[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxFair

Re: [CENTRAAL] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 21:24

Dankje! Hij heeft een dichte schuilstal waar hij in kan, maar daar is hij tot nu toe nog niet veel in gaan staan. Bij de fokker stond hij 24/24 buiten in kudde, zonder schuilstal. Als hij ook op zonlicht reageert zou hij er daar toch ook al last van moeten gehad hebben? Bij mij staat hij ook 24/24 buiten, met schuilstal.

Het probleem is ook dat hij écht recht uit het land komt, hij kent niets. Dus laten onderzoeken is ook nog niet zo simpel, ben er wel elke dag mee bezig dat hij binnenkort eens grondig onderzocht kan worden. Hij is verder in mijn ogen ook heel erg kalm, heb hem nog maar amper zien draven/galopperen. Op het transport is er niets gebeurd, heb hem heel de rit in het oog kunnen houden door het doorkijkluik, heeft geen kick gegeven.

Heb hem de eerste dagen wat wortels en appels enzo gegeven, maar ben er mee gestopt toen ik zag dat hij begon te kopschudden omdat ik al dacht dat het daaraan lag. Maar vandaag in de namiddag begon hij opnieuw, gisteren had hij geen last, maar dan had het 's nachts geregend en zijn de pollen uit de lucht dacht ik...

Bedankt voor de tips al Ellepel! Zal morgenvroeg wat vaseline in zijn neus smeren en heb voor de veiligheid ook al een pollennetje gaan halen dat ik aan zijn halster kan bevestigen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 11:33

Misschien inderdaad gewoon een soort gras of plantje/boom wat hier wel groeit en daar in Nederland niet ... Ben benieuwd wat de haaranalyse zegt, had ik nog niet van gehoord .. kan je daar wat meer over vertellen?

[***] gaat nog goed, neusuitvloei & prutogen blijven minimaal (nog wel iets maar het begint nu ook "hoogseizoen" te worden maar denk niet dat hij er echt last van heeft) en met rijden nog steeds fijn, reageert enkel op wind maar daar kan ik weinig aan doen .. Zit te denken misschien toch nog eens masker/netje proberen, misschien nu alles kalmer is dat hij dat wel verdraagt op zijn neus?

Was er ergens nog een adres voor het bestellen van cetirizine? Ik heb die apotheek (dacht ik) in Nederland gecontacteerd, dat kan ik gewoon doen en is een stuk goedkoper dan via hier .. Maar dacht nog ergens iets gelezen te hebben van goedkoop adres/goedkope site? Vind het niet meer zo meteen..

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 13:24

Ebay, allerclear.
Komt uit de usa maar is niet duur.
Loratadine is 365 stuks voor ongeveer 13 euro oid, cetirizine iets duurder.

xxFair

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 20:23

Ja heb het zelf ook nog maar net ontdekt dat zo'n haaranalyse bestaat. Ik heb het bij dierenpraktijk Maasduyn laten doen, dan testen ze op 60 verschillende soorten pollen én ze testen ook qua voeding of hij ergens gevoelig voor is.

Daar kunnen ze ook ineens druppels op maat samenstellen, zodat je een gepaste behandeling kan starten tegen de dingen waaraan hij allergisch is. Ik ben eens benieuwd waarvoor de mijne allemaal allergisch is, hoop dat het meevalt. Vandaag had hij geen last, maar het was dan ook geen mooi weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 21:32

Staat er meer info over op hun site ofzo? Klinkt wel interessant, gewoon om te weten zeg maar. Die druppels weet ik zo niet.. stel dag je paard voor x aantal bomen en grassen allergisch, dan krijg je dat toch nooit opgelost met wat druppels? Symptomen bestrijden is 1 ding, maar het probleem oplossen..? Nu, hopelijk vind je wat het probleem veroorzaakt natuurlijk ;) Hou je ons op de hoogte? Ben wel benieuwd :)

@ moonfish13 : dat was het inderdaad, merci. Wel balen dat het uit de usa komt, met wat pech komen er nog douanekosten overheen.. (ooit eens gehad met 2 boeken, kon 20 euro extra betalen voor ik ze in handen kreeg := )

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 11:39

Nee hoor nog nooit extra hoeven betalen voor de allerclear.
En we bestellen ze hier al jaren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 12:01

Maar jij zit in Nederland denk ik? Want ik heb toen zitten opzoeken en blijkbaar betaal je in Nederland geen douanekosten vanuit Amerika en in België wel :+ Dan moet ik al met een tussenadres werken maar dat is weer meer gedoe en ook kosten natuurlijk.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 12:04

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 12:11

Dat is hetzelfde als Stephanie. Je kan ook gewoon laten testen zonder de druppels als ik het goed begrijp? Want ik wil het wel eens weten maar qua behandeling kijk ik dan nog wel even, heb niet zoveel met "trillingen" ed ;)

Waarom geef je die druppels niet meer als ze zo goed hielpen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 12:15

Omdat ik een tijdje wat krap zat in gekd, dus niet gedaan en nu gaat het sowieso goed,dus niet meer nodig :D
Maar je kunt ook laten testen zonder de druppels hoor.
Ik ben ook helemaal niet van de zweverige gedoe,maar het hielp toen wel :j

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 12:51

[***] schreef:
Maar jij zit in Nederland denk ik? Want ik heb toen zitten opzoeken en blijkbaar betaal je in Nederland geen douanekosten vanuit Amerika en in België wel :+ Dan moet ik al met een tussenadres werken maar dat is weer meer gedoe en ook kosten natuurlijk.

Nederland moet je ook gewoon douanekosten en tax betalen hoor.
Het is alleen net of ze het eruit pikken, en dit gaat gewoon in een plastic envelop.

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 15:27

Ook ik heb kortgeleden de test bij Josefien (Maasduyn) laten doen (zonder de druppels, kunnen wel nog gemaakt worden als ik wil), de resultaten:

Suikers (zetmeel), ze is gevoelig voor:
1. Tarwe/ tarwezetmeel/ tarwezemelen
2. Haver/ haverzetmeel
7. Gerst
10. Soja
13. Witte suiker/ rietsuiker/ bietensuikers/ zoetstoffen
14. Wortel/ peen

Pollen testdoos:
Grassen: pos witbol, kropaar, veldbeemgras, beemdlangbloem, Engels raaigras, timotheegras
Granen: neg
Kruiden: neg
Bloemen: neg
Bomen: neg

De resultaten bevestigden mijn vermoedens, behalve de wortels, daar keek ik wel even van op :=

xxFair

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 18:57

Ik ben sinds vandaag alvast begonnen met de druppels van Puur Pollen, omdat ik denk dat bij mijn paard de pollen de grootste triggers zijn. Hij heeft er nu enkele dagen niets last meer van gehad, maar zodra het terug warmer/droger weer is zal het hoofdschudden wel terug komen vrees is. Daarom heb ik ook direct besloten om een test te laten doen op zijn manen, zo weet ik in ieder geval al waaraan hij allemaal allergisch is.

Ik ben zelf begonnen met heel het topic door te lezen en voor mezelf al zoveel mogelijk tips eruit te halen, zit momenteel op pagina 286. Ik heb vele andere filmpjes gezien van paarden die hoofdschudden, maar heb de indruk dat mijn paard het precies vele zwaarder/erger heeft dan wat ik al voorbij heb zien komen? Ik heb hem nog geen 2 weken, en hij moet nog 2 jaar worden, maar begin al te vrezen dat dit misschien helemaal niet goed gaat komen?

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 21:20

Stephanie_93 schreef:
Ik ben sinds vandaag alvast begonnen met de druppels van Puur Pollen, omdat ik denk dat bij mijn paard de pollen de grootste triggers zijn. Hij heeft er nu enkele dagen niets last meer van gehad, maar zodra het terug warmer/droger weer is zal het hoofdschudden wel terug komen vrees is. Daarom heb ik ook direct besloten om een test te laten doen op zijn manen, zo weet ik in ieder geval al waaraan hij allemaal allergisch is.

Ik ben zelf begonnen met heel het topic door te lezen en voor mezelf al zoveel mogelijk tips eruit te halen, zit momenteel op pagina 286. Ik heb vele andere filmpjes gezien van paarden die hoofdschudden, maar heb de indruk dat mijn paard het precies vele zwaarder/erger heeft dan wat ik al voorbij heb zien komen? Ik heb hem nog geen 2 weken, en hij moet nog 2 jaar worden, maar begin al te vrezen dat dit misschien helemaal niet goed gaat komen?

filmpjes van mijn fries op pagina 456.... :(

Maar weet je, je kunt niet meer doen dan je best en proberen zaken uit te sluiten en het paard te helpen. Zo probeert iedereen hier zijn/haar paard te helpen op de meest uiteenlopende manieren in de hoop dat er iets aanslaat en het hoofdschudden afneemt, controleerbaar of zelf wegblijft. Geloof me dat het een hele zoektocht kan zijn en misschien heb je in dat geval wel een voordeel met een jong paard.

Succes en hopelijk laat je weten wat er uit gaat komen. Zo kunnen we ook weer leren van elkaar en elkaars ervaringen, al blijft het moeilijk want ieder dier is anders....

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 22:44

Stephanie_93 schreef:

Mijn paardje is ook nog jong, net pas 2 jaar en is vorig jaar in augustus begonnen met schudden. Al veel actie ondernomen en van de winter was het weg. Nu sinds maart weer terug begonnen met schudden en ik ben ook met een aantal dingen aan de slag gegaan. Het is nu nagenoeg weg, dus geef de moed niet op! Ik heb vorig jaar ook echt met de handen in het haar gezeten, maar niet bij de pakken neer gaan zitten :(:)

Wat ik er momenteel aan doe:

Omdat uit de test van Josefien gekomen is dat ze daadwerkelijk een pollenallergie heeft, verder gegaan met de behandeling hier van:

*Puur pollen
*Puur luchtwegen
*Ceterizine (dosering is even aftasten wat voor jouw paardje werkt, ik zit momenteel op 6, oftewel 60mg. En ik heb ergens gelezen dat het beter is dit savonds in te nemen, dus ze krijgt het savonds bij de laatste voerronde)
*Puur magnesium
*Puur probiotica
*En omdat het toch de scherpe randjes er vanaf lijkt te halen (gevoeligheid voor licht), smiddags 15mg melatonine

Vandaag heeft ze een Raindrop Therapie behandeling gehad, en hier kwam uit dat ze emotioneel en hormonaal een beetje in de knoei zit. Hier gaan we haar mee helpen.

Bovendien opperde de therapeute dat veel van haar klachten met de lever in verband staan, dus ik ga de dierenarts nog eens uitnodigen voor een (bloed)onderzoek. Ze moet ook weer geënt, kan ik dit mooi combineren ;)

Edit: en kritisch naar mijn voer gekeken. Ik gaf al zo veel mogelijk suiker en zetmeel arm voer (vitaminebrok, luzerne, muesli zonder granen, ruwvoer), maar omdat ze ook gevoelig blijkt voor zoetstoffen ben ik haar nu van de Subli Dieetmix om aan het zetten op de Marstall Faser Light.
Bovendien raadde Josefien me aan de luzerne (hartog) te vervangen voor compactgras (hartog), omdat de luzerne helaas melasse bevat.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 07:11

NRJ luzerne kan je beter helemaal niet voeren omdat dat de fotosensitiviteit vergroot

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 08:19

Horseware Maar ze heeft wel de eiwitten nodig omdat ze nog volop in de groei is :\ ik heb nu de luzerne van Vitalbix, eens even kijken hoe dat gaat.

xxFair

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 13:14

Allegro heeft bijna een hele week geen last gehad. Vandaag met het mooie weer uiteraard wel terug veel last. Heb voor het eerst een vliegenmasker opgezet met daaraan zelf een pollennetje aan vast gemaakt. Het lijkt precies wel wat te helpen.. welke maskers gebruiken jullie? Het pollennetje nu blijft niet altijd mooi over zijn neusgaten liggen..

xxFair

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 17:07

Bedankt Dieseltje en NRJ voor jullie reactie, ik hoop echt dat ik snel een gepaste oplossing kan vinden want zo kan hij écht niet de zomer tegemoet... Is nu altijd op droge/warme dragen dat hij last heeft, echt veel last. Hij heeft vandaag nog 1 uur tegen de drinkensbak liggen schuren met zijn neus, als hij zo doorgaat ligt zijn neus binnenkort helemaal open vrees ik.

NRJ, die Ceterizine is dat voor mensen? Ik heb een dokter in mijn familie en zij stelde volgens mij dit medicijn vandaag ook voor om eventueel aan mijn paard te geven aangezien dit voor mensen heel goed werkt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 17:28

Het is voor mensen,maar ook getest op paarden, op google vind je op engelse paginas wel info( even zoeken met de woorden horse en ceterizine)
Wat betreft de dosering heb ik destijds de tip gekregen om 10 mg (1 tablet is meeestal 10 mg) per 100 kilo lichaamsgewicht te geven
en even rustig aan beginnen met 1 tabletje per dag om te kijken hoe je paard er op reageerd.
bij de een is namelijk minder nodig dan bij de ander.

Appie vandaag ook wat milde klachten, hij stond ook wat met opgetrokken neusgaten.
Heb met hem verder niks gedaan, hij was ook wat rustig vandaag, dus ik dacht van laat maar.
Neusnetjes gebruik ik niet trouwens

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 17:59

Stephanie_93 schreef:
Bedankt Dieseltje en NRJ voor jullie reactie, ik hoop echt dat ik snel een gepaste oplossing kan vinden want zo kan hij écht niet de zomer tegemoet... Is nu altijd op droge/warme dragen dat hij last heeft, echt veel last. Hij heeft vandaag nog 1 uur tegen de drinkensbak liggen schuren met zijn neus, als hij zo doorgaat ligt zijn neus binnenkort helemaal open vrees ik.

NRJ, die Ceterizine is dat voor mensen? Ik heb een dokter in mijn familie en zij stelde volgens mij dit medicijn vandaag ook voor om eventueel aan mijn paard te geven aangezien dit voor mensen heel goed werkt.

Ellepel heeft je vraag al grotendeels beantwoord :) Ik had echter zelf ook nog research gedaan naar het onderzoek met cetirizine bij paarden en gevonden dat je tussen de 0,2 en 0,4 gram per kg lichaamsgewicht kunt geven (1 x per 12 uur).
Ik heb ook langzaam opgebouwd, begonnen met 2 en zit nu op 6 per dag. Dit lijkt bij de mijne afdoende te helpen in combinatie met de neuszalf tegen pollen.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 18:16

Wat voor een zalf gebruik je?

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 19:36

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 19:52

Stephanie_93 schreef:

Ik heb voor mijn paard dit masker met neusflap:
https://www.paardendrogist.nl/zoek/?fq=field+relief+max

xxFair

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 20:25

NRJ schreef:
Stephanie_93 schreef:

Ellepel heeft je vraag al grotendeels beantwoord :) Ik had echter zelf ook nog research gedaan naar het onderzoek met cetirizine bij paarden en gevonden dat je tussen de 0,2 en 0,4 gram per kg lichaamsgewicht kunt geven (1 x per 12 uur).
Ik heb ook langzaam opgebouwd, begonnen met 2 en zit nu op 6 per dag. Dit lijkt bij de mijne afdoende te helpen in combinatie met de neuszalf tegen pollen.

Geef jij dan van april tot en met oktober elke dag 6 pillen? En heeft hij dan echt totaal niets last meer of?
Die zalf is ook een goede tip, kan ik ook eens proberen!