[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xxFair

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 21:27

dieseltje schreef:
Stephanie_93 schreef:
Bedankt Dieseltje en NRJ voor jullie reactie, ik hoop echt dat ik snel een gepaste oplossing kan vinden want zo kan hij écht niet de zomer tegemoet... Is nu altijd op droge/warme dragen dat hij last heeft, echt veel last. Hij heeft vandaag nog 1 uur tegen de drinkensbak liggen schuren met zijn neus, als hij zo doorgaat ligt zijn neus binnenkort helemaal open vrees ik.

Ik heb voor mijn paard dit masker met neusflap:
https://www.paardendrogist.nl/zoek/?fq=field+relief+max

En tevreden van? Op foto lijkt het niet echt ver over de neusgaten heen te komen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 21:31

$@%&/%#@$ -:(- Wat een *****-dag zeg.
Had zo uitgekeken naar vandaag, lekker vrij, zonnig en 18 tot 20 graden. [***] ging super dus vandaag had ik een fijne, lange bosrit gepland. Moet het zonodig windkracht 3-4 vanuit het noordoosten zijn _-:(

Ik had het wel gedacht, toen ik aankwam stond [***] in zijn stal geplakt, heeft hij sinds de cetirizine niet meer gedaan. Toch tegen beter weten in gezadeld, ik dacht nog "even doorbijten en éénmaal in het bos zal het wel beter gaan" maar ik was mis.. Stukken gingen wel beter maar er was echt veel wind... Na even proberen de snelste weg weer naar huis, laatste stuk over de weg ben ik eraf gestapt, we hadden het allebei echt gehad. Ik kon dan fijn windbreker spelen voor hem, dat vond hij wel aangenaam denk ik.

Ik hoop heel erg dat het door de wind was.. want het gras is ook begonnen met bloeien en daar heb ik wat schrik voor -O-

Oryani

Re: [CENTRAAL] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 22:48

Die van mij mocht op het gras, na een uur begon ze met haar neus te schuren en liep zelf terug naar het kale stuk... Je verhaal over bloeiend gras klinkt bij ons in elk geval aannemelijk, hopelijk valt het toch mee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 23:23

Hij staat verder niet op het gras.. gelukkig. Stond wel ook enorm wind in de paddock, is niet vaak zo maar dit was duidelijk de verkeerde hoek :=

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 23:32

Ik krijg Wes niet stabiel. Hij doet het op de cetrizine goed en zijn vliegenmasker maar tijdens het rijden blijf hij op zonnige dagen jeuk aan zijn neus hebben en af en toe een tik met zijn hoofd. Het is niet zo erg dat je niet kan rijden.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 06:05

Wat betreft masker met neusflap, liever een neusflap die niet te ver over de neusgaten valt! Ik had voorheen ook zo 1, paard ging drinken en doordat de neusflap helemaal over haar neus ( gaten) zat plakte het materiaal vast, zoog vacuüm, paard in paniek! Voor mij geen maskers met neusflap meer op de wei!

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 07:35

Stephanie_93 schreef:
Geef jij dan van april tot en met oktober elke dag 6 pillen? En heeft hij dan echt totaal niets last meer of?
Die zalf is ook een goede tip, kan ik ook eens proberen!

Het is uiteraard nog even afwachten of het ook voor de zomer afdoende blijft. Ze is vorig jaar in het najaar pas begonnen met schudden, dus heb nog geen ervaring met de zomer ;) Maar tot nu toe werkt het goed, alleen af en toe een knikje of briesje.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 15:38

Stephanie_93 schreef:
En tevreden van? Op foto lijkt het niet echt ver over de neusgaten heen te komen?

Op zich wel. De neusflap is zelf in hoogte te verstellen dmv klitteband aan de binnenzijde, je kan het dus zo kort of lang laten vallen als het klitteband toestaat.

Vacuümzuigen lijkt me hierbij niet mogelijk, het materiaal is poreus gewoon en de mijne doet er alles mee. Hij heeft hem minimaal 14 uur per dag aan, op zowel de paddock als de wei. Hij eet er hooi mee uit de hooizak en hij graast emree en drinkt ermee, geen probleem.

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 23:02

Toch hier ook maar even reageren..

Mijn paard is 2 weken geleden begonnen met hoesten , beetje verhoging en benauwdheid .
Was een diepe droge hoest die uit haar tenen kwam .
Geen snot oid en ook niet schudden met het hoofd
Heb de veearts laten komen en die heeft haar op de medicijnen gezet .(dit ivm hoestverleden Idd altijd in het voorjaar)

Nu kom ik dit topic tegen en er valt aardig wat op zijn plaats ..

Vorig jaar op de wei vreselijke dikke ontstoken ogen en vaak de neus afvegen ( alsof ze in de brandnetels gezeten heeft )

Ik vermoed dat ze een pollen allergie heeft
, ben begonnen met puur pollen, heb alvast een uv werend masker gekocht tot over d'r neus en ben zeer geïnteresseerd in de anti histamine tabletten ( heb ze thuis gewoon in de kast liggen cetrizine )
Wil deze graag gaan proberen maar hoe ga ik dit doen..
Las dat iemand haar paard 2 tabletjes per dag gaf en een ander 6 per dag ..
Starten met 2 per dag en dan bv opbouwen naar 6 per dag of beginnen met 6 per dag en afbouwen naar een onderhouds dosering die werkt ?
Hoe snel zie je dat het werkt ?( of niet )

Zijn wel wat vragen , sorry , maar hoop dat dit ( in combi met de andere dingen ) mijn merrie gaat helpen om fatsoenlijk en zonder dikke ogen de weiperiode door gaat komen , de flesjes oogdruppels en veearts bezoeken afgelopen zomer waren niet grappig ( evenals het druppelen van de ogen )

Bedankt alvast !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 23:16

Ik denk dat de meeste een dosis van 10 mg/100 kg aanhouden. Dus dan kom je voor een pony aan zo'n 3-4 pilletjes en kan je bij een paard makkelijk tot 6-7 gaan. Een hogere dosis kan ook geen kwaad qua bijwerkingen maar deze is zeker veilig.

Zelf ben ik gewoon met 1 begonnen, hierop merke ik geen verschil dus de dag erna 2 gegeven, dit leek iets te doen maar nog niet alles was weg dus besloten naar 3 te gaan na een paar dagen en hier staat hij nog op. Als ik ga rijden geef ik hem als ik aankom nog 1 pilletje omdat dit toch meer belasting is (bos & veld) dan in zijn paddock. Ik kijk dan ook een beetje naar de pollenverwachting, vandaag bv heb ik dat niet gedaan en viel de last tijdens het rijden al bij al nog mee (in tegenstelling tot gisteren, toen was het 10x erger met extra pil).

Dus het is even wat proberen en opbouwen denk ik :)

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 06:16

dieseltje schreef:
Stephanie_93 schreef:

Op zich wel. De neusflap is zelf in hoogte te verstellen dmv klitteband aan de binnenzijde, je kan het dus zo kort of lang laten vallen als het klitteband toestaat.

Vacuümzuigen lijkt me hierbij niet mogelijk, het materiaal is poreus gewoon en de mijne doet er alles mee. Hij heeft hem minimaal 14 uur per dag aan, op zowel de paddock als de wei. Hij eet er hooi mee uit de hooizak en hij graast emree en drinkt ermee, geen probleem.

Het is toch echt gebeurd dat vacuüm zuigen! Echt doodeng! Ook dit was poreus materiaal. Ik doe het echt nooit meer!!

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 11:00

N4N4 schreef:
Toch hier ook maar even reageren..

Mijn paard is 2 weken geleden begonnen met hoesten , beetje verhoging en benauwdheid .
Was een diepe droge hoest die uit haar tenen kwam .
Geen snot oid en ook niet schudden met het hoofd
Heb de veearts laten komen en die heeft haar op de medicijnen gezet .(dit ivm hoestverleden Idd altijd in het voorjaar)

Nu kom ik dit topic tegen en er valt aardig wat op zijn plaats ..

Vorig jaar op de wei vreselijke dikke ontstoken ogen en vaak de neus afvegen ( alsof ze in de brandnetels gezeten heeft )

Ik vermoed dat ze een pollen allergie heeft
, ben begonnen met puur pollen, heb alvast een uv werend masker gekocht tot over d'r neus en ben zeer geïnteresseerd in de anti histamine tabletten ( heb ze thuis gewoon in de kast liggen cetrizine )
Wil deze graag gaan proberen maar hoe ga ik dit doen..
Las dat iemand haar paard 2 tabletjes per dag gaf en een ander 6 per dag ..
Starten met 2 per dag en dan bv opbouwen naar 6 per dag of beginnen met 6 per dag en afbouwen naar een onderhouds dosering die werkt ?
Hoe snel zie je dat het werkt ?( of niet )

Zijn wel wat vragen , sorry , maar hoop dat dit ( in combi met de andere dingen ) mijn merrie gaat helpen om fatsoenlijk en zonder dikke ogen de weiperiode door gaat komen , de flesjes oogdruppels en veearts bezoeken afgelopen zomer waren niet grappig ( evenals het druppelen van de ogen )

Bedankt alvast !

Ik ben begonnen met 2 tabletjes, een paar dagen, nauwelijks verbetering. Daarna heb ik opgebouwd naar de dosering die ik nu geef. Altijd een paar dagen dezelfde dosering gegeven.
Nu zit ik dus op 6 tabletjes per dag, die ik savonds geef. Mijn paardje weegt maar een 320 kg, maar blijkbaar heeft ze toch meer nodig dan 10 mg per 100 kg lichaamsgewicht.
Ik ben wel van plan om te kijken of ik weer iets zou kunnen afbouwen om te kijken hoe dit gaat. De neuszalf doet bij haar namelijk ook veel.

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 11:56

@NRJ
bedankt ook voor je reactie ..
Zodra ze van de medicijnen af is begin ik met de tabletten.. hoop dat het wat doet sowieso tegen de dikke en rode ogen die ze krijgt zodra ze op de wei staat ..
Welke neuszalf gebruik jij als ik vragen mag ?

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 12:58

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 16:44

Top, bedankt !
Zal het eens gaan bekijken en wellicht bestellen ..
Hoe vaak smeer jij ?

Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 23:23

Vraagje, ik wil aan de slag met een nieuw hoofdstel omdat vanuit de onderzoeken en de behandelingen naar voren is gekomen dat ze erg gevoelig is op haar hoofd en bij haar atlas. Wat voor hoofdstel gebruiken jullie en hebben jullie ervaring met het zelf samenstellen van een hoofdstel op basis van haar gevoelige plaatsen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 06:25

Ik rij grotendeels bitloos met een touwhalster.
En buiten een westernhoofdstelletje met een frontriem die een maatje groter is.
appie heeft maat pony.maar de frontriem is cob.
appie loopt het fijnst zonder neusriem en alles moet vrij los zitte bij hem :j

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 06:58

Ellepel, als je kijkt naar de bouw van het hoofd van de paard en de plek waar de zenuwen lopen in het hoofd, vind ik het touwhalster ongewenst. De knopen liggen op de plek van de neuszenuw en werken daar op in. In mijn ogen paardonvriendelijk. En zeker voor een headshaker wiens neuszenuw toch al overprikkeld is. Maar dat is mijn mening en ik schijn daar redelijk alleen in te staan. Want het touwhalster heeft het imago van super paardvriendelijk.

Wel benEiuwd hoe jij daar over denkt. Zeker als appie ook het liefst zonder neusriem loopt, vraag ik me af waarom je dan toch voor een touwhalster kiest. Mijn ervaring is dat ze een halster met brede soepele riemen veel fijner vinden of geen druk op de neus.

Ik rijd mijn paarden met Rambo Micklem, die ontziet de atlas en de neuszenuw.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 07:57

Ik moet even een foto zoeken, heb een touwhalster met zo een breed dingetje op de neus :j

Afbeelding

Zo hobbel ik dan rond maar is er omdat ik het leuk vind :D
Tja en verder geen idee, ik ben geen rijtechnisch wonder, dus kan je niks uit gaan leggen over hulpen en dergelijke.
Ik reed altijd buiten en in de bak heb ik me niet beziggehouden met dressuur zeg maar :o
Maar ik kan appie op zich goed op mijn zit rijden.
. Dus denk dat het bij hem allemaal wel meevalt :j

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 08:10

Afbeelding

De knopen van het touwhalster werkt in op de zenuwknopen bij het hoofd van het paard. Daarom reageren paarden zo op inwerking van het touwhalster. Heel scherp in mijn ogen. Zeker voor onze overgevoeilig paarden.

Gewoon ter overweging. Ik denk dat Appie prima aangeeft dat hij het westernhoofdstel zonder neusriem het fijnst vindt om deze reden

Janouk shaket niet als ze haar menhoofdstel in heeft. Dat hoofdstel heeft een brede neusriem, die de druk mooi verdeeld en niet schuift.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 14:01

Ja toch bedankt voor je tip!
appie heett eigenlijk alleen pollenallergie he,maar ik denk bij hem dat het zonder bit rijden misschien het grootste verschil geeft?
Maar ik probeer wel voorzichtig te doen hoor :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 20:11

Ik heb bij [***] ook verschillende dingen geprobeerd, op dit moment rij ik met een Ramblo Micklem omdat dit in theorie het meest vriendelijke zou moeten zijn. Maar ik kan niet zeggen dat ik verschil merk tussen deze en bv. een touwhalster of natural hackamore. Ook bij [***] is het gewoon allergie, de zenuwen zelf denk ik niet dat het probleem zijn ...

Vandaag wel weer wat last maar de wind stond ook verkeerd .. Denk dat de grassen hem toch een beetje parten spelen, dus ik ga hem nu standaard 4 pilletjes per dag geven (en dan nog 1 extra met rijden) en hopelijk helpt dat hem er doorheen, want het was fijn toen hij totaal niet knikte :+

WinterWortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 21:56

Ik haak ook even aan...
Mijn paard heeft geen last van headshaking, maar is wel positief getest op diverse allergieën (schimmels, mijten, pollen, grassen, insecten kwam uit de test, alleen bomen niet *\o/* ), nadat hij een hele tijd benauwd was en af en toe hoestte... Ik heb hem een tijd flixotide gegeven, dit werkte goed, maar ik wil hem niet chronisch op medicatie hebben staan. Daarom ben ik van de winter over gegaan op Luchtwegkruiden Forte van Groene Os in combinatie met Trias Omega. Hij doet het hier goed op, maar ik merk dat hij nu sommige dagen wat benauwder is, af en toe zijn neus afveegt met rijden, wat traanogen heeft etc... Allemaal kenmerken die ik hier ook teruglees.

Ik heb in dit topic veel tips en adviezen gelezen waar ik zeker wat aan heb! Ik heb alleen nog wel wat vragen..
Kunnen Cetirizine/Loratadine tabletten in combinatie met bijvoorbeeld Luchtwegkruiden gegeven worden of in combinatie met Puur Pollen? Ik overweeg nu namelijk te gaan starten met Puur Pollen en eventueel tabletten te geven, maar ik durf eigenlijk niet zomaar te stoppen met Luchtwegkruiden aangezien dit relatief goed werkt...
Van een vriendin van mij kreeg ik te horen dat zij haar headshaker Cetirizine geeft, maar dat dat niet is voor benauwdheid maar meer voor klachten als jeuk enzo.. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen! Ik durf nu niet zo goed over te stappen op tabletten aangezien zijn benauwdheid voor mij de meest centrale klacht is...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 22:02

Nou ja. Ik kan wel met mezelf vergelijken, heb copd en wel flixotide gehad als puffer.
Flixotide kan wel langdurig gegeven worden he.
Kijk als hij benauwd is komt er schade doordat de longen veel harder moeten werken voor meer lucht.
, door de flixotide is hij minder benauwd dus minder schade aan de longen, zou daar gewoon weer mee starten.

En ik heb ook wel ceterizine gekregen vanwege vermoeden hooikoorts,maar heb daar nooit wat van gemerkt.
En ceterizine kan dacht ik gewoon met kruiden gegeven worden.
En anders staat het absoluut wel in de bijsluiter

WinterWortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 22:17

Met Luchtwegkruiden is hij gelukkig niet echt benauwd, dus voorlopig nog geen reden voor mij om terug te gaan naar flixotide...
Ik denk inderdaad dat ik de kruiden in combinatie met Cetirizine ga proberen. Daarnaast heeft hij ook een vliegenkap met neus op zonnige dagen (van Cashel). Eventueel kan ik met het rijden nog een neusnetje omdoen. Ik ga aan het testen dus en zal ook in dit topic actief blijven! ;)