[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 21:32

Suf worden ze ervan :j

Sorry, kon het niet laten, is van vandaag, hij had het weer :')

Maar verder kan ik je niet helpen dieseltje, sorry, lijkt me heel akelig zo, maar denk ook dat je de headshaking moet zien als gevolg van de rest en dat niet alleen willen behandelen als zijnde allergie ofzo. Eerst verder onderzoeken, dan kan je daarna nog zien.. en als hij nu al dagen niet meer geschud heeft was het misschien ook maar éénmalig...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 21:36

:')
Hahah, nou die van jou dus niet,maar er word wel veel melding van gemaakt.
maar die paarden krijgen ook veel hogere doseringen.

Appie krijgt het niet meer, zal wel toeval zijn dat hij nu hij msm weer krijgt het ineens over is.
Maar goed, appie krijgt wel weer supplementen en bij hem gaat het toch de laatste 3 jaar heel erg goed :j

Anoniem

Re: [CENTRAAL] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 21:46

Misschien geen toeval ;) Vorig jaar gaf je dat ook toch? En heeft hij praktisch geen last gehad?
Misschien is dat wel dé sleutel ... net dat extra wat erbij moet zitten ofzo. De uitleg die ik las was wel interessant .. Maar om nu weer wat anders te gaan proberen... :+ Welke MSM geef jij?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 21:56

Ja en ik vind ook zat info met dat het klinkklare onzin is want van msm is niks bewezen,,dus tja...
Maar appie gaat zowieso stukken beter,maar er zijn bij hem bij de wei een paar jaar geleden ook bomen gekapt.
Dat kan ook mee helpen

Ik geef deze
https://www.makana.de/nahrungsergaenzun ... utel?c=103

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 23:57

Sufheid hoeft echt niet hoor, mijn pony van 300 kilo heeft 2 pillen loratadine gekregen en was hartstikke vrolijk.
Zelf slik ik 2 versuffende antihistamines, en één loratadine en ik slaap ook heus niet de hele dag, en fexofenadine is echt vrij zwaar spul.

Dieseltje, ik heb gewoon eens de zoekmachine gebruikt en google.
Dan krijg je daar gewoon antwoord op, mijn dierenarts is ook gewoon bekend met cetirizine en loratadine bij paarden.
Alleen ze kon me niet helpen met de dosis.
Soms over veilig, daar ga ik niks van zeggen.
Als er een is op bokt die alles gevreten heeft wat god verboden heeft, tot ontworming voor geiten aan toe ben ik het.
Ofwel ik heb niet zoveel met dat iets gegarandeerd uitgetest veilig moet zijn, ik laat mijn pony niet onnodig met jeuk staan omdat er niks voor paarden is.

Maargoed, hier gisteren gelongeerd en hij leek echt eerste 10 minuten kriebel te hebben, hij keek net of hij moest niezen met vlagen.
Ik heb hem 1x stilgezet om hem de kans te geven even te jeuken, maar dat hoefde hij dan niet.
Verder gister wat kriebelige kuchjes gespot, en daarna gestart met loratadine en zijn pufje is nu 2 dagen geleden, en uitgewerkt.
Vandaag heeft hij niet gekucht of gebriest, was erg vrolijk en heeft nul tekenen van kriebels in zijn neus en keel gegeven.
Ook aan de longe niks getoond, en dat was laatste tijd elke keer raak.
Als dit zo doorzet ben ik zeer tevreden, dan heb ik mijn echt gezonde pony weer terug voor mijn gevoel, en dat dankzij twee suffe allergiepilletjes.
Ik kan namelijk gewoon niet overweg met het feit dat hij kucht, briest en er last van heeft, en dat terwijl jullie waarschijnlijk niks opvalt als jullie hem zien.
Maar ik vind het fijn om te weten dat hij zo klachtenvrij is, en niet onwijs moe is of stiekem last van zijn holtes heeft, ik noem maar wat.
Nu heeft hij wederom 2 pilletjes gekregen, en als hij morgen weer goed is ga ik kijken of minder ook afdoende is.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 05:13

ellepel schreef:
Dat is wel erg heftig zeg!

Ja ik zag jouw topic met dat filmpje dat hij zowat omvalt, hij ,lijkt wel hartstikke moe daar.
Wat hij daar doet zie ik ook bij de heel oude paarden bij ons op stal, daar in is het vaak een combinatie met pijnlijke gewrichten en oververmoeidheid doordat ze te weinig gaan liggen.
We hebben er een merrie van 27 bij die soms echt bijna gestrekt gaat voor ze ineens toch "wakker"word en dan is het weer goed

Dat bijten aan koker kan heel goed komen door teveel afvalstoffen, heeft je dier veel antibiotoca of dergelijk gehad?
Kijk in elk geval of je iets ondersteunend kan geven voor de maag, eventueel een middel tegen maagzweren, dat kan ook het slechte eten verklaren namelijk..
Uit het bloed kam ook niks wat kan wijzen op een leverstoornis?

Ik zou bij dit paard absoluut niet gaan experimenteren met ceterizine of andere middelen :(
Waarom niet? Hij heeft al die narcolepsie verschijnselenen , en ceterizin en de andere middelen maken wel suf.
Zou dat echt afraden...ik vind dat te gevaarlijk.
Sowieso ceterizine en dergelijke altijd in overleg doen met je veearts
Ik zou ook echt gaan voor een ct scan., en laat in elk geval de hals de benen en de rug op foto zetten om te kijken naar artrose.
Want iets als bijvoorbeeld kissing spines kan ook heftig schudden geven en heb ook al paarden voorbij zien komen die het deden door beenproblemen..

Zou dus toch eerst verder gaan kijken wat er mis kan zijn.

Wel nog een vraag van mijn kant, hoe ontworm je en en met welk iddel?

Bedankt voor je uitgebreide post, heel helder.
Ik zou ok zeker hem geen middelen geven zonder overleg met de DA, maar was wel getriggerd door jullie inzet van deze middelen.

Ik ontworm hem 1 keer per jaar, in het najaar met Eques Pramox. Ik heb heel lang worm-ei-telling laten uitvoeren maar daar kwam bij hem nooit besmetting uit. Hij staat aan huis, met een maatje en komt nooit van het perceel af of in aanraking met andere paarden.

Uit zijn bloedtest zijn geen afwijkende waarden gekomen, zowel lever als nieren werken prima. Geen ontstekingwaarden of iets dergelijks. Hart/longen/bloeddruk is allemaal uitvoerig gechecked. Geen afwijkingen. Hij heeft geen antibiotica gehad/

Sinds dinsdagmiddag heeft hij niet meer geschud, dinsdagavond heeft hij wel een eerste spuit gehad van ontstekingsremmer/pijnstilling. Hij is nu rustig en gaat af en toe zo'n 10 minuten liggen op de knuisten.

Ik twijfel nog wel of ik misschien een maagscopie moet laten doen ivm maagzweren of dat ik hem iets moet gaan geven tegen mogelijke maagzweren (abler?). Vorig jaar heeft hij een kuur ulcer gehad en sindsdien staat hij op de Gastro+....

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 05:55

Tjoh dieseltje wat een ellende!!

Wat ook echt een trigger is voor headshaking is disbalans in het lijf van een paard! Bij mij heeft rechtrichten nog altijd het beste resultaat opgeleverd!! Wel draagt mijn paard altijd een masker ( op alleen wintermaanden na) en met beweging geven altijd een neusnetje!).. Mijn paard werd jaren geleden letterlijk afgeschreven Door Jarko Dun..Dit is een hele bekende fysio in de paardenwereld! Google hem maar eens! Mijn paard was de meest extreme die hij ooit had gezien! Mijn paard geeft nog wel eens een knikje maar zeer goed bruikbaar!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 11:09

[***] is wel rustiger, maar zoals je kan zien ook héél alert :+
Ik denk dat de rust bij hem gewoon komt omdat hij niet meer zo'n last heeft van zijn neus & ogen & de allergie, hij is meer zen zoals ik het noem, meer in balans ofzo. Hij vindt het allemaal wel prima zo en voelt zich goed, maar als ik wat vraag of er is iets dan is hij er wel meteen bij (wat anders ook niet was, want dan was hij zo bezig met dat hoofd & krabben & schudden dat zijn aandacht voor alles en iedereen weg was).

Dat het lichaam in het algemeen erbij betrokken is geloof ik ook zeker wel :j Hoewel ik het in mijn geval dan het hele jaar zou verwachten en dat is niet zo, dus ik denk hier hoofdzakelijk toch de pollenallergie, zeker omdat cetirizine nu zo goed lijkt te werken...

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 12:10

Zijn er hier nog die hun paard getest hebben op allergieën aan de hand van een bloedonderzoek ?

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 14:57

BlueMilk schreef:
Zijn er hier nog die hun paard getest hebben op allergieën aan de hand van een bloedonderzoek ?

Nog niet, maar ik ben er wel over aan het denken. Volgende week even met de dierenarts bellen en overleggen.
Wel al haren opgestuurd naar Josefien, nu in afwachting van de uitslag...

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 15:37

Volgens mijn da is bloedonderzoek onbetrouwbaar..

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 00:18

Hier nog steeds geen klachten gespot sinds de loratadine.
Ik ben zeer tevreden. *\o/*

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 00:35

moonfish13 schreef:
Volgens mijn da is bloedonderzoek onbetrouwbaar..

Heeft hij/zij ook uitgelegd waarom?

moonfish13 schreef:
Hier nog steeds geen klachten gespot sinds de loratadine.
Ik ben zeer tevreden. *\o/*

Super! Zo fijn dat het voor jouw paardje werkt *\o/*

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 08:40

Ik weet van voedselallergie testen in bloed bij mensen dat dat ook niet betrouwbaar is, waarom weet ik niet meer.
Maar een negatieve test houdt niet in dat er daadwerkelijk geen allergie is.
Net een potje van 365 stuks voor hem besteld, 14 euro.
Hij heeft het ook alleen in het pollenseizoen nodig dus qua kosten is dat peanuts.
Ik ben blij voor mijn pony, geen kriebelneusje meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 18:33

In bloed heb ik ook niet laten testen, wil het soms wel, maar volgens mijn DA is het erg duur en wil het niet altijd wat zeggen, kunnen ook vals positieven bij zitten en kruisreacties en noem maar op en dan weet je eigenlijk nog niks zeker, maar je bent wel een paar 100 euro armer..

Dus dan maar op het gevoel, en aangezien de cetirizine verlichting geeft zal ik wel op de goede weg zitten ;)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 18:38

Volgens mijn dierenarts is het inderdaad zo duur als Sabine zegt, en kruisallergieën zijn ook echt bastards.
Zelf allergisch geweest voor melk, gluten, soja, allerlei pollen, nou ga er maar eens op testen, je kunt er ook waarschijnlijk niks zinnigs mee.
En ik reageer ook op bepaalde fruitsoorten in het hooikoortsseizoen, ik zal mijn pony niet gauw een appel geven tijdens de pollen, dat heeft een kruisreactie met ik meen berken, iig een rotboom.
Qua kruisallergie bij mensen is er bij melkallergie vaak direct de tweede keus soja, terwijl dat qua allergeen erg verwant schijnt te zijn, en dus ook reactie kan geven.
Ik was inderdaad binnen zes weken ook intolerant voor soja.
Ofwel thuis zeggen ze hier: "Tja, een beest gaat op zijn baas lijken hé?" }>

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 23:53

Hoe was het vandaag bij jullie paarden?
Mijn monster heb ik voor het eerst sinds de loratadine horen kuchen en 1x gebriest.
Bij het longeren, hier kon je de pollen gewoon ruiken en ik zelf brak gewoon finaal door mijn medicatie heen.
Tot benauwd aan toe, jeukende ogen, zere keel, terwijl ik dat nog niet heb gehad.
Ja laatst toen ik i.v.m. therapie het later pas innam, toen was ik benauwd.
Ponybeest had echt superweinig last, 1x briezen en een milde kuch en dat was alles, ook duidelijk geen jeuk aan zijn neus te zien aan zijn gedrag.
Ook lopen als een speer, ik ga het ook houden op 2 pilletjes en niet proberen naar 1 te gaan, misschien later in het seizoen maar nu niet.
Nu zo proberen, blijft het bij echt vreselijke pollendruk bij dit houd ik het zo, tenzij dit slechte weer qua droogheid icm pollen aanhoudt, dan 1 erbij denk ik.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 06:40

Ik heb gister een buitenrit gemaakt,alleen op de terugweg wat schudden en proesten toen hij warm was
maar verder geen problemen.
Wel houd hij wat dikke ogen, maar verder gat het top :j
Ik geef alleen nog zwarte kummel, en msm

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 11:10

Ik ben gisteren niet kunnen gaan dus hoop dat het hem goed is gegaan, maar ik denk het wel ... Vandaag eens kijken, het blijft droog dus de pollen zijn er sowieso nog, geen idee of er op een dag als gisteren meer zijn dan vandaag bv. ? Heb zelf geen hooikoorts dus kan niet van mezelf uitgaan :+

Gek toch ellepel, dan lijkt die msm toch wat te doen ;) Want medicatie krijgt hij nu verder niet meer toch?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 13:05

Nee, heeft hij maar 3x gehad.
Maar het is bij appie sowieso verbeterd de laatste paar jaren.
Geen idee of het te maken heeft met wat hij aan supplementen krijgt of dat het gewoon toeval is?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 16:11

Nou ik verrek zelf dus van de pukkels en jeuk.
Ik reageer ook op voeding en pollen schoppen daar nog even extra tegen aan.
Ofwel ik weet nu al dat er een grote kans is dat meneer mogelijk een pilletje extra moet vandaag.

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 22:00

Hier is het wel iets droog waardoor het bod erg stoffig wordt. En dat in combi met de berkenpollen is wel een beetje teveel van het goede. Dus neusnetje en puur pollen is niet genoeg meer.
Ik durf het bijna niet te zeggen....maar het is tijd voor regen

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 23:46

Regen zou fijn zijn ja.
Echt als ik buiten geweest ben zit ik onder de rode uitslag als reactie op de pollen, eenmaal thuis trekt dat weer redelijk weg, maar t ziet er niet uit.
Ponybeest had nul klachten trouwens, maar gister was het ook echt flink erger hier dus dat is logisch.

ann_sophieh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 13:32

Zou dit kunnen helpen voor paarden die gevoelig zijn aan UV-lich tijdens het rijden?
Dit is een kap uit de rensport en ik dacht van het plastic gedeelte dan bovenaan te plaatsen als een soort zonneklepje boven de ogen en de muts te wassen met UV-werend product zodat het gaas mss minder UV-straling doorlaat. Het is maar een idee.
Anders zal het toch gewoon een vliegenmuts boven het hoofdstel worden :-)

Afbeelding

Afbeelding

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 14:41

Als het materiaal niet uv werend is dan helpt het niet.