[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Myour

Berichten: 3402
Geregistreerd: 21-05-08
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 10:54

@ Jannepauli: heel bedankt voor je verhaal Lachen het punt is dus dat ik het wel voor een korte periode kan gebruiken, maar het liefst niet te lang. Stel dat ik het voor een kleine week zou gebruiken in combinatie met bv een deken, (dan jeukt hij niet meer en de vliegjes kunnen niet meer steken) heb ik dan kans dat de deken het overleeft?

ps. het paard had wel degelijk zomereczeem, dierenarts had het vastgesteld Knipoog

Myour

Berichten: 3402
Geregistreerd: 21-05-08
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 13:00

Eh kleine verbetering: het punt is dus dat ik het wel voor een korte periode kan gebruiken, maar het liefst niet te lang.

Dit was als vraag bedoeld Knipoog dus:
het punt is dus dat ik het wel voor een korte periode kan gebruiken, maar het liefst niet te lang?

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 14:26

Helemaal eens met Jannepauli.

Ik zou het alleen in het ergste geval gebruiken als het écht niet anders kan en je écht op dat moment even 'snel' de jeuk weg moet halen omdat het dier gek wordt van de jeuk en echt aan het lijden is.

Het kan tijdelijk even 'snel' een oplossing zijn, maar op den duur wordt het probleem vaak alleen maar groter.
Er zit gewoon zoveel troep in chemische middelen, dat blijft hangen in het lichaam en stapelt zich op en afvalstoffen die zich ophopen zorgen ervoor dat een ziekte tot uiting komt.

Probeer je paard lichamelijk zo 'schoon' mogelijk te houden, dan ben je al een heel eind.

Anoniem

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 14:30

ow men....

als ik naar de fotos hier kijk denk ik echt.. Bloos dat valt nog reuze mee..
die van mij heeft het op haar benen, hoofd, buik, schouders,borst.. eigenlijk overal behalve haar rug.
mét deken en smeersels.
doop haar nu helemaal onder (figuurlijk Nagelbijten / Gniffelen ) met zonnebloem olie en dat verzacht wel.
maar ze heeft echt een hele aparte vorm van ZE..
mijn 2 andere paarden ga ik naar de kust verkopen.

Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 14:33

Heb je dan meerdere paarden met ZE VivaLavida?

Anoniem

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 14:33

Myour schreef:
Ik was vandaag bij de privéstal waar m'n zus staat met haar paard en de staleigenaresse raadde me Hydrocortiderm aan toen ze hoorde van mijn paard met ZE. Haar paard had redelijk erge zomereczeem en van die zalf ging het zowat helemaal over. Ik vroeg me af of hier mensen zijn die ook ervaringen hebben met deze zalf.

ps. vind er echt een geweldige geur aan zitten, net Zwitsal babyshampoo.



heb het ook gebruikt voor mijn paard. het is huidverdunnend en er zitten steroiden in.. heb het van de DA die zei dat het wel MOEST helpen..

heeft niks goeds gedaan voor vief, het deed helemaal niks.

Anoniem

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 14:37

Zammie; ja.

ik had 1 merrie die kwam uit friesland en had nergens last van. Daarmee heb ik 2 veulens gefokt en langzaam kreeg ze steeds meer ZE.
Mijn 1e veulen (en grote trots die voor de hengstenkeuring zou gaan Huilen Huilen Huilen ) heeft het sowieso, die staat in een natuurgebied, pas ging ik kijken en vond hem helemaal gehavend aan. Mijn jaarling schuurt af ent oe eens wat, daar kan ik nog niet zoveel van zeggen.. maar ben eigenlijk bang dat die het ook krijgt.

van mijn hengst vind ik het zo vreselijk he. had zulke grote plannen met dat peerd. zal m zo missen. heb er al menig traan om gelaten hoor!!
Met de merrie fok ik ook al niet meer.

Anoniem

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 14:41

Afbeelding
hengst (je ziet het hier niet zo heel goed maar zn manen zijn dr allemaal af.)

Afbeelding
merrie (die zwarte vlekjes daarmee is haar hele hoofd nu bedekt, vooral rond de kaaklijn, deze foto is begin juni ofzo gemaakt)

Anoniem

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 14:42

Afbeelding iets duidelijker, iets later gemaakt.

WendyBZ

Berichten: 13145
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 14:46

Die plekjes ken ik ja, die heeft mijn merrie ook. Op haar voorhoofd vooral, en tussen en achter de oren.

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 14:55

ja indi ook. ik smeer ze in met uierzalf...

Anoniem

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 15:02

mijn merrie haar benen zijn echt verschrikkelijk. het lijtk wel mok over haar hele lijf.
wat dat betreft ben ik blij als het winter is!

Myour

Berichten: 3402
Geregistreerd: 21-05-08
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 15:27

Nou ik ga idd rustig aan doen met die zalf. Ik ga de Rambo Sweet Itch bestellen en heb via een bokker speciaal voer uit Duitsland (Hippolyt) proefzakjes opgestuurd gekregen om te kijken of Guy het lust. Naast deze dingen kan ik vrij weinig voor 'm doen, maar ik vind z'n staart en schoft er gewoon zielig uitzien. Vol met korsten en op z'n staart zie je gewoon dat het open heeft gelegen. Wat dat betreft is Hydrocortiderm wel ontstekingsremmend dus veel kwaad zal het ook niet doen (hopelijk heb ik de deken deze week nog binnen).

Nogmaals bedankt voor de reacties Lachen

capopjekop

Berichten: 30731
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 16:00

Ik ga een nieuwe deken bestellen. Tot nu toe heb ik het altijd goed onder controle weten te houden met een vliegendeken met super fijne maas. Maar ik denk dat ik toch maar een exzeemdeken ga halen, want ze krijgt ook wondjes van de vliegendeken. Dadelijk komt er iemand van marstall om voor mijn pony's een persoonlijk voedingsadvies te geven.

_Luziream
Berichten: 3469
Geregistreerd: 10-06-05

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 16:04

Myour schreef:
Bedankt voor de reacties. Die dingen klinken idd logisch maar dan zit het me toch dwars dat het paard van die staleigenaresse door dit spul er totaal geen last meer van had.. en ze kreeg het aanbevolen van haar dierenarts om het te gebruiken voor haar eczeempaard.
En het is niet zo dat zij het de hele zomer gesmeerd heeft, alleen als ze merkte dat haar paard weer begon met schuren en hup, door even te smeren met die zalf ging het geheel weer over.
Zie je waar ik het tegenpunt zie? Niet alleen dat het over ging bij haar paard, maar ook omdat haar dierenarts het aanbeveelde.

En ja ik ben eigenwijs Knipoog maar ik wil gewoon weten waarom een dierenarts het zou aanraden als het zo slecht was en waarom de zomereczeem verdween bij haar paard..



Ik gebruik ook hydrocortiderm maar niet dagelijks, puur omdat je het gewoon niet langer dan 14 dagen achter elkaar mag gebruiken.Daarnaast smeer ik het maar 1 maal daags. ik stop ook tussendoor een week. ik heb dit ook via mijn VA gekregen. Verder hou ik het ook vet maar alle olietjes an andere smeerseltjes gaat hij juist van schuren zodra ik het erop smeer en van Hydrocortiderm dus niet. Als ik de hydrocortiderm niet gebruik, gebruik ik Calendulazalf.
Daarnaast heeft hij een Amigo vliegendeken met hals en heeft een vliegenkap op. Gaat tot nu toe goed. Ik inspecteer dagelijks zijn hele lijf. Hij krijgt ook nog twee maal daags homeopatische druppels. Puur Cullico en Drainage compositium om zijn lichaam te reinigen.
Laatst bijgewerkt door _Luziream op 05-08-08 16:08, in het totaal 2 keer bewerkt

Nathalie84

Berichten: 4553
Geregistreerd: 13-09-04
Woonplaats: Grathem, midden limburg

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 16:04

Myour schreef:
Nou ik ga idd rustig aan doen met die zalf. Ik ga de Rambo Sweet Itch bestellen en heb via een bokker speciaal voer uit Duitsland (Hippolyt) proefzakjes opgestuurd gekregen om te kijken of Guy het lust. Naast deze dingen kan ik vrij weinig voor 'm doen, maar ik vind z'n staart en schoft er gewoon zielig uitzien. Vol met korsten en op z'n staart zie je gewoon dat het open heeft gelegen. Wat dat betreft is Hydrocortiderm wel ontstekingsremmend dus veel kwaad zal het ook niet doen (hopelijk heb ik de deken deze week nog binnen).

Nogmaals bedankt voor de reacties Lachen


ik ben zeer tevreden over deze deken Ja. Sinds dat mijn ruin deze deken op heeft jeukt hij helemaal niet meer. Hij heeft alleen weer schimmel Boos!, nu zelfs dat er een wondje zat Boos!

Myour

Berichten: 3402
Geregistreerd: 21-05-08
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 16:11

@ Mork: en dat helpt? Die afwisseling van Hydrocortiderm en Calendulazalf? Ik wil ook niet aan de 100en zalfjes die 'zeggen' te helpen, kost alleen maar bakken met geld..

@ Nathalie84: oké dat is goed te horen Lachen ik ga alleen nog even m'n peerd opmeten om te kijken welke maat, maar als ie nog schuurt is het beetje nutteloos want dan is het veel geld in de prullebak Vork dus eerst even smeerselen een klein weekje met zalf tot het wat minder is en tegelijkertijd de deken erop. Hopelijk laat ie 'm dan heel. Om 'm nu zo te laten staan vind ik geen goed plan.
Niet fijn dat je paard nu schimmel heeft...

Nathalie84

Berichten: 4553
Geregistreerd: 13-09-04
Woonplaats: Grathem, midden limburg

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 16:15

Hij had een aantal weken geleden ook al schimmel, nu is de schimmel terug op dezelfde plek en volgens mij nog op een plekje op zijn achterbeen.

Ik heb ook zalfjes e.d. geprobeerd, maar toen de deken erop lag was het eigenlijk direct over Haha!. Nu doe ik af en toe nog eens wat klitwortel erop, maar verder niks meer Haha!.
Afbeelding

_Luziream
Berichten: 3469
Geregistreerd: 10-06-05

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 16:16

Tot nu toe helpt het wel. Ik was hem ook 1 maal per week soms extra. Het heeft geen zin om al die vette troep te smeren op een al erg vieze en droge huid. Met die hitte is het wel weer iets slechter gegaan maar wij hebben hier ook een explosie van Dazen gekregen en daar wordt hij ook al helemaal gek van. Hij wordt gelukkig niet veel gestoken zag ik. Ik spray hem ook in. Maar van het weekend had hij kennelijk toch weer jeuk en heeft hij weer de zijkant van zijn staart te grazen genomen........
Het is een beetje een jo jo effect heb ik het idee. Ik kan niet wachten totdat het winter is......

_Luziream
Berichten: 3469
Geregistreerd: 10-06-05

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 16:18

Die klitwortel was toch bij het kruidvat te krijgen? Misschien probeer ik dat eens

Nathalie84

Berichten: 4553
Geregistreerd: 13-09-04
Woonplaats: Grathem, midden limburg

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 16:19

ik heb het gehaald bij kruidvat Ja, ik zou wel oppassen met wondjes want er zit alcohol in. Maar de mijne schuurt zich niet de huid kapot .

Myour

Berichten: 3402
Geregistreerd: 21-05-08
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 16:22

@ Nathalie84: ben je met de deken begonnen vóór het seizoen of toen het al begonnen was? Want ik ben dus bang als ik 'm nu nog es ga opleggen dat ie 'm dan aan flarden schuurt. Het is wel zo dat ie nergens aan kan schuren, hij krabt met z'n achterhoeven aan z'n schoft en manen en bijt aan z'n staart en hij rolt nog.
Je hebt overigens wel een schitterend paard!

@ Mork: van mij mag het ook weer koud worden Vork mag ik misschien weten hoevaak je afwisselt? (Maw hoe vaak per dag / aantal dagen achter elkaar gebruik je de Hydrocortiderm en hoelang daarna de Calendulazalf?) Hier zijn op zich niet veel dazen maar wel ontzettend veel vliegen, al kunnen die niet héél veel schade doen. (Behalve de ZE-vliegjes, grom.)

_Luziream
Berichten: 3469
Geregistreerd: 10-06-05

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 16:37

Ik doe vaak 3/4 dagen, vaak met de hete dagen(sávonds ) de hydrocortiderm. Daarna weer 3 dagen Callendula Soms gooi ik het nog weleens om. maar mijn ervaring nu met die hitte is dat ik beter al ervoor en tijdens de warmte de hydrocortiderm kan gebruiken en daarna de Callendula. Soms dus weleens 5 a 6 dagen dus.
Ik smeer alleen sávonds en ik hoop als de temperaturen weer enigzins normaal zijn ik kan stoppen met de hydrocortiderm en dus alleen de Callendula kan gaan gebruiken.

Myour

Berichten: 3402
Geregistreerd: 21-05-08
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 16:41

Oké dankjewel Lachen dan ga ik dat eens proberen. Dan ga ik straks even Calendulazalf halen (van VSM kan toch?) en kijken hoe dat gaat.
Een deken komt er sowieso wel hoor.. dat lijkt me toch het meest zekere.

deedee19

Berichten: 7938
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 16:46

Ik heb eczema balsem maar dat vind ik niet werken bij mijn shet. Klitwortel gaat het beste. Ze heeft niet echt wondjes alleen maar heel veel schilfers en als ik klitwortel gebruik zijn ze nagenoeg weg. Verder staat ze nu onder de halsdeken van Ivanhoe. Ze schuurt alleen haar manen niet haar staart en de rest van het lichaam.