Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 09:35

Setteli schreef:
fargo schreef:
Je zou ook iets kunnen geven tegen de diaree, probiotica wil nog wel eens helpen, dat geef ik mijn koliekpaard. Je hebt van Puur een Probiotica die je zou kunnen geven. Ik geef zelf eentje van de groene os, die is uit de handel maar exact dezelfde is door de firma Pigge (de mensenlijn van groene os) nog wel op de markt. Die geef ik zelf aan mijn whizz.

aan de andere kant zou je ook gewoon een paar dagen een flesje yakult kunnen geven, daar ben ik ook mee begonnen toen ik nog niet wist wat whizz zou lusten. Gewoon door een klein beetje slobber, hij vond het heerlijk en knapte heel snel op en werd fitter. Ik heb zelfs tijdelijk een 'smorgens en 'savond gegeven om hem te boosten.

Ze eet bijna niks. Slobber wil ze niet, als ik zelfs maar wat zonnebloemolie door de muesli doe, dan haalt ze haar neus er voor op. Gooit ze haar emmer om.
Ik kan de yakult wel eens proberen. Het handigste zou bijv. een pasta zijn die ik haar kan geven. Ik heb ook wat van de dierenarts gehad, maar dat hielp niet en ik was weer 40 euro kwijt.
Ik ga ook nog de grasbrok van Hartog halen, zodat ze toch wat vezels binnen krijgt.

Groene os heeft ook druppels dacht ik, maar die heb ik zelf nog nooit gebruikt. Pasta's ken ik niet.
http://www.degroeneos.nl/producten?id=17
Dat zou je waarschijnlijk op een boterham of een knäckebröd kunnen geven? Of eet ze dat ook niet?

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 12:15

fargo schreef:
Mona81 schreef:
Tja, misschien zou ze inderdaad fitter kunnen zijn. Maar ik las ook dingen zoals slokdarmverstoppingen als gevolg van de medicatie en vroeg me daarom af of ik haar dat nog wel aan moet doen op deze leeftijd. Heeft iemand een indicatie wat een cushing-bloedtest kost?

Ik heb nog nooit iets van een slokdarmverstopping in dit topic gelezen of gehoord in de afgelopen meer dan 5 jaar, dus dat zal denk ik wel loslopen gelukkig.

Die van mij heeft een slokdarmverstopping gehad, maar dat lag niet aan de cushing of de medicatie

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 12:16

fargo schreef:
Je zou ook iets kunnen geven tegen de diaree, probiotica wil nog wel eens helpen, dat geef ik mijn koliekpaard. Je hebt van Puur een Probiotica die je zou kunnen geven. Ik geef zelf eentje van de groene os, die is uit de handel maar exact dezelfde is door de firma Pigge (de mensenlijn van groene os) nog wel op de markt. Die geef ik zelf aan mijn whizz.

aan de andere kant zou je ook gewoon een paar dagen een flesje yakult kunnen geven, daar ben ik ook mee begonnen toen ik nog niet wist wat whizz zou lusten. Gewoon door een klein beetje slobber, hij vond het heerlijk en knapte heel snel op en werd fitter. Ik heb zelfs tijdelijk een 'smorgens en 'savond gegeven om hem te boosten.

Ze eet bijna niks. Slobber wil ze niet, als ik zelfs maar wat zonnebloemolie door de muesli doe, dan haalt ze haar neus er voor op. Gooit ze haar emmer om.
Ik kan de yakult wel eens proberen. Het handigste zou bijv. een pasta zijn die ik haar kan geven. Ik heb ook wat van de dierenarts gehad, maar dat hielp niet en ik was weer 40 euro kwijt.
Ik ga ook nog de grasbrok van Hartog halen, zodat ze toch wat vezels binnen krijgt.[/quote]

Groene os heeft ook druppels dacht ik, maar die heb ik zelf nog nooit gebruikt. Pasta's ken ik niet.
http://www.degroeneos.nl/producten?id=17
Dat zou je waarschijnlijk op een boterham of een knäckebröd kunnen geven? Of eet ze dat ook niet?[/quote]

Brood eet ze wel, zal het eens proberen!

cynthiar

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 12:38

Illo heeft ook diarree, maar niet altijd. Tis niet echt diarree maar zijn mest is wat zachter en er komt water na de drol of windje eruit. Ligt echt aan het hooi. De ene lading heeft hij er last van de andere lading niet. Op gras heeft hij het ook. Hij heeft er niet echt last van, behalve vieze benen. Ik geef opkikker erbij daar zit ook probiotica in. Het helpt wel wat.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 18:02

Mijn zwarte merrie ( de niet-cushing patient ) heeft dit ook sinds ze anderhalf jaar geleden hoefbevangen was...net zoals Cynthiar het beschrijft..
Ik geef ze regelmatig een kuur psyllium vezels en ook Moeder Aarde van Bio-Ron en dat schijnt goed te helpen tot nu toe...
Heb ook eens een pot Sand-Ex van Equimins gegeven (is met pre- en probiotica bij in ) en dat hielp echt wel heel erg goed van de 2e dag al...maar 't spul is zo duuuuuur... :(

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 12:42

Ik geef ook zo af en toe een weekje psyllium. Naomi staat 's nachts op de paddock en werkt ongemerkt toch best wat zand binnen. (Terwijl hooi toch goed gescheiden is van het zand gedeelte).

Naomi zit echt nog prachtig in haar vacht, zo mooi dun heb ik haar in 3 jaar nog nooit gezien.... Ze is ook onwijs afgevallen... Staat nu 12 uur per dag met Greenguard om, 's nachts genoeg hooi (4 a 5 kg) en onbeperkt stro.... Ribben zie je nu ook terwijl ze gewoon staat.
ONWIJS blij mee... Wat zal dat ook schelen voor haar slechte been... Ze is ook erg blij met haar maatje waar het onwijs goed mee klikt, ze is veel zekerder over zichzelf en durft ook grenzen aan te geven aan hem.

Nog steeds onwijs blij met alle informatie in dit topic en de pergolide.... _/-\o_ Bij deze nogmaals dank aan allen hier.
(Vorig jaar zomer onwijs dik, bijna richting morbide obees... Altijd honger, zeer onzeker en zeer teruggetrokken... Diep ongelukkig paard achteraf gezien).

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 19:16

Na een paar dagen op een kwart tablet ipv een halve heeft ze weer normale poep en eet ze haar hooi goed. Dus ik ga hier nog even mee door. Sinds ik nl begonnen was met prascend was ze aan de diaree, wel wisselend.

Wat mij aan Vlek heel erg opvalt is haar vacht. Ik heb haar 2 maanden geleden geschoren en vroeger had ik al lang weer opnieuw moeten scheren. Maar ze zit mooi in haar vacht. En het zwart is nu echt zwart. Na het scheren was dit altijd grijs en bij lang haar bruin.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 19:23

Setteli schreef:
Na een paar dagen op een kwart tablet ipv een halve heeft ze weer normale poep en eet ze haar hooi goed. Dus ik ga hier nog even mee door. Sinds ik nl begonnen was met prascend was ze aan de diaree, wel wisselend.

Wat mij aan Vlek heel erg opvalt is haar vacht. Ik heb haar 2 maanden geleden geschoren en vroeger had ik al lang weer opnieuw moeten scheren. Maar ze zit mooi in haar vacht. En het zwart is nu echt zwart. Na het scheren was dit altijd grijs en bij lang haar bruin.

He wat een opluchting, even rust van de diarree en toch een heel goed teken dat haar vacht al zo erg is opgeknapt. Dan heeft het in ieder geval al effect gehad.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 19:29

Vanmiddag toch zoiets raars meegemaakt: ik haalde de paarden naar binnen van de wei - Pauli zeer onrustig en schrikkerig , rende telkens heen en weer en uiteindelijk in stal stond ze te schudden alsof ze een epileptische aanval had.. ik dacht die gaat tegen de vlakte, zo erg. heel snel geprobeerd het te filmen maar toen we de camera eenmaal hadden was het al veel minder. Toch zie je op het filmpje nog wel wat spasmes ( rechter achterbeen en schouder). Opname is geen geweldige kwaliteit, we hadden weinig licht in de stal. Wie herkent hier iets?
https://www.youtube.com/watch?v=o3XZiA80wZs

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 19:35

Jemig jp wat zal je geschrokken zijn. Hoe is het nu met Pauli? Op het filmpje zie ik haar rustig een hap hooi nemen. En lijkt ze er zelf niet van onder de indruk te zijn meer.
Ik herken het niet.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 19:41

Eten gaat bij Pauli boven alles! Maar tijdens het hooi kauwen stond ze met grote schrikogen om zich heen te kijken en te 'snurken', je kent dat wel wat ze doen als ze erg opgewonden zijn. In het begin schudde echt het hele lijf, later alleen achterbeen en schouder en je ziet dat ze moeite heeft met balans bewaren. Ze wil ook niet graag op de rechter achterhoef staan.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 19:44

jee...dat ziet er toch verontrustend uit!
Misschien een vreemde gedachte...had ze lang in de koude regen gestaan,dat ze door de kou bevangen was?

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 19:57

geerke schreef:
Misschien een vreemde gedachte...had ze lang in de koude regen gestaan,dat ze door de kou bevangen was?

Vlek had dit vanmiddag ook. Niet zo trouwens als het paard op het filmpje. Toch een hele middag in de regen gestaan en dan is ze aan het shaken van de kou. Wilde net een dekentje op doen en toen was het al weg. Misschien toch de kou?

Tijdje terug had mijn andere merrie dit ook. Ook hele middag in de regen gestaan en was het behoorlijk koud. In de stal kon ze bijna niet meer op haar benen staan van het shaken. Ze knapte snel op na 2 dekens en veel hooi.

theo2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 21:05

Ik werd er via een pb op gewezen dat ik een aantal maanden geleden een oproep had gedaan voor een bevriende therapeut om een paard met Cushing te behandelen bij wijze van proef.
Men wilde weten hoe de proef was afgelopen, dus ik heb vandaag contact gezocht met haar.

Het verhaal eindigt triest, maar dat is niet doordat de behandeling niet aansloeg.

Naar wat ik begrepen heb ging het om een Arabische merrie van 18 jaar. Cushing was geconstateerd, maar ze had nog geen medicijnen. Tijdens de eerste behandeling was er al meteen te zien dat er veranderingen plaatsvonden. Het paard werd alerter en keek helderder uit haar ogen, was eerst nogal in zichzelf gekeerd. Een paar dagen na de 1e behandeling was al een verandering te zien aan de vacht en het paard ging beter eten.
Omdat het paard zo goed reageerde en zienderogen vooruit ging heeft de eigenaar na de 3e behandeling besloten het paard weer in de wei te doen met een groep anderen waar ze eerder ook mee had gelopen. Ze heeft een tijd apart gestaan omdat ze zo mat was.
In haar enthousiasme is ze door de wei gaan rennen, waarop de hele groep gezellig mee ging doen. En toen ging het mis. Hoe het precies is gebeurd is niet bekend, maar ineens stond ze op 3 benen. Achterbeen bij de sprong gebroken. Dierenarts erbij en einde verhaal.

Dus een staaltje van proef geslaagd, dier overleden. Al met al een triest einde van een kort succesverhaal.
Ik ga verder inhoudelijk niet reageren, ik volg het Cushingtopic ook niet. Dus als men meer info wil, dan graag via pb.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 21:58

Jeetje wat een pech... Verschrikkelijk!

Even een tipje aan de behandelaar (als je het zou willen doorgeven): Laat even bij de paard de ACTH waardes bepalen VOOR en NA. Het probleem is dat symptomen als "hij keek helderder uit zijn ogen" "beter eten" "betere vacht" zijn allemaal zeer subjectief en multi-interpretabel (en dat is bij iedereen zo... Ik heb het zelf namelijk nog iedere dag bij mijn paard.... En zeker toen ik de de medicatie ophoogde...). Ik wil niet de "afzeiker" zijn en sorry dat ik misschien zo overkom. Maar om andere factoren (zoals een menselijke interpretatie) die je proef beinvloeden weg te halen, zijn je resultaten betrouwbaarder en heb je je resultaten keihard op papier. :)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 23:16

Jannepauli schreef:
Vanmiddag toch zoiets raars meegemaakt: ik haalde de paarden naar binnen van de wei - Pauli zeer onrustig en schrikkerig , rende telkens heen en weer en uiteindelijk in stal stond ze te schudden alsof ze een epileptische aanval had.. ik dacht die gaat tegen de vlakte, zo erg. heel snel geprobeerd het te filmen maar toen we de camera eenmaal hadden was het al veel minder. Toch zie je op het filmpje nog wel wat spasmes ( rechter achterbeen en schouder). Opname is geen geweldige kwaliteit, we hadden weinig licht in de stal. Wie herkent hier iets?
https://www.youtube.com/watch?v=o3XZiA80wZs

Willy heefft ook epileptische aanvallen gekregen voordat hij aan de pergolide was. We hadden hem eerder op provarium breeding gehad waren daar ooit weer mee gestopt en toen kreeg hij na een bepaalde tijd epiletische aanvallen, die gingen over toen hij weer op provarium breeding en op pergolide is gezet. Heb filmpje nog niet bekeken, ga het nu even doen. Wilde in ieder geval alvast reageren.

krijgt ze ook magnesium omdat je zegt dat ze schrikkerig en onrustig was? Had ze ook last van evenwichtstoornissen? Dat had willy in lichte mate maar een ander paard bij ons op stal dat lang onbehandeld was kreeg dat ineens heel erg. Ze zijn met pergolide gestart en daarna verbeterde dat weer sterk.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 01:23

geerke schreef:

Ik kan dat niet uitsluiten natuurlijk want het was hier met een hele dag regen en wind behoorlijk koud, terwijl we eergisteren nog stikten van de warmte.. maar ze voelde gewoon warm aan, ook al was ze doornat. Morgen komt in ieder geval de DA want ik vertrouw dat achterbeen helemaal niet .

dreamer1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 10:42

Hallo allemaal,
Ik kom dit topic binnenvallen omdat ik deze week te horen heb gekregen dat mijn 21jarige shetlandruintje Beauty cushing heeft.
Hij had een waarde van 19 (waarbij 10 normaal is) en krijgt nu 1/2 pilletje prascend per dag.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Wat voor voer is belangrijk om te geven? En zijn er nog meer tips?
Ik als dat je inspanning en stress moet vermijden. Is dit voor altijd of alleen in het begin? Niet dat ik heel veel met hem doe, maar zo nu en dan een ritje met het koetsje of een kindje op zijn rug vinden we toch wel leuk.

theo2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 10:55

Focussed schreef:

Even een tipje aan de behandelaar (als je het zou willen doorgeven): Laat even bij de paard de ACTH waardes bepalen VOOR en NA. Het probleem is dat symptomen als "hij keek helderder uit zijn ogen" "beter eten" "betere vacht" zijn allemaal zeer subjectief en multi-interpretabel (en dat is bij iedereen zo... Ik heb het zelf namelijk nog iedere dag bij mijn paard.... En zeker toen ik de de medicatie ophoogde...). Ik wil niet de "afzeiker" zijn en sorry dat ik misschien zo overkom. Maar om andere factoren (zoals een menselijke interpretatie) die je proef beinvloeden weg te halen, zijn je resultaten betrouwbaarder en heb je je resultaten keihard op papier. :)

Ik heb nog even contact gehad met de behandelaar. Ze zit trouwens zelf ook op bokt.
Er was al een bloedwaarde vóór de behandeling en er waren schriftelijk afspraken gemaakt over de behandeling en de kosten (bloedonderzoek voor eigenaar en behandelingen voor de therapeut).
Echter, de eigenaar zag het nut niet in van bloedafname bij een dier dat ter plekke zou worden afgemaakt en heeft dit dus niet gedaan. Waardoor de hele test zinloos is geworden. Dat heeft geresulteerd in een breuk tussen eigenaar en behandelaar en zij heeft besloten de Cushingtest verder te laten voor wat het is. Het heeft dus ook geen zin om haar te pb'en voor gratis behandelingen.
Mocht ze nog eens een Cushingpaard in haar praktijk krijgen, dan zal ze deze behandelen. Maar niet meer voor niets.
Ik ben voorlopig niet meer online, dus ik wens u allen veel voorspoed met de pergolide en andere rommel.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 10:56

dreamer1987 schreef:
Hallo allemaal,
Ik kom dit topic binnenvallen omdat ik deze week te horen heb gekregen dat mijn 21jarige shetlandruintje Beauty cushing heeft.
Hij had een waarde van 19 (waarbij 10 normaal is) en krijgt nu 1/2 pilletje prascend per dag.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Wat voor voer is belangrijk om te geven? En zijn er nog meer tips?
Ik als dat je inspanning en stress moet vermijden. Is dit voor altijd of alleen in het begin? Niet dat ik heel veel met hem doe, maar zo nu en dan een ritje met het koetsje of een kindje op zijn rug vinden we toch wel leuk.

Ik zou beginnen met 1/4 pilletje per dag, na een week verhogen naar 1/2. Als je meteen begint op een 1/2 pilletje kan je bijwerkingen krijgen aangezien de pillen het gehele lichaam omgooit. Ik merkte het al toen mijn paard na het opbouwen van 1/4 pil naar 1/2 ging in de tweede week ervan, dikke benen en niet willen lopen.

Ik zit er trouwens aan te denken om hem te verhogen naar 3/4. Hij is al wel opgeknapt, maar die terugval van vorige week is het nauwelijks nog verbeterd. Hij is best lusteloos, eet geen biks (wel muesli, slobber en zijn ruwvoer) en hij sleept nog een beetje met zijn achterbeen. Maar af en toe heeft hij wel zijn momenten dat hij "wakker" wordt en weer als een dolle gaat rennen. Daarnaast zie ik andere verbetereringen tav eerst: minder slepen slepen, vacht laat los, dunnere benen en geen mok meer gehad. Maar dat laatste stapje is lastig, ik zit erg in dubio verhogen of niet.

@JP: dan schrik je zeg, jeetje

dreamer1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 12:35

De dierenarts heeft aangegeven dat we 1/3 moeten geven, maar dit kun je niet breken dus konden we er het beste 1/2 van maken.
Uiteraard houden we het heel goed in de gaten of hij bijwerkingen krijgt.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 18:18

theo2012 schreef:
Focussed schreef:

Ik heb nog even contact gehad met de behandelaar. Ze zit trouwens zelf ook op bokt.
Er was al een bloedwaarde vóór de behandeling en er waren schriftelijk afspraken gemaakt over de behandeling en de kosten (bloedonderzoek voor eigenaar en behandelingen voor de therapeut).
Echter, de eigenaar zag het nut niet in van bloedafname bij een dier dat ter plekke zou worden afgemaakt en heeft dit dus niet gedaan. Waardoor de hele test zinloos is geworden. Dat heeft geresulteerd in een breuk tussen eigenaar en behandelaar en zij heeft besloten de Cushingtest verder te laten voor wat het is. Het heeft dus ook geen zin om haar te pb'en voor gratis behandelingen.
Mocht ze nog eens een Cushingpaard in haar praktijk krijgen, dan zal ze deze behandelen. Maar niet meer voor niets.
Ik ben voorlopig niet meer online, dus ik wens u allen veel voorspoed met de pergolide en andere rommel.

Dat komt niet heel aardig over , de laatste zin . Wij kunnen er toch niets aan doen dat het misging met het proef paard .
En wij willen liever ook geen chemische zooi in ons paard stoppen maar als er verder niets bewezen werkt . Kunnen we niet veel anders ...
En de laatste zin klinkt als een verwijt ...

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 19:47

theo2012 schreef:

Bedankt voor de voorspoed maar vanwaar: "de pergolide en andere rommel"

Een zin die vriendelijk begint maar vaag eindigt.

Als ik mijn paard die "rommel" niet had gegeven had ik nu waarschijnlijk geen paard meer.
In maart had ik een dun futloos paard en nu staat ze glimmend en vol levenslust in de wei, waarmee ik elke dag zeer happy ben *\o/*

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 21:10

@jp Lijkt mij inderdaad van het slechte weer die dag. Herken het wel zo'n beetje...mijn cushing-merrie heeft dit ook als ze 2u in regen en wind staat ( heeft trouwens nix met de cushing te maken want als 3-jarige had ze dit al... :) ) Dan is ze helemaal van de wap, ziet overal spoken en koerst van hot naar her....in de stal gekomen staat ze dan ook te shaken als een riet...Een uurtje deken op en wat hooi en alles is weer normaal.

@dreamer ik snap de waardes niet goed...19?? 10 ?? Ligt waarschijnlijk wel aan mij hoor, zal in een andere eenheid uitgedrukt worden als de waardes die ik hier heb :D
Ik zou toch ook met 1/4 beginnen...in elk geval goed in de gaten houden hoor.
Welke symptomen heeft hij? Want een ritje met de koets of af en toe een kindje erop moet zeker kunnen lijkt mij, afhankelijk natuurlijk van de symptomen en hoe ie zich voelt. Beweging is trouwens erg goed voor cushing-patientjes, kwestie van de spieren wat te onderhouden.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 22:18

Tja Pandora, was het maar zo simpel..
Mijn paard heeft nooit last gehad van de kou.
Maar goed, het blijkt allemaal problematischer te zijn dan we hoopten - maandag worden er foto's gemaakt van het achterbeen. Mijn DA is niet optimistisch - foto's zullen uitkomst moeten geven of dit nog te behandelen is of dat haar alleen maar een leven met pijn te wachten staat.