[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 11:30

@ Cambiar:

Goedkoper alternatief voor de boett vind ik de Pagony eczeemdeken. Die van Premiere niet, die lijkt hetzelfde maar de pasvorm is wat apart.

Ik heb al jaren pagony's gehad en nooit te klagen. Bijrijdpaard had een boett en die deken kon net zo goed kapot.

Diepe wonden smeer ik Vetramil of Metrisan op (is honingzalf). Antibactrieel en versnelt het helingsproces.
Vitaminen en mineralen voer ik Marstall Force, evt ook Dieetmix van Subli wat ik ook erg fijn spul vind.
Derfen was mijn pony allergisch voor, haar vacht viel uit. Gaat bij heel veel anderen wel goed en ik hoor dat het goed helpt.
Zelf smeer ik uierzalf (van de action, verzacht, houd soepel en is goedkoop) of ongeparfumeerde babyolie. Heb nu om te proberen Love The Skin zalf van NAF, dat is ook fijn spul maar wel weer duurder.

Heb al veel smeerseltjes geprobeerd maar de krachtigere dingen zijn vaak te agressief voor onze merrie. De middenmoot-smeersels werken niet en zijn duur. Dan dus maar uierzalf :P

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 12:00

Mijn paardje heeft geen zomereczeem maar verloor afgelopen winter ook haar van de manenkam. Hij heeft dan een halsdeken om. Haren vallen uit, zonder dat er schade zichtbaar is aan de haren of manenkam. Precies op de zelfde plek als de haflinger van Mi_Amor.

wij zijn er achter dat het ondanks een goed passende deken, toch echt door de deken komt. We hebben het halsstuk iets hoger aan de deken vast gemaakt zodat er nog wat meer ruimte ontstaat tussen de manenkam en de halsdeken. Verder maken we het halsstuk iedere week schoon aan de binnenkant, er vormt zich namelijk een vettig laagje. Na deze maatregelen begonnen de manen weer aan te groeien!

Ik denk dat het komt door verstikking van de huid of in ieder geval het niet goed kunnen luchten.

TinePine

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 12:19

Mijn niet eczeempaard heeft hetzelfde model manen als de haflinger waarvan de haren lijken uit te vallen. Bij hem komt het van het kroelen met andere paarden.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 12:23

Mijn deken wordt elke 2 weken gewassen en elke dag uitgeklopt,
verder zit de hals echt al énorm ruim, nog ruimer kan gewoonweg niet,
deze deken is de enige deken die zo ruim valt :(

Het is verder ook een hele lichte deken, ademt dus goed want er begonnen zelfs terug maken te groeien, het is mij gewoon een raadsel waarom ze blijven uitvallen.

Verder is het ook de voorpluk die de helft is uitgedund, dus het is een algemeen probleem.

Mijn paard draagt al 5 jaar zomereczeemdekens, dit is de eerste deken die ik vind met zo'n heerlijke luchte losse hals, dus ik had echt verwacht dat het beter ging gaan, maar de haaruitval is nog nooit zo extreem geweest.
De afgelopen 2 jaar droeg ze een RSIH met zeer strakke hals, toen zag ik echt dat de manen gewoon dood gingen, maar deze dunden niet uit aan de bovenste helft, nu wel?

Dan kan het volgens mij toch niet van de deken komen? :(

@TinePine: mijn paard staat apart van andere paarden omdat zij paardenvlees eet O:) Dus ook een weidemaatje kan niet de schuldige zijn.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 12:26

YPT, ik hoop voor jou en je paard dat het gaat werken, maar ik wil je wel alvast waarschuwen voor je teveel hoop krijgt…eczeem is gewoon erg lastig dus of je behandeling gaat werken is afwachten. Heeft je paard al wel een eczeemdeken op?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 12:27

Kan prima van de deken komen, het is de laatste dagen benauwd weer dat is vrij verstikkend.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 12:41

Heel erg bedankt Safiera. Hij is enorm gevoelig, laatst viel z'n haar uit door een horzel werend product.
Veearts raadde me ook uiercreme aan, in afwachting van haar visite. Ga dat zalfje ook kopen waarover je sprak.
Aan de mensen die wanhopig zijn, ik kan je verezkeren dat seme goed aan te pakken is dmv voeding. Mijn andalusier loopt nu in de ergste omstandigheden (vochtige weide, veel bomen, ongelofelijk veel insecten) zonder deken en schuurt practisch niet (als veulen tot 2 jaar had ze het erg zitten, schuurde zich gewoon kapot!) Aanpakken dat probleem, niet wanhopen, probeer ik nu ook niet te doen ;-).

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 12:46

Kinke schreef:
YPT, ik hoop voor jou en je paard dat het gaat werken, maar ik wil je wel alvast waarschuwen voor je teveel hoop krijgt…eczeem is gewoon erg lastig dus of je behandeling gaat werken is afwachten. Heeft je paard al wel een eczeemdeken op?

Gewoon heel streng zijn qua voeding. Mager droog hooi van arme grond zoals bvb ardennen of eifel, supplement met juiste doseringen vit/min en omega's en zeer beperkt gras. Verder takjes en schors, je zal versteld staan hoe je paard zal veranderen!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 12:47

Mijn paard heeft de deken al op van begin maart, er zijn wel al meer warmere en meer benauwde dagen geweest, toen was er niks aan de hand :)

Het is echt op 2 dagen tijd, poef, uitgevallen.

Verder heb ik in mijn bovenstaande post ook aangekaart dat de voorpluk ook met de helft uitgedund is, maar daar komt geen deken, is ook geen jeuk te bespeuren etc.

Als de deken ergens zou drukken, of spannen, of geen verluchting geeft, dan kan ik dit nog geloven, maar deze deken drukt niet, spant nergens en het is over de ganse manenkam dat er uitgedunt wordt bij de vleet, voor het eerst in jaaaaren. Ik zou het nooit geloven dat het nog van de deken alleen komt :n

*edit: ik wil echt niet koppig of betweterig overkomen hoor, maar iets zegt me gewoon dat het echt niet dat alleen kan zijn :)
Nu heeft ze een betere deken dan afgelopen jaren, beter voerbeleid, deken ligt alweer 4 maanden op, het kan gewoon niet dat het nu plots uitvalt.
We hebben al meer warm weer gehad dan dit, er klopt iets niet :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 13:14

Ik zou dan maar eens heel goed naar de voer en weide kijken.. Grote kans dat het hem daar dan inzit. Wat voor je aan krachtvoer, wat is de kwaliteit van het ruwvoer, hoe is de weide is het bemest zoja waarmee, wat voor een gras is het? Ik denk dat je daar je antwoord dan zal vinden. Een paard dat een tekort heeft heeft dat tekort vrijwel altijd door het voorbeleid. Dat kan in combinatie met warme benauwde dagen dit effect geven..

amie1965

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 13:49

YPT schreef:
Lees vooral mee om meer te weten te komen over SME. Er wordt zóveel over geschreven :list:

Vorige week voor veel geld een PRE gekocht die een verborgen gebrek blijkt te hebben namelijk zomereczeem. Verkoper beweert hoog bij laag van niets te weten. Maar zit ik wel met een paard met SME. Onderkant manen afgeschuurd (zie foto). Heb ik ook niet gezien tijdens de bezichtiging. Zijn manen vallen natuurlijk naar rechts en erover heen.

Aangezien de verkoper weigert het paard terug te nemen, het paard hier het slachtoffer is en ik het sneu vind voor hem ben ik alvast een intensief behandelplan begonnen met een veterinair natuurgeneeskundige. SME is ook een gevolg van een slechte weerstand en dito werkende organen. Bij het consult kwam naar voren dat zijn nieren, lever en spijsverteringsorganen slecht functioneren. Daarnaast zijn de lymfeklieren opgezet. Hij wordt nu intensief behandelt met 1 x daags Prolisan en 2x daags Hepeel, Reneel en Lymfomyosot. En ga ik er weer een mooie en vooral gezonde Spaanse man van maken

Ik blijf graag op de hoogte van je resultaten!
Wel balen dat je niet had gezien... al schuurde de mijne ook niet toen ik haar kocht maar daar waar ze vandaan komt zitten waarschijnlijk geen (of weinig) mugjes (kale polder) en ik zit aan de bosrand. Het dus best wel zo zijn dat jouw verkoper er geen weet van heeft....

YPT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 16:45

Het kan idd heel goed zijn, Amie1965, dat de verkoper zelf ook niet in de gaten heeft gehad dat hij SME heeft. Ze had het paard nog maar sinds oktober 2013. Tijdens de toen klinische keuring merkte de keurende DA wel op dat de staartwortel iets geschuurd was maar is er verder geen aandacht aan geschonken. Maar heb ik nu helaas wel een gevalletje 'verborgen gebrek'. Is dat bij jou ook het geval geweest ?!

Mijn smid ontdekte het eczeem twee dagen nadat hij was gebracht. Hij kan hij het dus onmogelijk bij mij 'spontaan' hebben gekregen en had hij het dus al in zijn systeem zitten. Wat onze DA bevestigde. Onze wei staat rondom in het stroom en is er nergens een mogelijkheid om te schuren. Droeg bij de vorige eigenaar altijd een deken en de nachten op stal. Dan kan je SME redelijk in toom houden, zeggen de geleerden.

Ga nu 4 weken intensief 'kuren' om zijn interne gestel weer in balans te krijgen, krijgt hij daarnaast voldoende ruwvoer en staat hij met de andere paarden 24/7 buiten op een schrale wei achter ons huis. Kan zijn gedrag zo ook goed in de gaten houden. En bemerk niet dat hij er erg veel last van heeft. Het kale stuk op zijn manen smeer ik geregeld in met Cojosol en is de huid gelukkig verder rustig. Wel verdikt door het vocht eronder. Een vliegendeken heb ik klaar liggen maar is het advies dit alleen op te leggen als het paard echt zichtbaar last heeft van de klachten.

Mocht ik na die vier weken geen resultaat geboekt hebben (wat ik niet denk ..) kan ik mij altijd nog wenden tot Frederique Hogema, die zich bezig houdt met bioresonantie. Ook een erg interessante theorie en klinkt zo logisch.

amie1965

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 21:19

YTP: SME openbaart zich pas na verschijnen van de mugjes en/of zwarte vlieg. Oktober vorig jaar was er waarschijnlijk niks aan de hand met je paard wbt SME; en als hij veel met dekens heeft gestaan zijn (wellicht dus onbewust) de muggen geweerd totdat jij hem kocht.
Bij mij is het hetzelfde verhaal; najaar paard gekocht wat opgegroeid is in de polder. Jong paard, lange manen, lange staart. Bij aankoopkeuring niks geconstateerd. Heel de winter geen geschuur en in het voorjaar begint het. Voor je weet wat SME is en de juiste maatregels hebt getroffen is de halve manenkam weg.... Ik kan het de verkoper niet verwijten, paard had daar geen last van muggen en dus geen eczeem. Mijn probleem dat ik met paard aan de bosrand woon....
Er zijn trouwens universitaire studies gedaan naar SME en voeding. Blijkt dat echte eczemers (snel) vermindering van klachten hebben na wegnemen van de muggen. Voor die studie hadden ze een groep eczeem paarden geheel mugvrij binnen gezet en allerlei testen met voeding gedaan. Ook met niet-eczemers en ook buiten met dezelfde groepen. Hun conclusie is dat de jeuk reactie is op muggenbeet en dat het niet met andere zaken is te voorkomen dan muggen weren....
Bioresonantie geloof ik al helemaal niet in maar ik ben uiteraard zeer benieuwd naar jouw ervaringen :D

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 21:41

Wat doen jullie met natgeregende dekens...

YPT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 21:45

Amie1965 - De leefomgeving bij de verkoper en die van mij zijn identiek dus .. Maar je hebt een punt. Punt ook is dat ik geen paard wens te kopen met SME. Je krijgt een hoop ellende en kost klauwen geld. Een andere gezonde PRE heb ik laten staan omdat ik voor de ogen en koppie van hem viel. Klaar als een klontje <3

Bioresonantie .. ook ik was/ben sceptisch. Tot een hond van een vriendin van mij is behandeld en deze hiervan zienderogen opknapte. En nu wordt haar paard behandelt. Baat het niet .. schaden doet het sowieso niet. En ook hier moet je het kaf van het koren onderscheiden .. En wat ook uit de verhalen blijkt van mede lotgenoten .. je probeert (bijna) alles om SME te lijf te gaan opdat je paard weer kan genieten van de seizoenen met volle manen. _/-\o_

morocco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 09:43

YPT, Heb je het paard bij een handelaar gekocht, misschien kun je 'm ruilen voor een ander paard?

Ook mijn PRE heeft zomerexceem. Hij heeft zomers een deken om met hoofdkap (ook voor de dazen wel fijn) en ik voer metazoa. Hij krijgt verder alleen hooi en lang gras. Hier doet hij het heel goed op. Hij heeft prachtige lange manen en een dikke staart en schuurt bijna niet meer. Zo nu en dan ontklit ik zijn manen met cowboy magic en een heel enkele keer behandel ik wat kleine plekjes met derfen.
Als het heel warm weer is was ik hem wel eens met teerschampo.
Ik heb hem nu 3 jaar en dit is het eerste jaar dat hij het zo goed doet, vorige jaren was het echt zoeken waar hij het beste op reageerde. Ik denk dat dit voerbeleid in combinatie met de cowboy magic voor hem het beste werkt.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 10:48

Ik gooi nog 1x de vraag in de groep, mijn merrie bijt enorm aan haar benen en ook haar oren zitten onder de plekjes.Het zijn open wondjes.Weet iemand waarmee ik haar benen kan beschermen?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 11:03

Oren: een goede hoofdkap :) Mijn paard schuurt elk jaar haar oren open tot zwaar bloedens toe.
Nu met een goede hoofdkap niet meer :)

Betreffende de benen, that's a tricky one :( Bij mijn paard is de jeuk aan de benen gestopt het 2de jaar dat ik haar had.

Benen goed insmeren/sprayen met iets?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 11:06

en je weet zeker dat er geen 'ongedierte' op haar benen zit? Mijt oid?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 11:18

Oooh ja, wat Kinke zegt: zeker dat er niks tussen de haartjes verstopt zit?

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 11:54

Kinke schreef:
en je weet zeker dat er geen 'ongedierte' op haar benen zit? Mijt oid?

Dat was ook mijn eerste gedachte.....vooral als het op de randjes van de oren begint.
Goed wassen,en behandelen met mokgel geeft dan soelaas.

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 13:07

timokyana schreef:
Ik gooi nog 1x de vraag in de groep, mijn merrie bijt enorm aan haar benen en ook haar oren zitten onder de plekjes.Het zijn open wondjes.Weet iemand waarmee ik haar benen kan beschermen?

Je hebt speciale uv beschermers. Maar dat is voor onderbenen. Paard van mijn zus heeft die aan gehad naar aanleiding Wondjes o benen. Heb je idd al gecontroleerd op mijten schimmels mok om die reden uit te sluiten. Bijvb oormijt kan zorgen voor schuren aan oren
Eventueel vliegen kap op. Wondjes insmeren met honing zalf. Bijvb vetramil of mesitran

YPT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 15:48

morocco schreef:
YPT, Heb je het paard bij een handelaar gekocht, misschien kun je 'm ruilen voor een ander paard?

Nope, het paard heb ik van een particulier gekocht, vorige week zaterdag. En particulier weigert het paard terug te nemen !

amie1965

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 15:51

timokyana schreef:

ik kwam laatst deze website tegen www.eczeempaarden.nl
staan leuke foto's op van beenbeschermers :)

YPT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 16:56

Foto van vanochtend van mijn PRE - tot mijn schrik breidt SME uit op zijn hals onder de manen.
En nu met het natte weer is het opleggen van een deken geen optie |(

Baal er mega van dat de verkoper niet thuis geeft en ik, met een overigens vreselijk lief, paard zit met zomereczeem ! En lees me helemaal suf om hier maar meer van te leren .. :j .. maar echt vrolijk word ik niet van de (horror) verhalen. Zucht ..

Afbeelding