[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

finnens

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 23:56

Mijn paard met zomereczeem is vorige week helaas ingeslapen :(

Heb nog een volle 'tube' derfen waar ik niks meer mee ga doen (een eczemer komt er niet meer in). Als iemand hem wilt hebben mag dat, ophalen of tegen verzendkosten.. voor de eerste die pb't.

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 00:32

Sterkte

natasja1475

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 11:47

Ik ben heel benieuwd of er al veel paardjes zijn met jeuk? Mijn zware zomereczemer is september vorig jaar verhuisd naar een andere plek, geen gras en dag en nacht in een kudde. Afgezien van wat gekriebel van het verharen en jeuk in zn neus van hooikoorts zie ik verder nog geen jeuksymptomen. Ik ben dan zo benieuwd of dat door het verhuizen komt of dat de andere eczemers ook nog geen of nauwelijks jeukklachten hebben

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 12:08

Het valt hier ook nog erg mee, maar hij staat al wel weer sinds zaterdag onder zn deken en vliegenmasker.
Zn hele dikke vacht tegen de manenkam aan heb ik wat korter geknipt en de manen zelf heb ik in vlechten gedaan. Gelukkig is het al lang genoeg voor vlechtjes:)! Hopelijk vervilt het zo niet zo erg. Bij de vorige keer deken op had hij geen vlechten.. Toen moest er wel heeel veel anti klit in

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 12:11

natasja1475 schreef:
Ik ben heel benieuwd of er al veel paardjes zijn met jeuk? Mijn zware zomereczemer is september vorig jaar verhuisd naar een andere plek, geen gras en dag en nacht in een kudde. Afgezien van wat gekriebel van het verharen en jeuk in zn neus van hooikoorts zie ik verder nog geen jeuksymptomen. Ik ben dan zo benieuwd of dat door het verhuizen komt of dat de andere eczemers ook nog geen of nauwelijks jeukklachten hebben

Hier echt hetzelfde!!
Verhuisd van een wei omringd met bomen naar een open plek. Nu is wel het gras open hier dus even afwachten wat het doet maar de hele winter geen last gehad wat vorig jaar ook nog was. Wij vermoeden eczeem en een allergie, en hopen dat die allergie nu grotendeels over is.
Deken ligt al wel klaar ;)

natasja1475

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 12:19

Dekens liggen hier ook klaar maar wil m zo graag nog even lekker in zn blootje laten zolang het kan. Zn kuddevriendjes vinden m zonder deken ook een stuk leuker

Sara18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 12:40

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 12:47

Ik hoop ook dat het nog even zonder deken kan. Hier is de bucas vorige week door midden gescheurd omdat er nieuwe paarden bij staan :Y)
Dus wil liefst even wachten met de eczeem deken tot de kudde weer wat rustiger is.. zijn geen goedkope dekens ook ofzo 8-)

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 12:57

Onze staat ook zonder deken en nog geen jeuk. Nu is ze ook geen mega eczemer, maar ze heeft er zomers wel last van.

Halverwege deze week gaan ze naar een ander stuk land met gras, ik hoop dat ze het dan ook goed blijft doen. Ik heb laatst een pot gluco balance van phytonics gewonnen bij de paardendrogist. Dat willen we er dan bij gaan geven omdat het zou moeten ondersteunen bij extra suikers. Fingers crossed!

Succes iedereen! Het blijft toch lastig he :(:)

En degene die zijn paardje heeft in laten slapen, heel veel sterkte Y;(

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 13:21

natasja1475 schreef:

Hier staat alles nog rustig zonder jeuk. De ergste eczemer staat dag en nacht buiten en nog lekker zonder eczeemdeken. Nou moet ik wel zeggen dat ze in de nazomer veel meer last hebben dan in het voorjaar.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 15:03

Hier nog geen jeuk gezien, ook meestal in de nazomer wat last, verder afgelopen zomer ook weinig jeuk gehad :j dus misschien nu in balans?

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 15:33

Helaas moet ik me hier melden :wave: we hebben bij ons nieuwe huis een zomereczemer gekregen.
Haar bijna hele manenkam en staartwortel was kapot geschuurd. Volgens mij niet tot bloedens toe, er zaten geen korstjes oid.

Afbeelding

Tot nu toe heeft ze geen jeuk en groeit alles mooi aan. Heb al wel een vliegendeken klaarliggen. Een stalgenootje met veel eczeemervaring raadde me die aan ipv een eczeemdeken.

Ik ben een beetje aan het hopen dat onze nieuwe vriendin nu wat minder (liefst helemaal geen natuurlijk :P ) last van eczeem zal hebben;
Ze stond 2 jaar alleen met weinig tot geen aandacht, we hebben veel struiken waar muggen in zaten verwijderd en ze krijgt (onbeperkt) droog hooi met vitaminekorrel ipv vette kuil (en weet ik wat nog meer, ze was tonnetje rond toen wij haar kregen). We willen (als alles verbouwd en ingedeeld is) zo'n borstelmat ophangen.

Ze staat nu nog beperkt op de wei. Nog geen idee hoe ze het straks met 24/7 wei gaat doen, dat moet ik nog uitpluizen met indeling & schema.

natasja1475

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 17:21

Als ik zo de reacties lees is t jeukseizoen gewoon nog niet echt begonnen. Te vroeg dus voor mij om positieve conclusies te trekken helaas. Wel heel fijn natuurlijk dat de paardjes nog geen jeuk hebben.
Hoewel.......even terug gezocht en vorig jaar heb ik op 10 maart iemand een mail gestuurd dat hij weer jeuk had. Hij stond toen ook nog niet op de wei dus daar ging mijn overtuiging dat t door t gras kwam. Nou we wachten af

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 17:28

MissYvette, waarom een vliegendeken ipv een eczeemdeken?

Ootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 17:41

Hier ook nog geen kriebels gelukkig. Mijn paard staat nog lekker bloot.

Ik ben ook wel benieuwd waarom je voor een vliegendeken kiest.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 20:04

Nou ja ze kan het eerst proberen.
Maar een vliegendeken heeft wat grote mazen,daar kan de kleine cullicoides doorheen prikken.
Voor de dieren met een allergie daar voor,is het dus ongeschikt :j

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 20:14

Hier acuut jeuk van de week. Ik snapte er niets van, normaal jeukt ze pas vanaf juni. Ik ben begonnen met de immuuntherapie vorig jaar en ik was even bang dat het een averechts effect ging hebben.
Maar de dag erna schuurde een ander ook die geen eczeem heeft.
Een grondige inspectie bracht duidelijkheid: ze hebben luizen!

Dus het hele zwikje lekker gewassen en nu weer jeuk vrij!

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 20:49

eilleen333 schreef:
Hier acuut jeuk van de week. Ik snapte er niets van, normaal jeukt ze pas vanaf juni. Ik ben begonnen met de immuuntherapie vorig jaar en ik was even bang dat het een averechts effect ging hebben.

Mag ik vragen waar je ze mee gewassen hebt? Een vriendin van mij benaderde me gisteren met hetzelfde probleem. Haar jaarling fjord begon ineens te schuren van de week en gisteren kwam ze erachter dat deze ook flink onder de luizen bleek te zitten.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 21:12

Wat doen jullie met het deken wanner er veel regen voorspelt word met deze temperaturen?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 21:31

Hier ook nog niet extreme jeuk. Mijn eczemer staat 24/7 buiten en alleen op stal met poetsen/opzadelen/ed. Op moment dat hij op stal staat, jeukt hij wel even met zijn billen tegen de muur, maar verder nog niet. Op het land heb ik hem nog niet zien schuren(en mogelijkheden genoeg om te schuren).
De deken hangt klaar, maar laat die voorlopig nog even af.

bamsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 22:33

henny_w schreef:
eilleen333 schreef:

Mag ik vragen waar je ze mee gewassen hebt? Een vriendin van mij benaderde me gisteren met hetzelfde probleem. Haar jaarling fjord begon ineens te schuren van de week en gisteren kwam ze erachter dat deze ook flink onder de luizen bleek te zitten.

Ik heb mijn merrie en shet destijds gewassen met normale shampoo met een flinke scheut pure teatree er doorheen. Was mijn ruin nog regelmatig nog met een flinke scheut in de emmer. Ruikt lekker en heb het idee dat het ook iets tegen de vliegen helpt maar kan tussen mijn oren zitten

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 22:45

Heeft iemand van jullie ervaring met het gebruik van cbd olie bij eczeem?

natasja1475

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 06:55

xChantal94 schreef:
Wat doen jullie met het deken wanner er veel regen voorspelt word met deze temperaturen?

Eenmaal de deken op dan gaat ie niet meer af bij mij, ongeacht wat voor weer t is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 08:12

Hier gaat dan een regendeken met hals op :j

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 08:46

Kinke schreef:
MissYvette, waarom een vliegendeken ipv een eczeemdeken?

Ootie schreef:
Hier ook nog geen kriebels gelukkig. Mijn paard staat nog lekker bloot.

Ik ben ook wel benieuwd waarom je voor een vliegendeken kiest.

ellepel schreef:
Nou ja ze kan het eerst proberen.
Maar een vliegendeken heeft wat grote mazen,daar kan de kleine cullicoides doorheen prikken.
Voor de dieren met een allergie daar voor,is het dus ongeschikt :j

Stalgenootje heeft alle dekens door de jaren heen uitgeprobeerd, deze deken werkt tot nu toe het beste vertelde ze. De deken is heel fijnmazig en droogt snel als deze nat is geworden. Het is een Horseware Amigo Allround. Wordt ook minder warm in de zon. Ik zal het eerst moeten proberen, ik weet immers nog niet waar ze allergisch voor is. Kan ik dat laten testen middels bloedonderzoek oid? Of is het echt afwachten hoe ze over een paar weken erbij loopt en wat er rondvliegt?