[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 13:55

Een stap rondje van een half uur is toch ook prima? Hoeven niet gelijk ritten van 2 uur te zijn ;)
Ik denk niet dat Skessa er niet gelukkig van wordt als ze helemaal stil staat. Ze is nog hartstikke fit en gaat graag mee. Zolang dat nog is, mag ze lekker mee :)

Celebi

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 16:42

Toch het kwart pilletje erbij gedaan vandaag. Ben benieuwd! Was even een gedoe want mijn pillen snijder lag blijkbaar niet op stal, maar het is gelukt.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 17:04

Oh hier mijn dame 2 jaar geleden na diagnose een half jaar vrij gegeven omdat ik haar had laten testen omdat ze ook echt niet fit was. Nu is ze 22 en rijden we 1 x per week een ritje (niet rustig want ze is weer haar eigen hete zelf) maar niet langer dan een uurtje en ik pak ze 1 a 2 x aan de longe in de week.

Ik ben zelf vooral heel voorzichtig omdat ze echt heeeeel hoge waardes had en behalve lusteloos had zij klinisch nauwelijks symptomen. En liever heb ik haar nog jaren als mooie tuin versiering hier dan dat ik fanatiek kan rijden. Ik neem dr een beetje in bescherming voor zichzelf.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 17:10

Op zich kun je gewoon doen wat je paard aangeeft hoor. Natuurlijk met grenzen, maar juist met medicatie en weer lagere waardes kunnen paarden met PPID echt nog relatief fit actief oud worden. Zo lang het nog kan van genieten zou ik zeggen. <3

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 18:01

Rust roest zeggen ze altijd, dus zolang ze het aankunnen en het leuk vinden is beweging alleen maar goed

bastiaan02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 20:24

Ben een beetje ten einde raad ondertussen. Paard nu bijna 3 weken aan de prascend,maar ik zie nog geen verbetering. Eerder wordt ie minder. Hij is zo lusteloos. Zelfs in het bos is ie niet vooruit te branden. Hebben jullie nog tips? Denk aan verder onderzoek, maar misschien is dat nog te vroeg.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 21:18

Heeft een week of 6-8 nodig. Daarna even opnieuw testen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 21:51

Het kan nog te vroeg zijn om verandering te merken misschien. Zeker als het gaat om de vacht zie je daar pas volgende vergaring wat van.

Slomer worden kan ook zijn omdat de medicatie misschien iets te hoog ingesteld staat of begonnen met een te hoge dosering.

Zou het vooral even blijven monitoren en overleggen met de dierenarts.

En bij twijfel een normaal bloedonderzoek kan natuurlijk ook altijd om de orgaanfuncties te controleren.

bastiaan02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 08:28

Dankjewel voor de adviezen. Zie hem binnen 2 maanden veranderen van een brutale 19 jarige naar een bejaarde 19 jarige. Hij was voor de medicatie al sloom. Daar begon het mee icm de dikke vacht. Toen gingen bij mijn j de alarmbellen rinkelen.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 12:15

Geduld. Juist tussen de 2 en 4 weken na start van de medicatie kunnen de klachten even verergeren. Ik heb mijn paard toen even laten staan en alleen wat aan de hand gewandeld. Na 6/8 weken kreeg ik mijn oude paard pas weer terug.

bastiaan02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 17:56

Dee_Es schreef:
Geduld. Juist tussen de 2 en 4 weken na start van de medicatie kunnen de klachten even verergeren. Ik heb mijn paard toen even laten staan en alleen wat aan de hand gewandeld. Na 6/8 weken kreeg ik mijn oude paard pas weer terug.

Ha,ha inderdaad nog even geduld hebben. Hoop dat ie opknapt. Hij is weer ietsjes zijn eigen ikkie aan het worden.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 12:34

Ik ben inmiddels gestart met de Prascend, een 1/4 in de ochtend verstopt in een handje speedibeet of een appel. Tot nu toe gaat het er probleemloos in. De verwijdering van de kies is ook goed gegaan, ruim een week geleden. Dus ik hoop dat hij vanaf nu weer gaat aankomen. Hij leek in ieder geval al heel opgelucht nadat de kies eruit was, toch meer last gehad dan dat hij heeft laten zien.

TamaraFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 21:28

Weet iemand of je bij prascend nog iets van glucobalance bij kan geven voor het weideseizoen?
Gewoon voor de zekerheid.
Ik kan er nergens iets over vinden.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 21:37

Ik weet dat veel mensen het doen, ik heb het zelf vorig jaar ook even gegeven toen hij echt wat te dik stond met blessure met wat uren land. De werking van monnikspeper bij PPID is alleen discutabel geloof ik. En niet alleen of het wel of niet werkt, maar ook of het juist niet negatief werkt bij PPID of bij het geven van Pergolide.

Hieronder een stukje van een interessant artikel:

Citaat:
Omdat pergolide de hoeveelheid ACTH wél laat afnemen en monnikspeper dat níet direct voor elkaar krijgt, is het plantje geen alternatief voor het pilletje. Op basis van de positieve ervaringen die paardeneigenaren melden met betrekking tot de klinische verschijnselen, kan het nog steeds de moeite waard zijn om het als ondersteunende therapie in te zetten. Maar als je het gebruikt in plaats van pergolide, neem je een reëel risico dat je je paard niet de behandeling geeft die het nodig heeft.

En let op: over het gecombineerde gebruik van monnikspeper en pergolide is nog minder bekend. Dus ook niet of dit goed, neutraal of slecht uit zal pakken voor je paard. Bij mensen met de ziekte van Parkinson (een ziekte die in sommige opzichten vergelijkbaar is met PPID) wordt de combinatie monnikspeper met een dopamine-agonist in ieder geval afgeraden. Vertel voor de zekerheid altijd aan je dierenarts als je monnikspeper naast pergolide wilt geven. Houd de bloedwaarden en veranderingen in het ziektebeeld goed in de gaten.

Bron: https://hoefbevangen.info/pergolide-of- ... B-Ov0Mdzcq

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 21:54

Ik geef al enkele jaren glucobalance bij pracend / pergoquin

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 15:55

Hmm, vorige maand was de uitslag van de ACTH waarde 38,8: voldoende dat mijn dierenarts zei, verhoog maar met een kwartje. Dus ipv een halve heb ik nu een maand driekwart gegeven en hebben we gisteren een nieuwe test gedaan. Nu is de waarde 55,2. Verhoogd dus.. Vind het wat frappant, behalve dat hij nu net een week op de weide staat en daar wel een beetje extra stress van heeft (verlatingsangst, nieuwe routine). Hij lag wel een uurtje voor hij getest werd echt languit in de paddock te slapen. Zoveel stress had hij dus duidelijk ook weer niet. Ik hoopte dus op een valide testuitslag.

De dierenarts zei dat ze dit vaker ziet en toch maar een hele pil adviseert omdat het een progressieve ziekte is die prima in een maand wel erger kan worden. Dat baarde me een beetje zorgen, maar ik twijfel nu niet ook of hij niet toch verhoogde waardes had van de stress.

Ik ga wel gewoon ophogen, maar toch vind ik het wat apart. Wat denken jullie? Ik vind verhogen overigens niet erg hoor, scheelt weer het snijden van die lastige kwartjes. Dat is best een gedoe. Enige nadeel is dat het natuurlijk wel weer wat duurder is, maar dat neem ik maar voor lief als het moet.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 20:13

Mijn dierenarts zei dat het klinische beeld doorslaggevend is in de keuze om medicatie de verhogen (of te verlagen). Als je paard klinisch niet slechter is geworden ondanks de hogere acth waarde zou ik dus niet direct de medicatie verhogen. Zeker aangezien overdosering een negatief effect heeft en je nog maar kort geleden al met een kwart omhoog bent gegaan. Is je paard klinisch slecht dan zou ik inderdaad de medicatie verder opschroeven vanwege de hoge acth waarde.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 07:53

Oei lastig Celebi. Ik zou het denk ik nog wat langer aankijken als je verder geen klachten hebt.

Mijn da komt maandag weer testen voor m'n andere merrie. Die op 200 waarde zat. Ze krijgt nu een half pilletje, ben benieuwd of het gezakt is.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 08:54

Nouja ik wil hoge waardes op zich wel voorkomen.. Ben een beetje huiverig voor exponentiële groei bij geen of te lage dosis medicatie. Dus ga denk ik wel de hele pil proberen. Scheelt ook echt veel gedoe, want ik kan nu de pillen in de blisters laten zitten en per stuk klaarleggen ipv dat ik ze per 4 dagen moet klaar maken (hoe goed blijft het überhaupt?) en met een pillensnijder moet breken. Er mocht van 38,8 nog best een hoop af om richting 15 te gaan dus die speling is er ook wel. Maar vraag me nu toch af waar die verhoging van kan komen. Stress, het feit dat de pil van de vorige dag misschien uitgewerkt is of vanwege de progressieve ziekte.. :?

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 09:01

Celebi schreef:
Nouja ik wil hoge waardes op zich wel voorkomen.. Ben een beetje huiverig voor exponentiële groei bij geen of te lage dosis medicatie. Dus ga denk ik wel de hele pil proberen. Scheelt ook echt veel gedoe, want ik kan nu de pillen in de blisters laten zitten en per stuk klaarleggen ipv dat ik ze per 4 dagen moet klaar maken (hoe goed blijft het überhaupt?) en met een pillensnijder moet breken. Er mocht van 38,8 nog best een hoop af om richting 15 te gaan dus die speling is er ook wel. Maar vraag me nu toch af waar die verhoging van kan komen. Stress, het feit dat de pil van de vorige dag misschien uitgewerkt is of vanwege de progressieve ziekte.. :?

Ik zet voor mijn pony's 1x per 8 dagen de medicatie uit. Ik heb zo'n weekdoosje.
Doe het al heel lang zo en heb niet het idee dat de pillen er slechter door worden.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 09:22

Ik las ergens een keer een artikel over de houdbaarheid van Pergolide en dat het licht- en luchtdicht verpakt moet blijven anders gaat de werkzaamheid achteruit. Nou zat het bij mij in de voerton dus geen licht, maar luchtdicht was mijn pillendoosje niet..

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 16:42

Celebi schreef:
Ik las ergens een keer een artikel over de houdbaarheid van Pergolide en dat het licht- en luchtdicht verpakt moet blijven anders gaat de werkzaamheid achteruit. Nou zat het bij mij in de voerton dus geen licht, maar luchtdicht was mijn pillendoosje niet..

O dat heb ik nog nooit gehoord! Ik doe ze idd ook in die capsules en dan voor een aantal dagen.

Da vandaag terug geweest om te testen. Nog wel gevraagd of ze een hogere waarde kon hebben vanwege pijn en stress (eorth). Dat kon wel zei die, maar daar houdt ie dan een bepaalde marge voor over. Dan had ze wel echt onder de 100 moeten zitten ze had 200.
Zal morgen of overmorgen ze uitslag wel krijgen.

Andere paard wat minder goed. Gisteren een rondje met dr gereden. Was erg aan 't hoesten en werd ook echt benauwd. Hij heeft naar dr longen geluisterd, maar die waren niet goed. Dus daarvoor krijgen we weer een kuur.

inge_romeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 16:54

Hoi allemaal, ik lees al een tijdje mee maar had toch een vraag. Mijn doosje van 200 stuks pergoquin is bijna leeg. Helaas is het bij mijn dierenarts al heel lang niet leverbaar. Ik heb ze al meerdere malen gebeld, maar ze geven aan dat t tot eind maart niet leverbaar was. Dat t nu mei is en ze nog niks weten is dan jammer... :Y) Ik kan wel het kleinere doosje krijgen, maar die is in verhouding een flink stuk duurder natuurlijk. Is de grote verpakking bij jullie ook niet leverbaar?

Wat betreft het uit de blister halen van de medicijnen: in de bijsluiter van de pergoquin staat iets van dat het daarna nog maar een dag of 2 goed is. Voorbereiden voor een paar dagen kon dus niet. Hier heel blij met een stalhoudster die het sochtends door haar voer doet.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 17:01

inge_romeo schreef:
Hoi allemaal, ik lees al een tijdje mee maar had toch een vraag. Mijn doosje van 200 stuks pergoquin is bijna leeg. Helaas is het bij mijn dierenarts al heel lang niet leverbaar. Ik heb ze al meerdere malen gebeld, maar ze geven aan dat t tot eind maart niet leverbaar was. Dat t nu mei is en ze nog niks weten is dan jammer... :Y) Ik kan wel het kleinere doosje krijgen, maar die is in verhouding een flink stuk duurder natuurlijk. Is de grote verpakking bij jullie ook niet leverbaar?

Wat betreft het uit de blister halen van de medicijnen: in de bijsluiter van de pergoquin staat iets van dat het daarna nog maar een dag of 2 goed is. Voorbereiden voor een paar dagen kon dus niet. Hier heel blij met een stalhoudster die het sochtends door haar voer doet.

Wat gek, ik heb eind maart een nieuwe doos van 200 gehaald. Wel in België.
Misschien eens naar een andere da in de buurt bellen en vragen of die het op voorraad hebben.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 13:07

Net telefoon gehad, waardes gezakt naar 11 *\o/* *\o/* *\o/*