[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

_CS_

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 22:03

ik zat net je topic te bekijken angelsditch!
Wat een scheetje zeg!!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 22:09

oh wat schattig, gefeliciteerd!

Mausie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 22:17

Mijn RSIH viel eigenlijk niet groot uit. Merrie heeft altijd maat 205 en hierbij ook.

Hier veel last en irritatie bij zonsondergang... We zitten aan de rand van een bos en achter ons huis is een waterput (zijn ze aan het dichtgooien :D ).

Ik ben ook (zoals CS denk ik) begonnen met wat minder voordroog te voederen en iets meer krachtvoer. Ze doen het er goed op. Verder geef ik tegen de "verveling" wat Optiform van Mijten. Ik heb echt wel graag dat ze de hele dag bezig zijn :Y) .

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 22:54

Hm... ik baal! Vies heeft nog meer manen afgeschuurd en de huid is flink onrustig. Ik mag er ook niet aankomen en het is duidelijk geirriteerd.
Ik baal ook dat het nu weer van even zonder deken kan komen. Zondag was het zo ontzettend warm en ik had me verkeken op de bosrit. Toen we halverwege even gingen stappen werd ik lekgeprikt en ik vrees mijn paard ook... Ik denk dat hij hierdoor dus weer jeuk heeft.

De manen kunnen ook afgeschuurd zijn doordat het bontje dat ik erin genaaid had er van de week uit gegaan is, die ga ik morgen weer erin naaien dan weet ik zeker dat de deken daar niet de veroorzaker van is.

Ik vrees dat ik toch ook de gehele deken op moet gaan leggen (bah bah dat vieze pagony-achtige schuifgeval) want zijn staart is ook ietsjes onrustig. De huid is niet rood, maar aan de haren is gezien dat hij of geschuurd heeft, of een ander paard dat voor hem gedaan heeft. De huid lijkt ook ietjes dikker.

Hm... stom gedoe ook met al die vliegjes en die jeuk :roll:

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 23:01

opisop_shop schreef:
Sanet jouw RSIH viel groot uit?
Hoe vindt de rest dit uitvallen?

Zie topic; [EA-CO] Rambo Sweet Itch Hoody dekens

Hij was voor mijn merrie echt veel te groot, te lang zeg maar. Ik heb ook een Rambo Quarter winterdeken, en Duo onderdekens, wel van maat 205. Maar voor de Amigo ongevoerde regendeken moesten we ook ineens een 195, omdat de 205 ook gewoon ruim 15cm paard te kort kwam. Voor zat alles prima, maar de staartflap begon pas na 15 cm staart. Ik heb misschien gewoon een gek paard. Geen idee... (Van HH heb ik ook gewoon altijd maat 205 en dat lijkt helemaal niet gek). Maar dit was echt veel te groot. Wel balen... de stof voelde trouwens anders aan dan ik gedacht had, minder stug dan dat hij lijkt. Ik ben erg benieuwd of hij mooi blijft zitten! Ik ben ook benieuwd hoe de buik zich gaat houden dan... anders toch een buikflap eraan zien te maken (had overigens al een mail gestuurd naar Horseware waarom die deken geen buikflap heeft... en daar gingen ze eens naar kijken).
Verder leek hij wel mooi te vallen, wel heel veel klittenbandjes overal :o . Ik ga mag hem gelukkig ruilen.

Ik had overigens nog 40 euro aan kortingsbonnen voor de Divoza, dus dat was wel even fijn :). Normaal haal ik al mijn dekens bij de paardendrogist, mja... die hebben geen kortingsbonnen :).

Balen Annetje dat je paard toch weer zo aan het schuren is gegaan en dat alles zo onrustig is nu. Flink inspuiten nu voor buitenritten of met een vliegendeken voor onder het zadel rijden..

Mijn merrie had ook wat onregelmatigheden op de hals vandaag zitten. Maar ze is ook nog wel wat aan het verharen, en meer dan woest stond het niet, dus laten we hopen dat het niets ernstigs was.... Ik heb haar flink in het zweet gereden vanavond, morgen weer pittig longeren, eruit met alle rotzooi (en op naar een sportmodel paard natuurlijk ;) ).

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 07:59

Jemig Annetje wat balen!

Mijn merrie staat momenteel even zonder hele deken... zit met het veulen. Kan ik dan gewoon de hele deken opleggen? Ben bang dat het veulen dan ergens achter blijft hangen...

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 08:22

Wij hadden destijds gewoon de deken weer op toen het veulen een paar dagen oud was!

JuulAlexia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 10:02

Halloooo!
Mijn pony heeft helaas ook eczeem.. Het stomme is dat ze er in Gemonde (waar ik haar kocht) helemaal geen last van heeft. Vorig jaar was ik daar een weekje logeren met Alexia en daar stond ze gewoon zonder eczeemdeken op stal zonder ook maar 1 keer te schuren. Thuis heeft ze er wel erg veel last van ik het haar eczeem deken er alweer een tijdje opliggen maar ze begint nu al weer met schuren. We wonen ook erg dicht bij de maas dus extra veel vliegjes...
Hebben jullie nog tips om het schuren te voorkomen?

Groetjes!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 15:38

is het enige verschil dat er nu meer mugjes zijn?
of werd je dier in die week ook anders gevoerd?
dat kan soms heel veel invloed hebben.

maar verder is een deken op toch het handigste

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 20:57

Hmm, kom net weer bij m'n paard vandaan. Sinds gister dus een deken op en er zitten nú al twee gaatjes in (nieuwe deken). Wat doen jullie hier tegen? Het lijkt alsof het happen van de andere paarden zijn.. -O-

En ook de hals blijft niet goed op z'n plek zitten, er hing alweer 1 vlecht buiten. Iemand ideeën om dat te voorkomen?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 21:26

Welke deken heb je ook alweer?

Wisse had voor het eerst jeuk :(
Hij wilde graag achter zijn oren schuren op de poetsplaats. Zag aan zijn manen ook dat ze iets warrig waren en onder de buik was het ook nog jeukig. Heb de andere Pagony opgelegd die ik laatst op dekop heb getikt, een maatje 205 en deze ligt echt perfect! Zo te zien gaat hij hierdoor ook niet trekken voor de schoft, en de staart zal ook niet echt vies worden zo hoop ik.
Heb hem na het rijden even afgespoeld op zn manenkam, meteen ff het zweet eraf. Dit weekdn maar even weer wassen en hopelijk kan ik wat dichter achter zn oren ook wassen waar het jeukte, zal onder de buik ook even wassen.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 21:46

Denk dat het nu echt los gaat? :\

Heb Heaven vandaag niet gezien van dichtbij, was verliefd aan het doen bij veulentje. O:)

sammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 22:06

Ik denk t ook.... Sinds gisteravond zet het schuren bij Annelie ook door. Nog steeds alleen haar buik maar toch heel vervelend. Nou had ik van de week de pagony eczeemdeken gekocht om maar op stal te hebben liggen zodat ik die erop kon doen mocht het schuren toeslaan. Dat gebeurde dus gisteravond.
Ik vanmorgen in alle vroegte naar stal om nog voor werktijd die deken erop te doen, en jaar hoor te KLEIN. Grrr.... En gewoon maat 185 wat ze altijd heeft. Ik had voordat ik m kocht de deken van een ander paard van stal mogen passen en die was maat 195 (ook pagony) en veel te groot. Dus ik dacht dat ik wel goed zou zitten met 185. Ik vond m te krap op haar borst.

Welke eczeemdeken heeft genoeg ruimte bij de borst. Ik zie door de bomen het bos niet meer. Heb zoveel soorten dekens bekeken de laatste dagen. Ik wil eigenlijk niet al teveel geld uitgeven omdat ik nog moet zien of het werkt. (aangezien ze alleen jeuk heeft aan haar buik) En daarbij had ik m t liefst in een winkel gekocht omdat dat het makkelijkste is met retouneren. Dat kan bij webwinkels ook wel maar dan zit je toch weer met extra verzendkosten.

Dus iemand een goed idee voor een niet al te dure eczeemdeken voor een haflinger van 1.45 m met aardig wat boeg/borst/nek.

@angelsditch> Lief!!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 22:09

Dan toch maar bij Divoza een 195 ophalen?

Er waren ook ontzettend veel kleine vliegjes vanavond, Wisse was met rijden regelmatig zn kop aan het schudden en ik had zelf ook 2x een vliegje in mn oog met rijden. Zal de vliegenspray even weer tevoorschijn toveren, zal vast een boel rust geven.

sammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 22:52

Mmm... tja maar die is echt overduidelijk te groot. Dan ben ik bang dat ie daardoor erg gaat schuiven en schuren....
Pfff... dillemma!!

Enne vliegenspray is idd wel erg fijn. Ik stond gisteravond poep te scheppen in het land en werd ook niet blij van de vliegjes. In de zomer doe ik ook wel eens wat bremsenbremse op bij mezelf. Alleen als t echt niet meer te doen is met de vliegjes want dat spul stinkt!

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 22:57

Ik heb vorig jaar Zzzzzimply spray gekocht en dat werkt bijna net zo goed als Bremse, maar ruikt wat frisser! Ik heb het vanmiddag met de rit ook gespoten, alleen het Vies het er al snel afgezweet, dat was dan weer jammer.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 23:25

Ik had het idee dat mijn merrie net achter de oren ook iets geschuurd had, althans het haar zat daar weer iets woest (gister midden op de manenkam) maar echt schade kan ik niet vinden en als ik het insmeer met de Leovet, dan reageert ze er ook niet echt op.
Ze glimt verder als een spiegel en ziet er goed uit...

sernet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 00:02

Ik zet hier ook even een post!

Mijn fries is sinds we zijn verhuisd (kleine 2 weken geleden) weer begonnen!
Het is erg lang goed gegaan en was er een soort van overheen gegroeit?
(Wel altijd overdag zn eczeemdeken op en met erge warmte hield ik m binnen.)
Maar even vertellen...
Hij heeft in zn jonge jaren de eczeem in behoorlijke erg stadium.
Schuren tot bloedens aan toe en achter elkaar onstekingen, waarbij t etter gewoon langs zn hals liep...heel zielig
K heb nog nooit zo radeloos gevoelt als toen!!
Ook was hij zga kaal op zn manekam

Met de jaren ging t steeds beterder en was de eczeem bijna zga weg (met af en toe een beetje schuren/jeuken dan)
Manen zijn aangegroeit tot een trotse lengte van 1.20

En dan nu, de verhuizing (na 9 jaar naar een andere pension-stal verhuisd)
Hij staat de hele dag door te schuren en jeuken.
Gaat zelfs buiten zitten op zn kont zag ik vandaag!
Arme kerel
:(:)
Jullie begrijpen, ik ben als de dood dat dit weer gaat terug komen in die erge mate!!
Ondertussen ben ik al flink aan t handelen met mn bekende spulletjes en smeerseltjes
én bij een topic ergens een goede deken besteld(Rambo sweet itch) die m comfortabel zit voor het 24/7 dragen.
Want ik durf m niet meer zonder nu voor de nacht.
(bang dat als ik de volgende dag kom, de 'vellen' aan zn nek hangen)
Pfff lang leve de zomer-eczeem!!!

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 06:43

Ik heb de deken nu sinds een dag of 3-4 pas weer op. Net op tijd zo te merken want het kriebelen is begonnen. Moet wel zeggen dat gisteravond alle paarden jeuk hadden in de schemering, dus niet specifiek de schuurders. Nare kriebeldingen. ook verdenk ik er nog eentje van mij dat hij toch ook een heel klein beetje eczeem heeft, of iets anders jeukerings. Maar even goed in de gaten houden...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 07:06

sammetje schreef:
Ik Ik vanmorgen in alle vroegte naar stal om nog voor werktijd die deken erop te doen, en jaar hoor te KLEIN. Grrr.... En gewoon maat 185 wat ze altijd heeft.

de pagony dekens vallen ook klein,wist je dat niet?
bij deze dekens moet je altijd een grotere maat halen.

ohw edit sorry, ik lees dat een 195 te groot is?
wat raar?
de dekens van epplejeck zijn ook wel goed, eigenlijk alle dekens wel.

sernet:
zo snel mogelijk een deken op!!
dat is toch het beste bij een paard met zomereczeem hoor

sammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 09:18

@ellepel, tja raar paard.... Maar ik ga die mt 185 terugbrengen en dan voor de zekerheid toch nog ff een 195 proberen. Die van die stalgenoot was al wat ouder en de elastieken waren daarvan ook helemaal lubberig geworden. En als dat m ook niet wordt kan die ook terug. Dat is wel makkelijk van Divoza of andere paardenwinkels dat ie zo terug kan.
Ik vind die everline dekens er ook wel oke uitzien. Die hebben ze ook voor barokke paarden geloof ik. En dan kan ik nog kijken voor die van epplejeck, die is ook voordelig zeg!

@sernet wat balen dat je paard weer zo begonnen is met schuren. Gezien je woonplaats, stond je eerst dichter bij zee dan nu? Misschien dat dat er iets mee te maken kan hebben? Hoop dat je deken snel binnen is.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 09:32

opisop_shop schreef:
Welke deken heb je ook alweer?

Wisse had voor het eerst jeuk :(
Hij wilde graag achter zijn oren schuren op de poetsplaats. Zag aan zijn manen ook dat ze iets warrig waren en onder de buik was het ook nog jeukig. Heb de andere Pagony opgelegd die ik laatst op dekop heb getikt, een maatje 205 en deze ligt echt perfect! Zo te zien gaat hij hierdoor ook niet trekken voor de schoft, en de staart zal ook niet echt vies worden zo hoop ik.
Heb hem na het rijden even afgespoeld op zn manenkam, meteen ff het zweet eraf. Dit weekdn maar even weer wassen en hopelijk kan ik wat dichter achter zn oren ook wassen waar het jeukte, zal onder de buik ook even wassen.

Ik heb de deken van Epplejack.

Wat vervelend dat de paarden allemaal weer beginnen te jeuken! Heb inderdaad ook het idee dat het nu weer echt begint te komen. :\

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 09:40

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 10:24

Heeft er hier iemand ook ervaring met een eczemer met pollenallerie ? Daar verdenk ik die van mij van namelijk.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 10:27

volgens mij Ellepel?