[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

amie1965

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 10:40

onkeltje schreef:
Amie1965, ik denk dat ik het ook ga proberen, inderdaad wat je zegt, baat het niet dan schaadt het niet.
Alleen heb ik niet de mogelijkheid om ze echt elke dag te geven... zal het ook werken als ze bijvoorbeeld om de dag de pillen krijgt?

Ik zou het echt niet weten... gewoon gaan proberen, als het een beetje verlichting geeft (al is dat dan maar om de dag) is het toch mooi meegenomen....
Mocht het DE oplossing zijn dan kun je altijd nog op zoek naar mogelijkheden om het iedere dag te geven.

onkeltje

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 11:00

Ja dat is ook zeker zo... Zal van de week eens op pad gaan naar de drogist.
Heb er ook aan zitten denken om de souplessemix te proberen, de kruiden.
Maar denk eerst een paar weken de pillen, kijken of ze daar überhaupt op reageert en dan pas de kruiden.
Anders weet je nog niet op welke ze nu reageert.
Heb jij al een manier bedacht om ze bij je paard naar binnen te krijgen?
Mochten ze het niet met brok of musli in willen nemen... uhm... hahaha

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 11:06

onkeltje schreef:
Ai.. dat is balen Maralyn..
Erg frustrerend dit... zelf al maanden onder controle aan het houden en door een ander zomaar verpest.
Hopelijk snel weer onder controle!

Amie1965, ik denk dat ik het ook ga proberen, inderdaad wat je zegt, baat het niet dan schaadt het niet.
Alleen heb ik niet de mogelijkheid om ze echt elke dag te geven... zal het ook werken als ze bijvoorbeeld om de dag de pillen krijgt?

Ze heeft 2 dagen zonder gestaan... Is wel te zien.
Direct na het ophalen en terug brengen naar huidige stal de deken bewerkt met staaldraad. (enorm sterke garen) en mijn vriendlief heeft ze prachtig vastgezet.

Maar nu is het wel weer onder controle

amie1965

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 11:24

onkeltje schreef:
Ja dat is ook zeker zo... Zal van de week eens op pad gaan naar de drogist.
Heb er ook aan zitten denken om de souplessemix te proberen, de kruiden.
Maar denk eerst een paar weken de pillen, kijken of ze daar überhaupt op reageert en dan pas de kruiden.
Anders weet je nog niet op welke ze nu reageert.
Heb jij al een manier bedacht om ze bij je paard naar binnen te krijgen?
Mochten ze het niet met brok of musli in willen nemen... uhm... hahaha

ik hoop dat ze het zo eet.... bek open en achterin de keel duwen gaat mij niet lukken bij haar :D
als t niet lukt dan wordt het oud bruin, schijnen ze zo op te drinken

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 11:29

Ben benieuwd... laat even weten hoe of wat...
En een foto van een paard met een glas bier wil ik ook wel zien :) haha

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 11:39

Bier over het voer slobberen ze inderdaad zo op ja. Heb zelfs wel eens een paard het uit een emmer zien drinken.
Die pillen zou ik door de muesli proberen denk ik. En inderdaad niet twee nieuwe dingen tegelijk, dan weet je nog niet of het helpt.
Mbt die souplesse mix beweer ik niet dat het helpt tegen zomereczeem he... maar ik heb het idee dat het mijn pony wel ondersteunt. Het enige wat helpt tegen zomereczeem is mugvrij houden.

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 12:09

Nee dat is ook zo Safiera... maar alle beetjes helpen...
Ga eerst de pillen proberen en daarna kijken hoe ze op de mix reageert...

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 14:35

grrrrrrrrr het gaat bij ons redelijk tot goed ..vanmorgen kwam ik doe ik deken af zie ik dat er weer manen uitvallen :( :( :( met vlechtjes is nog erger mmdus vlechtjes uit ..dit ging 1 dag goed .gelukkig heeft hij dikke bos manen maar kloppen doet het niet ..Hij is de enige die dit heeft van de kudde

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 15:50

@zuma1: hier net hetzelfde, ondanks mega-losse deken :( Vlechtjes zijn soms idd erger...

Mijn paard haar hals (Boett-deken) schuift bij het rollen naar beneden.
Nu maak ik die lus bovenaan de hals vast aan een halster.
Enig nadeel is dat mijn paard hier lelijke schuurplekjes van krijgt :\
Ik heb dan speciaal een halster gekocht met een fleece-voering, maar de plekjes blijven.

Zou het helpen om bont aan het halster te hangen?
Of zijn er andere manieren waarop ik de hals zou kunnen vasthangen zodat er geen halster meer gebruikt moet worden?

Nataschax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 16:21

Blue Horse Skin Calmin is helemaal super, mijn paard haar manen groeien weer, heb haar nu zelfs met vliegendeken zonder hals buiten :)

Kimbeerly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 18:38

Ik heb voor mijn paard de rsih.
Nu heb ik ieder jaar dat op deze plek de manen uitvallen.
Afbeelding
Nu is mijn vraag aan jullie. Bij welke dekens gebeurd dit niet?
En zijn er ook mensen die een zebra deken gebruiken?

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 18:52

@ Kimbeerley
Ik had hiervoor een RSIH en nooit problemen hiermee, misschien ligt het meer aan de pasvorm?

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 19:00

Ik hoop dat ik nog even wat mag vragen over mijn misschien wel/niet zomereczemer.

Twee jarige ruin van de merrie die ik hiervoor had. Het begon met 2 plekken aan beide zijde schoft, maar had niet idee dat het wat was. Ging ook weg aan ene kant, andere kant werd minder. Toen begon het met plukken uit zijn manen en ronde wondjes in zijn manenkam. Echter zag hem nooit schuren, wel heel af en toe met zijn hoef krabben aan de manen terwijl er wel schuurmogelijkheid is als ze willen. Hij vindt het wel heerlijk om gekriebeld te worden.
Sinds kort de andere twee jarige die bij hem staat achterin de manenkam ook manen afgebroken en enkele ronde plekjes in zijn manenkam. Vindt het kriebelen nu ook heerlijk zowel op manen al staart. Beide hebben ook inhammen bij de manenkam, alleen aan de kant bij afgebroken manen/ronde plekken. Dierenarts dacht gewoon zomereczeem, maar nu ik de manen had opgetild zag ik dat de plek onder de schoft er lelijk uit zag en hij onder zijn manen ook diverse plekjes had, ook in zijn staart nu een ronde wond.

Ik heb wat (helaas slechte) foto's bijgevoegd. Ik ga nog betere foto's maken.

De manenkam met afgebroken manen
Afbeelding

Staartwond
Afbeelding

Wondjes onder zijn manen
Afbeelding

Wond onder de manen onder de schoft
Afbeelding

Ik moet er ook bij zeggen wonden onder de schoft/onder manen zijn dus de maankant waar nog volle bos hangt.

Ik hoop dat jullie nog ideeen hebben en of dit uberhaupt wel met zomereczeem staat. De andere heeft echt puur alleen acheraan de manenkam in de manenkam wondjes.

Kimbeerly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 19:02

Helaas ligt het niet aan de pasvorm. Ik ken meer mensen die de rsih hebben die precies hetzelfde probleem hebben.

@Faniek, aan je foto's te zien zou ik wel zeggen dat het zomereczeem is.

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 19:08

Mijn paard heeft ook op die plek ongeveer een kaal stuk.. Dacht eerst dat hij daar gewoon schuurde (ook al zag ik hem nooit doen) maar toen bedacht ik dat het inderdaad wel eens door de deken kon komen die daar misschien drukt/strak trekt en de manen af stikt oid.. Sowieso vind ik dat ik er elke keer een hoop losse haren uit vis, nadeel van zo'n halsdeken hoor... Ik heb zo'n grijze pyjama deken van Première. (pasvorm is ook niet ideaal op mijn paard moet ik toegeven.) Heb er nu vlechtjes in gemaakt, misschien houdt het dan beter.

Hij heeft ook helemaal geel/groen tussen zijn manen (witte), vanaf de manenkam een paar cm omhoog. Hoort dat ook bij eczeem? Wat betekent het?

Faniek, lelijke plekken.. Lijken mij toch wel schuurplekken zo op het eerste gezicht..

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 19:21

Tipje; er zijn hier las ik meer mensen die de manenkam/staart vettig houden met uierzalf. Bij de action heb ik net een soort uierzalf met Aloë Vera(goed voor van alles en nog wat en met name de huid) gekocht. 1 flinke pot voor €1,20 :)

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 19:55

amie1965: ik weet niet of vitamine B gaat helpen, ik slik al jaren extra B maar word zelf helaas lek gestoken door muggen ^)
ik heb met de RSIH precies hetzelfde met de manen,word daar ook dun/kaal zonder dat ze er jeuk heeft maar ben wel super blij dat ik die 3 jaar geleden aangeschaft heb, beste koop ooit! +:)+

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 20:15

@Kimbeerly: hier hetzelfde probleem gehad met de RSIH

Ik heb nu de Boett en de manen waren netjes aan het bijgroeien, heb toen 1 week de RSIH op gehad: terug zelfde probleem...

De manenkam heeft nu wel een betere kwaliteit dan afgelopen jaren, dus ik hoop tegen volgend jaar geen manenuitval meer te hebben :)

@Faniek: lijkt volledig op hoe mijn paard er 6 jaar geleden uitzag toen ik haar de eerste zomer had :(

http://www.mijnalbum.nl/Foto650-M6XS6RI7.jpg

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 20:35

Ik had vorig jaar ook een rsih en ook zeer slechte manen. Dit jaar een EJ deken met de oranje bies en de shires en ik heb geen last. Volle bos manen!

Kimbeerly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 21:07

@chery, kun je wat meer vertellen over de shires deken. Hoe hij valt en de kwaliteit.

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 21:37

Ik heb de shires deken ook voor mijn merrie, nadat ze van de rsih behoorlijke schuurplekken voor op de borst kreeg. De shires is half zo sterk geweven als de rsih, maar hij bevalt mij zeer goed. Fijne pasvorm al valt hij niet heel ruim.

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 08:29

Citaat:
Tipje; er zijn hier las ik meer mensen die de manenkam/staart vettig houden met uierzalf. Bij de action heb ik net een soort uierzalf met Aloë Vera(goed voor van alles en nog wat en met name de huid) gekocht. 1 flinke pot voor €1,20 :)

Super... ga ik meteen voor kijken :)

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 08:49

Faniek, mijn pony heeft op bijna exact dezelfde plekken dezelfde wondjes, hij kreeg het net nadat ie bij ons kwam. Ik dacht ook dat het wat anders was en ik zag m ook alleen maar met zn hoef krabben... Nu toch echt zomereczeem helaas. Manenkam zag er ook zo uit! Ik zal kijken of ik de fotos kan plaatsen!

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 09:57

Citaat:

Bedoel je deze?

Afbeelding

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 13:22

WowAmigo schreef:
Faniek, mijn pony heeft op bijna exact dezelfde plekken dezelfde wondjes, hij kreeg het net nadat ie bij ons kwam. Ik dacht ook dat het wat anders was en ik zag m ook alleen maar met zn hoef krabben... Nu toch echt zomereczeem helaas. Manenkam zag er ook zo uit! Ik zal kijken of ik de fotos kan plaatsen!

Thanks in ieder geval ook de rest voor de antwoorden natuurlijk.

Wel heel toevallig en stom te gelijk, twee jonge paardjes en te gelijk zomereczeem tot uiting :(
Nou ja dat wordt smeren, want een deken nu is nog volop in de groei.