[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 14:58

Shanna, fijn dat er geen hoefkanteling te zien is!
Is deze eigenlijk altijd direct te zien?
Is er bij milde bevangenheid überhaupt een hoefkanteling te zien? Ik weet het niet meer precies.
Heeft setje een harde manenkam?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 15:00

Kanteling is niet altijd te zien, maar zoals de DA het uitlegde is wel vaak te zien als een paard vaak/ langdurig HB is (geweest). Dat is dan aan het puntje van het bot te zien (als soort van lidteken weefsel als ik het goed begrepen heb?), en daar zag hij ook niks aan. Het was gewoon een gezonde hoef en ondervoet, met enkel een dikke zool (wat met bekappen weer te verhelpen is).

IMJ

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 15:05

Ja ik weet hoe de kanteling eruit ziet. Maar hb is dus niet uitgesloten hiermee als ik het goed begrijp...

Geen harde manenkam?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 15:45

Chronische HB is wel uitgesloten. HB zelf ook vrijwel, omdat hij geen typische kenmerken ervan heeft ook. Maar met 100% zekerheid durfde de DA het niet uit te sluiten. Wel 100% zeker niet chronisch HB en ook niet lang genoeg HB geweest voor zichtbare schade.

Manenkam heb ik zelf eigenlijk niet gevoeld, zal ik vanavond even doen. Is me in elk geval niet opgevallen dat deze harder zou zijn geweest dan normaal. Hoefjes zijn ook niet warm, ook geen pols te vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 17:05

Nou ik was vanmiddag met die grote van mij op de kliniek voor iets heel anders en had MiniMe meegenomen om de rust te bewaren bij Lona mijn grote...
zijn geen klap opgeschoten wat Lona betreft, maar hebben het wel over Mien haar cushing gehad en dat ik altijd blijf twijfelen omdat ze tenslotte maar 49pgml had in oktober...
Eerst stelde hij voor om ze alle 2 te laten testen op cushing, gewoon op basis van alleen de dikke buik van Lona, maar dat vond ik toch echt geen reden genoeg voor een test bij haar, ik zie het echt niet gewoon dat zij cushing kan hebben.
Maar nu hebben we afgesproken, dat ik als de SR goed en wel voorbij is , dus nieuwe jaar ofzo, ik 2 weken ga stoppen met de medicijnen en dan wel Mien ga laten testen, zodat ze "schoon" getest word.
DA kon zich wel vinden in mijn toch blijvende argwaan geloof ik...

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 17:19

Shanna, heeft de DA hem ook zien lopen? Op deze filmpjes is ie namelijk op beide voorbenen kreupel... Wat doet ie met visiteren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 17:46

DA heeft hem inderdaad zien lopen, op het harde in stap en draf. Enkel rechts-voor heeft hij met de tang gekeken of hij gevoelig was omdat hij vandaag een stuk kreupeler was dan op de filmpjes.

Ik ben benieuwd wat er uit de schone test gaat komen OJJ, wat is de reden geweest dat je niet vandaag hebt laten testen?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-10-15 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 17:47

En? Linksvoor is ie ook kreupel, heeft je da dat niet gezien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 17:50

Ik heb hem enkel over rechtsvoor gehoord. Hij kon er zo geen oorzaak voor vinden en rade mij dus aan om Sed eerst een paar dagen op pijnstiller te zetten en als hij over 2 weken nog zo is verder te onderzoeken.

Mijn eigen DA denkt nu in de richting van de spieren. Ze raadt magnesium aan om bij te voeren? Maar het fijne ervan moet ik nog met haar bespreken..

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 17:56

Hoe reageerde hij op het visiteren van de rechter hoef dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 17:57

Omdat ik dan uiteindelijk niks wijzer word? Of dat ze nou wel of geen cushing heeft, moet ze toch eerst weer even zonder prascend staan om een "schone" test te doen.
Was advies van de DA zelf, die 2 weken stoppen en dan testen, maar durf dat nu in de SR er nog niet op te wagen, dus vandaar dat ik nog even wacht.

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 18:19

ohjajoh6 schreef:
Nou ik was vanmiddag met die grote van mij op de kliniek voor iets heel anders en had MiniMe meegenomen om de rust te bewaren bij Lona mijn grote...
zijn geen klap opgeschoten wat Lona betreft, maar hebben het wel over Mien haar cushing gehad en dat ik altijd blijf twijfelen omdat ze tenslotte maar 49pgml had in oktober...
Eerst stelde hij voor om ze alle 2 te laten testen op cushing, gewoon op basis van alleen de dikke buik van Lona, maar dat vond ik toch echt geen reden genoeg voor een test bij haar, ik zie het echt niet gewoon dat zij cushing kan hebben.
Maar nu hebben we afgesproken, dat ik als de SR goed en wel voorbij is , dus nieuwe jaar ofzo, ik 2 weken ga stoppen met de medicijnen en dan wel Mien ga laten testen, zodat ze "schoon" getest word.
DA kon zich wel vinden in mijn toch blijvende argwaan geloof ik...

Mijn paard had bij eerste test 59 pg/ml.
Jaar later (weer in okt) zat hij op 29 pg/ml.
Volgens die waarde zou hij dus opeens PPID vrij zijn...

Ook getwijfeld om met de pergolide te stoppen, maar durf dat niet aan.
Wil hem binnenkort nogmaals laten testen. We zijn weer een jaar verder

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 18:39

Shanna schreef:
DA heeft hem inderdaad zien lopen, op het harde in stap en draf. Enkel rechts-voor heeft hij met de tang gekeken of hij gevoelig was omdat hij vandaag een stuk kreupeler was dan op de filmpjes.

Ik ben benieuwd wat er uit de schone test gaat komen OJJ, wat is de reden geweest dat je niet vandaag hebt laten testen?

Je zou eens contact op kunnen nemen met magritta holtman uit groenlo. Zij is ostheophaat, natuurgeneeskundige en accupunturiste. Zij heeft bij Laukje begin januari een vastzittende schouder geconstateerd. Zij had hetzelfde typische loopje als jiuw shet. Margritta heeft ook onze 6 jarige hond met een hernia weer van de pijnstillers gekregen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 18:42

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 18:46

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 18:50

Tja.. geloof je het? Die dame is al een paar jaar bezig met dit soort teksten en tot op heden heeft nog niemand enig bewijs gezien van haar vermeende genezingen.

OJJ: Ik snap eigenlijk niet waarom je 'schoon' wil testen. Je kunt toch simpelweg uitslagen vergelijken?

Essie 73: het enige wat je met zekerheid kunt zeggen met deze uitslag dat de Cushing onder controle is. Voorlopig tenminste. PPID geneest niet en als je zou stoppen met de medicatie dan heb je 99,9% kans dat het weer terugvalt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 18:55

Precies om het antwoord wat je eronder zelf al geeft JP?

Als ik nu had getest en acth was lager geweest , had ik alleen maar geweten dat de PPID onder controle is, terwijl ik nog altijd en eeuwig twijfel of haar klachten toch niet grotendeels IR gerelateerd zijn en daar kom ik dus alleen maar achter als ik haar test na aantal weken zonder prascend...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 19:41

Maar is 2 weken stoppen dan voldoende om "schoon" te testen?
Voor een berouwbare doseringstest zijn minimaal 4 weken op een dosis nodig. Hoelang zou het dan duren voor alles in het lichaam weer zo i als het zou zijn zonder medicatie?

Las op die amerikaanse site dat er ook mensen waren die alleen pergolide gaven tijdens de SR. Iemand daar ervaring mee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 19:51

Nou ik had zelf eerlijk gezegd ook al aan 2 maanden zitten denken, maar DA zei dat 2 weken voldoende was? Dus daar ben ik ook nog helemaal niet over uit eigenlijk...

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 19:58

Ik goochel niet met Britt haar medicijnen.Ik geef wat de da zegt en de da zal het wel het beste weten.Britt doet het super.En ze krijgt ook gewoon gerstemix met maisvlok.Daar zit toch ook genoeg in?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 20:01

Wie goochelt er dan volgens jou wel met de medicatie Britta?

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 20:11

Ik lees nu dat sommige bokkers de pracend afbouwen en weer opbouwen als het gras verandert.Of stoppen met de pillen en dan na een tijd weer beginnen.Dat is toch ook niet goed.Dan moet het lichaam daar weer helemaal aan wennen.Ik durf haar zelf niet meer of minder te geven.Ze doet het nu super.Ik zou toch bang zijn dat ik iets verkeerd zou doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 20:23

Ik vind dit redelijk kort door de bocht gesteld van je eigenlijk;
prascend word verhoogd voor de SR en niet om het gras.

En ik geloof toch dat ik mijn situatie duidelijk genoeg heb uitgelegd.

Ook zitten er hier meerdere "gebruikers" die al langdurig prascend geven en dit alleen maar op de symptomen verhogen of verlagen.

En wat nu als die van jou gaat verslechteren? Verhoog je dan ook de dosis niet omdat je dit niet durft?

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 20:27

Dan bel ik de da.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 20:28

Britta31 schreef:
Ik lees nu dat sommige bokkers de pracend afbouwen en weer opbouwen als het gras verandert.Of stoppen met de pillen en dan na een tijd weer beginnen.Dat is toch ook niet goed.Dan moet het lichaam daar weer helemaal aan wennen.Ik durf haar zelf niet meer of minder te geven.Ze doet het nu super.Ik zou toch bang zijn dat ik iets verkeerd zou doen.

Ik zou het niet echt goochelen noemen. Soms moet je afbouwen of,opbouwen tot je de goede dosis vind voor je paard. Mijn merrie kreeg eerst een,halve pil. Na twee maand bloed trekken bleek de waarde nog te hoog. Dus dosis verhogen naar 3/4 pil. Na een maand was er nog geen verbetering dus verhogen naar 1 pil. Maar door de hele pil wilde ZE niet meer eten dus terug afbouwen naar 3/4 pil. Het is een beetje zoeken naar de dosis en dat verschilt van paard tot paard.