Cushing

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 22:25

Jannepauli schreef:
Tja Pandora, was het maar zo simpel..
Mijn paard heeft nooit last gehad van de kou.
Maar goed, het blijkt allemaal problematischer te zijn dan we hoopten - maandag worden er foto's gemaakt van het achterbeen. Mijn DA is niet optimistisch - foto's zullen uitkomst moeten geven of dit nog te behandelen is of dat haar alleen maar een leven met pijn te wachten staat.

jee... |( wat denkt de dierenarts van het achterbeen dan?

dreamer1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 22:35

De acth waarde als ik me niet vergis.
Mijn pony is erg vermagerd in relatief korte tijd. Vooral de bespiering in zijn nek en kont zijn verdwenen. Hij is altijd netjes op gewicht geweest met een bereconditie. Wat conditie betreft weet ik niet hoe het nu zit, met dit figuur ga ik hem natuurlijk niet aan het werk zetten.
Verder komt hij altijd al wat minder goed uit zijn wintervacht, maar niet ernstig.
Ook heeft hij exceem en is hij gevoelig voor hoefbevangenheid wat we nauwlettend in de gaten houden.

Hij krijgt nu dus 1/2 pilletje Prascend en we willen subli seniorenmix (zonder melasse) met een olie en vitamine E bijvoeren waarschijnlijk.

Beweging is dus goed, maar stress en inspanning niet. Wandelen/ fietsen nu dus tot hij er beter uitziet/ zich beter voelt en dan weer koetsen?
Hij is wel een rustige en relaxte pony, dat gestress maak ik me dus niet veel zorgen om eigenlijk. Merken jullie daar verschil in na de medicijnen? Dat het stesshormoon meer wordt aangemaakt?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 22:38

@ Geerke: Het probleem blijkt in het kniegewricht te zitten, én in de sprong. De knie is zeer overvuld en de resultaten ná de buigproeven waren erg slecht.De foto's zijn nodig om breuken e/o artroses uit te sluiten of te bevestigen. Dan weet ik meer.
Het is wel duidelijk dat de pijn die ze heeft ( maar nauwelijks toont) haar erg nerveus en onrustig maakt en wellicht dat de kou en regen haar gisteren haar 'over the edge' duwden. Combineer dat met low-grade Cushing en we kunnen onze lol op.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 00:57

Hallo allemaal, ik meld me hier ook.
Ik heb vorige week te horen dat mijn verzorgpony van 26 Cushing's heeft, al denk ik zelf dat hij dit minstens al een jaar heeft, al dan niet langer.
Quintos is dus 26 jaar, en in z'n koppie nog hartstikke fit. We gingen altijd met verschrikkelijk veel plezier in volle galop over de hei; die pony was niet te stoppen! Hij is helaas het laatste half jaar verschrikkelijk afgevallen, en hij is nog steeds niet echt op fijn gewicht. Vanaf eind juni is hij niet meer bereden, puur omdat wij hem te mager vonden. Wel wordt er nu een aantal keer per week een korte wandeling of een fietstochtje met 'm gemaakt, en in het weekend gaan we iets langer op stap richting 't bos. Quintos is een actieve pony, gek op aandacht dus stilstaan is niks voor 'm.
Qua de ziekte zelf heb ik er totaal geen verstand of ervaring mee. Ik zou 't dus heel tof vinden als iemand mij wat tips zou kunnen geven voor voeding, omgang en beweging. Als hij weer wat meer op gewicht is, wil ik hem namelijk wel weer graag (rustig aan) gaan berijden, voornamelijk om Q fijn in conditie te houden, en hij hier tot nu toe nog zeker geen moeite heeft gehad.
De eigenaar is op dit moment op vakantie, en ik maak 40 werkuren per week, wat geen fijne situatie is, en erg chaotisch. Ik ben erg gestressed en ik heb ook nog 'ns geen idee wat ik moet, voornamelijk qua voeding en medicijnen. Volgens de eigenaar zouden er medicijnen komen/zou hij krijgen, maar ik heb geen idee hoe, wat, en of ik dit ook moet toepassen. De eigenaar is zeer slecht bereikbaar, en ik wil haar in haar vakantie natuurlijk niet al té veel lastig vallen. Ook qua voeding zit ik in dubio. Ik heb namelijk vorige week een zak veulenbrok gehaald, want daar had ik nog korting op. Hier leek hij goed van aan te komen, maar er werd mij in het topic voor magere paarden afgeraden dit hem te voeren. Normaal gesproken krijgt hij kruidenmuesli van een onbekend merk, en op advies v/d DA zijn er gisteren zakken met Pavo SuperFit gekomen, dit zou hij dus moeten krijgen. Eerder krijg hij, ook op aanraden vd DA, 4 (!) kilo brok per dag, verdeeld over twee voerbeurten. Naar mijns inziens te veel, dit heb ik met de eigenaar besproken maar hij moest dit gewoon krijgen. Verder krijgt hij zo goed als onbeperkt en erg goede kwaliteit hooi. Als ik ze 's avonds hooi geef (halve baal voor 2 kleine pony's + Q) hebben ze daar 's middags nog wat restjes van liggen.
Ehm, tsja over die medicijnen kan ik dus niks zeggen, want ik weet daar helemaal niks van.
Wat overige info, Q is dit voorjaar geschoren omdat hij geen haar losliet. Ook was zijn vacht verschrikkelijk dik; hij leek moddervet terwijl 'ie eigenlijk maar magertjes was. Dit was uiteindelijk een erg goeie beslissing. Q is redelijk snel gestressed, en valt dan altijd erg af. Er waren bijv erg veel werkzaamheden bij het weiland rond mei/juni, en toen was hij heel onrustig steeds. Ook bij aandacht tekort zie je hem meteen somberder worden en ook afvallen. Hij is de laatste twee jaar erg rustig geworden, soms zelfs wat passief. Dit is - volgens mij - ook een teken van de Cushing's dacht ik? Hij werd totaan zijn vakantie zo'n 2 keer per week licht dressuurmatig gereden, en tussendoor had hij lekker vrij, wat longeerwerk of grondwerk. In het weekend gingen we meestal op buitenrit en hier genoot hij duidelijk van. Quintos is ook zwaar stof allergisch, en is hier vorig jaar erg ziek van geweest. Toen heeft hij antibiotica en prednisolon gekregen. Sindsdien heeft hij nergens meer last van, hij kan nu zelfs weer droog hooi eten als het niet te stoffig is! Wel is hij sinds zijn ziekte erg afgevallen en dus ook zo passief-ig geworden.
Ik hoop dat dit een beetje genoeg informatie is, en dat iemand mij misschien wat tips oid zou kunnen geven, dat zou heel tof zijn :)

Afbeelding
Quintos vorige week zaterdag op wandeling in het bos. 2,5 uur gelopen over 8 km incl pauze, en op de terugweg kon ik hem amper bijhouden zo hard liep 'ie nog. Aan enthousiasme had 'ie zeker geen tekort!

Gr Aniek

IMJ

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 08:14

Hè JP, ik hoop dat het meevalt joh! Bah..

Piekosjj: heb je al pillen in huis?
Waarschijnlijk komt hij al wat aan als hij zijn pillen een poosje gebruikt, dan normaliseert zijn hormoonhuishouding.

Leuk kopie heeft hij!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 08:45

@ Piekosjj: Hoooo..... adem in, adem uit... niet stressen!!
Ik kan me voorstellen dat je door de diagnose Cushing wat overdonderd bent, maar met de juiste medicatie is er veel aan te doen.
Heeft de DA geen medicatie voorgeschreven?

Quinto ziet er zowel op de foto's in je profiel als op de foto's van je ITP-topic inderdaad als een Cushing patientje uit - en het is goed dat hij getest is. Weet je toevallig wat de uitslag van de test is ( hoe hoog het ACTH niveau is)? Zodra het dier medicijnen krijgt, zal hij zeker opknappen en weer op normaal gewicht kunnen komen - het advies van de DA om er PAVO Fit in te gooien en dan ook nog eens 4 kg per dag is niet verstandig: vooral die hoeveelheid is waanzin! Ter vergelijkig: ik heb een paard van 1.75, 620 kg en die krijgt van het speciale voer 1 kg per dag.. wel uiteraard ruim voldoende hooi en dagelijks wat weidegang (gras) ..
Cushingpaarden moeten zo weinig mogelijk suikers binnenkrijgen, dat betekent dus minder graan. PAVO heeft tegenwoordig een voer dat maar 9% suikers (koolhydraten) heeft: Care4Life, maar er zijn ook andere merken die laag in suikers zijn: Cavalor bv (Fibre plus). Beide voeren bevatten voldoende vitaminen om de boel gaande te houden.
Als je echt 'all the way' wilt gaan en je hebt hooi dat niet telkens verschillend is ( dus een grote voorraad van hetzelfde land) dan zou je het hooi kunnen laten testen op suikers, mineralen en spoorelementen. Dit kan bij Biomentor ( die sturen de hooisamples naar de USA) en dan krijg je een gedetailleerde uitslag op basis waarvan een speciaal supplement samengesteld kan worden zodat je zeker weet dat het dier voldoende binnenkrijgt in de juiste verhoudingen.

Om de schade die het paard nu opgelopen heeft zou ik als eerste Vitamine E bijgeven en Omega 3. Beide stoffen zorgen ervoor dat ontstekingen in het lichaam afgeremd worden. Kun je het gewicht van de pony bepalen ( meetlint of rekenmodule)?

Wat beweging betreft: rustig aan doen - wandelen of vrije beweging is prima. Rijden zou ik zeker niet doen, hoe energiek het dier ook lijkt.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 12:29

Piekosjj, die 4 kg brok werd toch aangeraden voordat de diagnose Cushing was gesteld? Dit zal nu veranderd zijn. Overleg goed met de eigenaar wat hij nu wel en niet moet krijgen. De medicatie moet eerst eens zijn werk gaan. Stap voor stap lijkt mij het beste.

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 14:15

Hier net de uitslag van mijn haflinger's bloeduitslag! Alles gelukkig in orde, alleen moest ze ontwormt worden, maar dat was dezelfde dag van de bloedname nog gebeurd.
Dus alleen nog maar diëten en werken. Dan komt alles goed :)

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 17:50

Qua medicatie weet ik eigenlij niks. "Quinto heeft inderdaad cushing en morgen beginnen we met de medicijnen." Dit kreeg ik 6 augustus v/d eigenaar. Hierna heb ik gevraagd hoe en wat ik moest doen, maar hier heb ik geen antwoord op gekregen. Ik weet verder ook niet de uitslag van de test oid.
Dat advies kregen we inderdaad voor de uitslag, maar toen de DA kwam in het voorjaar zei ze meteen al: Ja die heeft 99% zeker cushings." Toen kon hij helaas niet getest worden, want hij was onder verdoving voor het scheren.
De hoeveelheid van de Pavo SuperFit weet ik niet, het voer is meegekomen met het hooi en verder heb ik helemaal niks te horen gekregen. Op de zak staat voor een pony van 400 kg (we gokken dat Q dit ongeveer is, en anders zal moeten wegen) 2,5 kilo. Meer gaat hij van mij dus sowieso nooit krijgen. Van het weekend voer ik hem 's ochtends en 's avonds zelf, dus heb ik daar fijn overzicht over. Helaas doordeweeks niet, dat doet degene die voor de vogels op het terrein zorgt. 's Avonds voer ik ze wel altijd zelf.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 18:33

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 19:08

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 21:17

Jannepauli,
Heel veel sterkte toegewenst.
Hopelijk valt het mee.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 22:35

Piekosjj schreef:
Grapje, het is inderdaad geen superfit :+
http://www.pavo.nl/producten/mueslis/pavo+sportsfit

Als je op voervergelijk kijkt snap ik de gedachte wel om dit aan een mager paard te voeren (met cushing) http://www.voervergelijk.nl/paardenvoer ... t-stimulan Het is een muesli met extra energie toegevoegd in de vorm van olie. en met extra magnesium wat goed is voor de suikerstofwisseling. Er zit niet meer zetmeel+suiker aandeel in dan in een gewone brok (veulenbrok welke je eerst voerde), maar dus meer energie erin in de vorm van olie. Geeft dus meer energie dan gewone brok, zonder dat een paard er heet van wordt en zonder extra belastende suikers. In verhouding kun je er dus misschien ook minder van geven met hetzelfde resultaat. Het mes snijdt dus aan twee kanten. Het voeradvies op de zak is waarschijnlijk voor sportpaarden voor Q kun je misschien met minder toe. Voer naar resultaat zou ik zeggen (en zoals de eigenaar wil)

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 00:18

Ik heb de medicijnen voor Q! Het is Prascend en hier moet hij elke avond een half pilletje van (0,5 mg als ik het goed heb) ik had inderdaad al het idee dat die olie en magnesium wel beter voor 'm zijn ja! Ik ben nu langzaam alles aan het op- en afbouwen :)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 00:22

Suiker+Zetmeel in Pavo Sportsfit.... 32% !!!! -- en dat terwijl een Cushing paard niet meer dan maximaal 10% suiker+zetmeel zou mogen hebben.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 00:47

De eigenaar heeft voor het voer gekozen. Niet piekosjj Het zou ook niet mijn keus zijn, maar het is wellicht beter dan wat hij kreeg. En zeker beter dan de hoeveelheid welke hij kreeg. 32% is hoog, maar in brok is het net zo hoog en daar kreeg hij kilo's van. Nu zijn ze misschien met een kilo of een halve klaar. Dus veel minder suiker en zetmeel dan hij voorheen kreeg.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 00:56

En jij weet dit omdat..? Ben jij een naaste van de eigenaar of Piekosjj?
Wat je zegt is trouwens onzin: het gaat niet om de hoeveelheid voer maar om het suiker/zetmeelgehalte - voor een suikerpatiënt is 1 kilo suiker net zo slecht als 3 kilo suiker.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 01:04

Omdat dit in een ander topic besproken is. Ik weet dat via internet de intonatie ontbreekt, maar je komt niet vriendelijk over. Ik probeer mee te denken. Dan hoeft mijn hoofd er niet afgebeten te worden.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 09:34

Jongens, ga alsjeblieft geen ruzie maken over mijn voer! 32% is inderdaad wel belachelijk veel zeg, jeetje. Op dit moment is alles wat ik heb slecht voor 'm, maar omdat we die pavo muesli speciaal voor hem hebben laten komen, voer ik dat 'm nu. Hij krijgt nu 1 kilo half-half met de veulenbrok dus van beiden 0,5 en dan elke dag iets minder veulenbrok. Over de hoeveelheid kan ik later gaan kijken. Wat degene die 's ochtends voert doet weet ik niet, ik kan diegene niet bereiken of spreken. Opzich ziet Q er zeker biet slecht uit nu, hij staat een stukje verderop te eten, en ik kan nogeneena z'n ribben oid zien. Als ik 'm nu zo zie staan, staat er een pony met mooi gewicht in 't weiland!

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 12:39

Piekosjj je geeft aan dat je 32% ontzettend veel vind (is het ook), maar de veulenbrok welke je geeft heeft dacht ik 31%, waarom heb je die toen gekozen?

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 12:58

Omdat ik niet erg veel verstand van dat soort dingen heb, en ze veulenbrok ook vaak aanraden bij magere paarden. En toevallig had ik daar ook nog een kortingsbon van liggen, anders had ik denk ik een zak seniorenslobber meegenomen, wat ik uiteindelijk toch nog beter had kunnen doen. (Als ik in ieder geval naar het suikergehalte kijk.) Maargoed, fouten maken is onvermijdelijk en van fouten leer je alleen maar en ik weet dat ik dit volgende keer dus niet meer hoef te doen.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 18:05

Ik begrijp het. Ben zelf ook door schade en schande wijzer geworden. De site van voervegelijk vind ik in ieder geval erg handig!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 21:56

Misschien kan je die zakken voer doorverkopen aan iemand ? Veulies lopen er in elk geval genoeg rond in deze tijd van het jaar :j

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 22:22

Dat ga ik in ieder geval wel proberen ja. :)
Ik heb trouwens nog twee korte vraagjes. Op de bijsluiter stond, dat je na het gebruiken van de medicijnen je handen moest wassen, en het niet in contact mag komen met de huid. Nu heb ik het 'probleem' dat ik altijd m'n handen vol heb zitten met wondjes en dergelijke, en ik ook niet echt een goede plek heb om m'n handen te wassen, zonder dat het schadelijk zou kunnen zijn voor de paarden. Hoe serieus zou ik deze 'waarschuwing' dus moeten nemen? Want het lijkt me sterk dat je nou daadwerkelijk contact met je huisarts moet opnemen, als het in contact komt met de huid. Ze zien me elke dag al aankomen :+

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 22:26

Ik wist dat niet eens. Ik geef al bijna 3 jaar Pergolide en heb nog nooit mijn handen gewassen erna.