Cushing

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 22:35

Okay dan zal ik 't vast ook wel overleven :o

Setteli

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 23:16

Ik pak het gewoon met m'n vingers beet hoor! Geen rare reacties gemerkt

Vlek gaat nog steeds goed op een kwart pil. Mooie poep en ze eet haar hooi goed. Ze eet nu zelfs hooi in de wei, dat deed ze eerst echt niet (wel voordat ik met de medicatie begon). En ze is 'baldadig', hahaha. Bij het binnenhalen liep ze altijd netjes naar haar stal, maar nu loopt ze rechtstreeks naar het hek, die een klein stukje openstaat en gaat ze bij de parkeerplaatsen lekker in de berm gras eten. Er rijden dan geen auto's hoor en ze loopt niet weg. Als ik dan alles klaar heb haal ik haar weer op. Heeft ze toch weer mooi wat grasjes binnen gekregen!

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 09:20

Ik heb de eerste maand hoofdpijn gehad telkens na het vastnemen van pergolide maar na een maand is dat niet meer geweest. Ik zal 1 van de weinigen zijn zeker die hier wat gevoeliger zal aan geweest zijn

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 13:49

Oftewel is je lichaam helemaal gewend geraakt aan een dagelijkse mini-dosis pergolide, Dookia! :D :D
Ik pak het ook gewoon met mijn blote hand uit de verpakking en kieper het in een lege spuit...nog nooit wat van gemerkt...

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 13:59

Oke, fijn om te horen dat het niet al te veel kwaad kan dus!
Quintos begint onderhand erg goed aan te komen. Je kan soms z'n ribben nogeneens meer zien, en ook z'n rug en z'n schouders beginnen al een stuk voller te worden! Geen idee of het door het nieuwe voer komt of door de medicijnen, maar ik ben er in ieder geval erg blij mee. Heb ook het idee dat 'ie onderhand weer aan wat meer uitdaging toe is, dus vanaf volgende week ga ik denk ik weer rustig met wat grondwerk en evt licht longeerwerk beginnen, en eens kijken hoe dat uit gaat pakken. Stiekem zou ik nog heel graag met hem naar de bloeiende hei gaan (ik wil dit al 3 jaar lang met 'm doen..) maar ik ben bang dat dat 'm niet gaan worden. Wandelend is het voor mij veels te ver (ik kan een 20/30 km wandelen) en rijden wordt 't ook niet. Helaas helaas, maar de pony gaat voor!
Ik ga nu een kort werkstukje maken om alle dingen om en rond de Cushing's op een rijtje te zetten! :)

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 14:08

Piekosjj schreef:
Oke, fijn om te horen dat het niet al te veel kwaad kan dus!
Quintos begint onderhand erg goed aan te komen. Je kan soms z'n ribben nogeneens meer zien, en ook z'n rug en z'n schouders beginnen al een stuk voller te worden! Geen idee of het door het nieuwe voer komt of door de medicijnen, maar ik ben er in ieder geval erg blij mee. Heb ook het idee dat 'ie onderhand weer aan wat meer uitdaging toe is, dus vanaf volgende week ga ik denk ik weer rustig met wat grondwerk en evt licht longeerwerk beginnen, en eens kijken hoe dat uit gaat pakken. Stiekem zou ik nog heel graag met hem naar de bloeiende hei gaan (ik wil dit al 3 jaar lang met 'm doen..) maar ik ben bang dat dat 'm niet gaan worden. Wandelend is het voor mij veels te ver (ik kan een 20/30 km wandelen) en rijden wordt 't ook niet. Helaas helaas, maar de pony gaat voor!
Ik ga nu een kort werkstukje maken om alle dingen om en rond de Cushing's op een rijtje te zetten! :)

Goed nieuws dat hij aankomt. Ik hoop dat je nog eens naar de hei kunt met hem :)

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 15:32

Ik heb m'n stuk af :)
Zal ik hem posten, zodat jullie eventueel nog dingen kunnen toevoegen die ik ook nog zou moeten weten?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 15:54

Ja hoor, post maar!

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 16:12

Cushing's bij paarden
1 Algemeen
2 Symptomen
3 Voeding
4 Beweging
5 Overige

1. Algemeen

De ziekte van Cushing (Ook wel PPID) is een, vrijwel altijd, goedaardige tumor in de hypofyse, met als gevolg een afwijking in de productie van cortisol. Cushing's komt het meest voor bij oudere pony's, en de symptomen kunnen geremd worden door medicatie. Cortisol bepaalt het slaap- en waakritme, het beïnvloedt de vertering en één van de belangrijkste taken is het aansturen van het afweersysteem. Cortisol heeft een ontstekingsremmend effect en remt de werking van het afweersysteem af.
Cortisol wordt ook wel het stresshormoon genoemd. Het speelt een rol bij acute stress wanneer adrenaline voor een vlucht of vecht reactie heeft gezorgd, waarbij veel energie verbruikt wordt. Cortisol komt daarna vrij en zorgt dat het energieniveau weer op peil gebracht wordt. Als een  mens of dier te lang aan stress wordt blootgesteld spreken we van chronische stress en zijn de cortisol-levels continue te hoog in het bloed wat nadelige gevolgen heeft voor de gezondheid, denk hierbij bij voorbeeld aan de verminderde functie van het afweersysteem.
Cortisol heeft een grote invloed op de stofwisseling. Het heeft effect op de suikerspiegel in het bloed, de vetstofwisseling (opslag en verbranding) en bevordert de afbraak van bepaalde eiwitten in de spieren, zodat deze omgezet worden in suiker wat weer als brandstof (energie) gebruikt kan worden.
Verder heeft cortisol een effect op de functie van de nieren en beïnvloedt het hoeveel vocht via de nieren afgevoerd wordt of juist in het lichaam vastgehouden wordt. Ook heeft een te hoge cortisol spiegel een negatief effect op de vruchtbaarheid.

2. Symptomen
Dit zijn de meest voorkomende symptomen van Cushing's. Natuurlijk verschilt het per paard wat voor symptomen deze toont, en ook hoe erg deze zijn. Er zijn nog veel meer symptomen, maar dit zijn de belangrijkste.
• Een lange, dikke en krullende vacht
• Niet of slecht de wintervacht kwijtraken
• Veel drinken en plassen
• Mager worden en veel bespiering kwijtraken

3. Behandeling
Een paard met Cushing's is in Nederland redelijk goed te behandelen. De tumor is inoperabel, maar de symptomen kunnen wel verminderd worden met medicatie. De tumor zal wel altijd door blijven groeien. De tumor is inoperabel, omdat deze middenin de hersenen ligt, en bij paarden kan je hier niet bij komen. Naast medicatie zijn er nog meer zaken waar je in de omgang van je paard op kan letten om de symptomen van je paard te verkleinen.
• Stress vermijden. De hormonen van je paard zijn al in de war, en door stress zal dit alleen maar erger worden.
• Je paard een fijn plekje geven waar hij zich fijn voelt
• Zo veel mogelijk een vast ritme voor je behouden; vaste voertijden, vaste tijden/dagen van beweging geven, etc.
• Als je paard niet tot slecht verhaart, kan je hem het beste scheren in het voorjaar en 's winters dekens gebruiken.
• De hoeven en het gebit regelmatig laten controleren en in goede conditie houden. Ook regelmatig ontwormen is een must.
• Een goed dieet aanbieden wat zetmeel- en suikerarm is.

3. Voeding
Ondanks dat veel Cushingpaarden aan de magere kant zijn, mogen ze zeker niet te veel suiker binnenkrijgen. Als je paard krachtvoer nodig heeft, is het aan te raden om een zo'n laag mogelijk suikergehalte te kiezen. Ook is ruwvoer van een goede en vaste kwaliteit erg belangrijk. Het beste is om je paard hooi te geven, omdat de kwaliteit van kuil erg wisselend kan zijn en er meestal veel suiker in zit. Als je oudere paard moeite heeft met het eten van hooi, kan je hem geweekte luzernebrokken of bietenpulp geven. Ook kan het hooi worden geweekt voordat het wordt gegeven, hierdoor wordt het suikerpercentage lager. Voor Quintos' Cushing's en stofallergie is dit fijn, maar ook voor Pipo zodat ze iets minder snel (te) dik wordt.

4. Beweging
Qua beweging voor Cushingpaarden wordt er niet veel aangegeven. Het lijkt me vanzelfsprekend het paard een zo paardwaardig leven te laten leven; lekker het weiland op, en als het het kan en wil, beweging geven. Voor Quintos lijkt het me denk ik het beste om alles weer wat op te bouwen en aan te kijken wat hij aankan, dus bijv eerst beginnen met wat grondwerk, licht longeerwerk en misschien zelfs weer een stapritje of lichte dressuurtraining.

Ik ben ook van plan om dit zo even naar de eigenaar te sturen, en in het voorraadschuurtje op te hangen. :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 16:22

Een foutje: het suikerpercentage is gemiddeld gezien hoger in hooi dan in kuilgras (% per kg/droge stof). Zo'n 10,5% gemiddeld in hooi en 6,5% gemiddeld in kuil.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 18:13

@focussed komt het doordat er in voordroog een gistingsproces is en in droog hooi niet dat het suikergehalte lager is ? Ben namelijk nog op zoek naar een stock hooi voor na de winter in te slagen en ik kan bij een hele goeie man nog grote pakken voordroog krijgen, half juni gemaaid, bijna zo goed als droog hooi...maar ik heb een beetje bang dat mijn zwarte merrie ( niet-cushing, wel ex-hoefbevangen ) er aan de dunne van gaat...van het moment dat er iets teveel suiker in voer ( lees:hooi / gras ) zit, steekt het weer de kop op...zij is dus echt een graadmeter op dat gebied :D Ik heb haar vorig jaar proberen van die kleine ingepakte baaltjes te geven ( horse dinner of jopack...weet niet hoe dat in NL noemt...komen van de groothandelaars speciaal voor paarden) en daarvan was een handvol genoeg om 5 dagen diarree te krijgen... :( Misschien gebruiken ze hiervoor hoofdzakelijk raaigras en verklaart dat de zaak ? :?
Dus misschien is het wel te overwegen om die man zijn grote pakken voordroog te proberen ? Is van gewoon oude weides gemaakt...Wat denk je?

@piekosjj ziet er goed uit ! De belangrijkste dingen staan er op denk ik :j Misschien nog een woordje uitleg over de medicatie erbij voegen ?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 18:23

Klopt, het suiker wordt omgezet in melkzuur. Dit verklaart ook de zure lucht van kuil. Voordroog vind ik zelf een van de fijnste soorten ruwvoer... Iets vochtig daardoor minder last van stof dan hooi, en constanter van kwaliteit dan kuil.
Ik durf niet te zeggen of jouw paard het er goed op doet. Die van mij raakt ook altijd aan de schijt van kuil, maar doet het super op voordroog. Ik denk een kwestie van uitproberen!

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 18:27

Ah oke, bedankt Focussed! Ik dacht juist altijd dat er meer suiker in kuil zat. 'Vroeger' kregen ze hier ook altijd kuil, maar na een tijd maakten we de balen half beschimmeld open en sindsdien hebben we hooi. Door stofallergie van Q (en nu dus ook voor minder suiker) wordt het natgemaakt. :)

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 00:10

Pandora2 schreef:
Oftewel is je lichaam helemaal gewend geraakt aan een dagelijkse mini-dosis pergolide, Dookia! :D :D
Ik pak het ook gewoon met mijn blote hand uit de verpakking en kieper het in een lege spuit...nog nooit wat van gemerkt...

zal idd zo zijn denk ik

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 09:13

Piekosjj , wat goed van jou dat je zo actief er mee bezig bent! De eigenaar van het paardje mag zich echt in de handen knijpen!!!

Misschien is het aan te raden om de symptomenlijst wel uitgebreid te beschrijven , juist omdat je het op stal wilt hangen. Chusing komt ook voor bij jongere paarden , met weer andere symptomen.
Veelal slapper worden van de achterhand , wegvallen van de rugbespiering etc. Maar ook hoefbevangenheid
De krullerige vacht zie je meestal pas als het paard al een paar jaar Chusing heeft.[mijn 11 jarige ruin daar is totaal niks aan te zien , alleen valt hij soms gewoon om. Door mensen van dit topic heb ik hem laten testen op cushing , en hij bleek het te hebben]

Qua beweging schijnt het ook van belang te zijn om juist de spieren op pijl te houden. Het opbouwen gaat erg moeizaam bij paarden met Cushing. Maar uiteraard , zoals je al schreef , alleen als het kan.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 09:16

Ook ik pak het pilletje Pergolide in mijn hand, geen nare bijwerkingen gelukkig.
Net weer een nw. maandvoorraad besteld.

Verharen die van jullie ook al? Kayleigh is als een dolle bezig om de zomervacht op te ruimen ;)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 09:22

Bij de symptomen ben je een belangrijk ding vergeten: opvulling van de holtes boven de ogen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 09:26

Douraque schreef:
dreamer1987 schreef:
Hallo allemaal,
Ik kom dit topic binnenvallen omdat ik deze week te horen heb gekregen dat mijn 21jarige shetlandruintje Beauty cushing heeft.
Hij had een waarde van 19 (waarbij 10 normaal is) en krijgt nu 1/2 pilletje prascend per dag.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Wat voor voer is belangrijk om te geven? En zijn er nog meer tips?
Ik als dat je inspanning en stress moet vermijden. Is dit voor altijd of alleen in het begin? Niet dat ik heel veel met hem doe, maar zo nu en dan een ritje met het koetsje of een kindje op zijn rug vinden we toch wel leuk.

Ik zou beginnen met 1/4 pilletje per dag, na een week verhogen naar 1/2. Als je meteen begint op een 1/2 pilletje kan je bijwerkingen krijgen aangezien de pillen het gehele lichaam omgooit. Ik merkte het al toen mijn paard na het opbouwen van 1/4 pil naar 1/2 ging in de tweede week ervan, dikke benen en niet willen lopen.

Ik zit er trouwens aan te denken om hem te verhogen naar 3/4. Hij is al wel opgeknapt, maar die terugval van vorige week is het nauwelijks nog verbeterd. Hij is best lusteloos, eet geen biks (wel muesli, slobber en zijn ruwvoer) en hij sleept nog een beetje met zijn achterbeen. Maar af en toe heeft hij wel zijn momenten dat hij "wakker" wordt en weer als een dolle gaat rennen. Daarnaast zie ik andere verbetereringen tav eerst: minder slepen slepen, vacht laat los, dunnere benen en geen mok meer gehad. Maar dat laatste stapje is lastig, ik zit erg in dubio verhogen of niet.

@JP: dan schrik je zeg, jeetje

Ik weet niet of er iemand gereageerd heeft, maar ik zou een beetje geduld hebben. Ga nou niet zomaar verhogen als je paard nog niet eens weer goed eet en nog lusteloos is. Pas na een week of 8 weet je de precieze impact van de hoeveelheid medicijn die je nu geeft en cushings neemt maanden en jaren in beslag om een paard af te laten takelen, dan ben je niet in ongeveer 4 weken weer klaar. Dus eerst nog even geduld en verder met de halve tablet. Geef je paard te tijd om op orde te komen. Het is al mooi dat hij weer wakkerder wordt, het medicijn doet dus zijn werk, hij is al aan het verharen en geen mok meer. Doe het kalm aan met de medicijnen, omhoog kan altijd nog, en teveel daar wordt ie zeker niet fitter van alleen maar duffer.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 09:28

dreamer1987 schreef:
Hallo allemaal,
Ik kom dit topic binnenvallen omdat ik deze week te horen heb gekregen dat mijn 21jarige shetlandruintje Beauty cushing heeft.
Hij had een waarde van 19 (waarbij 10 normaal is) en krijgt nu 1/2 pilletje prascend per dag.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Wat voor voer is belangrijk om te geven? En zijn er nog meer tips?
Ik als dat je inspanning en stress moet vermijden. Is dit voor altijd of alleen in het begin? Niet dat ik heel veel met hem doe, maar zo nu en dan een ritje met het koetsje of een kindje op zijn rug vinden we toch wel leuk.

Inspanning vermijden zou ik niet zeggen, het is belangrijk om je paard op conditie te brengen dan wel te houden, dus hem de beweging te geven die hem past op dat moment en uit te breiden als dat kan zodat hij zijn spieren en conditie en weerstand zo goed mogelijk bijhoudt. Stress is meer in de vorm van veranderingen in de dagindeling of in de kudde of naar een andere stal, dat zijn grote wijzigingen die veel effect hebben op een cushing paard en dat probeer je dus waar mogelijk te voorkomen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 09:30

dreamer1987 schreef:
De acth waarde als ik me niet vergis.
Mijn pony is erg vermagerd in relatief korte tijd. Vooral de bespiering in zijn nek en kont zijn verdwenen. Hij is altijd netjes op gewicht geweest met een bereconditie. Wat conditie betreft weet ik niet hoe het nu zit, met dit figuur ga ik hem natuurlijk niet aan het werk zetten.
Verder komt hij altijd al wat minder goed uit zijn wintervacht, maar niet ernstig.
Ook heeft hij exceem en is hij gevoelig voor hoefbevangenheid wat we nauwlettend in de gaten houden.

Hij krijgt nu dus 1/2 pilletje Prascend en we willen subli seniorenmix (zonder melasse) met een olie en vitamine E bijvoeren waarschijnlijk.

Beweging is dus goed, maar stress en inspanning niet. Wandelen/ fietsen nu dus tot hij er beter uitziet/ zich beter voelt en dan weer koetsen?
Hij is wel een rustige en relaxte pony, dat gestress maak ik me dus niet veel zorgen om eigenlijk. Merken jullie daar verschil in na de medicijnen? Dat het stesshormoon meer wordt aangemaakt?

Het is juist de bedoeling dat het stresshormoon MINDER wordt aangemaakt ;-)
En ik hoop dat je het advies van de mensen hier hebt gelezen en niet meteen bent gestart met een half pilletje maar eerst met een kwart pilletje...
Laatst bijgewerkt door fargo op 12-08-13 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 10:02

Bedankt fargo voor je reactie, ik ben nog niet aan het verhogen en wacht inderdaad tot ik 8 weken bezig ben om de voor- en tegens op een rij te zetten. Hij begint gelukkig weer zijn biks te eten, het gekke is dat hij alleen dat liet staan en niet zijn slobber/muesli/luzerne/ruwvoer/gras. We zullen met de tijd wel zien hoe en wat.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 10:05

Douraque schreef:
Bedankt fargo voor je reactie, ik ben nog niet aan het verhogen en wacht inderdaad tot ik 8 weken bezig ben om de voor- en tegens op een rij te zetten. Hij begint gelukkig weer zijn biks te eten, het gekke is dat hij alleen dat liet staan en niet zijn slobber/muesli/luzerne/ruwvoer/gras. We zullen met de tijd wel zien hoe en wat.

Dat is mooi dat betekent dat ie toch al beter op orde komt als hij ook weer trek in biks krijgt. Dan gaat zijn smaak dus al weer wijzigen lijkt het. Mooi! Hoe lang ben je nu bezig, zit je in de 5e week zo'n beetje? Dan moeten er nu wel steeds weer verbeteringen gaan optreden hoor.
Hoe zwaar was je paard ook al weer?

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 11:29

We zijn net de 5 weken gepaseerd, ben begonnen op 5 juli met 1/4 en vanaf 13 juli met 1/2 pergolide. Mijn paard weegt ong. 600 a 650 kg.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 16:38

Nammie schreef:
Piekosjj , wat goed van jou dat je zo actief er mee bezig bent! De eigenaar van het paardje mag zich echt in de handen knijpen!!!

Misschien is het aan te raden om de symptomenlijst wel uitgebreid te beschrijven , juist omdat je het op stal wilt hangen. Chusing komt ook voor bij jongere paarden , met weer andere symptomen.
Veelal slapper worden van de achterhand , wegvallen van de rugbespiering etc. Maar ook hoefbevangenheid
De krullerige vacht zie je meestal pas als het paard al een paar jaar Chusing heeft.[mijn 11 jarige ruin daar is totaal niks aan te zien , alleen valt hij soms gewoon om. Door mensen van dit topic heb ik hem laten testen op cushing , en hij bleek het te hebben]

Qua beweging schijnt het ook van belang te zijn om juist de spieren op pijl te houden. Het opbouwen gaat erg moeizaam bij paarden met Cushing. Maar uiteraard , zoals je al schreef , alleen als het kan.

Nammie hoe gaat het nu met Fik? Is hij al stabieler en kun je met hem aan het werk? Heb je al hulp?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 16:41

geerke schreef:
jee... |( wat denkt de dierenarts van het achterbeen dan?

Foto's zijn gemaakt (knie,sprong,kogel) .. helemaal niks te zien en de oude dame ( nou ja oud, 17 nu) heeft zelfs geen artrose..