[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 16:57

Met dit natte weer moet je juist een deken opleggen... De momenten dat het even droog is zijn de mugjes erg actief! Die deken droogt wel hoor....

YPT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 17:10

Begrijp me goed Yvak_ - ik heb drie gezonde paarden zonder SME 24/7 buiten staan. Wij houden onze paarden natuurlijk en dat betekent ook zonder dekens.

Nu zit ik met een nieuwe aankoop die dus zomereczeem schijnt te hebben en ben helaas (of gelukkig.. ) zwaar onbekend met dit vreselijke fenomeen. Zoveel mensen, zoveel meningen en heeft iedereen het beste advies en of behandelwijze en lees ik me letterlijk helemaal suf.

Gevoelsmatig ga ik geen deken op een nat paard leggen nu het al 2 dagen onophoudelijk regent. Tijdens de regen zijn de muggen/vliegen ook niet actief. De vliegendeken ligt wel klaar zo gauw de regen stopt ..

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 17:14

Je doet net of het een vreselijk besmettelijk ziekte is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 17:15

Tja maar daarmee verhelp je je probleem niet he... Zonder dekens dan kan ik alleen maar denken arm arm paard.. En een vliegendeken? Die gaat niet helpen een goede eczeemdeken is de enige remedie tegen zomereczeem...

Er bijvoorbeeld de rambo eczeemdeken daar is een regenliner voor dan issie waterdicht super systeem.. Natuurlijk paarden houden heeft niets te maken met eczeem. Als je paard zo schuurt dan moet je er een deken opleggen smeren oid is symptoombestrijding je moet preventief bezig en dat is met een deken..

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 17:18

YPT, het is natuurlijk super vervelend dat je die verkoper jou besodemieterd heeft. Maar als het een goed en ook nog lief paard is dan zou ik er ook alles aan doen om het dier jeukvrij te krijgen. Paard heeft denk ik heel veel mazzel dat ie bij jou terecht is gekomen. Soms moet je je principes aanpassen, ik ben ook geen deken mens maar mijn 2 Spanjaarden moeten hier in de zomer wel dekens op omdat ze compleet worden opgevreten door de dazen. Daarbij heeft mijn merrie ook eczeem. Door haar zoveel mogelijk tegen de vliegjes te beschermen verlaag je de kans op jeuk enorm. In mijn ogen is dit de belangrijkste stap die je moet zetten met een eczemer. Daarna komt de voeding en behandeling en hopelijk kun je daarna ooit zonder de deken. Het probleem met regen is dat zodra de regen bijna is opgehouden, die kleine krengen alweer tevoorschijn komen en dat kun je nooit voor zijn als je zelf niet 24-7 op de wei bivakkeert. Ik kan na 12 jaar ervaring met een eczeempaard inmiddels zeer goed inschatten wanneer de vliegjes er wel en niet zijn maar ik neem ook geen risico meer. Ik zie een winterdeken, staldeken, regendeken als vervelende dingen voor een paard maar een eczeemdeken is een redmiddel. De meeste paarden hebben dit ook heel snel door trouwens. Mijn vorige merrie nam bijna een aanloop om in de deken te kruipen.

Paico

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 17:23

[quote="YPT"]Begrijp me goed Yvak_ - ik heb drie gezonde paarden zonder SME 24/7 buiten staan. Wij houden onze paarden natuurlijk en dat betekent ook zonder dekens.

Is het wat om een kuur te doen? Heb ik ook gedaan met mijn paardje gaat nu goed. Wordt voor ons het tweede zomer dus nog veel uit proberen. Nu heeft ze wel een deken op en ga straks aan de einde van deze zomer kijken hoe het gaat zonder deken ( voeding alleen genoeg...??)
Wel ben ik deze week begonnen om de manen en staart te spuiten met zo'n natuur product puur omdat wij op vakantie gaan en ik graag bij terug komst mijn paardje jeuk vrij zie :)

YPT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 17:43

Voor degene die meelezen weten dat ik een kleine week geleden, drie dagen na zijn aankomst, met een veterinair natuurgeneeskundige een behandelplan/kuur heb opgestart. :) Preventief kon ik al niet meer handelen dus nu actief behandelen ..

Omdat we niet van de dekens zijn hebben we er ook geen één paraat liggen. Stapte al gauw van mijn principe af hoor .. ben de zolder opgedoken en vond nog een goede vliegendeken, een erfenis ten tijde van een aankoop ;-) Een vervolg is een goede eczeemdeken die ik wil gaan aanschaffen maar ja .. dan is weer de vraag .. welke is goed ?!

Alles zal ik doen om zijn ongemak te beperken, maar heeft hij er ogenschijnlijk ook niet erg veel last van en vertoont rustig gedrag.

Meantime bereid ik me voor op een juridisch gevecht met de verkoper en kost het paardje me, ongewenst, intussen al veel eurootjes.

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 19:19

Ik heb de eczeemdeken maar even af gedaan, het blijft maar non stop regenen. Even verwisseld voor een dun regendekentje, en morgen wanneer het droog is maar weer omwisselen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 19:27

Hier gelukkig weinig regen gevallen. Regendeken op met dit weer? Het is hier nog steeds 23 graden, dus koud hebben ze het echt niet.
En anders zou ik idd de liner onder de eczeemdeken doen.

@ypt: ik denk dat de algemene conclusie uit dit topic is dat de rambo eczeemdeken het sterkst is en vaak goed ligt, maar wel warm is. Ook helpt Derfen bij de meeste erg goed tegen de jeuk. Maar beide kosten wel wat in aanschaf, voor een paard waarvan je nog niet weet of die blijft had ik die kosten ook niet gemaakt. Een vliegendeken is een eerste stap, alleen bijten de knutten daar doorheen, dus zal je paard jeuk blijven houden doordat je de bron niet kan weghouden.
Sterkte met dit lastige verhaal.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 20:49

Hier regent het alweer 48h non-stop, moest vandaag toch op de DA wachten, dus de deken heeft lekker 2 uurtjes af geweest :)

Toch voor alle zekerheid manen maar ingesprayd met Equiprotecta en even de boel lekker laten luchten.

DA heeft bloed genomen, ben benieuwd of er iets uit komt.
DA vond mijn paard prachtig op gewicht, zag geen tekenen van schuren/jeuk, vond dat de manenkam
er gezond en netjes uitzag en kon niet begrijpen dat de haren zo los komen aangezien de hals lekker slobbert en dus heel ruim zit :(

Dit wordt afwachten.

edit: iemand ervaring met brandnetels voeren?

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 21:12

Gaat zo goed met mijn pony dat ik risico genomen heb. En eczeem deken af.
En regendeken wel + hals op. En zonder kap. En er wordt niet geschuurd.
En ze eet zelfs GRAS. Mijn ogen rollen uit mijn hoofd. Ik gebruik sinds kort derfen, maar of het daar van komt weet ik niet.

Paard van stalgenoot reageert er 0,0 op en heeft nog steeds jeuk.

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 21:16

Ik schreef al eerder mijn paard geen eczeem, wel enorm last van de dazen steekvliegen onrust/bulten vrijwel allerlei merken aan vliegen dekens gehad maar niets blijft op de plek, trekt naar achter, drukt dan op de schoft, trekt bij de borst. een paar uurtjes is nog te doen maar durf m geen nacht zo achter te laten : ( vrees erg oncomfortabel voor hem. Ik heb op aanraden kwa pasvorm nu een eczeem deken (fedimax) ideaal ligt als een huis echt klokkie rond, is natuurlijk wel dikker dan vliegen deken, en als ie doornat is door de regen is ie zeker niet ideaal, is dan toch kouder en zwaarder en minder snel droog dan een vliegdeken. dus ik blijf uitkijken naar "de vliegen deken" met ideaal pasvorm voor mijn stevige duitser ! Ik zie de fedimax vliegdeken wel voorbij komen maar die pasvorm is wel weer totaal anders als de eczeem lijkt mij ? Owja bij deze dus mijn allerlaatste aanwinst te koop "de Amigo bugbuster" met losse hals en buikflap, licht van kleur uv werend, lag nog het mooist van allemaal ook na ee flink potje rollen, alleen bij die van mij wederom te strak op de borst : (

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 21:26

Mi_Amore schreef:
edit: iemand ervaring met brandnetels voeren?

Ik heb brandnetels gevoerd, zowel gedroogde hele plant als via de Paardendrogist gedroogd gehakseld blad.
Heb nooit echt verschil gemerkt met/zonder brandnetel.

Wel merk ik verschil met verschillende mixen van kruiden bijvoeren.
Brandnetel/paardenbloem/knoflook/zeewier/foenegriek deed het heel goed, maar nu heb ik zowel de souplesse-mix als de natuur-mix van de Paardendrogist geprobeerd en zeker de souplesse-mix bevalt ook goed voor het eczeem. Ook vrij logisch want daar zitten ook veel kruiden in voor de afvoer van afvalstoffen.
De natuur-mix merk ik iets minder van, al is het nog altijd positief ten opzichte van geen kruiden voeren. Ik wissel souplesse-mix en natuur-mix nu af (een zak het ene, volgende zak het andere).

Sowieso doen onze pony's het goed met extra kruiden. Nooit meer stalbenen, veel soepeler hals, lekker in hun vel zitten, glimmen, goede hoeven... Het lost het zomereczeem niet op maar levert wel een bijdrage denk ik.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 22:32

Ok die souplessemix ga ik proberen! Past wel bij m'n ouwetje. Ik heb de pony nu onder n regendekentje staan, stond echt te bibberen onder z'n kletsnatte eczeemdekentje, ik hoop maar dat t wat vliegjes tegenhoudt, heb wel extra derden gesmeerd. Ze bijten hem nu ook op z'n hoofd, ik vind het zo sneu, hij heeft t echt bij ons gekregen en t lijkt onder de deken nu mooi rustig, maar z'n hoofd dus weer niet.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 22:37

Ja ik heb de souplesse mix ook in eerste instantie gekocht ter ondersteuning van wat stijfheidsklachten. Pony met ZE is ook al 19. Mijn andere pony die een stuk jonger is (zonder ZE) eet er ook van mee maar het is geen doping dus dat kan op zich ook geen kwaad.

Wel moesten de pony's even wennen aan de geur, maar dat was na 1 dag over.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 23:09

Net de paarden binnen gezet. De Fedimax deken was zo goed als droog, de Dominick deken nog behoorlijk nat.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 07:24

Hier de deken in mei een week ofzo opgehad en nu al bijna 4 weken weer zonder. Geen jeukverschijnselen en de vliegen zijn nihil hier. :)

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 08:09

Mijn friesje draagt al een aantal weken de eczeemdeken van Boett.
Hele fijne deken, droogt snel.
Verder smeer ik haar momenteel om de dag met d'n Hiep olie. (heb ook het idee dat het echt velen malen erger is van het jaar)
Een paar jaar geleden begonnen met d'n Hiep en bij Elbrichje werkt het goed.
Het is wel vet, daardoor moet ik haar ook met regelmaat wassen.
Was haar gemiddeld 2 keer in de week met teershampoo.
Door een verbouwing / verhuizing heb ik haar niet de aandacht kunnen geven die ik normaal voor haar heb dus het is een beetje uit de hand gelopen met de eczeem. ontzettend balen, maar probeer het nu weer in het gareel te krijgen :)

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 08:16

Meer mensen ervaringen met de souplessemix ??

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 08:31

Zag trouwens in een oud topic iets over biergist:

[VS] Zomereczeem en biergist

Citaat:
Ik geef mijn haf elke dag 15 biergist pillen (gewoon van de etos) en dan kan ze zonder deken naar buiten. Alleen heer buik is nog wat kriebelig.
Een paar jaar geleden heeft ze heel haar manen aan gort geschuurd van de jeuk, en moest ze onder een deken met hals. Sinds de biergist heeft ze bijna geen last meer.

Bij het kruidvat hebben ze ook biergistpillen, € 2,29 voor 470 stuks. Weet iemand of dit ook kan werken? En hoeveel zou je er dan moeten geven?

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 09:00

mmmmmmmmmmmm inderdaad heb ook wel eens gelezen 1 oud bruin biertje per dag ???????????/ maar er zijn al zoveel dingen haha je blijft zoeken he

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 09:45

Ik heb mijn paard gisteren met de RSIH en liner laten staan en was zelfs na een dag stevig doorregenen mooi droog eronder. Fijn ding! Verder gaat het hier eigenlijk erg goed *klopt af*. Structureel de deken op en hoofdkap op en af en toe wat smeren met Derfen. Hopelijk kunnen we dit zo volhouden deze zomer!

amie1965

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 09:48

Ik sprak laatst een diëtiste (en paardenliefhebster). Heb tegen haar mijn vermoedens uitgesproken dat mijn eczemer gewoon meer wordt gestoken dan het andere paard en mogelijk daarom meer last van jeuk heeft.
Zij zegt dat als je als mens meer B vitamines binnenkrijgt je minder aantrekkelijk bent voor muggen.
Ik was dus ook al op zoek naar B vitamines voor paarden (die maken ze normaal gesproken zelf aan in de darmen, en door tekorten aan iets kan dit proces verstoort zijn).
Ik ga het gewoon maar weer proberen (met de biergisttabletten, aan de alcohol kan ze altijd nog).
15 per dag lijkt me wat veel, maar ik moet ze nog kopen. Es kijken wat er op het etiket staat als aanbevolen dosering.
Mij lijkt dit een geval: baat het niet, schaadt het niet.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 09:59

Mijn paard krijgt luzerne grasmix gevoerd, daar zitten meer vitaminen in, en eiwitten vind ik persoonlijk mee vallen vergeleken met luzerne zelf.
Mijn merrie reageert alleen op qua rijden. Ze is koeler in der kop. Ze krijgt ook magnesium bijgevoerd. 20 gram op n dag.
Ik merk het echt aan haar, maar ook aan haar schuren.

Ik heb een deken van sectolin en haar manen en staart blijven ongeschonden.

Laatst op een andere stal gestaan, dezen hadden mij niet verteld dat ze haar voorknippen stuk hadden en haar gewoon zonder deken op weiland gezet. Iets waar ik al 8 maanden ZOOO mijn best voor doe, is in 1 weekend verknald.

Ze had een deel open, haar manen niet weggeschuurd maar dun geschuurd. Op dezelfde plek als dat zij ze vorig jaar had weg geschuurd.
Heb de stal er van op de hoogte gebracht, maar kreeg geen antwoord.
Uiteraard, gaat hier nog wel een vervolggesprek van komen. Aangezien dit "welzijn voor het dier" is.

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 10:31

Ai.. dat is balen Maralyn..
Erg frustrerend dit... zelf al maanden onder controle aan het houden en door een ander zomaar verpest.
Hopelijk snel weer onder controle!

Amie1965, ik denk dat ik het ook ga proberen, inderdaad wat je zegt, baat het niet dan schaadt het niet.
Alleen heb ik niet de mogelijkheid om ze echt elke dag te geven... zal het ook werken als ze bijvoorbeeld om de dag de pillen krijgt?