[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Horseware

Re: [CENTRAAL] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 14:55

Guardian mask heeft een type speciaal voor het rijden. Die is 95% uv werend

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 18:04

Cashel heeft ook een masker voor te rijden, quiet ride.

ann_sophieh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 12:13

Koop je een Guardian mask op de Amerikaanse site? Ik heb nog nooit iets besteld in het buitenland. Ik heb nu eens met een wit Rambo vliegenmasker gereden die ook UV-werend zou zijn. Het was beter maar nog niet helemaal over.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 13:13

ann_sophieh schreef:
Koop je een Guardian mask op de Amerikaanse site? Ik heb nog nooit iets besteld in het buitenland. Ik heb nu eens met een wit Rambo vliegenmasker gereden die ook UV-werend zou zijn. Het was beter maar nog niet helemaal over.

Ja. Ik heb er meerdere keren besteld en dat ging prima. Vriendelijke mensen ook via de mail. Het zijn de enige maskers die 95% uv werend zijn.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 18:50

ellepel schreef:
Ja en ik vind ook zat info met dat het klinkklare onzin is want van msm is niks bewezen,,dus tja...
Maar appie gaat zowieso stukken beter,maar er zijn bij hem bij de wei een paar jaar geleden ook bomen gekapt.
Dat kan ook mee helpen

Ik geef deze
https://www.makana.de/nahrungsergaenzun ... utel?c=103

Mijn duits is verschikkelijk maar is dat gewone magnesium? En hoeveel geef je dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 23:28

Even kleine update, zag dat het al even geleden was.
Heb niet zoveel meer gereden maar [***] gaat wel nog altijd goed! Is vrolijk en staat nu ook gewoon in het zonnetje in de paddock met beestjes rond z'n hoofd.. Normaal vlucht hij al de schuilstal in als hij denkt dat er iets vliegt :+ Zijn hoofd/neus lijkt echt een stuk minder gevoelig waardoor hij alles beter kan verwerken.

Laatste rit was wel interessant, hij had namelijk zoveel last dat ik dacht dat de medicatie spontaan gestopt was met werken. Toch had ik een vermoeden dus even doorgezet en ik had gelijk, hij had gewoon last van de wind. Eénmaal in het bos en uit de wind was het schudden ook spontaan voorbij. Balen wel dat de stal midden in het veld ligt :+ maar hopelijk stopt het ook eens met waaien ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 07:57

Fijn zeg dat het zo goed gaat, en wat denk je wat nou uiteindelijk dan zo goed helpt?

Appie gaat ook goed, zie hem oms even wat schudden,maar is ook wat stress gerelateerd bij hem.
Zijn groep is wat groter, hij moet zijn merrie beter in de gaten houden dus is hij soms wat gefrustreerd.
Maar verderg gaat het top :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 10:38

De cetirizine, kan er niks anders van maken.
Hij heeft heel veel last gehad & geschud in februari/maart, ondanks de spirulina en magnesium. Toen ik met de cetirizine begonnen ben is hij pas gekalmeerd, ben nu ook de spirulina aan het afbouwen want wil daarmee stoppen. De magnesium ben ik nog over aan het twijfelen, denk dat ik dat toch blijf geven als ondersteuning voor de spieren enzo, kwaad kan het niet denk ik.

Het is heel raar, maar als je bv. mijn onderschrift bekijkt, dat soort dingen probeer ik al langer aan te leren, maar wilde hij precies nooit, en nu gaat het ineens allemaal vanzelf .. Dus ergens is er iets verandert, misschien mijn manier van werken (maar dat lijkt me sterk) maar denk ook gewoon dat hij beter in z'n vel zit en daardoor rustiger is en zich beter kan concentreren en dingen ook leuker vind enzo .. Is maar een gedacht natuurlijk, maar zo voelt het wel ..

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 10:47

Sabine, naar aanleiding van jouw recente berichten ben ik ook weer cetirizine gaan geven. Helaas voor ons slaat het niet aan.
Top dat het bij jullie wel gewenst resultaat geeft!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 11:01

Spijtig ... jij bent ook vrij zeker van pollenallergie? Misschien zit er toch net een andere trigger waardoor het niet werkt? Hier werkt het ook niet tegen de wind (spijtig genoeg :P ) maar voor de rest doet het zeker wel wat. Het zal nooit 100% opgelost raken, maar het is wel doenbaar op deze manier (tot nu toe toch, het ergste moet nog komen ;) ) en hij is vrolijk dus dat is al fijn :)

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 11:23

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 12:03

Is rijden op die haflinger nog wel veilig? Ik denk dat die haflinger er erg veel last van heeft. En ben je niet bang dat je door het gedrag er een keer afvalt? Het valt me op dat er wel veel haflingers last hebben van headshaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 12:09

Poeh, die heeft inderdaad wel erg veel last ja ..
Het feit dat ze het altijd doet op eender welke plek: hoe is ze lichamelijk? Hoe is je materiaal? Daar al dingen mee geprobeerd?

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 12:41

We zijn gestopt na het filmpje, Wesco. Dit was inderdaad niet oke. Maar ik wou het kunnen doorgeven aan de DA.

Sabine, ze heeft al een endoscopie gehad, daarmee werd artrose op het tongbeen uitgesloten. Osteopaat ziet blijkbaar amper zo'n losse paarden (eind 2015, toen ik haar nog reed).
Bitten wisselen geen verbetering. Met en zonder neusriem geen verschil. Ook bij los longeren zonder tuig schudt ze.

(Zucht...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 12:44

Ok, dan heb je daar al duidelijkheid over ..
En de rest van het hoofd? Hals? Atlas? Zelfs de rest van de nek of rug? SI-gewricht? Zadel? (ookal doet ze het zonder tuig, kan doordat er iets vast zit in de rug door het zadel of noem maar op wat dus altijd last geeft in beweging..).

Is uitgebreid natuurlijk, maar dan weet je wel meteen alles ;)

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 12:49

Ik ging er een beetje van uit dat de osteo problemen van die aard wel zou merken?
Of bedoel je op de foto zetten?
Maar, even hypothetisch, als het bijvoorbeeld het zadel zou zijn, waarom zou ze dan met haar neus tegen dingen aan schuren?

Ze staat nu niet meer in het werk, sinds 2015 niet meer. Af en toe een wandeling, daar doe ik haar plezier mee.
In stap is alles te doen. Vanaf draf gaat het mis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 13:08

Osteo gaat in mijn ervaring niet diep genoeg, chiropractor heb ik meer vertrouwen in. En inderdaad bepaalde gebieden op foto bij twijfel of om zeker te zijn :j

Stel dat het haar hals of rug zou zijn ofzo, dan kan het goed zijn dat er ergens een zenuw getriggerd/afgekneld wordt waardoor ze voor het gevoel jeuk krijgt in haar neus .. Dan is er geen echte jeuk, maar die zenuw zegt dat wel doordat de signalen niet goed doorgaan of op een andere manier beïnvloed worden. Ik noem maar wat ;)

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 13:12

Ik neem het even mee in een gesprek met de dierenarts :)

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 16:53

Oryani schreef:
Ik heb nog steeds geen idee wat het is. Ze schudt het hele jaar door, op open vlakte en in het bos, binnen- en buitenpiste, na en voor regenbuien, bij veel en weinig zon, warm en koud weer...
Nu is het weer een periode heftiger, ik word er radeloos van.
Dus probeer ik maar!

Recent: https://drive.google.com/file/d/0BzGbxo ... sp=sharing

November 2015: https://1drv.ms/v/s!AmjLczwVnLgShu51c0Xxi7HSQjgghA

Heb je al eens laten onderzoeken op maagzweren? Nayeli reageert hier ook op door te headshaken. Ik ben toen een tijdje Gaviscon gaan geven (de vloeibare variant) voor het eten en dit leek al verschil te maken. Daarna omeprazol gaan geven (van abler) en dit helpt haar enorm.
Misschien het proberen waard?

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 20:41

Wat een ellende zeg, zowel met de Fries als de Haflinger!

Onze Guus doet het naar seizoensomstandigheden goed gelukkig. Af en toe op de vaste plekken in het bos wat geschud, maar verder geen last. Hij reageert wel erg sterk (en lijkt steeds sterker) op zonlicht, buiten alleen de pollen. We rijden en wandelend dus buiten het terrein ook altijd met muts en neusnet, als je zonder gaat en er komt echt zo'n zonnestraal, dan knikt hij direct heel erg (wel kort). Met muts is het minimaal (en muts is niet eens UV-werend)

Wel geven we nog steeds de Puur Pollen, in hogere dosering dan voorgeschreven, maar ook dat lijkt verschil te maken. En aangezien er al een poosje droes heerst op stal zijn we (ook nog vanwege zijn sarcoid-behandeling) nog steeds bezig met de ondersteuning van het immuunsysteem, en ook dat lijkt te helpen. Alles bij elkaar kunnen we iig eindelijk weer lekker rijden en opbouwen!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 22:00

Mijn monster doet het uitstekend op 20 mg loratadine nog steeds.
Nergens last meer van en zelfs zijn hoestkruiden die hij voor de hooikoorts kreeg hoeven niet meer.
Gister gelongeerd, geen bries, geen kuch niks en al heel lang niet gepuft.
Ik heb de puf liggen zo van als hij hoest ofzo kan ik hem gelijk behandelen.
Dat vind ik ook niet verkeerd om te hebben hoor.
Want het kost mooi een bak geld als ik eerst een da moet laten komen als hij eens verkouden is bij wijze van.
Want zonder bezoek krijg ik het nooit, en dat kost dan flink extra geld.
Nu heb ik de receptplichtige medicijnen gewoon in zijn stalapotheek.

Hij krijgt nu allerclear, 12 euro oid voor 365 pilletjes van 10 mg.
Voor hem genoeg om een heel hooikoortsseizoen mee te doen.
Ik ben wel aan het kijken of 15 mg of 10 ook goed is, hoe minder hoe beter!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 07:09

Oryani
Helaas herkenbaar. Ook mijn haf headshaket het hele jaar door. Als ze zo'n aanval heeft, ga ik niet rijden. We hebben ook alles al veranderd. Tuig, zadel, hoofdstel etc

Het enige wat haar helpt, is vroeg rijden voor de zon echt op is. Overdag UV vliegenmasker op, maat xl, zodat haar hele hoofd beschermd is. Vooral ogen beschermen tegen de felle zon.
En een geregelde cranio sacraal behandeling van het hoofd geeft haar veel verlichting

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 11:37

janouk schreef:
Oryani
Helaas herkenbaar. Ook mijn haf headshaket het hele jaar door. Als ze zo'n aanval heeft, ga ik niet rijden. We hebben ook alles al veranderd. Tuig, zadel, hoofdstel etc

Het enige wat haar helpt, is vroeg rijden voor de zon echt op is. Overdag UV vliegenmasker op, maat xl, zodat haar hele hoofd beschermd is. Vooral ogen beschermen tegen de felle zon.
En een geregelde cranio sacraal behandeling van het hoofd geeft haar veel verlichting

Kun je iets meer vertellen over zo'n cranio sacraal behandeling?

xxFair

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 19:01

Ik meld mij hier ook aan. Ik heb sinds vorige week een nieuw jong paard, 2 jaar oud. Komt vanuit het noorden van Nederland en is verhuisd naar België. Sinds hij hier staat heeft hij heel hard last van hoofdschudden en het wrijven met zijn neus over zijn benen. Hij heeft dit vaak het hardste in de namiddag, dan weet hij soms met zijn eigen geen blijf precies... Het enigste wat helpt is dat ik dan over zijn neus wrijf, dan kalmeert hij.

Volgens de fokker had hij er daar geen last van, wat wel zou kunnen kloppen aangezien er aan zijn neus niets te zien was, en bij mij ligt zijn neus zelfs al wat open na 1 week tijd.

Hierbij een filmpje waarop je kan zien hoeveel last hij soms heeft: https://www.youtube.com/watch?v=PoWXga0 ... load_owner (sorry, krijg het beeld niet gedraaid)

Zijn er nog mensen waarbij de paarden er zoveel last van hebben? Ik heb ondertussen ook al contact opgenomen met een dierenpraktijk in Nederland die de haren gaat onderzoeken, zodat ik weet waar hij allemaal allergisch voor is en eventueel een behandeling kunnen voorzien. Ik hoop dat ik een gepaste oplossing kan vinden voor hem, want het is zielig om hem bezig te zien met momenten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 21:35

Ik zie overeenkomsten met wat appie wel doet, heb ook het idee dat hij misschien op zonlicht reageerd.
Doet dit dier het ook als het binnen staat? Heb je daar iets waar hij binnen kan?

dat schudden en dan met het hoofd naar de grond even blijven staan vind ik herkenbaar
Zou de luchtwegen goed laten nakijken,ook de ogen en verder ook even de rug.(eventueel even een fysio er bij)
Kan zijn dat er op transport misschien iets gebeurd is of scheef zit wat het schudden kan veroorzaken.

Wat je zelf kunt doen is kijken wat er in deze omgeving andefs is aan bomen,struiken en planten
dan waar het dier vandaan kwam.
Krijgt het verder nog andere voeding, als in krachtvoer?
Even voor de zekerheid alle granen uit de voeding schrappen, geen wortels of appels geven.

In de neus kun je een beetje vaseline smeren, dit houd een aantal pollen wel er uit,
kan zijn dat dat al wat veflichting geeft als het daar van komt.

Mooi dier trouwens!! :D