weekje niet) en verbaas me gewoon over de souplesse en ruime bewegingen die ze momenteel heeft, ze loopt bijna uitsloverig! Dat is echt lang geleden
Hoe longeer je een paard op die manier? Ik probeer namelijk echt alles om Fli ruimer te laten lopen.
Vera
Geplaatst: 01-10-10 10:33
Het komt er met name op neer dat je een paard op eigen benen laat lopen in een hoog voorwaarts tempo. Daarnaast stuur je je paard heen en weer op de cirkel, dus een soort golfbewegingen maken op een cirkel. Hierdoor moet het binnen achterbeen verder onder de massa geplaatst worden en krijgen ze een sterkere achterhand. Tevens moeten ze meer balans zoeken om zo de golfbeweging te kunnen lopen. Het is de bedoeling dat ze na een tijdje duidelijk meer op eigen benen lopen, de bovenlijn ontspannen, het hoofd ontspannen gaan dragen. Als je dat hebt bereikt dan kun je je paard heel lichtjes heen en weer sturen en blijven ze in hetzelfde tempo lopen, mooi ontspannen en gedragen.
Je moet je paard niet bijzetten en met dubbele longe longeren. Ze moeten dus zelf de vrijheid hebben om te kiezen hoe ze hun hoofd houden. In heb begin is dat meestal hoog en gespannen maar na een kwartiertje (ofzo) zie je ze helemaal ontspannen en lopen ze mooi gedragen net met hun hoofdje voorbij de loodlijn.
De golfbeweging moet niet constant zijn; dus één of twee golven en dan weer gelegenheid tot ontspanning, dan weer een golfje, etc. Wel steeds weer de mogelijkheid tot ontspanning geven.
Is het een beetje te volgen?
SuperRoos
Geplaatst: 01-10-10 12:30
Vera schreef:
Even een vraagje voor de Glucobalance gebruikers; geven jullie het ook de winter door als ze niet meer op de wei staan?
Figor heeft het dan niet nodig.. Ik begin weer even voordat hij het gras weer echt opgaat..
Dank je! Ze is te koop hoor... of te lease. Haha. En net zo lief als ze eruit ziet..
romeorowan
Geplaatst: 01-10-10 17:18
Oh Kukkie is ze nog te koop? Ik heb afgelopen week nog tegen een vriendin verteld dat er laatst een zo ontzettend leuke pony te koop stond. Als ik nog geen 3 had, dan had ik zeker interesse. De vriendin zoekt een leuke brave pony als ze 2 ijslanders heeft verkocht. Ik geef het nog even door.
ik zit in Epe. En wat de glucobalance betreft e kreeg de diarree toen ze die GB kreeg in de paddock, over wat voer of luzerne,maar liep alsof ze een haverton had leeggesnoept. Ze scheurde als een raket door het bos.Overigens,ir paard bezitters: wanhoop niet: al 1 jaar niet acuut bevangen geweest,ondanks een paar uitbraken naar een sappige wei! Geen staart en maneneczeem gehad dit jaar! Ze loopt regelmatig als een balletje,maar er komt duidelijk verbetering, nog 100 kilo te gaan.....
Vera
Geplaatst: 02-10-10 09:14
Kukkie schreef:
Dank je! Ze is te koop hoor... of te lease. Haha. En net zo lief als ze eruit ziet..
Lijkt wel of er Zweeds koudbloed in zit Ik heb mijn handen vol aan 1 paardje, veel succes met de verkoop/lease!
ik heb geen idee. ik ga maandag mijn veearts even bellen. ik weet het niet meer.
ellepel
Geplaatst: 03-10-10 20:12
ik ga haar hier toch neerzetten
het weidegenootje van appie is een fjordje van 22. ze werd echt heel erg dik,terwijl ze bij appie stond en dus helemaal niet zoveel gras kreeg.
ze was moe, had vetbulten en ik had het idee dat ze wel eens IR kon hebben of toch een tekort aan selenium/magnesium.
zo zag ze eruit halverwege juni harde manenkam,vetbulten op schouders en billen, en ze staat al op ijzers vanwege hoefbevangenheid.
ze had een tijdje stil gestaan maar is de laatste tijd weer een paar keer mee op buitenrit geweest we hebben haar heel consequent op kort gras gehouden en haar bijgevoerd met een simpele muesli,met magnesium,selenium en wat Opkikker(multvitamine) en zowaar begint ze er weer mooi uit te zien. ze is ook vrolijker(komt natuurlijk ook doordat ze weer gereden word) ze loopt makkelijker en ze ziet er stukken beter uit.
vanmiddag: je ziet haar schouder weer,de nek is veel soepeler en de vetbulten zijn bijna weg.
achteraf denk ik dus geen IR,omdat dit alles in een vrij snel tempo gaat,maar toch wilde ik het hier plaatsen.. een goed dieet,goed gedoseerde beweging en geduld kan een hoop doen.
Roos,hoe gaat het nu met fiek? en hoe is het met de rest van de paarden?
Ellepel, appie ziet er goed uit! Super zeg in 3maandjes tijd, top! Superroos, fijn dat fiek ook blijft afvallen. marjoleinft, fijn dat het geen IR is...wel vervelend dat je niet weet wat het dan kan zijn..succes! Vera, ik ben nu glucobalance aan het afbouwen en in de winter stop ik, zodra het gras weer gaat bloeien geef ik het weer. Kukkie, waarom ga je Flieck verkopen??Als ik het geld had...vind het zo'n leuke pony!!
Met Tender gaat het ook nogsteeds de goede kant op. Hij zit heerlijk in zijn vel. Van het weekend met hem en mijn zus voor het eerst naar het strand geweest, héérlijk gehad, echt genoten!!!! [RIJ-ITP] Voor het eerst met de paardjes aan zee!
Wow hij ziet er echt goed uit Eva, en die laatste foto, wat een heerlijk koppie heeft hij toch
ellepel
Geplaatst: 04-10-10 20:58
romeorowan schreef:
Ellepel: dat gras van de 2de foto vind jij dat schraal?
haha, nee echt niet! er was een stroompaaltje kapot en die moest ik vervangen. dus had het hele spul plat gelegd waardoor appie en ires op dat stuk konden gaan staan eten. ze hebben er maar een uurtje gelopen hoor ze staan meer zo http://lh3.ggpht.com/_2Spm2aZVrLc/TKoia ... /sept1.JPG
ires is al hoefbevangen dus mag echt niet te lang in vet gras staan,half uurtje max en dan gaat ze er weer uit appie loopt tegenwoordig een paar uur op langer gras, anders valt hij me te snel af. ik vind dat sowieso de laatste tijd een probleem worden dat hij er nu meer naar neigt om juist wat te licht in gewicht te worden. hij ziet er nu zo uit..en eigenlijk is dat wel heel mooi slank http://lh4.ggpht.com/_2Spm2aZVrLc/TKjHB ... CT0011.JPG
geerke, er is vroeger wel tegen me gezegd dat appie IR had door een arts,maar ik heb dat nooit laten testen via het bloed. ik heb hem toen op een geschikt rantsoen gezet en nu is hij heel mooi op gewicht.
ik vraag me eigenlijk af...stel je laat je paard testen en het heeft IR je zet het een 2 weken heel streng op dieet en je laat weer testen. zou de waarde dan al heel anders kunnen zijn??
eva mooie foto wat een plezier en inderdaad...wat ziet tender er goed uit