Bojangles schreef:Wie heeft er ervaring met het geven van zemelen aan een eczeempaard?
Wil mijn paarden 2x in de week lijnzaad met zemelen geven ter ondersteuning van de darmen, maar ik weet niet of zemelen goed zijn voor een eczemer anders laat ik bij haar de zemelen weg en gooi ik er muesli zonder bij in.
granen zijn sowieso niet goed voor paarden...
Citaat:Zetmeel als energiebron
Zetmeel is een verzamelnaam voor de middelgrote koolhydraatketens waaruit graanproducten, rijst, aardappelen, pasta's, etc. zijn gemaakt. De mens is een typische zetmeel-eter: Ons hele spijsverteringssysteem is ingesteld op de vertering van zetmeel. Graanproducten, rijst, aardappelen, pasta's, vormen daarom in zowat iedere cultuur een belangrijk onderdeel van het dagelijkse menu.
Kelten
Er zijn aanwijzingen dat de Kelten al op het idee kwamen om paarden graanproducten te voeren. Maar is het daarom ook goed? Het was een tijd waarin ook gaten in schedels werden geboord "om boze geesten te laten ontsnappen", en het waren dezelfde mensen die op het rare idee kwamen om ijzer onder een levend dier te timmeren. Als je zelf geen zin hebt in een gat in je schedel omdat je hoofdpijn hebt, of een aderlating omdat je wat nerveus bent, waarom zou je dan wel je paard blootstellen aan achterhaalde ideeën uit diezelfde tijd?
Onze voorouders die het paard minstens 8 uur per dag wilden laten werken zaten met het probleem hoe ze voldoende voedsel konden krijgen in een dier dat eigenlijk minimaal 14 uur nodig heeft voor de opname van dat voedsel. Omdat zetmeelrijke producten voor de mens zo belangrijk en goed verteerbaar zijn bedachten onze voorouders, niet gehinderd door voldoende anatomische kennis, dat dit energierijke voedsel voor paarden ook vast wel goed zou zijn. Het "krachtvoer" was geboren. (De reden om aan krachtvoer te beginnen was dus niet dat er in krachtvoer dingen zitten waar het paard niet buiten kan, maar om in de kortere tijd toch voldoende voedsel in het paard te kunnen proppen. Krachtvoer is dus eigenlijk Fastfood...)
Het gebruik van graanproducten als voedsel voor paarden werkte tot op zekere hoogte, maar het kwam wel met een prijs...