[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 11:59

.
Laatst bijgewerkt door Meert op 17-10-22 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

mirkip

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 14:59

Thanks voor de info.
Ik geef ook gewoon Luzerne van Subli, geen probleem met eten.
Kan me voorstellen dat wanneer paarden wel-zoete luzerne gewend zijn dat ze de subli wel wat moeilijk eten. Maar als het voor het eerst is dat je luzerne gaat voeren, dan zou ik het er wel op durven wagen :j

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 15:00

Ik heb die test ook laten doen bij mijn paard. Test was ook negatief op ZE.

Inmiddels wel vanalles geprobeerd van drainage tot probiotica etc etc. We zijn er nu achter dat het grotendeels uit de voeding komt. Hij staat nu op een granendieet met hooi en tot nu toe is de jeuk weg gebleven (bedenk, 2 maanden geleden jeukte hij nog met -10).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 16:17

flosje:
haal anders de lucerne van hartog.
ik heb contact met ze gehad via de mail en de lucernemix die zij hebben is een volledig voer.
zit dus alle vitamine enzo in die ze nodig hebben.
http://www.hartog-lucerne.nl/paardenvoe ... ucerne-mix

wij hebben het ook op stal en het is absoluut niet plakkerig.
ik ga zelf zaterdag ook een zak er van halen.
de granen die ik nu nog heb worden daar doorheen gemixt en dan krijgt ap dat straks met zijn vitaminepoeder.

de lucerne van subli kan ook,ik ben momenteel ook met hen aan het mailen daarover.
nadeel alleen dat ze het hier bij de welkoop(waar subli dus het huismerk van is) niet eens te koop hebben dus moeten ze het apart bestellen.
nadeel van de lucerne van subli is wel dat het puur is en je dus wel vitamines bij moet voeren omdat die calciumfosfor verhouding anders in de knoop komt.

maar ik ben nog aan het mailen met subli,hihi krijg een heel mooi voeradvies van ze.
zo lang ze me maar geen semit speciaalmix aan willen smeren }>

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 16:39

als je subli voert in combinatie met spelt dan is de calcium/fosforverhouding weer redelijk op peil.

Hier kan de boerenbond 't gewoon voor me bestellen :j

Nadelen van zo'n mix/muesli er doorheen gemixt vind ik dat er gewoon erg veel suikers/zetmelen inzitten die eigenlijk helemaal niet nodig zijn.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 16:47

ik zei het ook niet duidelijk. :o
ik heb nog granen staan,die meng ik er nu doorheen en als die op zijn dan krijgt hij dus gewoon lucerne met vitaminepoeder.
als ik die van hartog zou nemen dan hoefde er volgens hen geen poeder doorheen omdat hun lucerne een volledig voer is.
ffe gekopieerd:
Citaat:
De Hartog Lucerne-mix wordt gevormd door vers gehakselde luzerne, vermengd met groen geoogste snijhaver en alexandrijnse klaverbestanddelen. Deze melange is speciaal uitgedacht om een hoog energiegehalte te waarborgen en het eiwitgehalte te reduceren. De toevoeging van melasse met lijnzaadolie zorgt voor extra smakelijkheid en een glanzende vacht.

maar die van subli is puur natuur zonder spul er doorheen.
ik zit nog wat te twijfelen welke ik halen zal

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 16:49

Ik vind de Lucerne van Subli niet zo fijn, hij zit vol met steentjes (soms best groot). Ik voer die van Hartog ook, maar puur om beter te kauwen. Voor de rest krijgt mijn sportpaard wat muesli (coolmix) en dit aangevuld met zwarte haver (1/3 muesli + 2/3 haver). Hierbij krijgt hij wel nog een supplement bij voor de calcium/fosfor verhouding recht te trekken. Dit voedingsplan is opgesteld door een voedingsdeskundige.

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 16:51

Heb je daar echt wel eens steentjes tussen gehad?
Vreemd!
Ik heb er gelukkig nog geen gezien...

oh zo, nou snap ik het ellepel ;)

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 16:53

De laatste zak heb ik minstens een mok aan steentjes uitgehaald :j. Toen ben ik overgestapt, ik wilde het risico niet lopen dat ze daar iets van binnen krijgen en het was echt teveel werk om die er elke keer tussenuit te zoeken. Sommige waren zo groot als walnoten, andere weer zo groot als een kleine knikker.

Dodson heeft volgens mij ook een melasse vrije lucerne mix, agrobs wellicht ook?

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 16:56

Laatst bijgewerkt door mirkip op 18-02-10 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 17:01

ik heb in elk geval dat mijn keuze beperkt blijft, meeste merken zijn hier namelijk niet tekrijgen.
ben nog aan het mailen met subli en wil hun advies even afwachten.
kijken wat zij me aan gaan raden om te gaan voeren

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 17:04

Van Agrobs het je Pre Alpin Aspero. Daar heb ik nu een proefverpakking van alleen dit is onwijs fijn gehakseld spul, te fijn gewoon. Ik heb ook tegelijk Wiesencobs uitgeprobeerd, maar dat vind ik te lang duren met uit elkaar vallen.
Ik vind zelf de 8% melasse in de luzerne van Hartog gewoon helemaal niets. Ik snap niet waarom ze dat nou toe moeten voegen. Ook omdat door alle supplementen die Sen nu moet krijgen de prijs best wel hoog op begint te lopen, moet ik bij sommige dingen dus een wat goedkopere oplossing zoeken. Naast de luzerne wil ik ook een vit/min-supplement geven. Eerst wilde ik die van Primeval geven, maar dat wordt te duur, dus wil ik nu de Marstall Force gaan geven, hier zit 2% melasse in, dus ik wil voor de rest helemaal geen melasse geven.

Je hebt ook Fibergy, Fiber P en Alfalfa van D&H, je hebt luzerne van St Hippolyt, Marstall. Alleen van veel kan je de juiste percentages niet vinden.

Ik heb geluk dat mijn keuze niet beperkt is. Volgens mij kan ik hier in de omgeving bijna elk merk paardenvoer krijgen.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 17:10

Die test heb ik ook gedaan, die van mij testte alleen wel positief, snif.
En gevoelig voor eiwitten, nou ja, valt mee te leven toch.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 17:14

appie was ook positief getest.
wil de test nog wel een keertje laten doen,maar ik vind em zo langzamerhand wel prijzig worden :o

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 17:23

Was Appie nog gevoelig op bepaalde bestanddelen?

Senna is niet gevoelig voor eiwitten, alleen voor de niet-structurele-koolhydraten (suikers, zetmeel, melasse, fructaan). Volgens mij heb ik dan liever een overgevoeligheid voor eiwitten. Paardenvoerfabrikanten zijn echt dol op suikers volgens mij, die hebben echt zoiets van hoe meer hoe beter. Terwijl een paard gewoon niet is gebouwd om NSK's te verteren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 17:25

ik weet niet of ap ergens gevoelig voor is, heb de uitslagen helaas niet meer van die test.

ze zijn wel snel bij subli met email te antwoorden :D
zij raden me de lucerne af
en wel om de reden dat de lucerne te grof is en je daar niet goed een supplement doorheen kunt mengen
heb ze ap zijn gegevens doorgegeven en wat ik nu voer.

hun advies;
structuurmusli 2x daags een halve schep.
dan dus aanvullende vitamines daar doorheen en eventueel wat olie, liefst lijnzaad maar een andere mag ook.
ook raadden ze me toch de semit speciaalmix.

en in hun mail stond dat het voer niks te maken heeft met meneer leen taal..jaja,is dat echt zo? ;)

dus flos,geld dan ook voor jou denk ik,dat lucerne inderdaad wel grof is om poeder doorheen te mengen

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 17:50

Idd, ik dacht daar ook aan toen ik het las, lucerne laat zich niet zo makkelijk mengen, helemaal niet als je een paard hebt die een poedertjes zeef heeft.
Maar dan kun je het beste alleen voor de pitamientjes ed. iets klefs gebruiken.
Ik zit er zelf aan te deken om een drankje appelsap te mengen want de mijne worden wel heel handig, ze lusten geen supplementen :n
Vroeger haalde ik trouwens altijd de Hartog lucerne bij de fabriek op, lekker vers en geen extra tussenkosten, misschien een tip voor mensen die in de buurt wonen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 17:54

op zich eigenlijk ook weer onzin want als je je voer mengt met een beetje water dan plakt het poeder er ook wel weer aan.
kelly krijgt brok van mij met vitaminepoeder en dat maak ik gewoon nat.
probleem opgelost
dus kun je net zo goed dat doen toch?

appelsap zit weer flink suiker in he?

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 18:01

Ik geef om de zoveel weken een kuur zandweg. Mijn shet krijgt Daily plus en dan doe ik er ook gewoon water over. Het wordt dan echt een drapje en ze vind het heerlijk.

Ik wil 's avonds een halve emmer luzerne geven met daar doorheen 5gr Pro Bioforte (poeder) en wat vit/min-korrels. Dat is denk ik niet zo'n probleem. De rest wat ik moet geven is vloeibaar en spuit ik direct in de mond.
Structuurmuesli van Subli is 30% zetmeel. Dat vind ik niet echt aan te raden voor een eczemer.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 18:09

Die van mij is dus gevoelig voor eiwit, en ben eerlijk gezegd wel blij om.
Ze had ook dikke vetbulten, die zijn nu ook weg :D
Waren dus gewoon vetbulten met opgeslagen eiwitten.

Poeders meng ik gewoon met water, of iets olie.
Vloeibaar geef ik ook met spuit direct in mond.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 18:38

ellepel schreef:
zij raden me de lucerne af
en wel om de reden dat de lucerne te grof is en je daar niet goed een supplement doorheen kunt mengen

dus flos,geld dan ook voor jou denk ik,dat lucerne inderdaad wel grof is om poeder doorheen te mengen

Ik meng anders al tijden m'n poedersupplement door lucerne en gaat goed hoor :j hiervoor alleen door m'n ponybrok, dát ging niet goed. Maar ik vind geen enkel beetje poeder meer in de voerbak sinds ik het met lucerne tezamen meng.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 19:01

geef jij alleen lucerne dan?
en welke?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 19:13

Wie heeft hier de Marstall eczeemuesli en het bijbehorende supplement eczeem plus geprobeerd?

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 19:33

Ik geef Subli Ponybrok tezamen met een handje (dus niet eens zoveel!) Hartog lucerne.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 19:41

ja en dat wilde ik dus ook doen.
gewoon een voerschep vol...dus dan heb je een dikke handvol denk ik
beetje olie en beetje supplement en klaar.

stalgenootje van me haar paard mag ook geen suiker en die geeft ook maar een halve voerschep muesli met olie en vitaminepoeder.
haar paard doet het daar hartstikke goed op