[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikenindi

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 20:40

Bojangles schreef:
Wie heeft er ervaring met het geven van zemelen aan een eczeempaard?
Wil mijn paarden 2x in de week lijnzaad met zemelen geven ter ondersteuning van de darmen, maar ik weet niet of zemelen goed zijn voor een eczemer anders laat ik bij haar de zemelen weg en gooi ik er muesli zonder bij in.

granen zijn sowieso niet goed voor paarden...
Citaat:
Zetmeel als energiebron
Zetmeel is een verzamelnaam voor de middelgrote koolhydraatketens waaruit graanproducten, rijst, aardappelen, pasta's, etc. zijn gemaakt. De mens is een typische zetmeel-eter: Ons hele spijsverteringssysteem is ingesteld op de vertering van zetmeel. Graanproducten, rijst, aardappelen, pasta's, vormen daarom in zowat iedere cultuur een belangrijk onderdeel van het dagelijkse menu.

Kelten
Er zijn aanwijzingen dat de Kelten al op het idee kwamen om paarden graanproducten te voeren. Maar is het daarom ook goed? Het was een tijd waarin ook gaten in schedels werden geboord "om boze geesten te laten ontsnappen", en het waren dezelfde mensen die op het rare idee kwamen om ijzer onder een levend dier te timmeren. Als je zelf geen zin hebt in een gat in je schedel omdat je hoofdpijn hebt, of een aderlating omdat je wat nerveus bent, waarom zou je dan wel je paard blootstellen aan achterhaalde ideeën uit diezelfde tijd?
Onze voorouders die het paard minstens 8 uur per dag wilden laten werken zaten met het probleem hoe ze voldoende voedsel konden krijgen in een dier dat eigenlijk minimaal 14 uur nodig heeft voor de opname van dat voedsel. Omdat zetmeelrijke producten voor de mens zo belangrijk en goed verteerbaar zijn bedachten onze voorouders, niet gehinderd door voldoende anatomische kennis, dat dit energierijke voedsel voor paarden ook vast wel goed zou zijn. Het "krachtvoer" was geboren. (De reden om aan krachtvoer te beginnen was dus niet dat er in krachtvoer dingen zitten waar het paard niet buiten kan, maar om in de kortere tijd toch voldoende voedsel in het paard te kunnen proppen. Krachtvoer is dus eigenlijk Fastfood...)

Het gebruik van graanproducten als voedsel voor paarden werkte tot op zekere hoogte, maar het kwam wel met een prijs...

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 20:48

Het gehalte zetmeel in zemelen is toch niet hoog?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 21:25

Ik voer mijn paarden dagelijks (natte) zemelen. Een halve schep 's avonds. Dit doe ik al vanaf ik zelf paarden heb en ik kan niet zeggen dat er door wel of geen zemelen voeren verschil in de eczeem zou zijn. Ik voer geen biks meer, alleen nog nature's best. Ik geef ook 3 x per week gekookte lijnzaad met een beetje zonnebloemolie door de muesli met zemelen.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 21:34

zemelen zijn toch deeltjes van graan?

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 21:36

Omhulsels van.... eh... tarwe? Geloof ik.

Zammie geef jij de zemelen + lijnzaad + olie ook voor de darmen of zelfs ter voorkoming van zandverstopping of koliek?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 21:43

Is inderdaad de omhulsel wat overblijft van de tarwekorrel. Het vliesje zeg maar. Ik gaf de zemelen altijd al, omdat de paarden het erg lekker vinden en je daar gemakkelijk wat doorheen kunt mengen. Zoals medicatie maar ook de sand clear kuur geef ik ermee. De lijnzaad geef ik omdat het goed is voor de darmwerking + eventueel ook zand meeneemt + dat er dus de omega's inzitten (+ in de zonnebloemolie) Geef het dus voor meerdere redenen...

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 21:47

Jup daarom wil ik het ook gaan geven.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 21:53

Ik denk dat het voor Bo best wel goed kan zijn ivm de koliek die hij heeft gehad en dus ook voor de afvoer van het zand, en de darmwerking verbeterd erdoor. Dat doen de zemelen trouwens ook. Zelf geregeld een keer de mest nakijken op zand (4,5 drollen in emmer, water erbij doen, laten weken en dan kijken hoeveel zand er op de bodem ligt) Je hebt de voerplek al helemaal verbeterd en denk dat dat ook misschien wel de oorzaak van het zand is geweest. Wat veel mensen vergeten, is dat kort gras vaak met wortel en al wordt opgegeten door de paarden, als er niet genoeg eten in het land is. Geen idee hoe jouw land eruit ziet, maar dat kan ook een oorzaak zijn. (beetje off topic Knipoog )

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 21:58

Ja zijn idd wat plekken met kort gras, maar ik zorg wel dat ze heel veel ruwvoer krijgen in de vorm van hooi.
's nachts staan ze nooit op de weide, overdag alleen als het weer het toelaat omdat ik de weide graag netjes wil houden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 02:41

Is dit zomerexceem of kan het wat anders zijn?

Onze 4 jarige zelfgefokte merrie heeft in de zomer last van manen en staart, bijt en schuurt. Haar staartharen bijt ze helemaal kort aan de bovenkant, de manen net voor de schoft zijn half af geschuurd. Verder naar voren, achter de oren, is niets te zien.
Tussen de haren zitten schilfers en soms wat bloed maar dat zal wel komen doordat ze schuurt.

Het is mij vorig jaar voor het eerst opgevallen, ze was toen dus 3, ik zou zo niet kunnen zeggen of het erger is geworden dit jaar.
Wel heb ik het idee dat ze tijdens de schemering erger jeuk heeft, dan schud ze bijna continu met haar hoofd en wurmt zich in de gekste bochten om aan haar staart te kunnen bijten.

Is dit gewoon zomerexceem of kan het wat anders zijn?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 08:34

Lijkt erg veel op ZE anneliesdj... De symptomen, maar ook erg veel last van de knutjes. Zitten er kloven in de manen?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 10:14

het kan, maar tis nooit zeker... da kan t testen...

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 11:00

Ik ben gisteren teruggekomen van vakantie en mijn ouders hadden mijn pony en shetlander verzorgd.
Kom ik thuis, zie ik de shetlander heel erg schuren echt de hele tijd: zijn manen, staart en lijf ze schuurt gewoon echt alles!
ik zag dat ze ook een klein kaal plekje had boven op haar rug en een mini in haar nek.
ik schrok best wel want ( ik ben 2 weken op vakantie geweest ) voor mijn vakantie schuurde ze nooit.
ik vroeg aan mijn ouders wanneer dit was begonnen en ze wisten het niet precies maar ze dachten toen het warmer werd
afgelopen week. Ik heb totaal geen ervaring met schuren en we willen ook niet gelijk naar de DA stappen want mijn pony is net weer beter van een half jaar ziekte ( niet de shetlander maar de pony waar ik op rijdt ) en dat heeft mijn ouders behoorlijk wat geld gekost...
Als het moet gaan we natuurlijk wel maar ik dacht miss weten jullie wat het kan zijn..

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 11:43

Ik kom (helaas) ook weer binnenvallen. Een hele tijd ging het super met mijn pony, maar de afgelopen anderhalve week is ze weer aan het schuren geslagen, m.n. op haar hoofd (een Boetthoofdkap vind ze overigens een ramp, dus dat is geen optie).

Hebben jullie paarden toevallig de laatste tijd ook weer meer last, zodat het zou kunnen komen door een verhoogd aantal mugjes, of is dit iets waarvan ik de oorzaak bij mijn pony moet zoeken? (Er is verder niks veranderd aan voer etc.)

En nog een vraagje: een paar andere ponies op stal schuren ook, en nu wil de eigenares ze wassen met imaverol (tegen schimmel) omdat dit eerder ook geholpen heeft. Kan ik dit ook gebruiken voor mijn eczeempony, of zou dat spul irriteren en de jeuk juist verergeren? Iemand ervaring hiermee?

Ik betrapte mezelf er op dat ik alweer aan het uitrekenen was wanneer het "eindelijk" weer winter zou zijn en pony-lief weer bloot in de wei kan...en 't is pas augustus!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 13:12

_Rapido_ schreef:
Ik ben gisteren teruggekomen van vakantie en mijn ouders hadden mijn pony en shetlander verzorgd.
Kom ik thuis, zie ik de shetlander heel erg schuren echt de hele tijd: zijn manen, staart en lijf ze schuurt gewoon echt alles!
ik zag dat ze ook een klein kaal plekje had boven op haar rug en een mini in haar nek.
ik schrok best wel want ( ik ben 2 weken op vakantie geweest ) voor mijn vakantie schuurde ze nooit.
ik vroeg aan mijn ouders wanneer dit was begonnen en ze wisten het niet precies maar ze dachten toen het warmer werd
afgelopen week. Ik heb totaal geen ervaring met schuren en we willen ook niet gelijk naar de DA stappen want mijn pony is net weer beter van een half jaar ziekte ( niet de shetlander maar de pony waar ik op rijdt ) en dat heeft mijn ouders behoorlijk wat geld gekost...
Als het moet gaan we natuurlijk wel maar ik dacht miss weten jullie wat het kan zijn..

misschien een keer goed wassen met anti-jeuk-shampoo? of teerzooi? dat hoor ik ook wel eens...

nathalie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 13:16

Hallo iedereen
ik kom mij ook even melden ik zal eerst even het hele verhaal vertellen
mijn vorige pony heb ik met exeem gekocht ik heb hem inwendig en met een deken behandeld dit had ik daardoor aardig oonder controle
door omstandige heden heb ik hem verkocht
ik heb me voorgenomen nooit meer een exeem paard te kopen

toen kwam een lang gekoesterde droom uit mijn eiegn fjorden veulen een hengstje Cobala alles ging super tot op een dag de zomer afgelopen was en meneer weer de winteropfok in ging ja hoor exeem !! ikkon wel janken wat heb ik vekeerd gedaan Huilen
ik heb alles nog zo goed in de gaten gehouden

deze zomer heb ik hem uit de opfok gehaald om hem beter te kunnen behandelen hij staat nu op een leuke stal waar hij 12uur per dag naar buiten kan het is wel in het bos maar de muggen vallen hiet echt heel erg mee wel een hoop vliegen en dazen maar daar helpt de deken erg goed tegen en hij heeft een pagon deken opgekregen ik geef hem groene leem,knoflook,en opkikker van de paardendrogist op zijn staart en manen smeer ik swict-itch
en hij is over gegaan van kuil naar hooi

het gaat al een stuk beter maar nog niet onder controle ik wordt er af en toe zo hopeloos an trek ik het sons aan of zo ligt het aan mij?
nou ppfff het is een wat lang verhaal geworden

wat vinden jullie nou een goede shampoo om een keer de staart en manen te wassen? want ik zie door het bos de bomen niet meer
en welke brok kan ik het beste geven aan een 2jarige inmiddels ruintje
hij krijg nu een handje basis brok
ik geef opzich wel weinig brok dus ik weet niet of het echt zin heeft om dan iets speciaals aan hem te geven.
Hij krijg zijn suplumenten met zemelen omdat hij het anders niet opeet

tips trucs en goede raad zijn altijd welkom

groetjes nathalie

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 13:22

VeerenAshley schreef:
Ik betrapte mezelf er op dat ik alweer aan het uitrekenen was wanneer het "eindelijk" weer winter zou zijn en pony-lief weer bloot in de wei kan...en 't is pas augustus!

hier nog 1 die daar schuldig aan is...

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 13:34

nathalie25 schreef:
en welke brok kan ik het beste geven aan een 2jarige inmiddels ruintje
hij krijg nu een handje basis brok
ik geef opzich wel weinig brok dus ik weet niet of het echt zin heeft om dan iets speciaals aan hem te geven.
Hij krijg zijn suplumenten met zemelen omdat hij het anders niet opeet

Wat een pech zeg! Waarom wil je je pony persé brok geven dan? Heeft hij dat echt nodig? Kun je anders niet een muesli met heel weinig suiker en eiwit geven?

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 13:39

Voor mensen van wie het paard/pony de boett hoofdkap niks vinden is de Bucas Hoofdkap misschien een optie?

De mijne gruwelt ook van de Boett hoofdkap maar met de Bucas is hij wel blij. Ik heb er gewoon een lusje aangenaaid waar het riempje van de boett doorheen gaat en dat gaat al jaren prima.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 13:43

Heb je misschien een plaatje van de Bucas-kap? Zitten daar 'oren' aan? Want dat vindt mijn verwende pony het vervelendst, geloof ik.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 13:48

Ik voerde altijd brok, hippostar. Maar mijn parden hebben heel vaak koliek en 2 exceem. Dit jaar ben ik overgestapt op een granenmix van Vechteland, een duitse boerenbont...: na 3 maanden kan ik zeggen dat mijn paarden geen koliek hebben gehad, de exceem verminderd is en zelfs bij de jonge friezen de achterbenen minder tot helemaal niet meer op slot zitten!!! Ik ben echt blij!
Maar smeer nog wel geregeld met wiemerskamper en uiercreme...je weet maar nooit...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 13:50

Heeft hier iemand nu al ervaring opgedaan met dat nieuwe middel Hippo Ex Cema? (Buiten degenen die met de testfase hebben meegedaan)
Ben daar wel erg benieuwd naar!

@ Frisiangirl: wat is wienerskamper????

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 14:10

VeerenAshley schreef:
Heb je misschien een plaatje van de Bucas-kap? Zitten daar 'oren' aan? Want dat vindt mijn verwende pony het vervelendst, geloof ik.

Ja daar zitten wel oren aan. Sry ik heb geen plaatje.

Mijn pony had meer problemen met het elastiek op zijn neus en in de keelstreek. Ik vond die lange flap er aan ook erg onhandig en lijkt me bij warm weer echt onprettig.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 14:27

Mijn shet heeft ook een bucas hoofdkap. Die heeft mijn moeder wel helemaal in moeten nemen want was natuurlijk veel te groot. Deze blijft perfect zitten en geloof dat Ulvy er wel blij mee is.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:24

VeerenAshley schreef:
Ik kom (helaas) ook weer binnenvallen. Een hele tijd ging het super met mijn pony, maar de afgelopen anderhalve week is ze weer aan het schuren geslagen, m.n. op haar hoofd (een Boetthoofdkap vind ze overigens een ramp, dus dat is geen optie).

Hebben jullie paarden toevallig de laatste tijd ook weer meer last, zodat het zou kunnen komen door een verhoogd aantal mugjes, of is dit iets waarvan ik de oorzaak bij mijn pony moet zoeken? (Er is verder niks veranderd aan voer etc.)
En nog een vraagje: een paar andere ponies op stal schuren ook, en nu wil de eigenares ze wassen met imaverol (tegen schimmel) omdat dit eerder ook geholpen heeft. Kan ik dit ook gebruiken voor mijn eczeempony, of zou dat spul irriteren en de jeuk juist verergeren? Iemand ervaring hiermee?

Als ik een aantal uur buiten heb getraind en veel last heb gehad van de dazen dat ik ze echt bij m'n pony weg moest slaan, heb ik het idee dat ze daar jeukerig van wordt.