[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 20:28

Maar als ik met mijn DA overleg dan goochel ik? Zal nog eens wat proberen uit te leggen zeg...

Rindin

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 20:34

Jeetje, wat reageer jij snel geïrriteerd, zeg... Het is toch best begrijpelijk dat mensen twijfelen over het aanpassen van de hoeveelheid medicijn (zonder overleg met de DA) ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 20:42

Als je zelf twijfelt prima, doen we allemaal, maar stel dan niet dat ieder ander die het anders doet , goochelt, dat is simpelweg niet netjes.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 21:09

@britta je moet gewoon naar je paardje kijken. Als ZE klinisch zich goed voelen en eruit zien moet je je niet direct zorgen maken. Sommige mensen,hier die al jaren de medicatie geven weten uit ervaring wanneer ZE kunnen verhogen of verlagen. Ik moet het zelf ook nog een,beetje uitzoeken. Ik zou ook niet direct stoppen met medicatie bij mijn paardje omdat ik dan schrik heb dat ZE terug gaat hervallen en,het gaat juist beter met de medicatie en omdat ik weet hoe slecht ze eraan toe was voor de medicatie. Plus elk paard reageert anders op de medicatie. Gewoon naar je paardje kijken en als je denkt dat het niet goed is gewoon contact opnemen,met je da en dan,kan die bloed trekken en,kijken hoe de waardes zijn. Hoe is het nu met je paardje? Is ze al wat bijgekomen?

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 22:14

Jannepauli schreef:
Tja.. geloof je het? Die dame is al een paar jaar bezig met dit soort teksten en tot op heden heeft nog niemand enig bewijs gezien van haar vermeende genezingen.

OJJ: Ik snap eigenlijk niet waarom je 'schoon' wil testen. Je kunt toch simpelweg uitslagen vergelijken?

Essie 73: het enige wat je met zekerheid kunt zeggen met deze uitslag dat de Cushing onder controle is. Voorlopig tenminste. PPID geneest niet en als je zou stoppen met de medicatie dan heb je 99,9% kans dat het weer terugvalt.

Nou dan ben ik een gelukkig mens en hoop dat het onder controle blijft!!!

tierry

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 22:21

hallo allemaal,
even de korte versie...:
ik ben er nog niet zo heel lang geleden achtergekomen dat ons paardje ppid heeft.
inmiddels op prascend en merkte enige vooruitgang.
sinds deze week gaat het echt slecht, opgezette hak/ aanzet hak en ondanks ontstekingsremmer en antibiotica daar weinig vooruitgang in.
maar ze valt nu ook zomaar neer, krabbelt weer op en lijkt wazig...
de eerste keer viel ze zelfs 2 keer direct achter elkaar !!
ben me rot geschrokken, echt super eng, maar als een paardje met ppid begint met omvallen, wat zijn dan de verwachtingen ?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 22:23

ohjajoh6 schreef:
Precies om het antwoord wat je eronder zelf al geeft JP?

Als ik nu had getest en acth was lager geweest , had ik alleen maar geweten dat de PPID onder controle is, terwijl ik nog altijd en eeuwig twijfel of haar klachten toch niet grotendeels IR gerelateerd zijn en daar kom ik dus alleen maar achter als ik haar test na aantal weken zonder prascend...

Om er achter te komen wat speelt moet je laten testen. En niet alleen op ACTH waarde maar zowel insuline als glucose ( en eventueel schildklier als je DA dat kan).Aan de hand van de uitslagen kun je zien wat dominant is: hoge insuline|glucose ( hoger dan de ACTH uitslag) betekent IR met bijkomend PPID. Andersom kan ook.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 22:49

Tierry
.. Ik weet niet of iemand dat hier zeggen kan. Ik bedoel weet je zeker dat de oorzaak van het vallen de ppid is? Is er niet wat anders? Variërend van TIA's Tot spierzwakte? 1 dikke hak hoeft ook niet van ppid te komen. Arthrose en ppid kunnen samen maar dat hoeft niet per definitie zo te zijn.

Hoe oud is je paard?
Wat doet hij nog?
Hoeveel prascend geef je een wanneer heb je voor het laatst opgehoogd?
Laatst bijgewerkt door IMJ op 08-10-15 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 22:53

Thans voor de tip jp! Als ik dan het risico durf te nemen om tijdelijk te stoppen voor de nieuwe test dan zal ik dat zeker zo doen. Ik weet wel dat 3 jaar geleden glucose normaal was (weet getal niet meer uit het hoofd) ir was 26 en acth 49pgml...

tierry

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 22:55

ze is 14, D-pony.
op moment niks door de dikke hak, maar daarvoor gewoon goed rijdbaar
prascend een halve tablet sinds 3 a 4 weekjes (zo uit mn hoofd, maar zal even nakijken)
d.a. zoekt het ook uit, maar gaat er vooralsnog vanuit dat het toch ppid gerelateerd is.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 22:59

Viel ze voor het gebruik van prascend ook al?

tierry

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 23:05

nee vallen is pas sinds deze week.

tenminste ik heb het niet eerder gezien, maar de dikke hak was volgens de d.a. wellicht overbelasting, maar toen ze dat had was ze al 3 dagen niet gereden....
dus misschien is dat gekomen van een keer vallen ?
ik weet het niet....

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 23:59

Britta31 schreef:
Ik goochel niet met Britt haar medicijnen.Ik geef wat de da zegt en de da zal het wel het beste weten.Britt doet het super.En ze krijgt ook gewoon gerstemix met maisvlok.Daar zit toch ook genoeg in?

Jou insteek en bivoorbeeld de mine zijn al wat verschillend, Britta :)
Ik twijfel niet aan mijn dierenarts maar ga er ook niet per definitie vanuit dat hun het altijd het beste weten. Ik ken mijn paard het beste en ik heb de tijd en interesse om bij bepaalde aandoeningen diep oi de materie te duiken. Daardoor kom ik soms met dingen waar mijn dierenartsen niet meteen aan dachten o zelfs niet kennen. Dan overleggen we met elkaar of het een goede optie is. Uiteindelijk maak ik zelf natuurlijk de beslissing.
Zo raade de dierenarts bij de peesblessure van mijn paard boxrust aan maar heb ik er voor gekozen haar gewoon op het land te laten. Zit mijn kat aan de humane insuline in plaats van de veterinaire etc.

Gerstemix en maisvlok zit volgens mij vol koolhydraten en lijkt mij voor een Cushing paard niet het meest geschikte voer.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 00:02

tierry schreef:
sinds deze week gaat het echt slecht, opgezette hak/ aanzet hak en ondanks ontstekingsremmer en antibiotica daar weinig vooruitgang in.
maar ze valt nu ook zomaar neer, krabbelt weer op en lijkt wazig...
de eerste keer viel ze zelfs 2 keer direct achter elkaar !!
ben me rot geschrokken, echt super eng, maar als een paardje met ppid begint met omvallen, wat zijn dan de verwachtingen ?

Wat een naar verhaal tierry, klinkt eng dat omvallen.

Ik ben geen deskundige maar kunnen de ontstekignsremmers of antibiotica geen invloed hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 08:19

@ Tierry, Zou dat omvallen niet epilepsie kunnen zijn? Kan PPID gerelateerd zijn in dat geval..

Mijn eigen DA denkt nu richting de weke delen (spieren) het probleem te moeten zoeken en ze raad mij aan om een supplement (bijv. magnesium) te gaan geven om te kijken of dat helpt.
Nu had ik al gezien dat jullie ook selinium en vitamine E aanraden. Moet ik dit allemaal in losse (poeder) vorm kopen of zijn er ook likstenen of andere diervoeders van die dit bevatten?

Zou het ook kunnen dat Sed door zijn zeer strenge dieet wat hij al ruim een jaar heeft tekorten heeft opgelopen? Misschien i.c.m. het niet meer gebruiken van zijn spieren? Oei wat voel ik me schuldig dan als het dat is..
Hij heeft al ruim een jaar alleen maar hooi, klein beetje gras en onkruiden op zijn menu staan. I.c.m. een klein handje (7 brokjes?) basisbrok met zn pilletje, en zo nu en dan een zoutliksteen..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-10-15 08:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 08:53

Goedemorgen Shanna,

het is heel goed mogelijk dat op het dieet dat je je paard geeft, hij tekorten heeft opgelopen. Ik zou dus maar snel een goede balancer zien te krijgen die geen suikers (koolhydraten etc.) bevat, maar wel alle vitaminen en mineralen biedt die hooi aanvullen. Op de site 'Je paard gezond en Fit' kun je dat in poeder- of brokjesvorm kopen - dat is, als ik me goed herinner, afgestemd op de gemiddelde waarden van het Nederlandse hooi.

De aftakeling door PPID kan inderdaad inhouden dat de spieren slechter worden en dat tot trillen en vallen leidt - dat heeft met bepaalde hormonen te maken. Ik ga dat hele verhaal maar niet toelichten, het is medisch ingewikkeld maar aan de resultaten kun je uiteindelijk wel wat proberen te doen. Ik zou in dit geval vooral denken aan een goede vitamine E zoals Vitamine E excellent van Pharma Horse. Als je dit geeft met een hand lucerne ( bv Superfit horse Lucerne, die is perfect - geen suikers, geen stof) en de balancer brokjes of poeder erbij, dan maak je een goede stap.

http://www.jepaardgezondenfit.nl/balancer-pro.html ( met deze heb je wellicht niet eens extra Vit E en magnesium nodig, is hoog gedoseerd)

http://www.superfithorse.nl/ - de beste lucerne ooit!

Likstenen alleen voor zoutbehoefte gebruiken; de likstenen met mineralen etc. zijn eigenlijk zinloos omdat je geen controle hebt over de hoeveelheid die he paard opneemt en óf hij het überhaupt wel opneemt. Gedoseerd zelf toevoegen aan het voer is veel beter.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 10:02

Hoe zit het met het plasgedrag van jullie paarden? Merk je dat dit op sommige dagen meer is dan andere?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 10:53

Shanna schreef:
Zou het ook kunnen dat Sed door zijn zeer strenge dieet wat hij al ruim een jaar heeft tekorten heeft opgelopen? Misschien i.c.m. het niet meer gebruiken van zijn spieren? Oei wat voel ik me schuldig dan als het dat is..
Hij heeft al ruim een jaar alleen maar hooi, klein beetje gras en onkruiden op zijn menu staan. I.c.m. een klein handje (7 brokjes?) basisbrok met zn pilletje, en zo nu en dan een zoutliksteen..

Een tekort zou gezien het rantsoen zeker mogelijk zijn. Maar je hoef je niet schuldig te voelen. Je hebt het tenslotte niet expres gedaan!

Ik zelf geen al jaren naar tevredenheid Marstall Force als compleet vitamine- en mineralensupplement. Daar hebben ze maar een zeer kleine hoeveelheid per dag van nodig.

Als vitamine E supplement wil ik Chevivit aanraden http://www.paardendrogist.nl/product/13 ... len/101012 is duur maar je doet heel lang met 1 flesje.

Luzerne zou een mooie aanvulling zijn voor de eiwitten en dus spieropbouw. Er zit van nature al weinig koolhydraten in en is daardoor geschikt om erbij te geven.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 10:59

Nog even ter aanvulling op mijn eerdere post: de balancer van Je paard gezond en fit (beide varianten) bevat geen ijzer. Dat is zeer belangrijk voor IR en PPID paarden. Alle andere commerciële supplementen bevatten altijd ijzer in wisselende hoeveelheden en dat zou je voor paarden met genoemde aandoeningen beter kunnen vermijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 12:44

Ik heb nu op aanraden van mijn dierenarts in eerste instantie maar vast magnesium gehaald en daar ga ik vandaag mee beginnen.
Die balancer ziet er wel interessant uit maar is wel erg prijzig zeg..!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 12:55

Dat valt dus verhoudingsgewijs reuze mee Shanna, want jij kunt toch maar hooguit 50 gram per dag geven aan je kleintje, ik gaf zelfs minder aan mijn shet. ze vinden het trouwens erg smakelijk.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 13:56

Hoi Thierry, ik heb je topic gevolgd over het wel of niet kopen van dit paardje. Snap dat je nu twijfeld.
Durf nu niet te zeggen wat er aan de hand is maar mocht je echt in de richting van epilepsie gaan denken pb me dan. Helaas heb ik ervaring met een paardje met ppid gerelateerde epilepsie . Hoop echt voor de dat dat het niet is.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 14:12

Mijn pony's (2x cushing, 1x IR en 3x 'overig') krijgen metazoa. Daar doen ze het beter op dan de pavo vital en de marstal force.

De balancer pro werd hier niet gegeten door 4 van de 6 toen ik een poging deed om iets te vinden wat nog fijner is dan de metazoa.
Je voer er maar een beetje van (van alle balansers/vitamine korrels), dus zo duur is het helemaal niet. Gewoon brok voeren is vaak duurder (als je genoeg voer om aan voldoende vitamine te komen, maar dan moet je al snel kilo's voeren wat voor veel paarden te veel is).

Maandag even bellen om te overleggen met mijn dierenarts. Judith hangt enorm aan me, terwijl het echt geen knuffel/tuttel pony is. Contact met mensen was altijd omdat het moest, niet omdat ze het zelf zocht. Als het hek open gaat om naar het land te gaan blijft ze bij de paddock hangen als ik ga mesten. Als ze terug naar de paddock gaan blijft ze ook bij mij draaien terwijl de rest wel meteen doorloopt. Ik vind haar ook wat afvallen (niet helemaal een ramp, maar het moet niet veel meer worden) terwijl ze het zelfde krijgt als altijd en als de andere die wel net ff aan de volle kant zijn. Ze loopt nog wel vrolijk haar pony lesjes, dus is zeker nog niet zielig.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 14:26

Jannepauli schreef:
Nog even ter aanvulling op mijn eerdere post: de balancer van Je paard gezond en fit (beide varianten) bevat geen ijzer. Dat is zeer belangrijk voor IR en PPID paarden. Alle andere commerciële supplementen bevatten altijd ijzer in wisselende hoeveelheden en dat zou je voor paarden met genoemde aandoeningen beter kunnen vermijden.

Bevat het geen ijzer of is er alleen geen ijzer toegevoegd? Dat kan ik niet uit de site op maken. Lijst met ingrediënten kon ik ook zo snel niet vinden.

Een ijzeroverschot remt de opname van zink en koper (?) en zit al ruim voldoende in gras en hooi. Hebben PPID paarden daar een verhoogde behoefte aan? Is dat de achtergrond om voor deze balancer te kiezen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 14:54

http://www.jepaardgezondenfit.nl/balancer.html

Hier staat alles in dacht ik.

Met betrekking tot het ijzer gehalte hier een stukje tekst, die ik persoonlijk erg duidelijk en voor mij begrijpelijk vond;

Je specifieke vragen of ijzer staan er niet in beantwoord maar in het kort is ijzer een oxiderende stof in het lichaam wat er bij een overschot voor zorgt dat de cellen aangetast worden. Een theorie van Dr. Kellon is dat het ook de cellen in de hersenen aantast en daardoor PPID (Cushing) veroorzaakt.

Het lastige van ijzer is dat het in de basis van paardenvoer (gras, hooi, etc) veel tot erg veel aanwezig is. Een volwassen paard van 500kg heeft voor onderhoud zo’n 400mg ijzer per dag nodig. Als je dan weet dat waardes van 250-300mg per kilo hooi of kuil heel normaal zijn dan weet je dat je paard eigenlijk altijd meer ijzer binnen krijgt dan hij nodig heeft. Daarbij komt dat een paard geen actief mechanisme heeft om ijzer uit te scheiden; het hoopt op in de lever.

Een aantal sporenelementen wedijveren met elkaar voor opname in het lichaam en dat is onder andere ijzer en zink, en zink en koper. Het inzicht en de ervaring van dr. Kellon is dat het ophogen van voornamelijk zink en koper (maar ook het overall balanceren van de mineralen in de voeding) door die competitie, maar ook door hun mogelijkheid om de lever te ondersteunen in opschoning, veel kunnen helpen bij paarden met Cushing (naast de juiste medicinale aanpak).

Klopt dit zo ongeveer JP?