[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 15:08

fransje23 schreef:
Jannepauli schreef:
Nog even ter aanvulling op mijn eerdere post: de balancer van Je paard gezond en fit (beide varianten) bevat geen ijzer. Dat is zeer belangrijk voor IR en PPID paarden. Alle andere commerciële supplementen bevatten altijd ijzer in wisselende hoeveelheden en dat zou je voor paarden met genoemde aandoeningen beter kunnen vermijden.

Bevat het geen ijzer of is er alleen geen ijzer toegevoegd? Dat kan ik niet uit de site op maken. Lijst met ingrediënten kon ik ook zo snel niet vinden.

Een ijzeroverschot remt de opname van zink en koper (?) en zit al ruim voldoende in gras en hooi. Hebben PPID paarden daar een verhoogde behoefte aan? Is dat de achtergrond om voor deze balancer te kiezen?

Het bevat volgens mij wel ijzer, maar geen toegevoegd ijzer. Volgens mij een keer iets gelezen over dat dit met ijzervervuiling van bepaalde grondstoffen te maken heeft.

FlappieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 15:17

Hallo allemaal, ook ik moet mij helaas gaan melden hier. Vorige week is bij mijn 15 jarige tinker merrie cushing geconstateerd. Ze heeft waarde 13 mpo/l. Dus ja iets te hoog. Maar te hoog is te hoog. Ook haar spierenzymen waren veel te hoog. Alsof ze verzuurd was. Wat gek is want ze stond toen ook al op rust. Nog niet gestart, omdat ze vorige week eerst op de kliniek heeft gestaan met een oogontsteking die met het uur erger werd. Gelukkig is ze weer thuis.

Ik ben inmiddels op pagina 74 van dit topic en ik ben al heel veel wijzer geworden. Waarvoor dank! Ik ga ook nog verder lezen.

De reden dat ik mij hier nu al meld is dat ik toch tegen een paar dingen aan loop. Vandaag is de veearts weer geweest. Dit x omdat ze kreupel loopt. Ivm angst voor hoefzweer of hoefbevangenheid toch maar weer gebeld. Ze heeft in ieder geval vocht boven haar kogel(ze is 3 weken geleden bekapt door niet mijn eigen hoefsmid en sindsdien niet lekker lopen. Vermoedelijk toch aan de stand gerommeld. Heel toevallig haar maatje heeft hetzelfde probleem. Eens maar nooit meer deze hoefsmid.

Mijn veearts denkt toch ook dat het bij mijn merrie ook een spierenverhaal is. In ieder geval heeft ze voor de komende 10 dgn metacam. En over 3 weken weer bloed prikken en dan gaan we ook starten met medicatie tegen cushing.

Wat zijn de kenmerken die mijn merrie heeft?
Vet boven de ogen en op het voorhoofd. Erg harde nek. Gevoelige hoeven (nu even niet) spierpijn. Down voor haar doen.drinken/plassen is normaal. Wel erg honger. Met rijden, wat ik nu niet doe, stijf lijf en moet echt warmdraaien. Jeuk bij staart vooral. Verdikking langs ruggengraat ter hoogte van lendenen. Verder dikke vacht, maar die is niet anders dan ze normaal altijd heeft gehad rond deze tijd van het jaar.

Ook zijn haar leverwaardes iets verhoogd, maar die waren vorig jaar veel hoger. Ze heeft een verleden met leverbot.

Zijn er mensen die het herkennen? Kreupel en spierpijn?

Wat ik nu ga doen:over 3 weken na bloedafname starten met prascend. Verder gaat ze van de brok af, maar ga ik vitalbix Daily complete geven.
Geen wortels brood en appels meer.

En ik wil iets geven om haar spieren te helpen. Wat zou ik het beste kunnen geven. Heb al op paardendrogist zitten kijken ook.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 15:26

Ik zie daar alleen wat er allemaal niet in zit aan ingrediënten maar niet wat er wel in zit. Gehaltes zie ik ook staan maar waarvan zijn die brokjes gemaakt?

Geen ijzer toegevoegd is wat anders dan ijzer wat al in het uitgangsmateriaal zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 15:29

Effe gewijzigd , snap nu je vraag pas.

Ik denk dat je daar niet aan ontkomt; dat er niets geheel zonder ijzer is, maar ze zijn heel gemakkelijk te mailen of te bellen en leggen het graag aan je uit.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 16:15

Nou, ik heb de medicijnen binnen. Eens zien of we straks verbetering zien. Trouwens, op de bijsluiter staat oa:

Om de toediening te vergemakkelijken kan de dosiring in kleine hoeveelheden water worden gedaan (....)Tabletten mogen niet worden verpulverd.

Tja, bij oplossen in water vallen ze toch ook uiteen.

Maar goed, eens zien of we er 1/8 van kunnen maken (volgens da moest ik halve geven, maar hij weegt nog geen 200 kg.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 16:17

verkeerde topic

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 16:20

FlappieR schreef:
Zijn er mensen die het herkennen? Kreupel en spierpijn?

Ja herkenbaar.
Hier werd in eerste instantie ook aan spierbevangenheid gedacht (paar jaar geleden al weer).
Haar spieren vielen later erg in, over het hele lijf maar met name in de boeg en achterhand.
En ook weer spiertrillingen, dus leek het nog eerder op een spierbevangenheid.
Nu ze een half jaar op de prascend staat (medicijn bij cushing), valt dit het meest op, dat de spieren (zonder arbeid verder) weer terugkomen en ze niet meer die aanvallen van spierverzuring heeft.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 19:45

ohjajoh6 schreef:
Effe gewijzigd , snap nu je vraag pas.

Ik denk dat je daar niet aan ontkomt; dat er niets geheel zonder ijzer is, maar ze zijn heel gemakkelijk te mailen of te bellen en leggen het graag aan je uit.

Maakt mij persoonlijk verder niet zo heel veel uit. Het product en de site spreken mij op de een of andere manier niet zo aan maar vond het raar dat ik de ingredienten niet kan vinden. :)

tine10 schreef:
Om de toediening te vergemakkelijken kan de dosiring in kleine hoeveelheden water worden gedaan (....)Tabletten mogen niet worden verpulverd.

Tja, bij oplossen in water vallen ze toch ook uiteen.

Na het oplossen moet je het ook gelijk geven, staat in de bijsluiter.

Marcella

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 23:31

Ik geef mijn fjord met verleden van spierbevangenheid Equine Sensitive van D&H en geef op het moment geen losse supplementen erbij.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 09:14

Betreft de balancer: Ja, natuurlijk bedoelde ik te zeggen dat er geen extra ijzer aan toegevoegd is!

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 11:20

FlappieR, helaas welkom hier. Die oogonsteking moet erg heftig zijn geweest. Bij mijn Fjordenman is dat wat het heftigst was, de enige manier waarop we het onder controle hebben is door 1x per dag een druppel Gentapolycort in het oog te druppelen. AB en vit A oogzalf reageert hij niet op.

Vorige blz vroeg iemand of er hier paarden zijn met een IR/HB verleden, ja Kootje wel. Nadeel van koeiengras bij een koeienboer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 15:49

Lieve mensen, ik wil jullie toch even bedanken dat iedereen hier zo met iedereen mee denkt en op die manier ook steunt. Ik heb het afgelopen jaar echt al heel veel aan jullie informatie en meedenken gehad, en daar wil ik jullie toch even voor bedanken!
In mijn omgeving helaas geen andere cushing-paarden-eigenaren, dus ik moet het echt allemaal zelf uitvogelen. En door jullie ervaringen en tips lukt het ook redelijk.

Bedankt!! :D

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 16:30

Daar zijn we voor Shanna!
En de volgende keer weet jij iets waar ik wanhopig van wordt..

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 17:35

Ik ben hier dan nog nieuw, maar vind het heel leerzaam allemaal. Vooral omdat de dierenarts er ook nog weinig ervaring mee heeft (twee weken geleden kreeg ze haar eerste ppid patient, dus ze heeft ook nog weinig ervaring met de medicatie).

Mooi dat mensen elkaar op deze manier kunnen helpen en steunen.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 19:09

Daar is dit topic voor Shanna!
Maar het is inderdaad fijn dat je hier je ervaringen kunt delen en vragen kan stellen.
Ik zit geloof ik ook al 6 jaar in dit topic en ik lees echt elke dag bij.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 20:16

Ik ben natuurlijk nog relatief nieuw maar ook blij met dit topic :j Anders had ik dus zeer waarschijnlijk niet rustig opgebouwd maar het advies van de DA gevolgd en meteen een hele pil gegeven met het risico op meer bijwerkingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 19:35

Wat een gedoe weer met alle paardjes hier!

Paard loopt op dit moment ook weer slecht.
Ik vroeg me trouwens af wanneer jullie gaan scheren? Ik heb paard nu onder een 0 grams staan. Maar ze krijgt al weer een aardig dikke vacht...
Laatst bijgewerkt door SayaJones op 19-09-18 11:13, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 19:37

Ook Ik kom hier even langs om informatie te verzamelen.

Mijn verzorgpaard is erg mager en we krijgen er geen vet aan. Heeft de hele zomer met een dikke vacht gelopen en eind augustus was ze eindelijk weer eens knap te noemen, begon ze vacht kwijt te raken en weer te glanzen.

Helaas is het op dit moment weer erg slecht. Ze heeft sowieso slechte benen (oude peesblessure en ocd in het spronggewricht). Maar aan haar gedrag merk je dan weer niets en denk je dat je een fit paard hebt..

De eigenaar laat aankomende week een da komen, maar de eigenaar zelf heb ik niet heel veel aan..

Heb even wat foto's ter vergelijking.

Afgelopen winter
Afbeelding

Hier was ze eindelijk strakker in haar vel en net op gewicht
Afbeelding

En hoe ze nu is
Afbeelding
Afbeelding

We geven haar seniorenslobber bij. Ze is nu 18 jaar. Op de foto's is eigenlijk niet goed te zien hoe mager ze is. Haar hele rug is ingevallen en de ribben zijn heel duidelijk. Qua beweging loopt ze nu alleen op het land..

Ga me hier eens goed inlezen :)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 19:39

Ik heb mijn pony een paar weken geleden al geschoren, hij werd niet meer droog na het werk ;-)

Even een vraag, wanneer geven jullie de medicijnen? 's Morgens, 's avonds? Maakt het iets uit of geeft het niet wanneer je het geeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 20:07

Zo, wat een verschil gett!
Ik geef cushcare, sindsdien is ponylief wel wat aangekomen, vooral op de rug. Haar ruggengraat zag je echt goed! Maar op haar ribben nog steeds geen vetjes. Heb de moed opgegeven. Zal wel gewoon echt niks meer aan kunnen door haar leeftijd (27).
Ze krijgt onbeperkt hooi, 1 kilo pavo 18+ en 0,5 kilo cushcare.

Haar medicijnen krijgt ze 's avonds, eigenlijk geen idee of er verschil in zit. Ik kan haar alleen 's avonds voeren dus kan het eigenlijk ook niet veranderen...

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 20:12

De mijne is deze zomer goed aangekomen op alleen genoeg gras, 27/7.
Hij staat sinds 1 okt weer op stal en eet gelukkig goed zijn hooi. Wat nog wel eens een probleem is. Ik hoop dat hij op gewicht blijft.Afbeelding

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 20:14

Deze foto is van eind mei, toen hij net op de wei stond. Ook te mager.
Afbeelding

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 20:37

Zal eens kijken naar cushcare, ruwvoer zou ze nog wel meer mogen en zijn we mee bezig.

Van het gras wordt ze nu ook niet meer voller

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 21:49

Ik heb een vraag.
Mijn merrie heeft al een kleine 3 jaar cushing. Maar (nog) niet de krulvacht.
Ik wilde haar eigenlijk geen deken op doen dit jaar, maar las dat cushing paarden het ondanks hun giga vacht toch kou kunnen vatten?

Wat jullie? Mijn dame is 16.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 21:56

Ik zou gewoon je paard in de gaten houden of ze koud oogt/ koude oren heeft of dat het meevalt. Wel zou ik zorgen dat je dekens hebt voor het geval dat.