[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bloempotje

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 21:46

Hier ook alweer de eerste mugjes gespot! Voor mij het eerste paard met eczeem. Ze zou vooral jeuk hebben bij de staart maar voor de zekerheid toch de rambo sweet itch al op. Ik ben nu na goede verhalen fibra anti itch gaan voeren en ben benieuwd of ze zo helemaal jeuk vrij blijft wn evt zelfs zonder deken zou kunnen! Ze krijgt bij mij ook geen gras en brok meer wat mogelijk ook kan bijdragen voor een jeukvrij resultaat :).

Ik vind het alleen wel eng om eventueel zonder deken te proberen. Ik heb begrepen dat als ze eenmaal schuren een deken te laat is/niet meer gaat helpen?

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 22:15

Hier ook vandaag de eczeemdeken opgedaan. Veel mugjes al door de warme zonnige dagen denk ik. Nog dik in de wintervacht maar ze vond het net ietsje te lekker dat ik haar manenkam krabte. Helaas

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 22:37

Fibra voer ik ook al sinds vorig jaar. Helaas geen verbetering. Deken gaat denk ik ook op nu. Heb m vandaag niet zien schuren. Spuit een mengsel van tea tree oil, azijn en water bij zijn manen en ros veel wintervacht weg.lijkt wel wat te helpen.
Wel balen, ben niet zo voorstander van dekens, bij de een gaat de nul grams deken er af en bij de ander gaat de deken op

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 22:48

Afbeelding
Helaas, het is weer begonnen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 22:51

Hier juist pony de regendeken af en lekker zonder deken buiten

Haha, maar kan,appie begint pas laat met schuren en is toch van korte duur want ik hoorde alweer iets over nachtvorst??

Op de foto lijkt meer zo'n akelig prikneefje dan een cullicoides :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 22:52

Is dat de boosdoener

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 23:05

Jammer dat niemand een mening heeft over het product dat ik aankaarte, heb er zelf geen verstand van :=

Heb momenteel de Rambo deken weer op, maar die heeft vorig jaar de onderkant van haar manen een stuk korter/dunner afgeschuurd en dat vind ik toch wel zonde, moet nu steeds vlechten en dat blijft allemaal ook niet zitten. Zit nu te kijken naar de Bucas zebra deken, iemand daar ervaring mee? Kan je daar net als bij de Rambo zo'n regenliner onder doen? Want dat vind ik wel ideaal..

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 23:08

Jets schreef:
Jammer dat niemand een mening heeft over het product dat ik aankaarte, heb er zelf geen verstand van :=

Heb momenteel de Rambo deken weer op, maar die heeft vorig jaar de onderkant van haar manen een stuk korter/dunner afgeschuurd en dat vind ik toch wel zonde, moet nu steeds vlechten en dat blijft allemaal ook niet zitten. Zit nu te kijken naar de Bucas zebra deken, iemand daar ervaring mee? Kan je daar net als bij de Rambo zo'n regenliner onder doen? Want dat vind ik wel ideaal..

Over de Fibra anti itch? Ik voer het en merk wel verschil. Althans vorig jaar. Geen wondermiddel overigens.
De crème heb ik nu ook gekocht, maar nog niet geprobeerd.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 23:16

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 23:30

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 23:41

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 07:32

Driekleurig viooltje, Fenegriek, Goudsbloem, Kamille, Kleefkruid, Mariadistel, Paardenbloemblad.

Dat zijn de ingrediënten.
Je kujt het proberen,misschien helpt het :j

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 09:04

Ik heb ook weer een zebra in de weide lopen ipv een vosje -O-

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 10:18

ellepel schreef:
Driekleurig viooltje, Fenegriek, Goudsbloem, Kamille, Kleefkruid, Mariadistel, Paardenbloemblad.

Dat zijn de ingrediënten.
Je kujt het proberen,misschien helpt het :j

Dat snap ik, maar ik vroeg me dus af of iemand ervaring had met die ingrediënten in combinatie met zomereczeem :') :') Of dat er iets in zit waarvan jullie er niet voor zouden kiezen om te geven bijvoorbeeld :=

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 10:41

Ik geef mariadistel om de lever te ondersteunen. Verder weet Google een heleboel over de werking van die kruiden, je kunt dan voor jezelf bepalen of je ze nuttig vindt tegen eczeemklachten. Of (je ziet dat) ze werken is bij ieder paard anders en vaak een combinatie van verschillende dingen aanpakken.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 11:01

Jets schreef:
Het is ook nieuw, daarom was ik benieuwd want jullie denken van de ingrediënten :) Ik ben daar namelijk zelf niet in thuis!

Ik heb geen ervaring met het nieuwe produkt maar het is best wel een goede combinatie van kruiden.

Van alle kruiden die in dat mengsel zitten is wel bekend dat ze positief kunnen werken tegen zomereczeem klachten en andere gezondheidsproblemen. Ze werken opschonend en vooral de Mariadistelzaad is sterk ondersteunend voor de lever. Ik gebruik Mariadistelzaad al een aantal jaren voor onze paarden die leverschade opgelopen hebben. Hun leverwaardes blijven vele malen beter met Mariadistelzaad in hun dieet dan zonder.

Aangezien de lever een grote ontgiftende werking heeft kan de ondersteuning met Mariadistelzaad best al wel een hele positieve bijdrage leveren aan het terug dringen van zomereczeem. Ik weet alleen niet hoeveel er in de dagdosis van het nieuwe produkt zit. Hier krijgen ze tussen de 10 en 15 gram Mariadistelzaad per dag.

Dit nieuwe produkt zal niet alleen de zomereczeem opheffen. Je zult daarnaast ook moeten letten op andere factoren zoals niet teveel suikers en zetmeel in het dieet. Eczemers kunnen vaak niet tegen de hele dag of zelfs 24/7 in de wei. Goed hooi in plaats van kuil is te prefereren etc. etc.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 11:09

Thanks, ik had inderdaad al gegoogled, maar ervaringen van anderen maken dit topic juist fijn vind ik :)

Bedankt voor je uitgebreide bericht henny_w. Meerdere die Mariadistel voeren dus! Klinkt wel logisch inderdaad dat verhaal over de lever :) Mijn fjord staat inderdaad 24/7 op de paddock met goed hooi, helaas geen weidegang voor haar ivm zomereczeem. En natuurlijk een goede deken :)

Ik twijfel nog of ik het zal kopen, ook omdat ik net begonnen ben met het voeren van Fibra Anti Itch en het dan lastig in te schatten is welk voer een goede werking heeft voor haar.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 11:16

Ik zie hier wel al beestjes vliegen, maar tot nu toe (afkloppen) nog geen geschuur gezien. Ik vind het jammer dat ze nog niet echt aan het verharen is (terwijl ze best een dikke vacht heeft). Als ik de ze-deken straks op moet doen, dan had ik toch graag al zoveel mogelijk losse haren er van af. Ik denk dat ze anders ook last krijgt van de losse kriebelende haren onder de deken.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 14:52

Jets schreef:
Bedankt voor je uitgebreide bericht henny_w. Meerdere die Mariadistel voeren dus! Klinkt wel logisch inderdaad dat verhaal over de lever :) Mijn fjord staat inderdaad 24/7 op de paddock met goed hooi, helaas geen weidegang voor haar ivm zomereczeem. En natuurlijk een goede deken :)

Ik twijfel nog of ik het zal kopen, ook omdat ik net begonnen ben met het voeren van Fibra Anti Itch en het dan lastig in te schatten is welk voer een goede werking heeft voor haar.

Persoonlijk zou ik niet beide tegelijk voeren. Eerst de ene een maand of 2 á 3 proberen en dan pas de andere. Anders heb je geen idee wat wel of niet werkt ;)

Dus gras en kuil gaan voor jouw Fjord niet op ?
Voer je naast hooi nog wat anders. Een vitamine of mineralenbrokje?
Het is bekend dat al jaren Selenium over het algemeen te laag in de Ned. bodem zit dus ook in hooi.
Echter sinds kort komt daar ook Zink bij als steeds minder voorkomend in de Ned. bodem. Dat stond in een artikel van Eurofins Agro, een van Nederlands grootste bodembemonsteraars en onderzoekers.

Zink is met name belangrijk voor huid, hoeven en haar.
De ellende is dat zomereczeem door heel veel factoren kan ontstaan dus is het echt gepuzzel wat het probleem per paard is. Zo kunnen bijvoorbeeld Zink en nog een paar belangrijke mineralen weggedrukt worden door teveel IJzer. Bijvoorbeeld grondwater in Nederland bevat door de regel erg veel ijzer. In dat geval kan men beter kraanwater gebruiken.

Maar ook bepaalde goede vetten kunnen een positieve werking hebben.
Onze paarden verdragen sinds de leverschade geen olie meer, zoals lijnzaadolie.
Door deze leverschade zijn ze alle 3 zomereczemer geworden.
Daarom voer ik sinds dit winter weer 'pferdehanf' oftewel hennepzaad. http://www.pferdefutter-pferdehanf.de/warum-pferdehanf/
Het duitse produkt vind ik knap duur en er is een heel goed alternatief. Hennepzaad of Kempzaad. Te koop in de dierenwinkel. Sommige vissers gebruiken het namelijk ook. Ik bestel het per 15 kilo en dat scheelt mega vergeleken met de duitse pferdehanf :)

Ik weet niet hoe je duits is maar hier een paar voorbeelden van eczemers die behoorlijk opknapten door de hennepzaad. http://www.pferdefutter-pferdehanf.de/c ... sberichte/

In elk geval zitten ze hier momenteel prachtig in de vacht en ... tot nu toe nog geen geschuur.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 15:41

Ja dat lijkt mij inderdaad ook het best. Ik vind het zo sneu als ze zo erg jeuk heeft dat ik het liefst alles wil doen om het te voorkomen, maar even goed kijken wat werkt is ook verstandig.

Nee gras en kuil krijgt ze niet, het zit wel in plastic balen dus dan wordt het voordroog genoemd geloof ik. Het is in elk geval vaak langstengelig en komt ofwel van de staleigenaars eigen land of van het natuurgebied wat de buren in beheer hebben. Dat is altijd uitgebloeid etc als het gemaaid wordt. Van kuil krijgt ze sowieso buikpijn en natte mest. Zet haar af en toe eventjes op het gras, maar in deze periode eigenlijk zo goed als niet. Vorig jaar was ivm verhuizing het eerste jaar zonder gras en ik merkte dat het dan een stuk beter ging.

Ik voer daarnaast Metazoa voor de vitamine met Omega Gold olie. Sinds kort heb ik daar Equiforce E+ vit-E+selenium aan toegevoegd omdat ik vond dat ze wat symptomen van spierbevangenheid begont te tonen. Ze krijgen bij ons kraanwater.

Jouw verhaal heb ik inderdaad wel eens gelezen, echt heftig! Bij Winnie is de zomereczeem ooit ontstaan, maar nooit wat aan gedaan. Ik ben de eerste die er wat aan gedaan heeft 4 jaar geleden, toen was ze al 13 en had ze het al jaren. Ze is ook behoorlijk opgeknapt vind ik zelf. Ze had haast geen staart, hele staartwortel zichtbaar en wonden bij haar manen. En veeeel te dik.

Hennepzaad heb ik wel van gehoord, de hoefsmid probeert het ook altijd aan te smeren want hij haalt het speciaal uit Duitsland blabla, mijn staleigenaresse heeft het maar een keer gekocht en toen bleek het gewoon een fles van kramer te zijn die hij met dikke winst verkocht _O- Zij geeft het alleen aan paarden die nerveus zijn want daar worden ze rustiger van? Dat hoeft bij mijne niet zo := Ik zal straks eerst eventjes de link lezen, Duits lukt wel :)

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 15:53

Margee schreef:
Ik zag vanmorgen voor het eerst weer van die zwevende mugjes in de stal. Doen jullie daar iets aan?

Ik hou de stallen zo droog en schoon mogelijk, en als ze buiten staan zet ik alles lekker tegen elkaar open.
De wateremmers reinig ik iedere dag en verder nog de Blizz muggenval.

Sophiexoxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 19:57

Mijn verzorgpaard heeft ook suuuper veel last van zomereczeem. Wel heeft ze nog bijna al haar wintervacht, is het dan niet te warm voor haar nu al een eczeem deken op te doen?

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 20:27

Hier loopt meneer er al een halve week bij als een bromvlieg :+ Deken gewassen in anti vliegenspul + vliegenmasker. 8 vliegen- en muggenvallen aan de bosrand.
Zijn zachte neusje/kin/lippen jeuken wel al en ik heb hem aan zn benen zien jeuken (of komt dat ook door de jeuk van zijn neus?) , maar die kan ik niet inpakken..
Ik hoop maar dat het wintervacht kriebel is of dat hij door er een gewone mug was geprikt en ik de bult niet kan vinden. Het andere paard heeft zichtbaar muggenbulten, dus het zóu kunnen.

Tot nog toe heeft hij nog niet geprobeerd om zijn muts of jurk uit/kapot te krijgen dus dat valt nog mee.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 11:01

Jets schreef:
...
Hennepzaad heb ik wel van gehoord, de hoefsmid probeert het ook altijd aan te smeren want hij haalt het speciaal uit Duitsland blabla, mijn staleigenaresse heeft het maar een keer gekocht en toen bleek het gewoon een fles van kramer te zijn die hij met dikke winst verkocht _O- Zij geeft het alleen aan paarden die nerveus zijn want daar worden ze rustiger van? Dat hoeft bij mijne niet zo := Ik zal straks eerst eventjes de link lezen, Duits lukt wel :)

De hennepzaad die ik geef is niet geperst tot olie maar nog de hele zaadjes. De paarden eten het probleemloos. Enigste nadeel is dat vooral in de winterperiode kraaien ontdekt hebben dat er nog wat zaadjes in de mest zitten waardoor deze soms aardig uit elkaar gepikt wordt.
Om die reden heb ik vorig jaar de zaadjes geprobeerd te malen maar dan krijg je een pindakaas idee wat nog kleviger is dan pindakaas :) Hennepzaad bevat echt heel veel olie.

Af en toe kijk ik wel 's een aflevering van dr. Pol op tv. Onlangs zag ik een oudere aflevering waar een varken ter sprake kwam met mega jeuk. Dat varken schuurde de huid op diverse plekken tot bloedens toe kapot. Als tip werd gegeven dat het varken meer goede vetten moest binnen krijgen en aan het eind van de aflevering zag je een varken wat helemaal opgeknapt was van de jeuk.
Ik vond het wel grappig dat dus ook bij varkens jeuk kan ontstaan door te weinig gezonde vetten in het dieet :)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 11:18

MoonQatar schreef:
Mijn verzorgpaard heeft ook suuuper veel last van zomereczeem. Wel heeft ze nog bijna al haar wintervacht, is het dan niet te warm voor haar nu al een eczeem deken op te doen?

Beter een warm paard dan een kaal paard :P

Die van mij staat ook weer met de eczeemdeken op, de kap heb ik nog niet op, die hoeft vaak pas een paar weken later.
Ze had weer erg jeuk bij haar schoft, ongeveer een handbreedte. Dat is altijd het startpunt dus was voor mij een teken om de deken op te doen.

Ben afgelopen week ook met Helmosan begonnen. Nog te kort om te zeggen of het wat doet.