[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tienn

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 12:11

Ik zou van derfen inderdaad eerst een proefverpakking nemen. mijn pony kon er absoluut niet tegen.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 13:31

Jotoma schreef:
Ik heb een vliegendeken. Bucas buzz off, die is met vaste hals en buikflap. In de herfst was de regendeken al voldoende bescherming voor de staart, hij was toen alleen de manen nog aan het schuren. Daarnaast vind ik de vliegendekens sterker in kwaliteit stof, hij staat met een kudde buiten die graag met elkaar spelen. Dus vandaar de reden dat ik voor een vliegendeken heb gekozen.

De mazen van een vliegendeken zijn groter als van een eczeemdeken dus die kleine rotmugjes kruipen/prikken er doorheen

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 19:32

Mijn paard is vorig jaar helemaal lekgestoken door een vliegendeken van HH (protection type 2011). Ik heb met eigen ogen gezien dat ze gewoon door die piepkleine mazen heen gaan. Alleen de exceemdekens zijn geschikte dekens voor excemers er mogen helemaal geen mazen in zitten, al zijn ze nog zo klein.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 19:58

yvonnedv schreef:
Jotoma schreef:
Ik heb een vliegendeken. Bucas buzz off, die is met vaste hals en buikflap. In de herfst was de regendeken al voldoende bescherming voor de staart, hij was toen alleen de manen nog aan het schuren. Daarnaast vind ik de vliegendekens sterker in kwaliteit stof, hij staat met een kudde buiten die graag met elkaar spelen. Dus vandaar de reden dat ik voor een vliegendeken heb gekozen.

De mazen van een vliegendeken zijn groter als van een eczeemdeken dus die kleine rotmugjes kruipen/prikken er doorheen

klopt!
ik heb bij appie ook vliegendekens geprobeert en voor een dag of 3 werkt dat,maar daarna krijgt hij alsnog veel jeuk.
wel wil ik heel graag deze zomer zo'n RSIH voor hem kopen,ik hoor daar toch wel hele goede berichten over :j

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 20:27

Mijn vz paard wordt alleen met derfen gesmeerd en heeft geen deken op. Dit werkt uitstekend! We doen de derfen in een spuitje en direct op de huid gebracht (een klein beetje) tussen de manen en staart. Dit wordt goed uitgesmeerd.
Derfen droogt wel uit! Je kan het ook in zalf vorm nemen maar daar hebben wij nog geen ervaring mee.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 22:00

Ik kan er nog niet over oordelen.. Ik heb de deken al gekocht en i.c.m derfen hoop ik een eind te komen. Werkt het niet, kan ik altijd nog de eczeemdeken kopen. Het blijft helaas proberen.. Heb van derfen een proefverpakking besteld. Waar hebben jullie het op de huid getest?
Ik denk dat de manenkam niet handig is omdat daar nog wat schilfers zitten. Wat zeggen jullie?

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 22:04

Tienn, wat voor bijwerking krijgt jouw paard van Derfen?

Hier alleen maar vol lof over de Rambo SIH deken! Wel de goede maat nemen, te grote maat kan gaan schuren (zoals bij mijn paard). Is verholpen sinds hij juiste maat heeft.

Zonde Jotoma, de zomerexceem kan zich juist heel erg en extreem gaan ontwikkelen zonder een goede exceemdeken.
Eerst lijkt het goed en dan ineens is het helemaal mis. Ik hoop voor je dat het goed afloopt, maar zal zeker proberen te ruilen of evt verkopen straks in begin lente.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 22:07

Ik zou het juist wel op de manenkam uitproberen, dat is toch de huid waar je het het meeste zal gaan gebruiken. Als je wacht tot hij gestoken is en dan pas een eczeemdeken gaat kopen ben je eigenlijk te laat, de kunst is om het voor te zijn.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 22:23

Zoals ik in mn 1e post al aangaf is het nog niet zeker dat hij ZE heeft. Het is nog niet duidelijk dat de jeuk als oorzaak de vliegjes heeft. Mocht hij het wel hebben, dan in milde vorm. Ik begrijp jullie goede advies, ik had zelf het idee dat ik dit met een goede vliegendeken wel tegen kan gaan icm derfen.
Hoe kan het dat ze niet door een eczeemdeken prikken? Of prikken vliegen alleen op de huid?
Hoe sterk vinden jullie de eczeemdekens en welke adviseren jullie die speelbestendig is?
Ik zat zelf te twijfelen of ik de rsih zou halen, maar dat is toch ook een vliegendeken? Ik vond de mazen breder dan bucas, daarom heb ik de bucas gekocht..

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 22:25

huh? RSIH is een hele stevige dichte ademende deken, zitten echt geen mazen in.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 22:30

Weird. Ik was bij de paardendrogist om ze te bekijken. Gezien het seizoen hingen ze niet uit in de winkel dus kreeg het vanuit de verpakking. Misschien was het een andere deken van Rambo?

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 22:30

Exceemdeken is wel ademend, maar helemaal gesloten, er zitten geen mazen in (kleine gaatjes in de stof). Als je een gewone vliegendeken tegen het licht houdt zie je er dwars door heen. Een exceemdeken niet (hooguit beetje lichtdoorlatend bij de witte dekens). ZE vliegjes gaan door die gaatjes heen en prikken onder de deken in de huid. Ze gaan niet door de stof heen prikken hoor ;-) Daar is de stof te dik voor, maar ze kruipen er wel doorheen. RSIH (Rambo sweet itch hoody) is ook erg sterk en speel/rolbestendig, het is een exceemdeken (sweet itch=zomerexceem). De RSIH heeft geen mazen !

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 22:38

Afbeelding

op deze afbeelding kun je de stof van de rsih redelijk goed zien.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 22:39

Als je in april je paard een exceemdeken op legt en het probleem is verholpen de rest van seizoen, dan weet je ook direct dat het ZE is;-).

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 23:33

Jotoma, mijn pony heeft ook eczeem, maar geen 'zomer' eczeem. Hij is allergisch getest voor bomen :? Ik ben twee weken geleden met Derfen begonnen en dat helpt heel goed. Gewoon over de schilfers en kapotte plekjes smeren. Het is wel stinkspul en hoewel ik lees dat sommige er lang mee doen, vind ik het duur in gebruik. Ik denk dat na 6 keer smeren (de eerste paar keer heb ik het wel royaal gebruikt) het flesje leeg is.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 23:48

Dank voor de tips. Ik heb net de retourbon voor de bucas buzz off ingevuld, morgen de rsih bestellen bij horsewaredekens. Valt de maat gelijk met de regen/onderdekens?

@samyoo: thanks voor je toelichting. Gezien de gevoelige huid ga ik dun smeren, misschien wel verdunnen.. Ik gebruikte vorig jaar atex daasspray, denk dat ik daarmee duurder uit ben dan met de derfen. Eerst maar eens kijken of hij er tegen kan.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 16:15

Hallo allemaal
Ik zie net iets staan waarvan ik mij afvraag of jullie het al eens hebben beprobeerd en wat jullie ervaringen ermee zijn:

giet een halve liter kokend water over 4 thee zakjes
Je moet echte zwarte thee gebruiken.
laat alles 5 minuten staan en haal de theezakjes eruit.
laat het water afkoelen en breng de thee aan op de hals, manen en staart van het paard
het werkt enorm tegen jeuk en is een wonder voor paarden met staart en manen exzeem.

iemand ervaring mee?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 16:57

ik heb er weleens vaker van gehoord ja, ben ook wel benieuwd naar ervaringen hiermee. hoe vaak zou je dat moeten gebruiken? misschien is het namelijk iets voor mijn stalgenootje wiens paard enorme last heeft van jeuk. bij hem komt het weliswaar van binnenuit, maar misschien verlicht het in ieder geval...

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 20:27

Hoe speelbestendig zijn de meeste zomereczeem dekens? :) Als de mijne het inderdaad heeft, betekend dat hij met zijn magere twee jaartjes al onder een deken komt te staan, maar hij is nog in z'n woeste speelfase en z'n vriendje is niet anders :P is dat te doen/vol te houden, of worden ze redelijk snel aan stukken gescheurd? Mij lijkt de stof namelijk op zich niet zo stevig :=

Ook vroeg ik mij af; zijn er hier eczemers met jeuk dat enkel door dekengebruik prima in de hand te houden is?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 08:45

bij ons niet. een kennis van mij wel, zij heeft een ZE pony die eigenlijk geen last heeft met een goed passende deken aan.

bij ons deden de dekens het sowieso slecht, aangezien de jeuk bij hen niets te maken heeft met vliegjes/ mugjes maar met hun dieet. de dekens hielpen dan ook 0,0 tegen de jeuk, met als gevolg dat ze steeds in een mum van tijd kapotgeschuurd waren. het ene paard heeft een heleboel bomen in de wei met ruwe bast waar hij lekker tegenaan hangt, en de ander ook bomen en een betonnen drinkbak... need I say more?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 08:48

De RSIH heb ik gister ontvangen en gepast, deze valt gelijk met zn regen/onderdeken qua maat. Daar ben ik blij om. Wat een bevestigingen zeg, om de hals. Het zag er wel heel schattig uit, maar hij vond het prima dat ik om de hals/oren alles vast maakte.
Verder heb ik wat derfen op de hals gesmeerd, volgens de 'bijsluiter' moet er binnen 24 uur een overgevoelige reactie zichtbaar zijn (als die er komt). Vanmiddag kijk ik dus hoe dat gaat. De hals is wel wat dikbehaard door de wintervacht. Ik heb het een klein beetje op de huid gesmeerd, als dat goed gaat breng ik het vanavond aan de op hals.
De geur vond ik overigens erg meevallen naar alle verhalen. Het deed mij denken aan teer, vind de Atex dazenspray erger stinken.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 17:00

Hoi ik merk dat mijn paardje door het zachte weer al weer jeuk krijgt.
Hebben jullie paarden dat ook en zijn er zelf als weer mensen die een exzeem deken op hebben liggen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 19:20

jotoma kun jij een foto maken van de RSIH op jouw paard?
ik ben wel heel benieuwd hoe die valt :)

appie heeft nog helemaal geen jeuk,lijkt mij ook nog te vroeg in het jaar daarvoor.
maar op zijn weide waait het flink en staan geen bomen,dus dat scheelt ook weer

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 19:23

hier ook nog geen jeuk maaaaaaaaaaaar wel al vele minibeesten gezien dus kn me voorstellen dat erge exzemers helaas al beetje begonnen zijn

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 19:50

-O- Mijne schuurt een beetje bovenop zijn staart... maar hij staat bijna de hele dag binnen, behalve zo ongeveer half vier tot half vijf een uurtje in de paddock. Nu al exczeem, is dat niet veel te vroeg? Ik heb hem terug gezet op voer, en ga moren even sweet itch halen, maar het is nog Januari...? :=