[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 20:07

Roane schreef:
behalve zo ongeveer half vier tot half vijf een uurtje in de paddock.

dat is nu juist schemertijd

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 20:43

ja en dat is juist het moment dat die vliegjes het meest actief zijn.
maar het gaat weer vriezen,dus denk dat het dan allemaal wel een beetje mee valt met de jeuk

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 20:44

Ik wist/weet dat het geen optimale tijd was, maar in Januari, met woei en koud en... heb echt iets van 'nu al??'

Marvel

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 20:59

Ah, die van mij stond ook al te zwiepen met de staart en wat te schuren. Kon er niet bij dat er al vliegjes zijn, al is het wel warm.. Maar er zijn dus meerdere die last hebben.

Ik heb gister wat foto's gemaakt, is alleen niet zo scherp.. En ook niet in zn geheel..
Wil ze wel laten zien, maar of je er wat aan hebt?

Op derfen nog geen reactie. Net met spuitje in manenkam aangbracht, benieuwd of hij daarop reageert. Zo niet, dan bestel ik binnenkort de 250ml.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 21:00

wanneer heb je voor het laatst ontwormd?
is nu namelijk ook de tijd dat bijvoorbeeld bloedworm wat actiever word en dat kan indirect ook jeuk geven.
aarsmade ook en dan gaan ze schuren bovenop de staart.
maar als ik het zo lees komt jouw paard er alleen uit tussen half 4 en half vijf?
dat is maar een uurtje en stalstress kan ook tekenen van jeuk geven.

appie staat 24/7 buiten *\o/*
overdag op de wei en als het donker word gaat hij naar zijn paddock met schuilstal.
ik wil echt nooit meer anders,hij is er zelf enorm van opgeknapt.
voorheen hoorde ik hem ook wel hoesten in de winter en nu helemaal nooit meer :D

jotoma,een onduidelijke foto is niet handig,maar het heeft ook geen haast

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 22:03

Die van mij staat van 12.00 tot 16.30 buiten nu. ontwormt is ze net en ze heeft alleen flink jeuk aan de manen. ze mist zelfs al weer plukjes manen. als ze naar buiten gaat dan gaat ze eerst schuren in de deur opening van de schuilstal.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 22:15

@ellepel: die van mij is van 9.00-16.00 uur buiten. Elke 3 maanden worden ze ontwormd, tussendoor nog tegen aarswormen geënt. Hij schuurde met zn hoofd en was onrustig met staart. Denk niet dat t wormen zijn..
Deken komt er pas weer op als die omgeruild wordt voor regendeken.. Dus dan moet je wel veel gedult hebben ;)

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 10:56

Tja, ik heb even 'pech' wat betreft deze stal qua winters, maar ik was allang blij dat ik even een stalling gevonden had toen hij stante pe hierheen moest. Het is even niet ideaal, maar zo zijn wel meer dingen in het leven niet ideaal. Ben er ook niet blij mee, hoor. Wat is een uurtje op 24 uur :n
Maargoed, even one problem at the time. Hopen dat de 'mooie' winter ook betekend dat de weides snel droog zijn.

Ontwormd is hij een maand geleden met een hele goede wormenspuit.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 11:11

Voor ieder paard, maar vooral voor een twee-jarige, is een uur buiten per dag inderdaad veel te weinig.
Heb je al de oorzaak van de jeuk achterhaald? De dierenarts laten kijken? Het kan van alles zijn. Hoe erg is de jeuk, schuurt hij zich kapot, beperkt het zich tot de staart?

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 11:17

Ik weet het, erger me er ook dood aan. Is een hele fijne stal, maar 's winters, drama. Helaas in de omgeving overal hetzelfde door de kleigrond. :( Ik zag dat er een stal vrij was op een stal waarvan ik niet weet hoe lang ze buiten staan, dus daar zit ik al als een havik bovenop :')
Komt ook zo lekker over, hey, bedankt dat ik zo snel bij jullie terecht kon met een pony die niemand wilde hebben want stel je voor het was schimmel, maar na twee maanden; toedels he? :')
Maargoed, zelfs dan gaat m'n paardje nog voor. Situatie is alleen even le flut.

Nee, oorzaak is nog niet achterhaald, omdat het toen zeg maar al in de recessie was, en ik het advies kreeg even te wachten tot de lente, als het dan weer op kwam kon ik wat dingen uitsluiten zoals gras, bomen, voer etc omdat ik hem toen natuurlijk niet in de gaten heb kunnen houden, twee uur verderop.

Op het moment is het een klein plukje helemaal bovenop bij de staartaanzet, wat weer overeind staat. Net waar het teruggroeit. Hij schuurt zich niet kapot, staat gewoon weer een beetje overeind. But I'm prepared for anything... :P

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 12:04

Jotoma, jouw paard heeft dus (nog) geen ZE klachten gehad?
Waarom dan bij voorbaat al zoveel dingen proberen?
Ik zou dan juist niets gebruiken en evt. alleen een ZE-deken achter de hand houden. Want als er wel ZE-klachten komen, kun je het beste dingen om de beurt proberen om erachter te komen wat wel en niet helpt. Daarom vind ik preventief dingen doen niet zo handig.
Als je een deken op stal laat en je houdt je paard goed in de gaten, kun je altijd vroeg ingrijpen en kijken wat voor effect de deken heeft.
Idem met de Derfen, ik zou niet nu al een grotere verpakking aanschaffen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 17:00

@opisop: hoe kom je er bij dat hij geen ZE klachten heeft gehad? Die heeft hij vorig jaar genoeg gehad helaas, dus dat wil ik nu graag voor zijn.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 18:42

oh dan ben ik in de war, dacht dat je net een pony had gekocht en uit voorzorg voor ZE wou behandelen, excuus :)

Vanaf maandag in de aanbieding, een uitrijvliegendeken met hals, voor E15 bij Ooteman, maten nu nog niet te zien;
http://www.ooteman.nl/op-en-om-het-paar ... -blue?N=45

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 19:21

Hmn.. 15 euro maar... Ro, hou je in, je paard moet nog 2 worden... O:)

Vandaag sweet itch gel gekocht en pony meteen maar even staartmassage gegeven, waar hij schandelijk van genoot := en vanaf morgen maar even schema omgooien met losgooien, en minder voer... en een ZE deken aanschaffen zodra loon weer binnen is.

Never surrender! :=

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 11:39

Die uitrijdeken is idd erg interessant! bedankt voor de tip!
In februari begin ik met Cavalesse.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 12:05

Zou Cavalesse ook nog een werking hebben als je het niet dagelijks geeft?
Ik zit nu op de helft van mijn zwangerschap en rijd dus al een tijdje niet meer. Heb net een bijrijdster gevonden, zij is er zo'n 3 a 4x per week
Ik redt het niet om die andere dagen heen te gaan en heb ook geen zin in die verplichting nu, heb wel andere dingen aan mijn hoofd :D
Zou het zin hebben om er mee te beginnen of werkt het dan uberhaubt niet?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 12:14

kunnen diegene die voeren het niet geven?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 12:44

hij krijgt geen voer, nou ja wel wat natuurlijk :+ hij krijgt onbeperkt ruwvoer, geen biks want dat krijgt hij alleen als hij gewerkt heeft. Dus er is niemand om te voeren, ze staan ook 24/7 buiten. Daar komt nog bij dat we hier 100paarden hebben en je voor dit soort dingen dus niet bij het personeel aan hoeft te kloppen ;) ja, voor medicijnen heel tijdelijk is het geen probleem en anders tegen betaling. Maar om nou dagelijks tegen betaling Cavalesse te laten voeren gaat me wat ver...

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 14:17

Vorig jaar is mijn hoodkap van boett overleden na dat ik er al een keer of 25 nieuw leven in had geblazen.
Nu is het echt tijd voor een nieuwe.
Ik ben zowizo opzoek naar een met gaas voor de ogen.
Nu zijn ze op mijn stal niet echt voorzichtig en kan ik bijna weekelijks de deken of muts repareren.
Volgens jaar komen ze bij mijn huis te lopen en weet ik zeker dat alles langer mee zal gaan.
Maar tot die tijd ben ik op zoek naar een goed alternatief voor de boett muts.
Nu kwam ik deze tegen van br http://www.br.nl/page/popupimg.php?img= ... 375002.gif
En ik vindt hem er eigenlijk wel heel goed en degelijk uit zien.
Ook de deken ziet er mooi uit al vraag ik me af of de elastische stukken in de deken heel blijven.
Maar nu is de vraag heeft iemand deze deken of muts gehad en hoe beviel hij.
En weet iemand waar hij te verkrijgen is, ik heb de deken nu gevonden bij agradi en heb ze ook gemailt of ze de muts kunnen leveren. maar weet iemand waar hij te verkrijgen is.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 09:21

vwb de vroege jeuk, bij ons op stal zien we hier en daar al tekenen van beginnende verharing. de dagen worden ook merkbaar langer natuurlijk... verder heb ik het gras hier op groei betrapt, wat ook invloed kan hebben op jeukklachten.
ik zou er dus wel voorzichtig mee zijn omdat de kans mijns inziens best groot is dat het allemaal gewoon eerder komt als de winter definitief uitblijft.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 10:27

Ik denk ook dat alles eerder gaat beginnen dit jaar. of het moet misschien in eens flink gaan vriezen.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 10:31

het vriest toch

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 10:42

opisop,
cavalesse is een voedingssupplement met extra vitamine B3
je kunt dus net zo goed een ander voedingssupplement halen waar meer mineralen/vitamines in zitten.
zeker een paard met zomererczeem heeft behoefte aan extra's ,maar denk dat je dat wel wist.
dit kan dus ook best om de dag gegeven worden hoor.
maar voor die prijs zou ik dus kijken naar een meer completer supplement.

appie vond het vanmiddag heerlijk toen ik hem op zijn hals kriebelde
-O-

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 12:20

Ellepel dat klopt niet helemaal wat je zegt, Cavalesse zit nicotinamide (Amide van B3) in geconcentreerde vorm.
Deze bedachte samensteling zit niet in vit. preparaten.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nicotinamide
Ik denk dat je Cavalesse wel dagelijks moet geven, anders lijkt het mij weinig zinvol. Dan kun je idd wel beter een vitaminekoek of korrels bijvoeren 3 a 4 keer in de week. Dat doe ik sowieso, mijn paard is daar echt van opgeknapt!

Zie ook voor Cavalesse:
http://www.fidavet.com/nl/products/paarden

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 15:41

Als je niet cavalesse voert, welke supplementen zijn dan wel goed (genoeg), of welk supplement voeren de bokkers die wat extra's geven dan? :)