[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Celebi

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 10:47

Oef, zou je het voer kunnen vervangen? Dat ligt best hoog in suiker/zetmeel gehalte.

Wij zijn toen op aanraden van de dierenarts gestart op een kwartje ja. Na een maand moest hij dan nogmaals getest om te kijken of de Prascend aansloeg en of de waarde voldoende gezakt was. Dat was toen van 166 naar 64 geloof ik dus besloten om naar een halfje te gaan. Nooit bijwerkingen gehad gelukkig. Met een lage dosis beginnen kan daarbij helpen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 11:37

Volgens mij beinvloedt monnikspeper de ACTH waarde niet. Het werkt wel goed voor een aantal klachten die bij PPID horen.
Maar goed doet er nu niet toe want idd als je begint met prascend lijkt het een goed idee om dan te stoppen met monnikspeper.

bastiaan02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 13:26

Celebi schreef:
Oef, zou je het voer kunnen vervangen? Dat ligt best hoog in suiker/zetmeel gehalte.

Wij zijn toen op aanraden van de dierenarts gestart op een kwartje ja. Na een maand moest hij dan nogmaals getest om te kijken of de Prascend aansloeg en of de waarde voldoende gezakt was. Dat was toen van 166 naar 64 geloof ik dus besloten om naar een halfje te gaan. Nooit bijwerkingen gehad gelukkig. Met een lage dosis beginnen kan daarbij helpen.

Dankjewel voor je tip. We gaan kijken naar brok die lager is in suiker en zetmeel. Hebben al wat gevonden. Het is best een lastige eter.
Verder gaan we gewoon met een kwart beginnen. Ook om te wennen.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 18:22

Nou, madam liep van het weekend weer fijn en eet weer als vanouds. Moet denk ik nog wennen aan de perikelen van PPID.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 19:12

Zijn er hier mensen die een supplement bijgeven voor de seizoens wissel?

Mijn paard lijkt ineens een terugval te hebben terwijl hij al een paar maanden heel goed te pas is. In januari nog de acth waarde gechecht en die was super.

Hij staat trouwens nog in het werk, misschien niet onbelangrijk.

bastiaan02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 09:50

Dinsdag begonnen met de prascend. Hij mag een halfje per keer. Hoef ook nog niets te veranderen in zijn voer. Alleen eet ie de red fibre slecht. Weet iemand een alternatief? Ben ook wel benieuwd hoe snel je iets zou kunnen merken dat het werkt. Houden jullie ze ook gewoon aan het werk?

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 09:56

Ik ga als laatste redmiddel de capsules proberen, appelmoes werkt inmiddels ook niet meer, pony vertrouwt me niet meer als ik met iets te eten aan kom...

Als ze de pil met capsules ook niet neemt stop ik ermee en laat ik de natuur zn gang gaan...

bastiaan02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 10:01

spottedponie schreef:
Ik ga als laatste redmiddel de capsules proberen, appelmoes werkt inmiddels ook niet meer, pony vertrouwt me niet meer als ik met iets te eten aan kom...

Als ze de pil met capsules ook niet neemt stop ik ermee en laat ik de natuur zn gang gaan...

Ik doe ze in een kwart mandarijn. Daar denkt ie geeneens over na. Hij is er dol op. Hap slik weg.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 10:18

Mandarijnen gingen bij mij ook maar een paar weken goed. Nu een week of 2 in capsules en los door het voer, nog niet 1 x terug gevonden dus hopelijk merkt ze het niet eens.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 10:22

ik heb inmiddels van alles geprobeerd

Slobber, muesli, appel, brood, banaan, wortel, mandarijn, krentenbol, appelmoes, appelstroop...
In het begin kon ik haar nog foppen met afwisselen, maar inmiddels wantrouwt ze alles wat ze aan eten krijgt... Mijn man heeft het een tijdje overgenomen oom de pil te geven, maar ook dat werkte maar even...

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 12:32

Mij shetje krijgt elke dag een halve pil prascend per dag. Ze krijgt haar handje Vitalbix muesli in de voerbak. Terwijl ze staat te eten haal ik haar pilletje en stop die diep in haar mondhoek, terwijl ze aan het kauwen is. Ik stop het nergens in, en ze is er zo aan gewend en reageert er totaal niet op. Zo doen we het al bijna twee jaar ofzo..

Is dat nog een optie?

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 16:38

greendragon schreef:
Mij shetje krijgt elke dag een halve pil prascend per dag. Ze krijgt haar handje Vitalbix muesli in de voerbak. Terwijl ze staat te eten haal ik haar pilletje en stop die diep in haar mondhoek, terwijl ze aan het kauwen is. Ik stop het nergens in, en ze is er zo aan gewend en reageert er totaal niet op. Zo doen we het al bijna twee jaar ofzo..

Is dat nog een optie?

Ik ga het proberen! Bedankt!

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 20:36

Je zou de Pergosafe mogelijk nog kunnen proberen ipv de Pracend? Ik heb het idee dat ze dat ook echt minder proeven.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 08:21

bastiaan02 schreef:
Dinsdag begonnen met de prascend. Hij mag een halfje per keer. Hoef ook nog niets te veranderen in zijn voer. Alleen eet ie de red fibre slecht. Weet iemand een alternatief? Ben ook wel benieuwd hoe snel je iets zou kunnen merken dat het werkt. Houden jullie ze ook gewoon aan het werk?

Ik merkte pas wat met 5/6 weken. Ik heb hem wel in het werk gehouden en moest extra eiwitten gaan bijvoeren van de da aangezien ze met ppid toch snel teruglopen in de bovenlijn.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 09:03

Zolang een paard verder fit en gezond is en lekker wil lopen is PPID niet iets om ze stil voor te zetten. In tegendeel juist. Zeker met medicatie kunnen kwaaltjes wegtrekken en kunnen paarden die sloom waren weer helemaal vol leven zitten. Dus ja gewoon lekker aan het werk zetten hoor! Juist van genieten zolang het nog kan met die oudjes. Zou willen dat de mijne daar nog fit genoeg voor was. :j

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 23:18

Wat zouden jullie doen?

Mijn paard test nu 38.8 en vanaf 40 is positief. Hij zit nu in de verdachte grijze zone op een halfje Prascend. Dierenarts zei dat dit in principe nog goed is, maar zijn vacht niet optimaal is en hij echt nog wel de ingevallen rug/hangbuik heeft dus ze denkt dat hij wellicht zich nog wat beter gaat voelen met 3/4 tablet. Ik moet er nog even over nadenken want het zit nu in acceptabele zone en die vacht is zo extreem verbeterd. Maar hij kreeg de laatste weken inderdaad weer ietsjes viezere ogen en werd iets schrikachtiger dus wat dat betreft wel weer symptomen die hij (erger) had voor ik startte. Misschien toch maar gewoon dat kwartje erbij proberen?

Al vond ik dat snijden van die pillen echt vreselijk, was zo blij met een halfje. :')

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 23:50

Wat was de waarde voor het starten dan?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 04:18

Volgens mij was dat 144 bij start, toen 65.5 getest op een kwart tabletje en toen meteen overgegaan op een halve. Vanwege kreupelheden het hele jaar niet meer hertest en nu wel weer laten testen en was hij dus op een halfje 38.8. Hij zit dus op de grens van verhogen of niet, aldus mijn dierenarts.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 06:43

En hoe is hij nu qua klachten?

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 08:08

Celebi ik zou het denk ik wel doen. Ik ben in november over gegaan naar 3/4 pil omdat ze zo onwijs aan het zweten was. Daarna pas laten testen en toen zat ze op 21,5. De traanogen blijven wel. Maar ik heb wel t idee dat ze een stuk beter uit dr vacht komt dan vorig jaar.

Kun je geen pergoquin geven? Die kun je makkelijk in 4en breken.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 09:01

Ik heb toevallig net afgelopen maand weer een hele doos Prascend afgenomen dus helaas. :+

Qua klachten eigenlijk heel weinig. In verhouding met vorig jaar is zijn vacht prachtig, maar de DA vond het nog steeds wat onregelmatig los komen en dat klopt. Gaat van voor naar achteren maar of dat gek is? Geen idee. Zijn ogen zijn soms weer een klein beetje viezer dan de afgelopen zomer/winter maar ook echt niet heel gek. Enige wat me opviel is dat hij weer iets alerter en schrikachtiger werd. Dat had hij extreem toen hij een waarde van 144 had. Maar aan de andere kant doet hij nu amper wat (semi pensioen) en tijdens de mini stapritjes is hij vreselijk braaf momenteel dus ook daar verbaas ik me nog niet over. En de DA vond zijn ingevallen rug opvallen, maar ik eigenlijk ook niet na een jaar nagenoeg geen training meer door die stomme blessure/artrose. Al met al klinisch zie ik niet zoveel nu, maar de cijfers liegen er niet om dat het wel wat lager zou mogen zitten natuurlijk..

Deze vergelijking heb ik toevallig een paar weken terug gemaakt. Inmiddels is ie nog verder in zijn verharing dan op de onderste foto. Helemaal geen lange plukken meer (alleen zijn baard maar die heb ik eraf geschoren).
Afbeelding

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 09:44

Bij Skessa gaat dr rug ook steeds meer hangen. Maarja, hoort ook wel een beetje bij haar leeftijd. Kun je denk ik verder ook niet zoveel aan doen?

Afbeelding

Dit was 1 december. Inmiddels wel wat vacht er af.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 11:07

Skessa_ schreef:
Bij Skessa gaat dr rug ook steeds meer hangen. Maarja, hoort ook wel een beetje bij haar leeftijd. Kun je denk ik verder ook niet zoveel aan doen?

[ Afbeelding ]

Dit was 1 december. Inmiddels wel wat vacht er af.

Hoe oud is zij nu?

Doe je nog iets met haar?

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 11:27

Ze wordt in mei 26. Gaat nog zo'n 2 x per week mee met een bosritje.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 12:03

Skessa_ schreef:
Ze wordt in mei 26. Gaat nog zo'n 2 x per week mee met een bosritje.

Grappig, wat leuk….. ik merk dat ik erg twijfel steeds.
Dat ik denk: dat arme beest, er ook nog op gaan zitten. Hihi!
Maar ze is nog best actief en ik weeg niet veel. Misschien toch eens kijken….