Cushing

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MvWanrooy

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 15:54

Mijn paard is lang verdacht geweest, maar gelukkig bleek dit niets te zijn. Wel stom dat je het eerst nooit hoor en hier nu zo veel terug leest. Ik wil iedereen hiermee heel erg veel sterkte wensen!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 23:13

Ik denk dat we ons goed moeten realiseren dat een paard een ander 'temperatuurgevoel' heeft dan wij mensen. Paarden handhaven zich veel beter bij koele en koude omstandigheden dan mensen - er zijn diverse onderzoeken die aantonen dat een optimale omgevingstemperatuur voor een paard rondom de 15* ligt - wij vinden dat al aardig frisjes. Een paard kan met een normale wintervacht ook gewoon temperaturen tot -10 aan, maar dan hebben wij meestal al lang de dekjes opgedaan omdat wij het te koud achten. De temperaturen van onze recente hittegolf zijn dus ronduit belastend voor paarden en het is dan ook geen wonder dat de meeste zich daar op z'n minst wat sloom bij gaan gedragen. Dat er uitzonderingen zijn is natuurlijk zo: ook bij mensen verschilt die temperatuurbeleving, zeker ook geprogrammeerd door de windstreken waar men geboren en getogen is.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 08:18

Zo, nou de DA uitgebreid gesproken. Echt een góede DA trouwens zeg. Merkte ik aan alle kleine dingen. Ook aan manier waarop hij Imago er tussenuit heeft gepikt want in mijn ervaring ziet nooit iemand dat, behalve ikzelf.
Het gaat vooral om ietwat magere kant en de slomere uitdrukking. Heb ik beide uitgelegd (als het ware weerlegd).
Tsja, dan blijft er inderdaad alleen nog twijfel over. Feit wel of niet weer opbouwen geeft allebei plussen en minnen. Het zou niet paard-onwaardig of onnodig lijden zijn als ik nu niet opbouw.
Het mooiste zou zijn als ik erheen zou gaan op een minder hete dag maar ja, dat zit er nu nog even niet in....

Ik vind het nog steeds erg lastig en neig nu inderdaad naar opbouw van 3/4 pil. Ga er nog even met mezelf over in beraad...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 08:21

Ik heb zelfs altijd begrepen dat paarden het meest happy zijn rond een graad of 10 (niet in de zomer) maar zij voelen zich rond die temperatuur prima.

En wij hadden op stal altijd als vuistregel dat de paarden pas het land op gingen als het langer 15 graden was geweest ;-)

@Imago, dat magere zou nog wel kunnen komen doordat de boel nog niet helemaal op orde is. Om nog even een extra argument toe te voegen ;-) Sterkte met beslissen. (en je kunt natuurlijk altijd zoals eerder vermeld nog een keertje bloed laten prikken om echt de proef op de som te nemen hoe zijn ACTH op het moment is..) Fijn dat het een goede DA is !!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 08:32

Ik heb nog eventueel een heel stuk tekst over warmteregeling bij paarden (in de koudste tijd van het jaar)

@fargo, thanks! Heb ik ook voorgesteld. Antwoord van DA was dat ik dit natuurlijk wel mag doen maar dat hij het eigenlijk wel zonde-geld vindt. Ik heb nog vrij recente uitslagen van Imago's bloedwaarden en het gaat nu puur om het klinische deel, dus: op het oog.
(Dat klopt ook wel. Ik heb nl. de lijst met uitslagen van alle geteste paarden op Imago's stal gezien en is echt super interessant om te zien welke uitslagen sommige paarden hebben in vergelijking met het klinische beeld. Sommige zeer verrassend en sommige natuurlijk absoluut niet.)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 08:36

Ja maar op basis van de eerdere uitslagen heb je de dosis verlaagd en volgens mij daarna toch niet opnieuw gemeten?? DAT lijkt mij nou juist wel een hele interessante meting hoe hij nu is nu hij enige tijd op een lagere dosis staat en of zijn ACTH dan nog steeds op zelfde peil is of niet (en dan ook nog denkend aan de invloed van de seasonal rise - die kan misschien net door de 0,5 mg extra heenbreken - just a thought).
(Ik weet wel dat het bij Willy altijd rond deze periode van het jaar was als we wijzigingen door moesten voeren zo een beetje richting de nazomer..)

Zo'n lijst lijkt mij ook heel boeiend!

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 16:43

Help nog steeds geen computer hier. Misschien morgen...
Met de hele warme dagen had fik geen spoortje zweet ,maar de afgelopen dagen was zijn hals nat van het zweet en verder niet.
Hij had wel een pagony deken op.zijn die zo warm?
Maar dan nog waarom geen zweetvlekken op zijn buik of liezen ?
Is dit ook typisch cushing?
Iom dierenarts word hij eind augustus geprikt.
Er is hier niks te doen met de paarden ,zelfs vandaag stikt het van de dazen en staan ze veel in de inloopstal.

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 20:45

fargo schreef:
Ja maar op basis van de eerdere uitslagen heb je de dosis verlaagd en volgens mij daarna toch niet opnieuw gemeten?? DAT lijkt mij nou juist wel een hele interessante meting hoe hij nu is nu hij enige tijd op een lagere dosis staat en of zijn ACTH dan nog steeds op zelfde peil is of niet (en dan ook nog denkend aan de invloed van de seasonal rise - die kan misschien net door de 0,5 mg extra heenbreken - just a thought).
(Ik weet wel dat het bij Willy altijd rond deze periode van het jaar was als we wijzigingen door moesten voeren zo een beetje richting de nazomer..)

Zo'n lijst lijkt mij ook heel boeiend!

Dit zou ik ook erg interessant vinden om te weten

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 22:33

Door de opflakkering aan vliegen in een week tijd heeft Shamrock nu een oogontsteking. Meteen omTerramicine en een vliegenmasker. Vanavond 2 de keer terramicine en het was al een stuk beter

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 22:35

Hey lieve mensen, ik wilde jullie even sterkte wensen met deze ziekte bij jullie dier. Ik hoopte dat het ook voor mensen was maar omdat het zo zeldzaam is had ik het ook niet verwacht. Ik moet binnenkort naar de internist om deze ziekte bij mij te laten onderzoeken helaas. :(

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 22:50

Ik heb een vraag hierover. Mijn shetlander van 34 heeft alle uiterlijke kenmerken van Cushing. Ze heeft vetbulten boven haar ogen en op haar buik, verhaart erg slecht (ik scheer haar sowieso), heeft last van overmatig zweten gehad (voordat ik haar schoor), is snel hoefbevangen van gras.
Ik vraag me af of haar nog wel zal laten testen op Cushing. Zo lang ik haar op tijd scheer en het gras eten in de gaten hou, is ze een prima gezonde pony verder. Wanneer zou blijken dat ze Cushing had, zou ik haar toch niet op medicijnen zetten denk ik. Ze lijkt nu nergens verder last van te hebben en ik heb gelezen dat ze van de medicijnen ook ziek kunnen worden in het begin. Zolang ze nu blij en gelukkig is, zie ik het nut niet in van het testen op Cushing. Daarbij zijn de medicijnen levensverlengend en niet genezend. Hoe denken jullie hierover? Of zie ik het te simpel?

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 22:58

Mona81 schreef:
Ik heb een vraag hierover. Mijn shetlander van 34 heeft alle uiterlijke kenmerken van Cushing. Ze heeft vetbulten boven haar ogen en op haar buik, verhaart erg slecht (ik scheer haar sowieso), heeft last van overmatig zweten gehad (voordat ik haar schoor), is snel hoefbevangen van gras.
Ik vraag me af of haar nog wel zal laten testen op Cushing. Zo lang ik haar op tijd scheer en het gras eten in de gaten hou, is ze een prima gezonde pony verder. Wanneer zou blijken dat ze Cushing had, zou ik haar toch niet op medicijnen zetten denk ik. Ze lijkt nu nergens verder last van te hebben en ik heb gelezen dat ze van de medicijnen ook ziek kunnen worden in het begin. Zolang ze nu blij en gelukkig is, zie ik het nut niet in van het testen op Cushing. Daarbij zijn de medicijnen levensverlengend en niet genezend. Hoe denken jullie hierover? Of zie ik het te simpel?

Persoonlijk zou ik wel testen en als het zo is op prascend zetten. Wie weet kan je haar zo een heel stuk langer houden

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 23:28

dookia schreef:
Door de opflakkering aan vliegen in een week tijd heeft Shamrock nu een oogontsteking. Meteen omTerramicine en een vliegenmasker. Vanavond 2 de keer terramicine en het was al een stuk beter

ondertussen is zijn oog al een pak beter

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 10:40

Mona81 schreef:

En dan wachten tot je paard zo verslechterd dat medicatie geen zoden meer aan de dijk zet of de pony zo bevangen is dat het einde oefening is? Zeker icm de HB zou ik laten testen en behandelen als hij Cushing heeft. Dan heeft je pony de grootste kans op nog een aantal gezonde en gelukkige jaren. Bijwerkingen treden vaak alleen op als je te snel opbouwt of als de dosis te hoog is.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 10:43

Bij ons nog een paard op stal bevangen, blijkt al 4 maanden te spelen. Ze testen wel op insulineresistentie, maar niet direct op cushings... DAT snap ik nou niet van een kliniek. Zeker als paard al 20+ is.
En eigenaar wil er nog niets over horen uiteraard, maar als je dan toch aan het testen bent...

Heel sneu en vervelend in ieder geval!! Hoop dat het weer goed komt.

@Mona81. Ik ga helemaal mee met Focussed. Je kunt aan de buitenkant niet zien of je pony een prima gezonde pony is, zeker niet als ze makkelijk bevangen raakt. Dan is ze met medicijnen waarschijnlijk een nog fittere pony als je dat nu al vindt. Ik zou er maar een test aan wagen.

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 07:45

HoiHoi,

ik kom mij hier momenteel ook melden..

Vorig jaar heb ik mijn 20 jarige haflinger te laten dekken. Nu, 12 maanden later blijkt dat ze toch niet meer drachtig is ookal had de dierenarts haar op 8 maanden nog wel volgescand (foutief dus). Nu ben ik op 10 maanden echter wel gaan bijvoederen voor drachtige merries omdat ze ook uier aanmaakte. Ook werden haar banden slapper en ze werd meer moe. Alles wees dus op een komende bevalling.. Op 12 maanden heb ik haar dan laten scannen => Niet meer drachtig en uiteraard veel te dik..

Om even de symptomen te beschrijven :
- Veel plassen
- uier maken
- banden slapper
- harde manenkam (geen hoefbevangenheid)
- putjes boven de ogen heeft ze nooit gehad.. vind ik dus moeilijk om op verder te gaan..

Ook heeft ze last gehad van zand in de darmen. Hierdoor was ze minder futloos als anders. Dit is nu volgens mijn ex verholpen (ik zit momenteel nog in Oostenrijk)

Momenteel wordt er een volledig bloedonderzoek uitgevoerd, maar ik maak me best zorgen dat het hier om cushing zal gaan := .. Wat denken jullie?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 20:45

Ik denk dat je in eerste instantie er het beste voor zorgt dat het beestje per direct op dieet gaat, weinig tot geen gras, geen brok, geen musli, enkel afgewogen goed droog hooi.
Tegen zand in de darmen kan een flinke kuur met psyllium vezels helpen.

De kuiltjes boven de ogen is net zoals het hoort te zijn....van die bulten boven de ogen is niet normaal en wijst op een aandoening of op een te dik paard ( teveel vet dus ).
Ik zou nog maar niet te snel de conclusie cushing trekken...eerst es even kijken hoe een slanke lijn haar vooruit kan helpen.
Je kan natuurlijk altijd de acth waarde laten bepalen, maar ik veronderstel dat dit in het bloedonderzoek zit dat je laten doen hebt?

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 16:18

Inderdaad, dat wordt in het bloedonderzoek gepaald.
Momenteel staat ze ook al op dieet en krijgt ze vlozaad om het zand te verwijderen.. Verder staat ze op hooi, enkele uurtjes op de weide (normaal de hele dag) en een beetje dodson & horrel save & sound voor de vitaminen.. Nog enkele daagjes geduld en dan weten we meer..

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 17:57

Vlek bleef maar aan de diaree en slecht hooi eten. Ik heb de prasend nu verlaagd naar een kwart ipv een halve. Even aankijken hoe dat gaat. En ik heb provarium breeding gekocht, kijken of dat aanslaat. Als ze het tenminste wil eten.
De psyllium vezels weigert ze te eten. Ik had ze laatst verstopt in een stukje krentenbol, maar blijkbaar kreeg ze teveel ineens in de slokdarm, waardoor het daar begon te werken. Met als gevolg dat ze alles weer eruit gooide, een soort overgeven. Dus dat doen we maar niet meer.

De muesli van Nature's Best eet ze goed! Daar krijgt ze nu 2 x een halve per dag van. Vandaag vond ik haar vrij vlot en alert. Maar altijd rustig. Maar dat is ook haar karakter

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 21:50

Je zou ook iets kunnen geven tegen de diaree, probiotica wil nog wel eens helpen, dat geef ik mijn koliekpaard. Je hebt van Puur een Probiotica die je zou kunnen geven. Ik geef zelf eentje van de groene os, die is uit de handel maar exact dezelfde is door de firma Pigge (de mensenlijn van groene os) nog wel op de markt. Die geef ik zelf aan mijn whizz.

aan de andere kant zou je ook gewoon een paar dagen een flesje yakult kunnen geven, daar ben ik ook mee begonnen toen ik nog niet wist wat whizz zou lusten. Gewoon door een klein beetje slobber, hij vond het heerlijk en knapte heel snel op en werd fitter. Ik heb zelfs tijdelijk een 'smorgens en 'savond gegeven om hem te boosten.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 22:00

Tja, misschien zou ze inderdaad fitter kunnen zijn. Maar ik las ook dingen zoals slokdarmverstoppingen als gevolg van de medicatie en vroeg me daarom af of ik haar dat nog wel aan moet doen op deze leeftijd. Heeft iemand een indicatie wat een cushing-bloedtest kost?

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 22:36

fargo schreef:
Je zou ook iets kunnen geven tegen de diaree, probiotica wil nog wel eens helpen, dat geef ik mijn koliekpaard. Je hebt van Puur een Probiotica die je zou kunnen geven. Ik geef zelf eentje van de groene os, die is uit de handel maar exact dezelfde is door de firma Pigge (de mensenlijn van groene os) nog wel op de markt. Die geef ik zelf aan mijn whizz.

aan de andere kant zou je ook gewoon een paar dagen een flesje yakult kunnen geven, daar ben ik ook mee begonnen toen ik nog niet wist wat whizz zou lusten. Gewoon door een klein beetje slobber, hij vond het heerlijk en knapte heel snel op en werd fitter. Ik heb zelfs tijdelijk een 'smorgens en 'savond gegeven om hem te boosten.

Ze eet bijna niks. Slobber wil ze niet, als ik zelfs maar wat zonnebloemolie door de muesli doe, dan haalt ze haar neus er voor op. Gooit ze haar emmer om.
Ik kan de yakult wel eens proberen. Het handigste zou bijv. een pasta zijn die ik haar kan geven. Ik heb ook wat van de dierenarts gehad, maar dat hielp niet en ik was weer 40 euro kwijt.
Ik ga ook nog de grasbrok van Hartog halen, zodat ze toch wat vezels binnen krijgt.

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 08:00

Setteli, wat voor hooi krijgt vlek?
Mijn paard was ook altijd maar aan de dia... oorzaak kon de da niet vinden.
Hij stond op voordroog en een (te) kale weide.
Na veranderen van stal was de dia direct verdwenen, of het nu komt door betere weide of droger hooi, geen idee.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 08:02

Ik gebruik nog wel eens poep van een ander paard als probiotica .
Goedkoop , altijd bij de hand , en soms eten ze het erg makkelijk.
Dat kun je eventueel ook met een grote blaasspuit toedienen in de mond.
Afgelopen winter , een paard wat aan de schijt ging op hooi alleen , zou eigenlijk alleen maar gras moeten eten , want dan heeft hij nergens last van , maar het gras was op.
Die kreeg een aantal dagen achter elkaar, een balletje mest opgelost in water door zijn slobber, met goed resultaat![helaas door het gebrek aan gras was het wel elke keer van korte duur...]

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 08:33

Mona81 schreef:
Tja, misschien zou ze inderdaad fitter kunnen zijn. Maar ik las ook dingen zoals slokdarmverstoppingen als gevolg van de medicatie en vroeg me daarom af of ik haar dat nog wel aan moet doen op deze leeftijd. Heeft iemand een indicatie wat een cushing-bloedtest kost?

Ik heb nog nooit iets van een slokdarmverstopping in dit topic gelezen of gehoord in de afgelopen meer dan 5 jaar, dus dat zal denk ik wel loslopen gelukkig.
Laatst bijgewerkt door fargo op 06-08-13 08:36, in het totaal 1 keer bewerkt