[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Luziream
Berichten: 3469
Geregistreerd: 10-06-05

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 16:46

Deken zo en zo doen! Helpt echt zeker weten. Dat smeren is puur symptoom bestrijding. Succes!
Callendula zalf van VSM is ook goed. Maakt eigenlijk niet uit welk merk.

_Luziream
Berichten: 3469
Geregistreerd: 10-06-05

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 16:47

Die klitwortel is dat nu zalf of olie?

Nathalie84

Berichten: 4553
Geregistreerd: 13-09-04
Woonplaats: Grathem, midden limburg

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 16:57

Myour schreef:
@ Nathalie84: ben je met de deken begonnen vóór het seizoen of toen het al begonnen was? Want ik ben dus bang als ik 'm nu nog es ga opleggen dat ie 'm dan aan flarden schuurt. Het is wel zo dat ie nergens aan kan schuren, hij krabt met z'n achterhoeven aan z'n schoft en manen en bijt aan z'n staart en hij rolt nog.
Je hebt overigens wel een schitterend paard!

@ Mork: van mij mag het ook weer koud worden Vork mag ik misschien weten hoevaak je afwisselt? (Maw hoe vaak per dag / aantal dagen achter elkaar gebruik je de Hydrocortiderm en hoelang daarna de Calendulazalf?) Hier zijn op zich niet veel dazen maar wel ontzettend veel vliegen, al kunnen die niet héél veel schade doen. (Behalve de ZE-vliegjes, grom.)


nee, pas in het seizoen, heb dit paardje pas vanaf mei. Daarvoor stond hij amper op de wei en is het er denk ik niet uitgekomen. Hier staat hij nu 12 uur p/d op de wei.

Mork: klitwortel is een lotion

deedee19

Berichten: 7938
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 17:19

Mork schreef:
Die klitwortel is dat nu zalf of olie?


een lotion dus kun je zo in de manenkam doen. Ik ben eventjes wat fotootjes aan het uploaden van afgelopen vrijdag van Ulvy.

deedee19

Berichten: 7938
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 17:29

Afgelopen vrijdag heb ik dus Ulvy's halsdeken binnengekregen en wat foto's gemaakt zodat ik straks kan vergelijken. Foto's zijn met mobieltje genomen dus niet zo'n duidelijke kwaliteit

haar manen waar dus een heel stuk uit ontbreekt
Afbeelding
van bovenaf
Afbeelding

ter vergelijking haar staart waar dus niks aan te zien is
Afbeelding

En zo staat ze nu in de wei
Afbeelding

Heb wel zelf riempjes op de halsdeken gemaakt (afgeknipte sporenbandjes) zodat deze bevestigd kan worden aan het halster. Anders schuift de halsdeken me teveel. Ulvy staat al altijd met halster in de wei omdat ze nogal eens ontsnapt en anders niet te vangen is Schijnheilig

capopjekop

Berichten: 30731
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 18:24

De man van marstall is geweest en ik heb nu musli voor eczeempaarden en daarbij supplement eczema gekocht. Volgens hem moet mijn pony eind oktober bijna geheel van de jeuk af zijn. Ik ben benieuwt

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 19:16

@deedee: je paardje staat er mooi bij maar,
waar heb jij die geweldige (op maat) vliegen/hoofd kap vandaan?
Of heb je 'm zelf gemaakt?

deedee19

Berichten: 7938
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 20:55

de kap is van Bucas maat XS. Deze was zo groot dat mijn fjord hem onderhand aan kon. Die heeft dezelfde in maat M maar dit scheelde echt bar weinig. Mijn moeder heeft het masker ingenomen. De oren zijn nog wel wat lang, maarja dat maakt niet uit. Ik vind het een superfijn masker. Mijn fjord heeft deze al drie jaar en hoop dat Ulvy er net zo lang mee gaat doen.

LiZe_oRioN

Berichten: 27
Geregistreerd: 24-04-05

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 21:46

deedee19 schreef:
de kap is van Bucas maat XS. Deze was zo groot dat mijn fjord hem onderhand aan kon. Die heeft dezelfde in maat M maar dit scheelde echt bar weinig. Mijn moeder heeft het masker ingenomen. De oren zijn nog wel wat lang, maarja dat maakt niet uit. Ik vind het een superfijn masker. Mijn fjord heeft deze al drie jaar en hoop dat Ulvy er net zo lang mee gaat doen.


Ik snap niet dat die kappen altijd zo belachelijk groot gemaakt worden! De kappen die bij mij dekens zitten passen nooit Boos!

eef_007
Berichten: 292
Geregistreerd: 31-07-08

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 22:31

ik wil een smeer middel voor me paard dat die geen jeuk heeft maar dat niet te duur is en in grote potten verkrijgbaar is weet er iemand iets?

ps ik smeer nu cardiflor creme werkt super maar is gewoon te duur iedere 3 dagen 12 euro dus weet iemand een oplossing?

Leentje_

Berichten: 6062
Geregistreerd: 18-10-05

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 22:50

liberate werkte bij mij goed 40€ per pot doe je wel langer mee

Ik ga nu proberen het probleem meer van binnenuit aan te pakken met de tips die ik van iemand zeer bekwaam heb gehad ik ga beginnen met behalve een onbemeste weide alleen nova brok van mijten en hooi dat is het ideale rantsoen hetgene ik gaf was blijkbaar uit den boze voor jeukpaarden dus daar ga ik iig met beginnen ..

Nammie

Berichten: 1672
Geregistreerd: 22-08-06

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-08 00:43

capopjekop schreef:
De man van marstall is geweest en ik heb nu musli voor eczeempaarden en daarbij supplement eczema gekocht. Volgens hem moet mijn pony eind oktober bijna geheel van de jeuk af zijn. Ik ben benieuwt


Ik denk dat alle seme paarden eind oktober bijna van hun jeuk af zijn... Bloos

Myour

Berichten: 3402
Geregistreerd: 21-05-08
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 12:41

De Hydrocortiderm werkt niet perfect maar aan één kant van z'n schoft groeien er alweer haren Haha! ziet er echt een stuk beter uit. Ik heb de deken gisteren besteld dus hopelijk komt ie deze week nog. Hopelijk blijft dit weer even aanhouden.

tamary

Berichten: 29319
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 16:58

capopjekop schreef:
De man van marstall is geweest en ik heb nu musli voor eczeempaarden en daarbij supplement eczema gekocht. Volgens hem moet mijn pony eind oktober bijna geheel van de jeuk af zijn. Ik ben benieuwt

Eind oktober is ong. einde knuttenseizoen...

Ik heb vraagtekens bij het voeren van xyz aan supplementen als de basis niet klopt. En die basis is je weidebeheer en wat je aan ruwvoer voert (en ja ook in de zomer voer je hooi bij).

Supplementen en speciale muesli's zijn big bussiness, maar veel dieren hebben dat geheel niet nodig met de hoeveelheid werk die ze doen.

Voor elk paard (en dubbel voor een eczemer) geldt dit lijstje:
Geen kunstmest op wei en hooiland.
Zuurgraad van de grond rond de 6.5 (afhankelijk van de grondsoort)
Veel variatie in de grassoorten + kruiden.
Liever lang doorgeschoten gras met mate (2 a 3 uur per dag) aangevuld met hooi dan kort gras.
Bemesten met compost (liefst van paardenmest) en algenkalk. Voordeel compost is ook dat de paarden er meteen weer op kunnen. Het gras krijgt er geen dreun van omdat de voeding erin niet in een klap vrijkomt.
Weide dagelijks uitmesten (antivlieg (rottende hopen mest trekken nl veel vliegen aan = nl net lijkenlucht voor ze), antiworm, meer gras dat de paarden willen eten)
Liever geen kuil ivm door fermentatie aangemaakt melkzuur (dit kan een paard slecht tot niet verteren).
Minimale lengte gras voor de paarden is 15 cm en bij 6 cm er weer af. Zo worden de groeikernen niet uit het gras gegeten en hersteld de wei zich veel sneller.
Heel kort gras maakt niet alleen veel fructaan aan, maar neemt ook meer zware metalen (lood, cadmium) op uit de grond.

capopjekop

Berichten: 30731
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 17:21

Nammie schreef:
capopjekop schreef:
De man van marstall is geweest en ik heb nu musli voor eczeempaarden en daarbij supplement eczema gekocht. Volgens hem moet mijn pony eind oktober bijna geheel van de jeuk af zijn. Ik ben benieuwt


Ik denk dat alle seme paarden eind oktober bijna van hun jeuk af zijn... Bloos


Ja klopt, dan is het seizoen zo'n beetje ten einde, bedoelde eind september Bloos

nathalie25
Berichten: 1433
Geregistreerd: 07-10-04

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 17:37

VeerenAshley schreef:
nathalie25 schreef:
en welke brok kan ik het beste geven aan een 2jarige inmiddels ruintje
hij krijg nu een handje basis brok
ik geef opzich wel weinig brok dus ik weet niet of het echt zin heeft om dan iets speciaals aan hem te geven.
Hij krijg zijn suplumenten met zemelen omdat hij het anders niet opeet


Wat een pech zeg! Waarom wil je je pony persé brok geven dan? Heeft hij dat echt nodig? Kun je anders niet een muesli met heel weinig suiker en eiwit geven?



hij heeft het niet nodig maar als het voeder tijd op stal is krijgt ieder paard brok en dan wil ik dat hij ook ergens eenhandje van krijgt
het is niet veel maar gewoon voor tussen zijn oren
het zijn maar 2handjes per dag 1 sóchtens en 1 sávonds

Nammie

Berichten: 1672
Geregistreerd: 22-08-06

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 20:38

Geef dan iets anders , grasbrok van Sint hippolyt , zit alleen maar gras in , verder helemaal niets[geen melasse ed.]
Daar mag je hem dan ook nog wel drie handjes van geven.

madamX
Berichten: 1914
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Luxemburg

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 07:47

tamary schreef:
Ik heb vraagtekens bij het voeren van xyz aan supplementen als de basis niet klopt. En die basis is je weidebeheer en wat je aan ruwvoer voert (en ja ook in de zomer voer je hooi bij).

Supplementen en speciale muesli's zijn big bussiness, maar veel dieren hebben dat geheel niet nodig met de hoeveelheid werk die ze doen.

Voor elk paard (en dubbel voor een eczemer) geldt dit lijstje:
Geen kunstmest op wei en hooiland.
Zuurgraad van de grond rond de 6.5 (afhankelijk van de grondsoort)
Veel variatie in de grassoorten + kruiden.
Liever lang doorgeschoten gras met mate (2 a 3 uur per dag) aangevuld met hooi dan kort gras.
Bemesten met compost (liefst van paardenmest) en algenkalk. Voordeel compost is ook dat de paarden er meteen weer op kunnen. Het gras krijgt er geen dreun van omdat de voeding erin niet in een klap vrijkomt.
Weide dagelijks uitmesten (antivlieg (rottende hopen mest trekken nl veel vliegen aan = nl net lijkenlucht voor ze), antiworm, meer gras dat de paarden willen eten)
Liever geen kuil ivm door fermentatie aangemaakt melkzuur (dit kan een paard slecht tot niet verteren).
Minimale lengte gras voor de paarden is 15 cm en bij 6 cm er weer af. Zo worden de groeikernen niet uit het gras gegeten en hersteld de wei zich veel sneller.
Heel kort gras maakt niet alleen veel fructaan aan, maar neemt ook meer zware metalen (lood, cadmium) op uit de grond.

Ik ben het voor het grootste deel eens met je lijstje; ik heb al vaker gezegd dat eczeem ontstaat en opgelost kan worden door voeding. Grassoort is ook belangrijk. Minimale lengte van het gras bij inscharen is per seizoen verschillend: in het voorjaar beter 8 tot 10 cm aanhouden, daarna 10 - 15 cm, niet langer, af laten grazen tot 6 cm. Maar goed, ondanks dat ik dit ook al vaker heb gezegd zijn er weinigen die dit willen aannemen en blijft men maar doen aan symptoombestrijding... Het is maar waar je voor kiest.

Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 08:35

Madamx, ik lees in je profiel dat je 20 paarden op pension heb staan. Hoe kan/moet ik me dat voorstelen? Heb je heel veel land, dat je de paarden geregeld kunt verweiden... Of staan ze maar een paar uur op het land? kortom: hoe is de manier waarop de paarden leven... Stal enz... Heb destijds na aanleidng van je pb's natuurlijk gekeken naar de website die je aanbeveelde, maar zie nu ook in je profiel dat jij daar "eigenaar" van bent.... Ik vind het nl erg jammer dat er meteen wordt gedaan alsof je door aan symptoombestrijding te doen, het verkeerd doet.... Vandaar ook mijn vragen, want niet iedereen heeft hectares land tot beschikking.

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 09:38

Myour schreef:
De Hydrocortiderm werkt niet perfect maar aan één kant van z'n schoft groeien er alweer haren Haha! ziet er echt een stuk beter uit. Ik heb de deken gisteren besteld dus hopelijk komt ie deze week nog. Hopelijk blijft dit weer even aanhouden.


Hydrocortiderm en andere prednisonachtige middelen zijn op de lange duur meestal niet zo fijn voor de dieren. Echter het zijn wel geneesmiddelen die heel goed een cirkel kunnen doorbreken van ontstekingen, jeuk enz.
Ergens zal je die cirkel een keer moeten doorbreken anders zullen de paarden of blijven schuren of blijven hoesten of wat al niet meer aan problemen houden.

Wat Prednison betreft. Ik heb er een keer een fjord met verslagen droes helemaal mee goed gekregen terwijl div. klinieken hem voor 100% hadden afgekeurd en gedegradeerd tot uitsluitend grasmaaier Boos!
Hij had aan de verslagen droes nl. een ernstige chronische luchtweginfectie overgehouden.
Ik heb mee mogen kijken bij de bronchoscopie en dat was flink schrikken.

Op een kliniek in Drente, AA en Hunze wist men te vertellen dat er zoveel horrorverhalen over prednisonachtige middelen rond gaan. Tot in Utrecht toe. Bijna niemand qua dierenartsen durft het goed toe te passen omdat ze er op de faculteit al bang voor gemaakt worden.
Volgens de behandelende dierenarts kan je tot 3 maanden door de regel probleemloos Prednisonmiddelen geven.
Onze fjord had het maar 2 weken nodig en was voorgoed genezen.
Hij liep daarna gewoon weer endurance wedstrijden 45 km.

Niet dat ik nu inenen prednison wil promoten maar het kan vaak net even de trigger wegnemen van een bep. kwaal of ziekte.

frisiangirl

Berichten: 2021
Geregistreerd: 08-02-08
Woonplaats: Nordhorn

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 09:57

Prednison: gift voor je paard!!! Kijk eens wat het bij mensen doet!! Moest ik even kwijt....

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 10:20

Myour schreef:
En ja ik ben eigenwijs Knipoog maar ik wil gewoon weten waarom een dierenarts het zou aanraden als het zo slecht was en waarom de zomereczeem verdween bij haar paard..


Jannepauli schreef:
Ten eerste: het kan heel goed zijn dat het paard van de staleigenaresse géén ZE had ; deze zalf is voor een aantal verschillende verschijnselen inzetbaar, zeker voor allergische huidreacties.

Wat is zomereczeem dan? Doorgaans toch ook een allergische huidreactie Verward

Jannepauli schreef:
Ten tweede: je schijft dat het 'over gaat' maar dat is niet het geval ... je schrijft nl ook dat het paard na verloop van tijd weer begon te schuren. Hydrocortiderm, ik zeg 't nog maar 's, is géén geneesmiddel. Net zoals een asperientje niet de oorzaak aanpakt van bv kiespijn als je een flink gat in je kies hebt, maar de pijn gewoon tijdelijk even onderdrukt.

Hoezo is Hydrocortiderm geen geneesmiddel. Het geneest / onderdrukt tijdelijk de jeuk.
Zeker weten net voldoende om een jeukende wond te laten genezen en herhalen op kapotbijten of schuren te voorkomen of te verminderen. Ik heb daar ervaring mee met een eerdere Golden Retriever van ons die wel eens hotspots had door een allergie voor vlooien.
Hij beet zo'n plek stuk en bleef doorbijten tot er door 1 vlooienbeet een kapotte pleke van wel 10 cm. doorsnee onstond.
Een weekje Hydrocortiderm en de boel was weer genezen en kwam het haar er weer door.

Ik snap de vergelijking met een asperientje niet helemaal. Vind dat meer appels met peren vergelijken.
Een asperientje kan heel goed een hoofdpijn wegnemen en is dus WEL degelijk een geneesmiddel.
Tsja bij kiespijn moeten er even andere maatregelen genomen worden. Dat is wel een beetje dom als iemand denkt dat met een asperientje op te kunnen lossen.

Jannepauli schreef:
Ten derde: het middel is op zich helemaal niet 'slecht' en in een crisis-situatie te gebruiken - maar je kunt het niet langdurig gebruiken en het heeft behoorlijke bijwerkingen die je weliswaar niet zo 1-2-3 ziet maar op termijn behoorlijke problemen kunnen opleveren. Een DA zal, als hij tenminste geen holistisch DA is die op zoek gaat naar oorzaken of zachtere middelen gebruikt, in zo'n geval gewoon dit zalfje adviseren. Gewoon om de verschijnselen tijdelijk te onderdrukken. Maar geen enkele DA zal het advies geven om deze zalf langdurig te gebruiken, netzomin als ze meer dan twee of drie keer prednison kort na elkaar zullen willen spuiten want dat levert aardig wat schade in het lichaam op.
Een korte tijd smeren of een enkele keer spuiten dat is nog te doen. Beter is, dat je op zoek gaat naar oorzaken, zelfs als dat de befaamde speld in de hooiberg is.


Zoals ik al in een vorig bericht benoemde zijn prednisonachtige middelen minder schadelijk dan de horrorverhalen die er over de ronde gaan.
Bij een paard kan het tot 3 maanden gebruikt worden. Daarna KAN schade aan de bijnieren ontstaan.
Ik heb dat echt niet van de eerste de beste DA maar iemand die er al heel lang mee werkt en zo al vele paarden heeft kunnen genezen die door Utrecht volledig opgegeven waren alszijnde chronische luchtwegpatienten.
Een DA die iets verder kijkt en onderzoekt dan zijn neus lang is ???
En AA en Hunze is echt niet zomaar een kliniekje.

Waar ik me meer over verbaas is dat je niet benoemd over een Cortisoninjectie.
Deze injectie wat zoveel door DA's gebruikt wordt kan ervoor zorgen dat je paard de ziekte van Cushing krijgt. Die enkele keer spuiten die jij benoemd kan dramatisch uitpakken. 1 injectie is al voldoende Boos!

eef_007
Berichten: 292
Geregistreerd: 31-07-08

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 11:24

Myour schreef:
De Hydrocortiderm werkt niet perfect maar aan één kant van z'n schoft groeien er alweer haren Haha! ziet er echt een stuk beter uit. Ik heb de deken gisteren besteld dus hopelijk komt ie deze week nog. Hopelijk blijft dit weer even aanhouden.



die hydrocortiderm is wel heel erg gemische zooi ik zou niet langer als 14 dagen smeren als ik jou was
anders gata het best wel iriteren ana de huid groetjs eef

eef_007
Berichten: 292
Geregistreerd: 31-07-08

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 11:34

madamX schreef:
tamary schreef:
Ik heb vraagtekens bij het voeren van xyz aan supplementen als de basis niet klopt. En die basis is je weidebeheer en wat je aan ruwvoer voert (en ja ook in de zomer voer je hooi bij).

Supplementen en speciale muesli's zijn big bussiness, maar veel dieren hebben dat geheel niet nodig met de hoeveelheid werk die ze doen.

Voor elk paard (en dubbel voor een eczemer) geldt dit lijstje:
Geen kunstmest op wei en hooiland.
Zuurgraad van de grond rond de 6.5 (afhankelijk van de grondsoort)
Veel variatie in de grassoorten + kruiden.
Liever lang doorgeschoten gras met mate (2 a 3 uur per dag) aangevuld met hooi dan kort gras.
Bemesten met compost (liefst van paardenmest) en algenkalk. Voordeel compost is ook dat de paarden er meteen weer op kunnen. Het gras krijgt er geen dreun van omdat de voeding erin niet in een klap vrijkomt.
Weide dagelijks uitmesten (antivlieg (rottende hopen mest trekken nl veel vliegen aan = nl net lijkenlucht voor ze), antiworm, meer gras dat de paarden willen eten)
Liever geen kuil ivm door fermentatie aangemaakt melkzuur (dit kan een paard slecht tot niet verteren).
Minimale lengte gras voor de paarden is 15 cm en bij 6 cm er weer af. Zo worden de groeikernen niet uit het gras gegeten en hersteld de wei zich veel sneller.
Heel kort gras maakt niet alleen veel fructaan aan, maar neemt ook meer zware metalen (lood, cadmium) op uit de grond.

Ik ben het voor het grootste deel eens met je lijstje; ik heb al vaker gezegd dat eczeem ontstaat en opgelost kan worden door voeding. Grassoort is ook belangrijk. Minimale lengte van het gras bij inscharen is per seizoen verschillend: in het voorjaar beter 8 tot 10 cm aanhouden, daarna 10 - 15 cm, niet langer, af laten grazen tot 6 cm. Maar goed, ondanks dat ik dit ook al vaker heb gezegd zijn er weinigen die dit willen aannemen en blijft men maar doen aan symptoombestrijding... Het is maar waar je voor kiest.



ik ben het volkomen met je eens het ligt aan de voeding en niet aan die stomme vliejges ook wel een deel maar niet helemaal bijvoorbeel ee nvoorbeeld van mijn pony.

mijn pony heeft 3 jaar bij zijn oude eigenaar op gras brok varkens voer en brood gestaan. hij was ook niet een al te sterke pony.
toen is die bij mij gekomen gelijk sportbrok muslie volle wei gras swinters kuilvoor ect.
dus dat is heel verkeerd van mij geweest.
daardoor is die ook heel stuk dikke geworden hij heeft dus heel veel vet gekregen en ze zeggen dat in dat vet een soort iets zit wat die vliegjes ruike ndie steken hij krijgt jeuk en gaat schuuren
dus ik ga het dan ook zeker niet van buiten uit oplossen natuurlijk wel tegen de jeuk maar de oorzaak zit binnen in en niet buiten.
dit is mijn conclusie hierover

madamX
Berichten: 1914
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Luxemburg

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 12:06

Zammie schreef:
Madamx, ik lees in je profiel dat je 20 paarden op pension heb staan. Hoe kan/moet ik me dat voorstelen? Heb je heel veel land, dat je de paarden geregeld kunt verweiden... Of staan ze maar een paar uur op het land? kortom: hoe is de manier waarop de paarden leven... Stal enz... Heb destijds na aanleidng van je pb's natuurlijk gekeken naar de website die je aanbeveelde, maar zie nu ook in je profiel dat jij daar "eigenaar" van bent.... Ik vind het nl erg jammer dat er meteen wordt gedaan alsof je door aan symptoombestrijding te doen, het verkeerd doet.... Vandaar ook mijn vragen, want niet iedereen heeft hectares land tot beschikking.

Bij mij kunnen de paarden dag en nacht buiten zijn, maar kunnen ook naar binnen wanneer zij willen. Veel land? nee, valt mee; 3 hectare. Correctie: ik ben geen eigenaar van een website.
De paarden krijgen hier geen krachtvoer, enkel alleen ruwvoer.