Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 16:59

Hanke_k schreef:
hoihoi, ik ben benieuwd hoe jullie nog aan nieuwe pergolide komen?
Ik ben namelijk bijna door mn medicijnen heen, en niet in de financiele positie om prascend te kopen voor een gepensioneerde pony die ik al elders moet stallen :(

Volgens mij kan dat niet meer in NL.
Ik woon in het buitenland; mijn DA heeft een recept afgegeven voor pergolide en dat heb ik via Efarma kunnen kopen.

dookia

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 00:17

Niet ik geef prascend

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 10:55

Hey meiden, hoe is het hier?

Even een vraag.

Is de warmteregeling in het lijf ook een direct gevolg van de Cushing?

Imago doet het tot nu toe qua uiterlijk goed op de halve pil (sinds 31 mei op halve pil i.p.v. hele).
Maar...hij lijkt het wel (net als voorgaande jaren trouwens) zwaarder te hebben tijdens de warme dagen. Hij zoekt gelukkig de schaduw wel op 's middags en gaat lekker in de loopstal staan slapen. Ik was gisteren bij hem en hij is tijdens de warmte wat suffer, oortjes wat afhangend en vermoeide blik in zijn ogen. Ik heb hem nu dus niet op een wat minder warme dag gezien.
De andere paarden in zijn groep kijken wel 'gewoon', hoewel ik er nog 1 of 2 andere zag die ook diezelfde 'vermoeide' blik hebben maar dat zouden ook Cushing paarden kunnen zijn.

Imago laat dit beeld al een paar zomers zien. Hoeveel zomers, dat weet ik niet exact. Ik zag op foto's dat hij in 2010 ook al zo keek op een warme dag toen hij fulltime in een kudde stond (dus druk met regelen van zijn plek, afschermen van zijn merries etc.).

Dus: zou de vermoeide blik een gevolg kunnen zijn van de Cushing (en dus te weinig medicatie)?
En...stel dat is zo, dan zou ik hem weer op een hele pil gaan zetten, krijgt hij dan eventueel weer last van dezelfde bijwerkingen als tijdens het opbouwen? Want toen is hij echt heel erg stoned geweest....

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 10:59

Hoe is het met zijn vacht? Want ik weet nog dat je hem scheren moest en ja, de temperatuurhuishouding raakt ook verstoord.. :j
Ik weet dat die van mij ook sinds een paar jaar veel meer zweette dan andere jaren, mn bij het weer naar binnen gaan 's nachts op 1 november... dat had hij eerder nooit..
Zomers had hij het in de zon ook wat slecht (suffig, zweten, echt lui). Ik zette hem overdag dus ook altijd op een plek waar hij de schaduw op kon zoeken na het afspuiten.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 11:05

Imago01 schreef:
Hey meiden, hoe is het hier?

Even een vraag.

Is de warmteregeling in het lijf ook een direct gevolg van de Cushing?

Imago doet het tot nu toe qua uiterlijk goed op de halve pil (sinds 31 mei op halve pil i.p.v. hele).
Maar...hij lijkt het wel (net als voorgaande jaren trouwens) zwaarder te hebben tijdens de warme dagen. Hij zoekt gelukkig de schaduw wel op 's middags en gaat lekker in de loopstal staan slapen. Ik was gisteren bij hem en hij is tijdens de warmte wat suffer, oortjes wat afhangend en vermoeide blik in zijn ogen. Ik heb hem nu dus niet op een wat minder warme dag gezien.
De andere paarden in zijn groep kijken wel 'gewoon', hoewel ik er nog 1 of 2 andere zag die ook diezelfde 'vermoeide' blik hebben maar dat zouden ook Cushing paarden kunnen zijn.

Imago laat dit beeld al een paar zomers zien. Hoeveel zomers, dat weet ik niet exact. Ik zag op foto's dat hij in 2010 ook al zo keek op een warme dag toen hij fulltime in een kudde stond (dus druk met regelen van zijn plek, afschermen van zijn merries etc.).

Dus: zou de vermoeide blik een gevolg kunnen zijn van de Cushing (en dus te weinig medicatie)?
En...stel dat is zo, dan zou ik hem weer op een hele pil gaan zetten, krijgt hij dan eventueel weer last van dezelfde bijwerkingen als tijdens het opbouwen? Want toen is hij echt heel erg stoned geweest....

Ja een verstoorde thermostaat is ook een van de dingen van cushings - door de verstoorde hormoonhuishouding (al zou dat met medicijnen eigenlijk al op orde moeten zijn)...
Willy had ook echt last van de te warme dagen, dan koelde ik hem meestal extra, soms alleen benen, soms hele lijf.
Willy had met name last als zijn vacht ook al weer langer was geworden e.d. maar ook zonder dat vielen de warme dagen hem zwaar.

Als je weer naar een hele pil zou gaan, dan wel weer met kwartjes opbouwen anders is het een verdubbeling van zijn dosis. Als je het met kwartjes doet zou het mee moeten vallen omdat zijn lichaam nu al veel meer gewend is aan de prascend en beter op orde zou moeten zijn. Maar soms hebben ze dan toch wel even een dagje of wat dat ze ietsje duffer zijn maar minder lang en heftig dan in beginfase verwacht ik. Misschien doet hij het met 3/4 trouwens al prima en hoef je niet naar een hele pil toe - als hij het verder zo goed lijkt te doen?
Laatst bijgewerkt door fargo op 29-07-13 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 11:05

Gisteren was hij niet aan het zweten maar was ook minder heet dan andere dagen.
Zweten deed hij voorheen wel in het werk, maar heeft hij zijn hele leven al gedaan dus is niets nieuws.

Zijn vacht is prima. Scheren was niet vanwege de Cushing, om die reden heb ik hem nooit geschoren trouwens. Puur vanwege zijn dikke vacht; ook al zijn hele leven, dus ook dat is niet nieuws.
Dit jaar wordt juist waarschijnlijk het eerst jaar dat ik hem niet scheer...

Laatste keer dat hij geschoren is, is oktober 2012 geweest, gewoon na de eerste aanmaak wintervacht, zoals bij alle (gezonde) paarden....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 11:08

pablo heeft geen last van de warmte,en het is hier in de zon wel 50 graden.Hij zweet iets tussen zijn billen maar verder ook niet.Hij staat wel veel onder het afdak of onder de nevelaar.
En heeft een iets dikkere vacht dan een normaal paard.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 11:09

Oh, ik dacht dat je destijds extra wilde scheren.. verkeerd onthouden denk ik! :)

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 11:20

Foto's van gisteren:
Afbeelding

De typische 'vermoeide' uitdrukking:
Afbeelding

En een foto met zijn vriend. Imago op de achtergrond, ter vergelijk: Vriend heeft overigens geen Cushing. Vacht van Imago doet echt niet onder van die van zijn vriend. Wel allebei wat aan sproeipoep geweest door een versere baal hooi...
Afbeelding

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 11:22

Hij oogt wel wat suf inderdaad.
Nu vind ik dat toch moeilijk hoor.. ik behandel zelf chronisch zieken,vrn ouderen en een aantal hebben het ook slechter in dit soort temperaturen.. dus tja, komt het door de cushing of hoort het bij zijn leeftijd?

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 11:26

Ja, precies, dat is dus mijn grote vraag. In 2010 had hij die uitdrukking bv. ook al, maar ja, toen zou best de Cushing er al een beetje gezeten kunnen hebben.
Andere paarden in zijn kudde hebben het niet. 1 of 2 wel, maar ja, misschien ook Cushing paarden? 1 ervan is zeker verdacht ervan.
Maar de andere paarden in zijn groep, sommigen nog ouder, kijken niet zo....

Maar ja, ook bij mensen heeft de ene het er makkelijker mee dan de andere.

Ook al zou ik nu de medicatie weer gaan opbouwen, dan is het effect er niet direct en als het dan niet meer warm wordt hier...dan zal ik het nooit weten of het inderdaad de Cushing/medicatie is of niet!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 11:27

2010:
Afbeelding

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 11:28

Wat zeggen ze bij de stal daar?

edit: beetje suffen bij "moeders".. <3

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 11:35

Die van mij gaat nu zijn 4e week in (1/2 pil), merk al wel verbeteringen. Hij heeft de tweede week alleen maar happy gedaan, door de wei gerend/gebokt, niet meer zweten, veel verharen en geen last meer van dikke benen. Maar sinds de 3e week is hij toch wat suffer/slomer, dikkere benen en zweten. Ik denk dat dit misschien deels bijwerkingen zijn (?) en deels last van de warmte aangezien hij nog wel een dikke vacht heeft.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 11:41

Op de stal heeft de DA vorige week een rondje gelopen en wees Imago aan en vond Imago wat minder goed tonen t.o.v. de rest. Qua uiterlijk dus duidelijk niet. Toen de stalhoudster uitlegde dat ik in overleg met hem, de DA, Imago had teruggezet op halve pil, gaf hij aan wellicht toch weer terug te zetten op een hele.

Als dat nodig is, dan is het nodig, klaar, maar ik wil eigenlijk ook niet meer geven dan nodig is. En omdat Imago dit suffe beeld al een paar jaar laat zien (zal nog eens wat meer in het verleden terugzoeken naar foto's) vraag ik me af of het echt wel de Cushing is als veroorzaker of dat hij gewoon meer moeite heeft dan andere paarden.

Feit wil ook nog dat hij in een ver verleden heel ziek is geweest. Iedere keer als het warm weer was, BAM, Imago ziek, 41 graden koorts. Heeft toen 2 weken in Utrecht gestaan. Binnenstebuiten gekeerd, nooit wat gevonden. Eigen huis-tuin-en-keuken DA zei om hem terug te halen uit Utrecht en hij heeft hem beter gekregen. Jaar erop, zonnig weer....huppa, het was weer raak. Weer de medicijnkuur gekregen van de DA. Koorts was over en nooit meer teruggekomen. De jaren daarna heeft hij, voor zover ik me kan herinneren, dus wel vaker last gehad van warmte.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 11:46

Douraque schreef:
Die van mij gaat nu zijn 4e week in (1/2 pil), merk al wel verbeteringen. Hij heeft de tweede week alleen maar happy gedaan, door de wei gerend/gebokt, niet meer zweten, veel verharen en geen last meer van dikke benen. Maar sinds de 3e week is hij toch wat suffer/slomer, dikkere benen en zweten. Ik denk dat dit misschien deels bijwerkingen zijn (?) en deels last van de warmte aangezien hij nog wel een dikke vacht heeft.

De derde week staat bekend om die "terugval/stilstand". Je niets van aantrekken, richting week 4 gaat het gewoon weer verder met verbeteren. Wat goed dat ie al al aan het rennen, niet zweten en verharen is gestart. DAT is een super resultaat!!
En deze warmte valt ook niet mee, zeker als je hormoonhuishouding/thermostaat nog orde wordt gebracht!!

Imago- ik zou het denk ik een tijdje proberen op 3/4 - dan verhoog je toch iets en ondersteun je hem extra, maar ga je niet helemaal naar 1 mg toe. Want verder toont ie super en ziet hij er prima uit. Net een beetje extra hulp om de boel van binnen beheersbaar te houden? En dat bijvoorbeeld maandje proberen?

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 11:51

Idd fargo, ben al blij met de verbeteringen tot nu toe. Maar vind het zo zielig om het zo te zien, hij wil gewoon amper lopen. Voor de rest eet hij heel goed, op de wei is hij erg alert en hinnikt veel naar zijn vriendje.

Moet wel zeggen dat ik mijn hart vast had toen hij ging rennen, hij staat namelijk altijd met mij op de wei aangezien hij blind is. Dus normaal gesproken laat ik hem los lopen want ik verwacht niet dat hij gaat rennen (weide is afgezet met stroomdraad en een sloot). Toen hij in de 2e week begon met rennen stond hij nog los, ik had het gevoel dat ik een hartaanval kreeg := . Dus nu elke dag hou ik hem vast, vooral in de 2e week was dat goed nodig en hopelijk deze/komende weken ook

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 11:54

Oef dat is dan inderdaad wel schrikken, een hollend en bokkend blind paard ..
Blijven eten is wel een belangrijke, dus het is mooi dat ie dat gewoon doet.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 13:11

Douraque, kan je hem niet scheren, of dan in ieder geval op bepaalde plaatsen waar hij zijn warmte dan lekker kwijt kan? Boeg, lies, zoiets? Want nu met zo'n dikke jas aan staan.. pff..

Ja, ik denk toch ook dat ik dan 0,45 proberen zou Imago.. lastig zeg!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 13:22

Ik heb nu zelfs foto's van warmere dagen van 2008 teruggevonden waarop hij dezelfde uitdrukking in zijn gezicht heeft.
Ik vind dit echt heel erg lastig want ik vind het namelijk, gezien zijn ACTH waarden van 42 bij constatering en 12 na 7 weken PS, ZEER onwaarschijnlijk dat hij in 2008 al Cushing gehad zou hebben.
Nogmaals, het gaat me nog niet eens om dat kwartje, maar meer om de puzzel.

Ik wil het Imago echt niet moeilijker maken dan dat nodig is en dat kwartje of halfje omhoog, prima, maar ik wil wel zeker weten dat DAT de reden is.

Als ik nu een kwart omhoog doe, dan is het te hopen dat het nog 6 weken warm weer blijft, of dat het over 6 weken weer even een warme periode geeft en dan zien hoe Imago er dan bij staat.
Tsja, is dat hetzelfde, wat doe ik dan? Weer een kwart omhoog? Of een kwart omlaag, want...het maakt toch geen verschil?

Ik zit te denken om die DA zelf maar even te gaan bellen voor overleg...

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 13:25

Zou ik maar doen, voor je eigen gevoel :j

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 13:27

Ja, net gebeld en ze hebben elke ochtend telefonisch spreekuur, dus maar een keertje vroeger opstaan in mijn vakantie :+

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 13:37

Ben 2 weken op de camping geweest met waardeloze internet verbinding . Mag dus 4 pagina's bij lezen .
En miss is de discussie met jessix allang ten einde .
Maar moet even kwijt dat ik toch wel rillingen en bozigheid voel om de vergelijking die je trekt met oa ADHD en kanker .

Ik vindt namelijk als iemand een mens of een paard ziek is en er is een bewezen behandel methode je die niet mag ontzeggen . Mijn merrie is in mijn ogen nog steeds een jong paard maar wel met ee oude paarden ziekten .
Ik ka er niet inkijken maar nu ze aan de prascend zit , zie ik hoeveel beter ze zich voelt .
Gaat graag mee op een ritje , hinnikt weer als ze me ziet en is in totaal veel blijer weer ....
Wil hiermee zeggen dat jij kan vinden dat je oude paard het goed doet maar wat vindt hij zelf ...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 13:51

Imago01 schreef:
Ik heb nu zelfs foto's van warmere dagen van 2008 teruggevonden waarop hij dezelfde uitdrukking in zijn gezicht heeft.
Ik vind dit echt heel erg lastig want ik vind het namelijk, gezien zijn ACTH waarden van 42 bij constatering en 12 na 7 weken PS, ZEER onwaarschijnlijk dat hij in 2008 al Cushing gehad zou hebben.
Nogmaals, het gaat me nog niet eens om dat kwartje, maar meer om de puzzel.

Ik wil het Imago echt niet moeilijker maken dan dat nodig is en dat kwartje of halfje omhoog, prima, maar ik wil wel zeker weten dat DAT de reden is.

Als ik nu een kwart omhoog doe, dan is het te hopen dat het nog 6 weken warm weer blijft, of dat het over 6 weken weer even een warme periode geeft en dan zien hoe Imago er dan bij staat.
Tsja, is dat hetzelfde, wat doe ik dan? Weer een kwart omhoog? Of een kwart omlaag, want...het maakt toch geen verschil?

Ik zit te denken om die DA zelf maar even te gaan bellen voor overleg...

Imago kan indertijd best al in een voorfase cushings hebben gelopen, een ACTH waarde zegt niets over hoe lang het speelt natuurlijk!
Ik zou maar overleggen met je DA en evt een controle bloedcheck van dit moment als je echt rust wilt?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 14:17

Mijn merrie staat ook vermoeid en suf te kijken met de hitte .
Maar mijn 3 jarige doet dat ook .
Staat met ezelsoren en een hanglip in de stal .
Ze lijken beide wel 25 dan ipv 9 & 3 jaar .

Tja of ze dan prascend nodig zou hebben ... ??
Overleg met de DA lijkt me een goed idee