[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Moska

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 16:46

Hoi. Ik meld me hier ook. Kreeg vandaag de uitslag van mijn oudste paard (22) en deze was 55, dus kreeg er meteen medicatie bij overhandigd. Ik ben compleet nieuw in de wereld van het bezitten van een ppid paard (kende het verschijnsel natuurlijk wel), dus hoop hier vooral mee te lezen voor tips en trucs.

Ik heb de paarden gelukkig aan huis staan en werk vanuit huis, dus er is veel mogelijk. Het management van de paarden aan huis was even zoeken en wennen voor mij (heb ze nog geen jaar aan huis), maar heb mijn ritme gevonden inmiddels.

De paarden staan overdag altijd buiten. Rond half acht in de ochtend gaan ze naar buiten en afhankelijk van het daglicht, in de schemer weer naar binnen. Ze hebben overdag in de winter de beschikking over 500m2 paddock, waarvan 100m2 verhard is en direct aan de stallen grenst (die staan overdag open) en bij goed weer mogen ze ook in de rijbak. Zodra ze het gras op kunnen, is het weiland ook vanuit de paddock toegankelijk.

Ik voer deels vanuit slowfeeders en deels vanuit een kruiwagen (voor het oudste paard) en momenteel krijgen ze hooi. Heb nog voordroog staan, maar die kwaliteit valt zo verschrikkelijk tegen dat ik de laatste 11 rollen ga laten ophalen en verder blijf voeren van baaltjes hooi. De oudste, die nu dus ppid heeft, krijgt een schep senioren muesli per dag, 200 gram sojaschroot en wat magnesium, lijnzaadolie en monnikspeper. Per vandaag komt daar ook wat speedibeet bij. Hopelijk gaat de medicatie dan makkelijk naar binnen.

Ik ben benieuwd of en hoe snel er resultaat merkbaar gaat zijn. Moet starten met een 1/4 prascend en dan met een week naar een 1/2 en dan over twee maanden opnieuw testen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 16:53

Vervelende diagnose! Hopelijk heeft je paard nog niet al te veel klachten?

In een week tijd van 1/4 naar 1/2 vind ik wel wat snel. Ik moest van mijn dierenarts een maand 1/4 geven, dan hertesten en op basis van de test overgaan op 1/2. Eigenlijk daarna weer testen maar hij stond kreupel en ging kliniek in en uit dus veel stressoren en hij leek klinisch goed te gaan op een halfje dus hebben we het zo gelaten. Nu weer hertesten om te zien of een halfje nog steeds goed is voor hem.

Ik zou trouwens wel uitkijken met monnikspeper. Dat kan de ACTH waarde wat lager maken geloof ik. Dus als je nu met monnikspeper op 55 zit zou het eigenlijk wat hoger kunnen zijn. En ik geloof ook dat de werking van Pergolide wat kan veranderen in combinatie met monnikspeper. Heb er nu niet meteen een bron bij maar zoiets staat me wel bij vanuit mijn zoektocht.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 17:05

Ik heb er specifiek naar gevraagd bij de dierenarts, zowel bij bloedafname als de medicatie, maar ze zeiden dat er geen wisselwerking was. Maar ik ga er sowieso mee stoppen, aangezien het doel waarvoor ik het gaf, betere verharing e.d. en evt. ppid symptomen, nu ondervangen gaat worden door de prascend.

Qua symptomen is het meest in het oog springende het spierverlies en het schraal blijven. Nu kan dat laatste ook van iets anders komen natuurlijk (er moet nog een kies worden getrokken). Maar vorig jaar kwam hij slecht door het haar heen, dat is dit jaar wel beter gelukkig. Las ook dat de hoefkwaliteit beïnvloed kan worden. Paard heeft de afgelopen winter eigenlijk continu last van schimmels gehad en zachte stralen. Van allerlei middeltjes geprobeerd, naast altijd een schone, droge stal en regelmatig bekappen, maar niks leek echt te helpen. We hebben pas sinds twee weken het verharde stuk, dus het kan ook aan de nattigheid daar gelegen hebben natuurlijk. De paddock zelf is nagenoeg altijd droog.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 21:59

Succes Moska!

Nou ik heb de pillen in capsules gedaan en los door de muesli gegooid en tot nu toe niet terug gevonden. Dus hopen dat ze het gewoon opeet :=

Vandaag bij m'n andere merrie ook opnieuw laten testen. Die was 2 jaar geleden hoefbevangen, maar toen wel negatief op ppid. Nu tandarts geweest en eorth. Dus toen maar opnieuw een bloedje afgenomen.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 13:00

Helaas, een uitslag van 200 |( |( |(

bastiaan02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 19:46

Vandaag mijn 19 jarige paard ook laten testen. Zat voor de derde keer dik in zijn haar. Hij is voor zijn doen erg timide. Altijd wel een druktemaker. Verder geen klachten gelukkig.Hopen dat het meevalt. Maar ik ben een beetje bang.
Duimen jullie voor ons?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 19:50

Skessa_ schreef:
Helaas, een uitslag van 200 |( |( |(

Maar dat is mogelijk vals positief.
Door de pijn van de eorth is haar cortisol hoog en dus ook haar acth.

Ik zou eerst de eorth laten behandelen, en wanneer ze pijnvrij is nog eens testen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 19:52

Wat balen Skessa_ maar ergens wel goed dat je nu kunt behandelen natuurlijk.. Die eorth is ook niet niks. Moet er het een en ander uit? Wel lastig inderdaad die vals positieve uitslag die pijn kan geven.

Weet iemand hoe hoog de ACTH waarde kan uitslaan bij stress? Heb ik me eigenlijk nooit in verdiept. Mijn dierenarts zei ooit eens dat dat kleine verschillen gaf maar geen gigantische verschillen, maar of dat klopt.. Volgens mij mist er best nog wat informatie rondom PPID.

bastiaan02 ik ga voor je duimen! Al is het natuurlijk ook geen vreselijke diagnose als het wel zo is hè. Het is vervelend en er hangt een kostenplaatje aan, maar het is wel iets waarmee paarden nog prima mee leven en juist als je er vroeg bij bent kunnen ze best symptoomvrij door het leven gaan met wat medicatie. Maar het zou nog beter zijn als je paard niks mankeert natuurlijk dus extra duimen!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 19:52

bastiaan02 schreef:
Vandaag mijn 19 jarige paard ook laten testen. Zat voor de derde keer dik in zijn haar. Hij is voor zijn doen erg timide. Altijd wel een druktemaker. Verder geen klachten gelukkig.Hopen dat het meevalt. Maar ik ben een beetje bang.
Duimen jullie voor ons?

Niet teveel zorgen.
Ik zou eerst eens kijken of we nog factoren zijn die de acth opjagen: stalling, onvoldoende ruwvoer, te weinig vrije beweging, pijn, onrust in de kudde, stress van de training, etc….

En vooral af gaan op het klinisch beeld. Wanneer alle voorwaarden goed zijn, en hij doet het niet goed voor je gevoel, en hij heeft een verhoogd acth. Dan zou ik wel beginnen.
Maar tot die tijd eerst kijken naar de randvoorwaarden en hoe hij het doet.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 19:53

Celebi schreef:
Wat balen Skessa_ maar ergens wel goed dat je nu kunt behandelen natuurlijk.. Die eorth is ook niet niks. Moet er het een en ander uit? Wel lastig inderdaad die vals positieve uitslag die pijn kan geven.

Weet iemand hoe hoog de ACTH waarde kan uitslaan bij stress? Heb ik me eigenlijk nooit in verdiept. Mijn dierenarts zei ooit eens dat dat kleine verschillen gaf maar geen gigantische verschillen, maar of dat klopt.. Volgens mij mist er best nog wat informatie rondom PPID.

bastiaan02 ik ga voor je duimen! Al is het natuurlijk ook geen vreselijke diagnose als het wel zo is hè. Het is vervelend en er hangt een kostenplaatje aan, maar het is wel iets waarmee paarden nog prima mee leven en juist als je er vroeg bij bent kunnen ze best symptoomvrij door het leven gaan met wat medicatie. Maar het zou nog beter zijn als je paard niks mankeert natuurlijk dus extra duimen!

Stress zorgt voor verhoogd cortisol. En daarmee ook voor een verhoogd acth.
Management en stressreductie kan die acth dus ook weer doen dalen.
Er is internationaal best veel over te lezen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 19:59

Ja dat weet ik! Ben vooral benieuwd naar of er richtlijnen zijn voor hoe groot de stijging kan zijn bij stressoren. Bij wijze van spreken van 15 naar 25 of van 15 naar 200 of zelfs 1000 ofzo. Ben benieuwd of dat onderzocht is en of zoiets te pinpointen is zodat je vals positieve uitslagen zou kunnen filteren.

De mijne had 166 en er was een paard ingeschaard in de kudde wat een beetje onrust gaf. Mijn dierenarts zei toen dat dat soort stress wel invloed kan hebben op de ACTH, maar lang niet voldoende om een waarde zoals 166 te krijgen. Dus ben er wel benieuwd naar!

Nou is in dit geval de leeftijd, de vacht en de sloomheid wel een teken dat de uitslag kloppend kan zijn natuurlijk..

bastiaan02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 21:52

We gaan eerst de uitslag maar even afwachten. Ben benieuwd hoe lang het duurt.
En inderdaad kan ie er oud mee worden. We gaan het zien allemaal.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 22:15

Icelandshet schreef:
Een van de symptomen die bij mijn merrie snel opspeelt is moeite met thermoregulatie ... ofwel, moeilijke tijd van het jaar nu :(

Hoe houden jullie ze comfortabel met de koudere nachten en warme dagen? Vrijdag hier 22 graden zie ik. Wel (deels) geschoren, niet geschoren? Ik vind het moeilijk.

Mijn ruin scheer ik niet. Hij draagt 's nachts een deken (nu 50 gram voering) en overdag mag de deken af. Hij staat 24/7 buiten met schuilstal.

Moet even zien hoe zijn verharing gaat. Onder de deken is zijn vacht normaal, maar zijn hals heeft een behoorlijke vacht aangemaakt deze winter.....

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 23:23

Celebi schreef:
Ja dat weet ik! Ben vooral benieuwd naar of er richtlijnen zijn voor hoe groot de stijging kan zijn bij stressoren. Bij wijze van spreken van 15 naar 25 of van 15 naar 200 of zelfs 1000 ofzo. Ben benieuwd of dat onderzocht is en of zoiets te pinpointen is zodat je vals positieve uitslagen zou kunnen filteren.

Hier ben ik ook wel benieuwd naar!

Ik geloof wel dat ze het heeft hoor... ben alleen een beetje geschrokken dat het zo hoog was.

Er moet idd een foto worden gemaakt van haar tanden en dan kijken wat er allemaal uit zou moeten. Mijn tandarts is er geen voorstander van alles tegelijk te trekken, laat het liefst alles wat nog niet is aangetast zo lang mogelijk zitten.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 23:26

Ik lees in de Facebook groep met PPIDers soms veel hogere getallen hoor. 200 is niet laag, maar 400 of 800 komt ook voor zegmaar. En de waarde zegt blijkbaar niet zoveel over de klachten die een paard ervan heeft. Dat varieert gewoon per paard. Maar snap wel dat je ervan schrok. Dat had ik ook al met 166. Opeens was ie enorm positief zegmaar. Was ook wel echt te zien aan zijn vacht overigens. Dat was echt heftig. :=

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 12:20

Ja precies. En Skessa was destijds 189 geloof ik, maar dat was wel in Oktober/November.

Aan haar vacht niet zoveel gemerkt. Alleen wat meer krullen op dr kont, maar dat leken meer op kruinen zeg maar.

Is de vacht bij jouw paard nu weer "normaal"?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 13:21

Afbeelding

Dit was het verschil met de zomer voor de medicatie en de zomer met medicatie. Echt een wereld van verschil qua verharing ja. :j

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 15:35

Ah die ziet er goed uit <3

Lienboon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 19:35

Celebi schreef:
[ Afbeelding ]

Dit was het verschil met de zomer voor de medicatie en de zomer met medicatie. Echt een wereld van verschil qua verharing ja. :j

Oja dat is wel duidelijk. Heb je ook een foto in de winter van de ppid vacht?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 19:47

Best wel een groot verschil.. :=

Afbeelding

Deze foto was vlak voor ik begon met zijn medicatie geloof ik. Was dat jaar wel echt op zijn ergst om te zien. Denk dat de laatste maanden de ACTH waarde ook flink omhoog geschoten was.

Naast dat zijn vacht nu veel minder lange en lichte plekken heeft, zijn de manen ook korter en donkerder nu. Ik mis die lange voorpluk wel een beetje haha. Het is zo jammer dat hij kreupel raakte nadat ik gestart was met de medicatie want voor de rest heeft het hem zoveel goeds gedaan.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 13:58

Nou, zo’n mega opleving als ze had nadat we van driekwart naar een hele pil zijn gegaan……
Lijkt wel of ze elke keer bij verhoging even een opleving heeft en dan weer inkakt. Ze staat snel te zweten, is weer terug slomig en nu voor het eerst dat ze haar voer niet zo graag meer eet en de helft laat staan. Word er een beetje moedeloos van -O-

bastiaan02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 19:43

Nou de uitslag gehad en we melden ons gelijk als ppid patiënt. Bas had een uitslag van 78. Hij is een 19 jarige kwpn ruin. Gelukkig heeft ie alleen een wat dikke vacht en een beetje timide in zijn gedrag. Verder geen klachten nog.
We moeten nu even kijken naar zijn voer. Hij staat nog gewoon in het werk en dat gaat gewoon goed. Geen hoog niveau ofzo. Gewoon L/M niveau.
Hebben jullie nog tips?

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 20:42

bastiaan02 schreef:
Nou de uitslag gehad en we melden ons gelijk als ppid patiënt. Bas had een uitslag van 78. Hij is een 19 jarige kwpn ruin. Gelukkig heeft ie alleen een wat dikke vacht en een beetje timide in zijn gedrag. Verder geen klachten nog.
We moeten nu even kijken naar zijn voer. Hij staat nog gewoon in het werk en dat gaat gewoon goed. Geen hoog niveau ofzo. Gewoon L/M niveau.
Hebben jullie nog tips?

Ga je starten met medicatie en wat krijgt hij nu te eten?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 21:27

Balen zeg! Maar goed dat je het nu weet en eventueel dus met medicatie kan starten. Hoe sneller je erbij bent hoe meer ellende je ook kan voorkomen!

bastiaan02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 10:03

Hij gaat nu starten op een half. Is dit teveel? Misschien beter op een kwart beginnen?
Verder nog weinig informatie gehad van de dierenarts. Moet maandag even terug bellen.
Hij krijgt aan voer 3 x een halfje sportbrok van Vente. Met 6.6 suiker en 25.6 zetmeel. 4 handjes slobber van Vente voor zijn supplementen. Af en toe een halfje redfibre en een paar penen . Verder 2 x per dag kuilgras( van vaak niet de beste kwaliteit) En 3 x een plakje hooi vanwege soms het slechte kuil. We staan op een manege in de randstad. Dus ook weinig weidegang.
Zo dat is ons verhaal!