[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Luziream
Berichten: 3469
Geregistreerd: 10-06-05

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:34

ikenindi schreef:
VeerenAshley schreef:
Ik betrapte mezelf er op dat ik alweer aan het uitrekenen was wanneer het "eindelijk" weer winter zou zijn en pony-lief weer bloot in de wei kan...en 't is pas augustus!

hier nog 1 die daar schuldig aan is...



HIER NOG 1........zucht

Wij hebben nu ook hier meer last dan voorgaande jaren van dazen. ik denk ook dat die van mij daar juist extra jeuk van krijgt.
Verder wel aardig onder controle maar met die hitte had hij het wel zwaar geloof ik. Begon eind vorige week toch soms weer met wat schuren.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:44

De manen en staart gaan ook zo broeien onder die deken, dan weer hitte, dan weer plensweer, dan weer hitte....

WendyBZ

Berichten: 13145
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:46

Dit zijn de manen en staart van die van mij een jaar of drie geleden:
Vooral op de schoft had ze altijd korstjes zitten, van het krabben.
Afbeelding

De staart, waar weinig meer van over was...
Afbeelding

En deze zijn van vandaag, ze staat sinds het begin van de lente met pagony excema.
Afbeelding

Afbeelding

Bij de staart is het in het midden dus nog wat weggeschuurd. Ik vermoed van het gaan zitten en draaien.

_Luziream
Berichten: 3469
Geregistreerd: 10-06-05

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:50

wauw wat een verschil!

frisiangirl

Berichten: 2021
Geregistreerd: 08-02-08
Woonplaats: Nordhorn

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:53

Jannepauli schreef:
@ Frisiangirl: wat is wienerskamper????


Kijk maar eens op de site www.wiemerskamper.de onder pflegeöl. Dit is een olie die je op de manen en staart smeert en bij mijn 2 excemers erg goed werkt....

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 18:08

jeetje wat een verschil! super!

Nickeltje

Berichten: 28283
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 18:12

Nick heeft een week of 6 met haar deken gelopen, dat had ik hier eerder al verteld. Daarna was ze hem kennelijk zat en heeft ze hem met veel genoegen staan versnipperen.
Eerst langs het hek tot hij van haar af gleed en daarna heeft ze hem met tanden en hoeven staan reduceren tot plukken...
Heb van een afstandje staan kijken toen ik te laat zag dat ze bezig was, toen was de deken als verwoest maar ging ze zo blij door...

Maar goed, het duurde even voor ik weer een deken kon gaan kopen dus toen had ze 2 weken in haar nakie gelopen. Dag en nacht buiten. Helemaal niks!!!
Echt helemaal niks!!!
Ze staat nu nog steeds bloot. En dat is inmiddels ruim 7 weken.
Met die regenachtige nachten staan ze bij ons binnen en ook op stal schuurt ze niet!!!
Ben heel blij...

Myour

Berichten: 3402
Geregistreerd: 21-05-08
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 19:41

Ik was vandaag bij de privéstal waar m'n zus staat met haar paard en de staleigenaresse raadde me Hydrocortiderm aan toen ze hoorde van mijn paard met ZE. Haar paard had redelijk erge zomereczeem en van die zalf ging het zowat helemaal over. Ik vroeg me af of hier mensen zijn die ook ervaringen hebben met deze zalf.

ps. vind er echt een geweldige geur aan zitten, net Zwitsal babyshampoo.

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 21:04

Myour schreef:
Ik was vandaag bij de privéstal waar m'n zus staat met haar paard en de staleigenaresse raadde me Hydrocortiderm aan toen ze hoorde van mijn paard met ZE. Haar paard had redelijk erge zomereczeem en van die zalf ging het zowat helemaal over. Ik vroeg me af of hier mensen zijn die ook ervaringen hebben met deze zalf.

ps. vind er echt een geweldige geur aan zitten, net Zwitsal babyshampoo.


Het mag dan wel lekker ruiken, maar een aanrader is het zeker niet!!
In deze zalf zit prednison en dat is bij langer gebruik schadelijk - ook zelf moet je ermee oppassen. Deze zalf is overigens alleen op recept te krijgen :

Dosering/Toediening
2 à 3 maal daags aanbrengen op de aangetaste plaatsen, gedurende maximaal 14 dagen.
Waarschuwingen
DMSO bevordert de dermale opname van prednisolonacetaat. In verband met sensibilisatie en contactdermatitis dient bij de toepassing direct huidcontact vermeden te worden. Draag daartoe handschoenen.

Deau
Berichten: 5900
Geregistreerd: 15-02-04

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 21:09

Mijn pony schuurt helaas weer erg aan haar hoofd. Met haar manen en staart gaat het helemaal prima. Maar ze heeft behoorlijk wat plekken op haar hoofd zitten.
Ik heb ze vandaag goed gewassen met betadine en ingesmeerd met sweet-itch.
Ze staat ook weer met een hoofdkap op, ik doe die eigelijk liever niet op, omdat ze nogal snel wondjes krijgt als je iets om haar hoofd heeft. Ze kan bv ook niet met een halster om lopen in de wei.

Myour

Berichten: 3402
Geregistreerd: 21-05-08
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 21:20

Jannepauli schreef:
Het mag dan wel lekker ruiken, maar een aanrader is het zeker niet!!
In deze zalf zit prednison en dat is bij langer gebruik schadelijk - ook zelf moet je ermee oppassen. Deze zalf is overigens alleen op recept te krijgen :

Dosering/Toediening
2 à 3 maal daags aanbrengen op de aangetaste plaatsen, gedurende maximaal 14 dagen.
Waarschuwingen
DMSO bevordert de dermale opname van prednisolonacetaat. In verband met sensibilisatie en contactdermatitis dient bij de toepassing direct huidcontact vermeden te worden. Draag daartoe handschoenen.


De persoon in kwestie had nog een pot staan (ze gebruikt het ook voor mok en andere dingen) en die laatste regels had ik dus al gelezen. De reden hiervoor is dat het hormoonzalf is (heb ik begrepen) en je huid er dun van (kan) word(t)(en). Daarom ook handschoenen dragen als waarschuwing.
Maar heb je het zelf ooit eens gebruikt voor een paard met zomereczeem? Want aan persoonlijke ervaringen met de zalf heb ik meer dan dat je iets van een potje gelezen hebt en het daarom niet gebruikt.. toch bedankt voor je reactie hoor Knipoog
Enne.. eerlijk gezegd heb ik liever een paard met op enkele plekjes een klein beetje dun velletje voor een kleine periode dan dat ie z'n vel kapot schuurt.....

Wat ik me afvraag is of er nog meer bijwerkingen zijn naast het verkrijgen van een dun velletje.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 22:25

De meeste mensen hier met paarden met zomereczeem zijn niet zo kapot van chemische middeltjes omdat het op korte termijn misschien de symptomen onderdrukt maar de diepere oorzaak niet wegneemt en vaak juist verergert uiteindelijk.
Vandaar!

Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 22:36

Ik heb zelf die zalf dit voorjaar voor mezelf gehad ivm een huidziekte en kan je zeggen dat ik niet vrolijk werd van de bijsluiter. Ik vond het ook niet echt voldoende helpen tegen de jeuk die ik had en heb de ziekte op het laatst dus maar gewoon laten uitzieken. Puur omdat de zalf rotzooi is....

Steenbok
Berichten: 429
Geregistreerd: 26-09-06

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 22:38

Hoi, Ik ben hier al een tijdje niet meer geweest, nu toch weer een vraag:
Mijn merrie heeft dit jaar meer jeuk dan anders, namelijk ook op haar hoofd, uiers en voor de buikflap. Heel erg balen natuurlijk! Ik heb al een hoop lopen knutselen en ze heeft nu ook een uierlap:) (die alweer een beetje los gaat maar het werkt wel.)
Alleen ben ik ook op zoek naar een hoofdkap, ik heb er al verschillende gezien. Wie heeft er ervaringen mee?

Hij moet echt bijna het hele hoofd bedekken, tot de neusgaten. Ook wil ik geen draadjes voor de ogen, maar zo'n gaasding want er zitten veel vliegen in haar ogen. (Grrr) (of werken die strookjes/ draadjes afdoende?)

Heeft iemand ervaringen met de Everline hoofdkap? Of met andere? Welke zijn goed welke niet? Ik hoor het graag! (als hier al een vraag over was, stuur me dan even door naar je juiste pagina..)

Alvast bedankt! Groetjes Hanne Ronja

kannie

Berichten: 1665
Geregistreerd: 02-06-05

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 22:46

oh ik baal ook zo erg van die stomme roteczeem! het ging eigenlijk heel goed zeker met mijn pagonydeken en endure-spray. maar sinds een paar weken stikt ze weer van de jeuk op haar hoofd, voorpluk, oren. en met een hoofdkap op staat ze de hele tijd te schudden met haar hoofd, zo vervelend vindt ze dat.
ik zit er heel hard over te denken om met die kuur te beginnen (hippo ex-cema) moet alleen nog bedenken hoe ik die precies moet gaan betalen Boos!

eef_007
Berichten: 292
Geregistreerd: 31-07-08

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 23:04

mijn pony heeft sinds dit jaar ook eczeem

hoe het kan op zijn 4 is een raadsel hij is wel naar een wei gegaan langs het bos en zijn voer is veranders

eerst kreeg die varkens brok met brood en hooi en gras

nu gras paarden brok+ musli en in de winter kuilgras

hij is wel dikker geworden dan dat die al was

zou het aan het eten kunnen liggen waar hebben jullie de beste ervaringen mee met kruiden shampoo of iets wat gewoon helpt tegen de jeuk

zou het aan voeding kunnen liggen?

kissielover

Berichten: 1740
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: Ridderkerk

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 23:10

Je zou inderdaad kunnen proberen zn voer te veranderen. Vooral omdat je zelf ook zegt dat hij het niet had en nu wel na verandering van voer!

En het kan dat je paard meer jeuk heeft omdat hij dikker is geworden, het is geen oorzaak, maar kan wel de jeuk verergeren.

eef_007
Berichten: 292
Geregistreerd: 31-07-08

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 00:24

anneliesdj schreef:
Is dit zomerexceem of kan het wat anders zijn?

Onze 4 jarige zelfgefokte merrie heeft in de zomer last van manen en staart, bijt en schuurt. Haar staartharen bijt ze helemaal kort aan de bovenkant, de manen net voor de schoft zijn half af geschuurd. Verder naar voren, achter de oren, is niets te zien.
Tussen de haren zitten schilfers en soms wat bloed maar dat zal wel komen doordat ze schuurt.

Het is mij vorig jaar voor het eerst opgevallen, ze was toen dus 3, ik zou zo niet kunnen zeggen of het erger is geworden dit jaar.
Wel heb ik het idee dat ze tijdens de schemering erger jeuk heeft, dan schud ze bijna continu met haar hoofd en wurmt zich in de gekste bochten om aan haar staart te kunnen bijten.

Is dit gewoon zomerexceem of kan het wat anders zijn?


na 4 uur smiddags worden de vliegjes actiever

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 01:00

Citaat:
Myour ..... Maar heb je het zelf ooit eens gebruikt voor een paard met zomereczeem? Want aan persoonlijke ervaringen met de zalf heb ik meer dan dat je iets van een potje gelezen hebt


Ik lees (c.q. weet) wel iets meer dan alleen wat op een potje staat hoor! Moest je misschien ook eens doen en dan weet je - o.a. uit wat ik hierboven vermeldde - dat hydrocortiderm geen smeerseltje is dat je "zomaar" kunt gaan gebruiken. En zeker niet langdurig zoals je wel kunt doen met de gewone, onschuldige zomereczeem smeerseltjes. Hydrocortiderm levert niet alleen een dun velletje op ( waarbij je je sowieso al moet afvragen of dat voor een paard met ZE aan te bevelen is - de huid is al genoeg geïrriteerd), de in de zalf aanwezige prednison (= een corticosterïde) werkt o.a. ook in op de bijnierschors. Het is niet voor niets dat deze zalf alleen op recept te krijgen is, op doktersadvies, én slechts kortdurend gebruikt mag worden.

De zalf heeft een kortdurend jeukonderdrukkend effect.

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 08:56

Myour schreef:
De persoon in kwestie had nog een pot staan (ze gebruikt het ook voor mok en andere dingen) en die laatste regels had ik dus al gelezen. De reden hiervoor is dat het hormoonzalf is (heb ik begrepen) en je huid er dun van (kan) word(t)(en). Daarom ook handschoenen dragen als waarschuwing.
Maar heb je het zelf ooit eens gebruikt voor een paard met zomereczeem? Want aan persoonlijke ervaringen met de zalf heb ik meer dan dat je iets van een potje gelezen hebt en het daarom niet gebruikt.. toch bedankt voor je reactie hoor Knipoog
Enne.. eerlijk gezegd heb ik liever een paard met op enkele plekjes een klein beetje dun velletje voor een kleine periode dan dat ie z'n vel kapot schuurt.....

Wat ik me afvraag is of er nog meer bijwerkingen zijn naast het verkrijgen van een dun velletje.

wat ik begrepen heb is dat vet er op smeren helpt omdat het dan dikker is waar de muggen doorheen moeten. als je de huid dunner laat worden wordt dat makkelijker juist en dan zal je paard er nog meer last van krijgen gok ik...

ik zou het ook niet gebruiken. of je t nu wilt horen of niet Knipoog

Nammie

Berichten: 1672
Geregistreerd: 22-08-06

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 09:33

Ik doe dus mee met de jolly 2008.
Het gaat eigenlijk erg goed!
Hij heeft alleen zijn manen eraf geschuurd , maar staart , buik , koker ,rug en hoofd laat hij volledig met rust!
Hij mag nu op het gras , heeft daar al 2,5 jaar niet op gestaan.
Hij mag voor deze proef geen deken op , en moet gelegenheid hebben om te schuren.
Ook reageerd hij minder heftig op de gewone vliegen.
Ik hoop dat dit middel volgend jaar op de markt komt , en dan voor een zachter prijsje dan dat hyppo ex-cema.

Ik heb weer een blij paard , wat gras mag eten!!

Myour

Berichten: 3402
Geregistreerd: 21-05-08
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 09:54

Bedankt voor de reacties. Die dingen klinken idd logisch maar dan zit het me toch dwars dat het paard van die staleigenaresse door dit spul er totaal geen last meer van had.. en ze kreeg het aanbevolen van haar dierenarts om het te gebruiken voor haar eczeempaard.
En het is niet zo dat zij het de hele zomer gesmeerd heeft, alleen als ze merkte dat haar paard weer begon met schuren en hup, door even te smeren met die zalf ging het geheel weer over.
Zie je waar ik het tegenpunt zie? Niet alleen dat het over ging bij haar paard, maar ook omdat haar dierenarts het aanbeveelde.

En ja ik ben eigenwijs Knipoog maar ik wil gewoon weten waarom een dierenarts het zou aanraden als het zo slecht was en waarom de zomereczeem verdween bij haar paard..

capopjekop

Berichten: 30727
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 10:39

Ik kom hier ook even kijken. Mijn pony heeft eigenlijk ieder jaar wel last gehad van jeuk aan haar staart en manen. Het ene jaar minder dan het andere. Dit jaar is het echter zo erg dat ze over haar hele lichaam jeuk heeft. Ze is normaal helemaal niet zo knuffelig, maar nu gaat ze er helemaal voor staan dat iedereen haar lekker kan kriebelen. Ik voer nu een kwart voerbeker safe and sound en een volledig pavo supplement. Ik lees net over Cojosol olie en dat wil ik nu gaan bestellen. Heeft er trouwens iemand ervaring met het exzema supplement van Marstall?

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 10:39

Myour schreef:
Bedankt voor de reacties. Die dingen klinken idd logisch maar dan zit het me toch dwars dat het paard van die staleigenaresse door dit spul er totaal geen last meer van had.. en ze kreeg het aanbevolen van haar dierenarts om het te gebruiken voor haar eczeempaard.
En het is niet zo dat zij het de hele zomer gesmeerd heeft, alleen als ze merkte dat haar paard weer begon met schuren en hup, door even te smeren met die zalf ging het geheel weer over.
Zie je waar ik het tegenpunt zie? Niet alleen dat het over ging bij haar paard, maar ook omdat haar dierenarts het aanbeveelde.

En ja ik ben eigenwijs Knipoog maar ik wil gewoon weten waarom een dierenarts het zou aanraden als het zo slecht was en waarom de zomereczeem verdween bij haar paard..


Ten eerste: het kan heel goed zijn dat het paard van de staleigenaresse géén ZE had ; deze zalf is voor een aantal verschillende verschijnselen inzetbaar, zeker voor allergische huidreacties.

Ten tweede: je schijft dat het 'over gaat' maar dat is niet het geval ... je schrijft nl ook dat het paard na verloop van tijd weer begon te schuren. Hydrocortiderm, ik zeg 't nog maar 's, is géén geneesmiddel. Net zoals een asperientje niet de oorzaak aanpakt van bv kiespijn als je een flink gat in je kies hebt, maar de pijn gewoon tijdelijk even onderdrukt.

Ten derde: het middel is op zich helemaal niet 'slecht' en in een crisis-situatie te gebruiken - maar je kunt het niet langdurig gebruiken en het heeft behoorlijke bijwerkingen die je weliswaar niet zo 1-2-3 ziet maar op termijn behoorlijke problemen kunnen opleveren. Een DA zal, als hij tenminste geen holistisch DA is die op zoek gaat naar oorzaken of zachtere middelen gebruikt, in zo'n geval gewoon dit zalfje adviseren. Gewoon om de verschijnselen tijdelijk te onderdrukken. Maar geen enkele DA zal het advies geven om deze zalf langdurig te gebruiken, netzomin als ze meer dan twee of drie keer prednison kort na elkaar zullen willen spuiten want dat levert aardig wat schade in het lichaam op.
Een korte tijd smeren of een enkele keer spuiten dat is nog te doen. Beter is, dat je op zoek gaat naar oorzaken, zelfs als dat de befaamde speld in de hooiberg is.

Scum

Berichten: 33101
Geregistreerd: 11-08-03

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 10:44

De nieuwe deken die ik voor Oro heb bevalt erg goed. Het probleem zit hem helaas in het rijden. Dat moeten we altijd 's avonds. En in dat uurtje vallen die ***mugjes schijnbaar aan. Als je hem daarna terug op stal zet schuurt hij zijn staart stuk.
Nu rijden we dus maar met de staart gebandageerd Boos!